רכבת ישראל פרסמה (יום ג', 17.2.15), את המכרז הבינלאומי לחישמול תשתית הרכבות, בהיקף של כשלושה מיליארד שקלים. פרסום המכרז, הנחשב לאחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל, התאפשר לאחר שוועדת המכרזים העליונה של רכבת ישראל אישרה את מסמכי המכרז להקמת תשתיות חישמול של הרכבת.
במכרז רשאיות להתמודד חמש חברות שזכו במכרז המוקדם (PQ) להנחת תשתית חשמל על מסילות הרכבת בישראל לאחר שעברו את תנאי הסף. מדובר בחברות Alstom, CRPM, Elecnor, SEMI, ו-Siemens.
התוכנית כוללת הסבה לחשמל של 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, הקמת תחנות השנאה וכן מערכות שליטה ובקרה, הנלוות לחישמול המסילה. הקווים הראשונים שיופעלו בחשמל הם הקו המהיר לירושלים וקו הרכבת קריות-כרמיאל, המוקמים בימים אלה.
מערך הרכבות הבינעירוניות של רכבת ישראל מונע כיום באמצעות דיזל, בעוד שברוב מדינות העולם הרכבות הבינעירוניות מונעות על-ידי חשמל. בכוונת
משרד התחבורה ורכבת ישראל להעביר את כל המערכות הרכבתיות להפעלה באמצעות קווי מתח גבוה, דבר הדורש החלפה הדרגתית של הציוד המיושן ושדרוג מערך הרכבות.
פרויקט חשמול הרכבת שעלותו נאמדת בכ-12 מיליארד שקלים (כולל רכש והסבת קטרים וקרונות) צפוי להגדיל באופן ניכר את מהירות הרכבות ותדירותן, ולהפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש של הרכבות.
מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר: "פרויקט הסבת רשת מסילות הרכבת לחשמל, הוא ללא ספק אחד מהפרויקטים התשתיתיים והטכנולוגים המשמעותיים שמבצעת רכבת ישראל, מאז היווסדה, והוא צפוי לשנות לחלוטין את פני החברה. הרכבות החשמליות הכרחיות לתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, על-מנת להכפיל את כמות הרכבות המופעלות ביממה ולספק שירות לכמות כפולה של לקוחות. בשנה האחרונה הואץ הפרויקט והחלו להתפרסם מכרזי הענק. אין לי ספק כי משלב זה והלאה נראה התקדמות הולכת וגדלה בפרויקט זה, עד למימושו כבר בקו המהיר לירושלים, בתחילת 2018".