|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"בגין אמר שאנחנו לא רפובליקת <br>בננות. מה הבעיה להגיד את זה?"

אל מול תכתיבים אמריקניים, מזכיר השר לשעבר משה ארנס, היו כבר מנהיגים שעמדו במציאות קשה הרבה יותר עבור ישראל "מה שאמור לעמוד לנגד עיניו של מנהיג ישראלי הוא אך ורק האינטרסים הישראלים" "מניעי המתקפה על הנאום בקונגרס - פוליטיזציה וחוסר הבנה"
04/03/2015  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
ארנס. לחצי העבר היו קשים יותר [צילום: פלאש 90]

פרופסור משה ארנס, לשעבר שר החוץ והביטחון מטעם הליכוד, משוכנע שגם אם הנשיא ברק אובמה ואנשיו לא אוהבים את נאום בנימין נתניהו בקונגרס לא יהיה בכך כדי להעיב על יחסי ארה"ב ישראל, יחסים המושתתים על אינטרסים הדדיים שגם ארה"ב מבינה שלא כדאי לה לוותר עליהם.

ביממה שלאחר נאום נתניהו בקונגרס האמריקני, משחררת לפרסום מוקדם מערכת כתב העת 'ריבונות' (מבית 'נשים בירוק') את הראיון עם משה ארנס, המתייחס לנאום, להשלכותיו ולמתנגדיו.

חוסר הבנה ומגמתיות פוליטית. אלו שתי הסיבות שמוצא הפרופ' משה ארנס, למתקפה החזיתית נגד ראש הממשלה בפרשת נאומו בקונגרס האמריקני והטענה על דרדור יחסיה של ישראל עם הממשל בוושינגטון.

ארנס, למוד לחצים אמריקניים כבירים מתקופת כהונתו כשר בממשלתו של יצחק שמיר, והלחצים הנוכחיים על ממשלת נתניהו נראים בעיניו בפרופורציות אחרות לחלוטין מכפי שהן מצטיירות בתקשורת הישראלית.

"היחסים עם ארצות הברית טובים מאוד", הוא קובע ומבהיר כי גם אם נדמה שבמארג היחסים הישראלי-אמריקני ישראל היא המקבלת וארה"ב הנותנת הרי שהמציאות שונה בתכלית. "מדובר ביחסים שמושתתים על מערכת אינטרסים של שתי המדינות. הקשר בין שתי המדינות מועיל לשתי המדינות. אף מדינה לא תפגע ביחסים שהיא חושבת שמביאים לה תועלת. משום כך אני בטוח שהנאום של נתניהו בקונגרס לא יכול לפגוע באינטרסים הללו. כל הדואגים יכולים להירגע".

ארנס, אולי מתוך גישתו המדינית האחראית מתקשה להבין מדוע מתנגדיו הפוליטיים של ראש הממשלה צריכים לעשות שימוש גם בנאום הזה כדי להתנגח בו ולהתנצח איתו. את הנאום הוא רואה כבעל חשיבות ראשונה במעלה עבור כל ישראלי ותהא דעתו הפוליטית אשר תהא. "ההסכם שמתגבש בין ארה"ב לאירן הוא הסכם לא טוב לישראל וכל אזרח ישראלי אחראי, לא חשוב למי הוא מתכוון להצביע, צריך להיות מעוניין שהנאום של ראש ממשלתנו בפני שני בתי הקונגרס יהיה אפקטיבי. נקודה".

ארנס לא מתרשם מכך שבראש מתנגדי הנאום עומדת מי שכיהנה כשרת חוץ, חברת הכנסת ציפי לבני, האמורה לכאורה להבין את המבנה האמיתי של יחסי ישראל וארצות הברית. לטעמו, כאמור, הסיבות לביקורת על נתניהו ברורות. "עובדה מצערת היא שישראלים רבים מתבטאים בנושא היחסים עם ארה"ב בלי להבין את ארה"ב ואת האופן שבו מתגבשת שם עמדה ובלי להבין את מהות היחסים האמיתיים או שמעדיפים להסתיר את זה כדי להאשים את ראש ממשלתנו. זו תערובת של חוסר הבנה ומניעים פוליטיים. יש כאן חוסר הבנה. אנשים לא מבינים על מה מושתתים היחסים הללו. התמיכה בישראל היא גם של רפובליקנים וגם של דמוקרטים ושום דבר לא ישתנה בעקבות הנאום גם אם נשיא ארה"ב לא מתלהב מכך שנתניהו מופיע שם".

