|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

המאבק על פורים

מרדכי ואסתר נאלצו לנהל מאבק ממושך עד שפורים התקבל כחג. בדרך היה עליהם להשתמש אפילו במעמדם הממלכתי בחצרו של אחשורוש
10/03/2009  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
אסתר, אחשורוש והמן [ציור: רמברנדט]

לעתיד לבוא - אומרים חכמינו - כל החגים יתבטלו, למעט פורים. מובן שאין לקבל מאמר זה כפשוטו, שהרי התורה היא נצחית וכך גם החגים עליהם היא מצווה. אבל אין ספק שחז"ל רצו להדגיש את נצחיותו של פורים, ועוד יותר מכך - את הרעיון העומד בבסיסו: השגחת ה' על עמו במסגרת הטבע, בלי ניסים ובלי ששמו אפילו נזכר פעם אחת.

אלא שלא תמיד זכה פורים ליחס כזה. הגמרא מספרת לנו על ויכוח בין אסתר לבין חכמים, לאחר שאסתר ביקשה שהמגילה תיכנס לכתבי הקודש. חז"ל התנגדו: מדוע להנציח בריש גלי את העובדה שיהודי פרס ומדי הרגו 75,000 גויים? רק לאחר שאסתר ציינה בפניהם שהמעשה מופיע ממילא בהיסטוריה הרשמית של ממלכת פרס, נעתרו חכמים.

במגילה עצמה ניתן לראות רמזים ברורים לקושי בו נתקלו מרדכי ואסתר כאשר ביקשו לקבוע את החג. לא צריך לחפור יותר מדי; הדברים נאמרים כמעט במפורש - ויש לזכור שמרדכי ואסתר עצמם הם שכתבו את המגילה.

הבה ונראה מה התרחש. בי"ג אדר היכו היהודים את אויביהם ולמחרת חגגו במשתה, שמחה ויום טוב. יהודי שושן קיבלו עוד יום לסגור חשבונות, ולכן החג שלהם חל בט"ו באדר. באותה שנה החגיגה הייתה נרחבת וספונטנית, מסיבות ברורות: הרי רק לפני 11 חודשים נועדו ימים אלו לרצח עם מוחלט של היהודים, והנה התהפך הגלגל.

נראה, שמחוץ לשושן התקבעה כבר אז מסורת עממית של קיום חג הפורים. אחרי תיאור השמחה של אותה שנת הצלה, נאמר במגילה: "על כן היהודים הפרזים היושבים בערי הפרזות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר שמחה ומשתה ויום טוב ומשלוח מנות איש לרעהו".

להיכן נעלמו הקדוש ברוך הוא והמוני העם?

הפסוקים הבאים הם מקור הבעיה. יש כאן תיאור תמציתי של ההתרחשויות, והוא כנראה שעורר התנגדות לחג כולו. וכך נאמר: "כי המן בן המדתא האגגי צורר כל היהודים חשב על היהודים לאבדם והפיל פור הוא הגורל להוּמם ולאבדם. ובבואה לפני המלך אמר: עם הספר ישוב מחשבתו הרעה על ראשו, ותלו אותו ואת בניו על העץ".

האם זהו תיאור מלא ואמין? מה פתאום החליט המן להרוג את היהודים? נכון, הוא היה צורר - אבל הייתה לו עילה ברורה: סירובו של מרדכי להשתחוות לו. למרדכי אומנם היו סיבות טובות לכך (לדברי חז"ל, על חזהו של המן הייתה תלויה עבודה זרה), אבל בשורה התחתונה - הוא זה שהכניס את העם היהודי לבוץ הזה.

והאם אסתר לבדה הצילה את העם? שוב: נכון שהיא הייתה בחזית, אבל מה עם כל יהודי שושן שצמו שלוש יממות רצופות? ומה עם התפילות של כל יהודי ממלכת פרס? ואיפה הקדוש ברוך הוא?

בקיצור: התיאור הזה הופך את פורים ל"חג מטעם" של מרדכי ואסתר. מצד אחד - נעלמת ממנו אחריותו של מרדכי לגזירה. מצד שני - כל הקרדיט על ההצלה ניתן לאסתר. וזה כנראה גרם לתסיסה והתנגדות.

פסוקים כ"ז-כ"ח של פרק ט' היו קרוב לוודאי הסיום המקורי של מגילת אסתר. הדבר ניכר הן מתוכנם והן מסגנונם החגיגי: "קיימו וקיבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם ולא יעבור, להיות עושים את שני הימים האלה ככתבם וכזמנם בכל שנה ושנה. והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דור ודור, משפחה ומשפחה, מדינה מדינה ועיר ועיר, וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם".

