|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא:

פרס התעלם מהמבקר ונתן חסות לוועידה מתרומות <br>

פרס עצמו ובית הנשיא היה מעורבים ב"וועידת הנשיא" הרבה יותר מכפי שהצהירו, בעוד האוניברסיטה העברית - המארגנת הרשמית של הוועידה - הייתה מעורבת הרבה פחות
17/02/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
פרס. מופיע במכתבים [צילום: פלאש 90]

"מעורב באופן אישי"
במכתבים ששלח מטה הוועידה למוזמניה בשנת 2009 נכתב, כי ההזמנה נעשית בשמו של פרס, וכי הוא שותף מלא בתהליך קבלת ההחלטות; בנייר הרקע לוועידה בשנת 2011 נכתב, כי פרס מחויב להצלחת הוועידה ויהיה מעורב בה באופן אישי; בבקשות לחידוש ההיתרים לשימוש בסמל המדינה ובדגלה בשנים 2010 ו-2012 נכתב, כי תכנון הוועידה ייעשה "בהשראתו וחסותו של נשיא המדינה"

לא קיבלה אחריות
האוניברסיטה לא הייתה מעורבת בבחירת עובדי מטה הוועידה ובקביעת שכרם, ובכך לא נהגה בהם כבעובדיה; היא לא קבעה את סכום התשלום לנותני השירותים; לא הקימה ועדת כספים שבה יהיו גם נציגים חיצוניים, לאישור תקציב הוועידה ולבקרה עליו, ולא יישמה את הכללים הנהוגים בה בתחום המכרזים. בכך לא קיבלה עליה אפוא האוניברסיטה, הלכה למעשה, את האחריות לפעילות הוועידה אשר התקיימה באמצעותה

חריגות מהתקציב
בשנים 2014-2011 חרגו הוצאותיו של בית הנשיא מדי שנה בעשרות אחוזים מהתקציב שנקבע לו. בשנת 2014, כאשר התקציב ירד ל-40.3 מיליון שקל, הגיעו ההוצאות בפועל לשיא של 60.9 מיליון שקל. משרד האוצר הסביר, כי ניתנו תוספות למימון טיסותיו של פרס, שיפוץ הבניין, ביטחון ותקציבי שכר. שפירא אומר, כי לפחות חלק מהוצאות אלו ניתן היה לתקצב מראש.

סמנכ"לית בלי הגדרה
סמנכ"לית בית הנשיא שימשה בתפקידה שבע שנים, ולמשרד מבקר המדינה נמסר כי היא אחראית לניהול דירת הנשיא ואירוח בה, לליווי וליה,וק אמנים בחלק מהאירועים, לטיפול במתנות המוענקות לנשיא ולליווי השוטף של הנשיא. עם סיום כהונת הנשיא לשעבר סיימה הסמנכ"לית את עבודתה בבית. נמצא כי בית הנשיא לא הגדיר את תפקידה של סמנכ"לית בית הנשיא.

נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, המשיך לתת את חסותו ל"וועידת הנשיא" שמומנה מתרומות - בניגוד להמלצתו של מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס. כך מגלה (יום ג', 17.2.15) המבקר יוסף שפירא.

עוד מגלה הדוח, כי בעוד שפורמלית הוצגו חמש הוועידות שנערכו מאז 2008 כאירוע של האוניברסיטה העברית, הרי שבפועל בית הנשיא היה מעורב בצורה נרחבת בארגונן, בעוד שליטתה של האוניברסיטה על הנעשה בהן הייתה חלקית בלבד. שפירא קובע עוד, כי בית הנשיא לא הפעיל את הבקרה הדרושה לנוכח העובדה שהגדיר את פרס כ"נותן החסות" של הוועידה.

מתן חסות של נשיא המדינה, הבחירה בַּשם "ועידת הנשיא", שילוב יועץ הנשיא (בהתנדבות) בתפקידי ביצוע במטה הוועידה - כל אלה וסממנים נוספים הופכים את ועידת הנשיא לאירוע בעל מאפיינים ממלכתיים. בשנת 2011 קבע מבקר המדינה דאז, מיכה לינדנשטראוס, כי הוועידה הייתה למעשה אירוע ממלכתי של הנשיא, וכי מן הראוי שאירוע כזה ימומן מתקציב המדינה ולא באמצעות תרומות. אולם בית הנשיא המשיך במתן חסותו של פרס לוועידות הממומנות מתרומות, בניגוד להערתו של לינדנשטראוס.