ארנס מתייחס גם למידת עצמאותה המדינית של ישראל, בעיקר לנוכח התחושה הישראלית שאין בכוחו של ראש ממשלה ישראלי לפנות לאפיק מדיני שונה מזה שיוכתב לו בבית הלבן. ארנס דוחה מכל וכל את הגישה הזו וקובע כי מה שאמור לעמוד לנגד עיניו של מנהיג ישראלי הוא אך ורק האינטרסים הישראלים. "אנחנו צריכים לדאוג לאינטרסים שלנו והאינטרסים שלנו הם חיוניים וביטחוניים ביהודה ושומרון. את המדיניות שלנו אנחנו צריכים לקבוע על-פי האינטרסים שלנו ועם כל הכבוד לנשיא האמריקני לשעבר בוש ולמכתב שלו, אני לא בטוח שהמכתב הזה הוא התגלמות האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".

אל מול תכתיבים אמריקניים, מזכיר ארנס, היו כבר מנהיגים שעמדו ובמציאות קשה הרבה יותר עבור ישראל. "בגין עשה זאת ואמר להם שאנחנו לא רפובליקת בננות. מה הבעיה להגיד את זה?", הוא אומר ומזכיר כי העמידה ההיא מול האמריקנים הייתה בתקופה בה התלות הכלכלית של ישראל הייתה לאין-ערוך גדולה מזו של היום. "מדינת ישראל התקדמה בצעדי ענק מאז. ישראל כיום היא מדינה יחסית עשירה עם צמיחה מרשימה במשך השנים. זה יפה לקבל מענקים אבל צריך לזכור שמדובר בסיוע שמשרת גם את האינטרסים האמריקניים. אלה לא מתנות. אבל גם בתקופת המשבר הכלכלי, כשדובר על כך שאין מנוס והם יאלצו לצמצם את התקציב הממשלתי שלהם ובתוך כך גם את הסיוע לישראל, התברר כבר אז שאנחנו יכולים להסתדר גם בלי זה. הסיוע שלהם מהווה אולי אחוז וחצי מהתל"ג הישראלי ואם הוא יצומצם או יחוסל זה לא יפגע בנו, בוודאי שלא יפגע אנושות. אנחנו לא צריכים לשנות כיוון בגלל תלות כזו או אחרת בידידה כמו ארצות הברית".