מעבר מחגיגה ספונטנית לחג קבוע
[צילום: פלאש 90]

מרדכי נכנס לתמונה רק בפסוק הבא, כאשר הוא מבקש לעשות שני מהלכים: להבטיח שהחג אכן יישמר לדורות, ולקבוע שבשושן הוא ייחגג בט"ו באדר. הוא עושה זאת באמצעי המופיע לכל אורך המגילה: "ויכתוב מרדכי את הדברים האלה וישלח ספרים אל כל היהודים אשר בכל מדינות המלך אחשורוש הקרובים והרחוקים. לקיים עליהם להיות עושים את יום ארבעה עשר לחודש אדר ואת יום חמישה עשר בו, בכל שנה ושנה. כימים אשר נחו בהם היהודים מאויביהם והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב, לעשות אותם ימי משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים".

אגב: נמצא מי שהעיר במילתא דבדיחותא, שבפסוק זה נעלמו המילים "יום טוב" אשר שימשו לציון החגיגות שתוארו קודם לכן. הסיבה - אמר - הייתה שהעשירים שמעו שעליהם לתת גם מתנות לאביונים (אשר נוספו כאן), ומיד נמחק מבחינתם היום-טוב...

נחזור לענייננו. מרדכי הוא היוזם את פורים, וכדאי לשים לב שהוא נזכר כאן בלי שום תואר - עובדה בעלת משמעות, כפי שנראה בהמשך. הוא מסביר שיש מקום לחגוג את הימים שהפכו מאבל ליום טוב, וכלל אינו מזכיר את חלקו שלו ואת חלקה של אסתר בהצלת העם. אלו הם פסוקים פשוטים וענייניים.

אלא שזה לא הלך בקלות. אומנם הפסוק הבא טוען: "וקיבל היהודים את אשר החלו לעשות ואת אשר כתב מרדכי עליהם" - "קיבל" בלשון יחיד, המורה על הסכמה כללית, כולם כאיש אחד. אך מיד נראה, שלא היה זה תיאור מדויק של המציאות.

נאלצים לכתוב איגרת שנייה

והנה, פתאום יש למגילה תוספת: "ותכתוב אסתר המלכה בת אביחיל ומרדכי היהודי את כל תוקף, לקיים את איגרת הפורים הזאת השנית". אם ימי הפורים נזכרים ונעשים בכל מקום ובכל זמן, אם היהודים קיבלו אותם על עצמם לדורות - מדוע צריך לכתוב איגרת נוספת? והבה נשים לב גם לדיוק לשוני: "ותכתוב אסתר המלכה ומרדכי היהודי" - כאשר הפועל הוא ביחיד והנושא הוא ברבים, האדם הראשון הוא העיקר. אסתר נכנסת לתמונה, היא החותמת הראשית (ואולי הבלעדית) על מגילת פורים השנייה, והיא מדגישה את היותה מלכה.

המגילה מתארת את האיגרת השנייה במילים "דברי שלום ואמת". מדוע יש לציין זאת? וכי חשדנו במרדכי ואסתר שכתבו דברי ריב ושקר? אין זאת אלא שהיו מי שאכן התייחסו בצורה הזו לאיגרת הפורים הראשונה, ולכן נאלצו מרדכי ואסתר להדגיש את ההיפך באיגרת השנייה. וזה מה שנאמר בה: "לקיים את ימי הפורים האלה בזמניהם, כאשר קיים עליהם מרדכי היהודי ואסתר המלכה וכאשר קיימו על נפשם ועל זרעם, דברי הצומות וזעקתם".

נכון - אומרים מרדכי ואסתר - אנחנו עשינו את העבודה, אבל זה לא היה בשבילנו. עשינו את זה למען עם ישראל כולו, למענכם ולמען ילדיכם. ויש גם הכרה בכך שהם לא היו לבד במאבק: "דברי הצומות וזעקתם" - של היהודים כולם.

