במערכת הפוליטית מגיבים בחריפות למחקר "הקווים המדלגים" של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. רחל עזריה, המועמדת מטעם רשימת כולנו לכנסת וממובילות המאבק ב
הדרת נשים, תוקפת את
משרד התחבורה בעקבות
הפרסום ב-News1 לפיו תכנן את קווי תחבורה ציבורית לחרדים בניגוד לעמדת הממשלה באופן שתרם להדרת נשים.
״נראה שמשרד התחבורה לא מפסיק לחפש דרך להדיר ציבורים שלמים, והפעם בתחכום של מסלולים מדלגים הפוגעים בציבור הכללי בכלל ובנשים בפרט, אמרה עזריה. "התחבורה הציבורית, אמורה להיות שייכת לכולנו, כלל החברה הישראלית, ולא למגזר מסוים. לפי מדיניות משרד התחבורה שנחשפה - אדם יכול לחכות בתחנה שאינה באזור חרדי והאוטובוס פשוט יחלוף על פניו בדרך ליעד ולא יעצור, כדי שלמעשה לא תתערער ההגמוניה החרדית באוטובוס. וזה פשוט לא הוגן.
"כך גם נשמרת כפיית ההפרדה בין נשים לגברים באוטובוס, דבר פסול אשר גם נשים חרדיות אינן מעוניינות בו שכן לדבריהן זה משפיל ומבזה אותן. למרות המשמעויות החמורות הללו, משרד התחבורה בוחר להמשיך ולשתף פעולה עם העסקנות החרדית, ואנחנו צריכים לוודא שהתחבורה הציבורית תהיה לטובת כלל הציבור הישראלי.
חברת הכנסת
עליזה לביא (יש עתיד) אמרה בעקבות הפרסום כי ״המאבק למיגור תופעת הדרת נשים מהמרחב הציבורי עומד בראש סדר היום שלי כיושב-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. בדיון מיוחד שיזמתי בנושא, הציג משרד התחבורה תמונה חלקית וחסרה אשר הדליקה אצלי נורה אדומה. אני שמחה שמחלקת המחקר והמידע של הכנסת נענתה לבקשתי והכינה דוח מקיף יותר לגבי הדרת הנשים בתחבורה הציבורית. הדוח במלואו תוכנן להיות מוצג בדיון ועדה שנקבע לחודש דצמבר 2014, אך לצערי הכנסת פוזרה טרם שהספקנו לקיימו. אני מחויבת לנושא ואחזור ואמשיך בדיוק מהיכן שנעצרתי מיד בכנסת הבאה״.
חברי כנסת ועסקנים חרדיים שהתבקשו למסור את תגובתם למחקר של הכנסת בחרו שלא להגיב.
מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, אורי רגב, מגדיר את הסיוע שהעניק משרד התחבורה בפתיחת קווי הפרדה והדרת נשים כ"שערורייתי ובלתי חוקי".
לדבריו, "כבר שנים טוענת חדו"ש שקווי ההפרדה מתאפשרים רק בגלל הסיוע הפעיל של משרד התחבורה והסכמתו לקווים שמדלגים על תחנות לא-חרדיות".
עוד אמר כי "כאשר משרד התחבורה מתכנן ומאשר קווים כאלה הוא לא רק חושף נשים לאלימות והטרדות. הוא גם גורם להפליה קשה ולשירות פחות טוב לנוסעים לא-חרדיים".
לדברי רגב, "מגיעות כל המחמאות למרכז המחקר והמידע של הכנסת על שלא חשש לחשוף אמת זו ולהוכיח אותה". רגב דורש ממשרד התחבורה "לתכנן מחדש את כל הקווים המדלגים כך שיעצרו בכל תחנה חשובה ולא רק בקווים חרדים". הוא ביקר בחריפות גם את הממצאים לפיהם משרד התחבורה אינו מקיים את הוראת בג"ץ לקיים ביקורות בקווים החשודים כקווי הדרה, כדי לוודא שאין בהם הפרדה בכפייה. לדבריו, "לא פלא שהמשרד נמנע מלפקח, כאשר הוא עצמו יוצר ומעודד את התופעה הבלתי חוקית".