בלי בדיקות ובלי פיקוח


שפירא אומר: "בית הנשיא לא ערך את הבדיקות הנדרשות לשם קבלת היתר לשימוש בסמל המדינה ובדגלה. כמו-כן הוא לא ביצע בדיקה, ולו ראשונית או חלקית, שתוודא עם מטה הוועידה והאוניברסיטה, כי בפעילות הוועידה מתקיימים התנאים למתן חסות, אשר נכללו בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה ובנוהל החסויות של בית הנשיא עצמו. חשיבותה של בדיקה כזו גוברת שעה שמדובר בפעילות מתמשכת שכן עבודת ההכנה לוועידות נמשכה לאורך כמה שנים.

"בין השאר לא נבחנה האפשרות שמתן החסות יתפרש כהעדפה של האוניברסיטה העברית על מוסדות אקדמיים אחרים; לא ניתנו הנחיות כדי להבטיח שניהולה הכספי של הוועידה יהיה תקין ולא יהיה כרוך בתקלות מינהליות ולא ננקטו פעולות לשם כך; לא הובהר שיש להימנע מליווי פעילות הוועידה בפרסומת מסחרית. היות שדובר במתן חסות לפעילות מתמשכת, היה על בית הנשיא לוודא כי באפשרותו לקיים פיקוח כאמור לאורך זמן".

עמדת בית הנשיא עצמו הייתה, כי בעת מתן חסות יש לוודא שהתורמים ראויים, שאין ניגוד עניינים בינם ובין פרס ובית הנשיא, שעובדי בית הנשיא אינם מעורבים בגיוס תרומות, ושהקשר בין בית הנשיא לוועידה יוגבל לתיאום ולחשיבה משותפת בלבד. ואולם בפועל, בית הנשיא גילה מעורבות רבה יותר, דווקא בהיבטים שאינם היבטי פיקוח ובקרה כנדרש בהוראות ובנהלים, ולעומת זאת - לא פיקח על היבטים מרכזיים בניהול הוועידה.

כך למשל, במכתבים ששלח מטה הוועידה למוזמניה בשנת 2009 נכתב, כי ההזמנה נעשית בשמו של פרס, וכי הוא שותף מלא בתהליך קבלת ההחלטות; בנייר הרקע לוועידה בשנת 2011 נכתב, כי פרס מחויב להצלחת הוועידה ויהיה מעורב בה באופן אישי; בבקשות לחידוש ההיתרים לשימוש בסמל המדינה ובדגלה בשנים 2010 ו-2012 נכתב, כי תכנון הוועידה ייעשה "בהשראתו וחסותו של נשיא המדינה".


חריגה ממינהל תקין באוניברסיטה


שפירא אומר: "בפועל הנשיא הוצג כגורם מרכזי בוועידה. מצד אחד הנהלת בית הנשיא הציגה בהקשרים מסוימים קשר עמוק בין הבית לוועידה, ומצד אחר הקפידה לנתק סממנים חיצוניים של הקשר הזה, בין היתר באמצעות פרסום הוראה שעל פיה עובדי בית הנשיא יעסקו בפעולות תיאום בלבד והפחתת מספר המכתבים שעליהם חתום הנשיא... הגם שבית הנשיא הגדיר את מעורבותו בוועידת הנשיא כמתן חסות והצהיר על כוונתו לפעול ברוח הנחיית היועץ, הוא פעל שלא על-פי הנדרש ממנו בכל הנוגע לפיקוח מתמשך בעת מתן חסות".

האוניברסיטה העברית הייתה הגוף המארגן ושימשה הישות המשפטית שבאמצעותה נעשו הכנת הוועידה ותפעולה, ועמדתה הייתה שהוועידה היא פרויקט בתוכה. אולם נוהגה של האוניברסיטה כלפי מטה הוועידה לא היה אחיד. מצד אחד, היא הגדירה את מטה הוועידה כאחת מיחידותיה, ואת הוועידה - כפרויקט שיתקיים במסגרת האוניברסיטה; הייתה המעסיקה של עובדי המטה ונשאה בתשלומים לנותני השירותים, ובהם ראשי המטה; שימשה הישות המשפטית לכלל ענייני תפעול הוועידה והנהלת חשבונותיה ונתנה ייעוץ משפטי שוטף לענייניה של הוועידה.

מצד אחר, האוניברסיטה לא הייתה מעורבת בבחירת עובדי מטה הוועידה ובקביעת שכרם, ובכך לא נהגה בהם כבעובדיה; היא לא קבעה את סכום התשלום לנותני השירותים; לא הקימה ועדת כספים שבה יהיו גם נציגים חיצוניים, לאישור תקציב הוועידה ולבקרה עליו, ולא יישמה את הכללים הנהוגים בה בתחום המכרזים. בכך לא קיבלה עליה אפוא האוניברסיטה, הלכה למעשה, את האחריות לפעילות הוועידה אשר התקיימה באמצעותה, בה היא ראתה חלק מפעילותה, וכך הציגה אותה. לדברי שפירא, התנהלותה של האוניברסיטה בנוגע להתקשרות עם ספקים עבור הוועידה נגדה כללי מינהל תקין.