חשוב גם השימוש בתואר "מרדכי היהודי". זוהי הדגשה, שכפי שנראה מיד חוזרת ביתר שאת בפסוק האחרון של המגילה, של הכפילות בה נתון מרדכי: יהודי - ומשנה למלך. כאן הוא רוצה להדגיש, שפנייתו אינה מכוח מעמדו הממלכתי אלא מכוח היותו אחד מן העם וממנהיגיו (חז"ל אומרים שמרדכי היה חבר בסנהדרין). אסתר היא הפונה מכוח היותה מלכה; מרדכי - מכוח היותו יהודי. זהו מעין משחק של "שוטר טוב ושוטר רע".

אבל הסיום של המגילה מגלה, שמרדכי נאלץ להשתמש גם הוא במעמדו בחצר אחשורוש. הפסוק האחרון שלה אומר: "כי מרדכי היהודי משנה למלך אחשורוש וגדול ליהודים ורצוי לרוב אחיו, דורש טוב לעמו ודובר שלום לכל זרעו". גם יהודי - וגם משנה למלך אחשורוש. אל תשכחו זאת, כאילו רומז מרדכי בבואו לחתום את המגילה. הוא אומנם מדגיש את מעמדו בקרב עמו ואת היותו מליץ יושר בעבורם, אך עובדת היותו המשנה למלך כבר אינה מרחפת ברקע אלא מוצגת בגלוי על השולחן.

באיגרת השנייה משלבים מרדכי ואסתר את מעמדם בחצר המלך עם היותם מגיני העם היהודי. הם אינם נסוגים מהתיאור של עצמם כדמויות המרכזיות בהצלה - מה שנכון לכשעצמו - אך מוסיפים גם את כוחם של ההמונים שעמדו מאחוריהם. רק אחרי האיגרת הזאת, מתקבל פורים לדורות.

תאריך:  10/03/2009   |   עודכן:  10/03/2009
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על אף שהכל מדברים על "נס פורים" - לא קרה בימי מרדכי ואסתר שום אירוע על-טבעי: רוח-סערה לא נשאה את המן למצולות ים סוף ומרדכי גם לא זכה בסיור מרכבות האש בשמי שושן.
10/03/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
אנו מוצאים עדויות בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה על מנהגים של עובדי עבודה זרה. סגידה לפסלים, הגשת מנחות, הקרבת ילדים למולך ועוד. אנו, הרגילים לתרבות המודרנית, מסתכלים על אותם עובדי אלילים בתור פרימיטיביים שלא השכילו להתעלות מעל הרגש הילדותי, ואנו מתייחסים אליהם על-פי רוב, בבוז. האם אותם עובדי אלילים, אכן ראויים לאותו יחס מזלזל שאנו מגלים כלפיהם?
09/03/2009  |  אריה יואלי  |   מאמרים
לאביבה ונועם שליט שלום!
09/03/2009  |  אורי גנני  |   מאמרים
השם "הרכבת החיג'אזית" לא אומר לנו הרבה, אך כשמזכירים את השם "רכבת העמק" הזיכרונות הציוניים מתחילים לצבור תאוצה, וזה מזכיר לנו גם היסטוריה, גם שירה, גם ספרות, וגם קצת צ'יזבאטים מן התקופה. שכחנו דבר אחד: רכבת העמק הייתה רק ה"פרומו" לדבר האמיתי, לרכבת החיג'אזית שהייתה קרויה בפי הטורקים, רכבת האמונה.
09/03/2009  |  הרצל חקק  |   מאמרים
כבר שנים רבות שעם ישראל מתעורר בבוקר ונאלץ לשמוע בקול ישראל (האם זה קולה של ישראל?) את המראיין אריה גולן, שאינו טורח לחסוך מהמאזינים את נטיותיו הפוליטיות. סגנון הדיבור שלו והתייחסותו למרואיין משתנים בהתאם למרחק בין דעותיו של המרואיין לבין דעותיו של המראיין והפוסק והשופט העליון, אריה גולן. למען הסר ספק, המאזין שזה עתה התעורר אינו יכול למצוא מפלט בתחנת השידור "הממלכתית" האחרת, שבה מזינים את חיילי צה"ל ואת יתר אזרחי המדינה במסרים שאינם ממלכתיים, במסווה של "כלב השמירה...".
09/03/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
מהו ערכן הקלורי של אוזני המן?  /  גלית יצחק
גידול 5%-7% במכירת אוזני המן  /  עופר וולפסון
היום פורים?  /  עידן יוסף
"ונהפוך הוא" - פורים והומור יהודי  /  דני רוזן
חג פורים  /  יריב מני
זֶרֶם חִלּוּפִין  /  אורנה רב-הון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם    בארגון דמוקרטי אלה העקרונו...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il