הראיון יפורסם בגיליון החדש, גיליון מס' 5 של העיתון, שייצא לאור ויופץ החל מסוף השבוע הנוכחי במאה ועשרים אלף עותקים בעברית ואנגלית. בין המרואיינים בגיליון ניתן למצוא לצד הפרופ' ארנס גם את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, השר נפתלי בנט, סגן השר אופיר אקוניס, ח"כ יוני שטבון, איתמר מרכוס, פרופ' אליאב שוחטמן ועוד ומאמרים של עו"ד דפנה נתניהו וקרוליין גליק.
תאריך:  04/03/2015   |   עודכן:  04/03/2015
עידן יוסף
+הבנה שקטה לקיצוץ משך העיצומים
על אירן לחמש שנים במקום עשר
20:14 04/03/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר החוץ האמריקני: פערים של ממש בשיחות הגרעין; אין שום חלופה מעשית להסכם המתגבש עם אירן  ▪  תת-שר החוץ וונדי שרמן תעדכן את ישראל בהתקדמות שיחות הגרעין
(זריף וקרי בשיחות בשוויץ [צילום: AP])
+שליחות נתניהו. בגידתה של התקשורת
14:54 04/03/15  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה
הסאגה סביב נסיעתו והופעתו של ראש הממשלה לנאומיו בארה"ב הסתיימה. הצלחתו איננה בסימן שאלה. עוד לפני בחינת התכנים, שאף הם היו ראויים, חשיבותו בעצם היותו. הוא שם את עניינה של ישראל באופן ברור ואף בוטה על שולחן הדיונים שבין אירן וארה"ב. צילה הגדול של ישראל הקטנה, יהא שורה מעתה על מהלך השיחות ועל ההסכם הנטווה בין המעצמות. ישראל תהיה שם, בין אם ירצה בכך אובמה ובין אם לאו
נתניהו בקונגרס. הצלחה שאינה עומדת בסימן שאלה [צילום: AP]
+הנאום בקונגרס - הרהורים וערעורים
13:18 04/03/15  |  גרשון אקשטיין   |   לרשימה המלאה
לפי רוב הדעות, הנאום של נתניהו בקונגרס היה טוב ומוצלח וטוב שנסע והציג את עמדת ישראל להסכם שמתגבש. האיומים לא מעטים ומסוכנים לישראל ולעולם. לא מעט משוכנעים שהסכם רע יביא למלחמה
(נתניהו נואם בקונגרס [צילום: AP])
+נתניהו: הצגתי אלטרנטיבה להסכם
13:06 04/03/15  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש ממשלת ישראל נחת בארץ והגיב על דברי הביקורת שמתח נשיא ארצות הברית על נאומו בפני הקונגרס האמריקני בעניין הגרעין האירני  ▪  "גם דמוקרטים וגם רפובליקנים מבינים טוב יותר מדוע העסקה הזאת רעה, ומהי החלופה הנכונה לעסקה"
(נתניהו בקונגרס, אמש. דחיה של שנים [צילום: AP])
+אין להסיר את המגבלות
11:49 04/03/15  |  בנימין נתניהו   |   לרשימה המלאה
נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני [י"ב באדר תשע"ה, 03.03.2015]
(ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקני [צילום: AP])
+פצצה במחלוקת
08:25 04/03/15  |  אסתר שניאורסון גרי   |   לרשימה המלאה
כמה דיו ואנרגיה ביזבזו בקריאת תגר על "נאום נתניהו שבמחלוקת"; האייתולות באירן לא היו צריכים לנקוף אצבע, או לדבר כנגד הנאום מילה אחת, לפי שהתברכו בבגתנים ותרשים שיושבים בכל תחנות הטלוויזיה והרדיו בישראל ואצל מוזס בבוז'יתון
(נתניהו נואם בקונגרס [צילום: פלאש 90])
+מגילת אסתר אקטואלית מתמיד
07:47 04/03/15  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה
זכיתי להיות ברגע היסטורי, שבו הודיע ראש ממשלת ישראל לעולם, שגם אם העם היהודי יישאר לבדו, הוא יילחם ולא ישתוק יותר, כי הפעם אנחנו יכולים להגן על עצמנו. רגע מכונן. מגילת אסתר ופורים התערבו עם האקטואליה הדוחקת
שם את האמת על השולחן. רה"מ נתניהו [צילום: AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בגין אמר שאנחנו לא רפובליקת בננות. מה הבעיה להגיד את זה?"
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מה יש לדבר?
4/03/15 09:31
2
אהרון שחר
4/03/15 11:50
3
אבא של לבני
4/03/15 12:19
4
אדוה נוה
4/03/15 12:40
5
רוזית
4/03/15 13:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
חג פורים נחגג כידוע במשתה ובשמחה עדלאידע. ובעצם, מדוע ועל מה החגיגות? האם בגלל הגזירה של המן להשמיד ולאבד את היהודים, גזירה שהתבטלה? האמת, שבימינו ייתכן מאוד שעם כל הפרשנים לענייני שלום, פורים לא היה נחגג כלל ועיקר, ואולי אפילו הופך ליום אבל, משום שלא צלח ביד הוויזתות אצלנו להחריב ולהרוס ולמסור את ארץ ישראל; מזל גדול שלא כולם מתעמקים יתר על המידה בפרשנויות מגילת אסתר לפי שאפשר והדבר היה מביא לביטול החגיגות, קרוב לוודאי שהיועץ המשפטי היה נזעק למנוע את קשקוש הרעשן בהיזכר שמו של המן, אולי אפילו הייתה נשקלת העמדה לדין בעוון הסתה.
04/03/2015  |  אסתר שניאורסון גרי  |   מאמרים
צפיתי בנאומי נתניהו הקודמים בטלוויזיה. לא הבנתי עד שלא נכחתי בעצמי. בסיום הנאום אמר לי סנאטור דמוקרטי לשעבר ש"זה רגע היסטורי שנשמור לזמן רב; מנהיג העם היהודי עומד מול העולם ואומר שהיהודים לא ישתקו יותר; והם נתנו לו את הבמה". הוא פנה לאישה בשורה הראשונה והודה לה על האומץ וההזדמנות. מי זאת, שאלתי; אשתו של ג'ון ביינר, יו"ר בית הנבחרים. הודיתי לה גם.
04/03/2015  |  דרור אידר  |   מאמרים
כמה צביעות טמונה במשפט (יום ג', 3.3.15), מפיו של גורם בכיר בבית הלבן, ולפיו "נתניהו כולו דיבורים ואפס מעשים". ועוד נקודה למחשבה: אם ההסכם עם אירן כל כך טוב, כפי שמנסה ממשל אובמה לשכנע, מדוע ברק אובמה וג'ון קרי מגיבים בכזו היסטריה לנאומו של בנימין נתניהו בקונגרס?
03/03/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקש למנוע את הסרת המגבלות מעל התוכנית הגרעינית של אירן בעוד עשר שנים, ונותן לכך עדיפות על פני ניסיון למנוע ממנה את ביצוע התוכנית בטווח המיידי. זהו המסר המרכזי בנאומו של נתניהו בפני הקונגרס בוושינגטון (יום ג', 3.3.15).
03/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
הנשיא האמריקני, ברק אובמה, הגיב על נאום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקונגרס האמריקני ואמר כי קרא את תמליל נאומו של נתניהו וכי ראש ממשלת ישראל לא הציג בנאום אלטרנטיבה להסכם הגרעין שהוא מבקש להוביל.
03/03/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il