משרות אמון יתרות


בבית הנשיא הועסקו 14 עובדים במשרות אמון; לקביעת מספר זה לא קדמה בחינת צרכים. ארבע עובדות הועסקו במשרות אמון אף שמשרותיהן אינן נכללות בסוגי המשרות המוגדרים על-פי התקנות משרות אמון. בתחילת כהונתו של פרס התקשר בית הנשיא עם יועץ לקבלת ייעוץ. בדוח הקודם קבע מבקר המדינה, כי על בית הנשיא להפסיק את העסקתו של היועץ. אף על-פי כן, המשיך בית הנשיא להעסיקו עד לסוף כהונתו של פרס.

בית הנשיא התקשר בחוזה עם חברה לביצוע עבודות ניקיון, תחזוקה ואירוח; זוהי אחת ההתקשרויות המרכזיות של בית הנשיא. במשך ארבע שנים הועלו לפני הנהלת בית הנשיא ליקויים בנוגע למעקב אחר עבודתה של החברה וליישום החוזה עימה, אך דבר לא נעשה. להפך: ההתקשרות עם החברה הוארכה שוב ושוב, והיא משרתת את בית הנשיא כבר שש שנים.

בשנים 2014-2012 ביצעה מבקרת הפנים של בית הנשיא ביקורת בתריסר נושאים והגישה דוחות להנהלת בית הנשיא. אולם לא התקיימו דיונים והתקבלו החלטות מפורטות באשר לתיקון הליקויים בנוגע למרבית הדוחות. המעקב של הנהלת בית הנשיא אחר תיקון הליקויים והתיעוד של תיקון הליקויים היו חלקיים ונעשו בתדירות נמוכה מאוד. יש חשש שמצב זה מונע ביצוע של הליכי תיקון סדורים.


להכין תוכניות עבודה


שפירא מסכם: "על הנהלת בית הנשיא לבצע בהקדם ניתוח ומיפוי מקיפים של הצרכים בתחום הארגון וכוח האדם על-פי היעדים והתפקידים של כל אחת מהיחידות והגדרת התפוקות המצופות מהן, ולגבש על-פי תוצאותיהם תקן כוח אדם רצוי, הכולל גם תיאורי משרה מדויקים. לשם קבלת החלטה בדבר המספר המרבי של משרות האמון בבית הנשיא והתפקידים שימלאו המועסקים בהן, על הנהלת בית הנשיא לבצע בהקדם ניתוח מנומק ומתועד של צורכי בית הנשיא, מאפייניו הייחודיים והיקף פעילותו.

"על מנכ"ל בית הנשיא לגבש תוכניות עבודה מפורטות לכלל יחידות הבית. על אגף התקציבים במשרד האוצר ובית הנשיא להכין בכל שנה הצעת תקציב מחייבת, שעל בסיסה תיעשה בקרה. פעולות אלו אמורות להבטיח, כי תוספות תקציביות יינתנו במשך שנת תקציב רק במקרים חריגים ועקב צרכים או נסיבות שלא היה ניתן לחזותם מראש בתהליך התכנון.

"על מנכ"ל בית הנשיא לוודא, כי צוות ניהולי בכיר יקיים דיונים בממצאי ביקורת הפנים, ובהם יוגדרו, בין היתר, הגורמים האחראים לתיקון הליקויים ולוחות זמנים לביצועו, וכי הצוות יתעד את דיוניו והחלטותיו ויפעל לתיקון הליקויים ולמעקב אחר הפעולות שנעשות לצורך זה".


מינהל וכספים בבית הנשיא / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על בית הנשיא: ועידת הנשיא, תקנים, רכש, ביקורת פנימית

תאריך:  17/02/2015   |   עודכן:  17/02/2015
איתמר לוין
+כנסת ישראל: רוב הליקויים - בקדנציה הקודמת
18:22 17/02/15  |  עופר וולפסון
מכנסת ישראל נמסר בתגובה לדוח המדינה כי הדוח של המבקר מתייחס לתפקוד מנהל הכנסת ומשמר הכנסת ואינו עוסק בעבודה הפרלמנטרית של המשכן: "רוב הליקויים מתייחסים לקדנציה הקודמת שעם כניסתו של המנכ"ל הנוכחי תוקנו, והיתר מטופלים בימים אלו, הן במנהל הכנסת והן במשמר הכנסת. עם סיום הטיפול בכל הליקויים יועבר דוח ביצוע למבקר המדינה".

+ח"כ מיכאלי ליועמ"ש: עוד הערב חקירה פלילית
18:01 17/02/15  |  עופר וולפסון
ח"כ מרב מיכאלי פנתה ליועמ"ש וינשטיין בדרישה לפתוח כבר הערב בחקירת המקרה המתואר בדוח המבקר כהעסקת חשמלאי "תוך מצג כוזב ועקיפת כללי מכרז" וזאת למרות איסור מפורש. "מעבר לחשד בפלילים העולה מהמקרה הזה הרי שהחקירה חייבת להפתח לאלתר כדי שלא תהיה הזדמנות למעורבים לתאם גרסאות ולשבש את בירור האמת", אמרה מיכאלי.
+רוזין וזנדברג: לשים סוף לקיסרות נתניהו
16:25 17/02/15  |  עופר וולפסון
חברות הכנסת מיכל רוזין ותמר זנדברג (מרצ) שיגרו מכתב חריף לשר הכלכלה בדרישה לאכוף את דיני העבודה על עובדי משרד ראש הממשלה ולעצור את ההתעמרות בהם. עוד יגישו השתיים בכנסת הבאה הצעת חוק להגביל את ההוצאות על המעון הפרטי של ראש הממשלה.
+יש עתיד: תמונה שאזרחי ישראל מבינים מזמן
16:21 17/02/15  |  עופר וולפסון
יש עתיד בתגובה לפרסום דוח המבקר על הוצאות בית רה"מ: "אנחנו סומכים על מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שיעשו את עבודתם על הצד הטוב ביותר בבדיקתם את הנושא. דו"ח המבקר מצייר תמונה שאזרחי ישראל כבר מבינים מזמן. ברחוב בלפור בירושלים יושב אדם מנותק שהבעיות האמיתיות של אזרחי ישראל הן הדבר האחרון שמעניין אותו".
+תנאי שכר והעסקה חריגים לעובדי הכנסת
16:13 17/02/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שיעור הנהנים משכר מומחים גבוה פי חמישה מהמקובל בשירות הציבורי  ▪  עובדי הכנסת מקבלים 46 ימי חופשה בשנה, לעומת 22 לעובדים אחרים  ▪  תוספת ייחודית נדיבה לעובדי משמר הכנסת
(אדלשטיין. נדרשת מעורבותו [צילום: פלאש 90])
+"כופפו את הכלל לטובת התנהלות בזבזנית"
16:11 17/02/15  |  עופר וולפסון   |   לרשימה המלאה
ועדת הכספים "תלמד" את הדוח ותקיים דיון  ▪  התנועה לאיכות השלטון: "דוח קשה וחריג"  ▪  התגובות
(סלומינסקי. יבחן [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס התעלם מהמבקר ונתן חסות לוועידה מתרומות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בבר
17/02/15 16:21
2
קורןנאוה טבריה
17/02/15 16:42
3
שמ
17/02/15 18:05
4
ישע
17/02/15 20:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
עובדי הכנסת נהנים מתנאי שכר והעסקה עדיפים על פני אלו שבשירות הציבורי, לעיתים - תוך חריגה מכללי השירות. כך עולה (יום ג', 17.2.15) מדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, על מינהל הכנסת.
17/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בעקבות דוח המבקר בעניין מעון ראש הממשלה, הודיע (יום ג', 17.2.15) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), כי בכוונתו ללמוד את הדוח וכן "לקיים דיון בנושא בשיתוף משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה, על-מנת לבחון את הצורך בקביעת מסגרות סבירות לתקצוב מעונות ראש הממשלה".
17/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בכול מהומת האלוהים המסעירה את המדינה בפרשת ביבי-טורס וההוצאות החריגות והמוזרות של מעונות ראש הממשלה בירושלים ובקיסריה, יש גוף חשוב אחד ובעל סמכות חוקית שעדייו לא השמיע את קולו - הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. ועדה זו מוסמכת על-פי החוק להזמין לדיון ממצה את המבקר יוסף שפירא ולדרוש ממנו לחשוף מה עשה בפרשה הזו ומה לא עשה, מדוע מסמס את השלמת החקירה ואת פרסום תוצאותיה ומנע מן הציבור את הזכות הבסיסית לדעת את האמת לפני הבחירות.
06/02/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מבקר המדינה נערך לפרסם את הדוח על הוצאות מעונות ראש הממשלה, ככל הנראה בשל דיווחים ורמיזות מצד היועמ"ש יהודה וינשטיין על כך שהוא מעכב פרסום דוח בנושא. הדוח עוסק בהוצאות במעונות ראש הממשלה.
31/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
פחות מיממה לאחר הפרסום בהארץ לפיו אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, נטלה לכיסה כספים שלא כדין מדמי פיקדון על בקבוקי משקה שהצטברו במעון ראש הממשלה, בדיקת חדשות 2 מגלה את הסכומים שבהם נרכשו המשקאות, מרביתם אלכוהוליים, על חשבון המדינה - 100,000 ש"ח.
29/01/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il