|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

עשרה חודשי מאסר לשובר גולגולת אחיו

היות שהאח האלים ערך סולחה עם אחיו והשתקם הפחית בית המשפט העליון בעונש המאסר וזאת למרות רטוריקה הדורשת החמרה בענישה
11/03/2009  |   ענבל בר-און   |   פסיקה   |   תגובות
שובר הראש. עשרה חודשי מאסר. בלבד.

אין צורך להרחיב את הדיבור על חומרת מעשיו של המערער. כאשר חמתו בערה בו להשחית, הוא לא היסס לקום על אחיו ולהכותם במוט ברזל, תוך שהוא שובר את ידו של אח אחד ומנחית מוט ברזל על ראשו של האח האחר, דבר שהסב לאותו אח נזק חמור, שחייב את אשפוזו המיידי. המדובר בהתנהגות משולחת רסן, אשר אך דרך נס לא הסתיימה בפגיעה חמורה יותר באותו אח שנפגע בראשו. בית משפט זה ביקר לא אחת את "נוהגם של מקצת אנשים ליישב חילוקי-דעות ביניהם במוטות ברזל, בקרשים ובסכינים". נוהג זה מצדיק ענישה ביד קשה. כך קבע (יום ב', 9.3.09) שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, תוך שהוא משית על הנאשם עשרה חודשי מאסר בלבד(!).

מבין הנימוקים אשר ציין מלצר להקלה בעונשו של המערער הוא התייחס לרקעו המשפחתי הקשה של המערער (אותו נמנע מלפרט בגזר הדין עקב שיקולים של צנעת הפרט), לעובדה שביצע "סולחה" עם אחיו, כמו גם לעובדה כי זה עתה המערער נישא, ומאז שנישא חזר לדרך הישר (האם השופט מלצר העלה בדעתו שאולי כעת, משנישא המערער, הוא כלל לא השתקם אלא אפשר שאשתו היא שק האגרוף החדש שלו, אולם בשל נורמות בחברה הערבית, היא שותקת, אינה מתלוננת ואינה פוצה פיה?). הגם ששירות המבחן באותה פרשה המליץ, בערכאה הראשונה, על עבודות שירות בלבד, לא הלך מלצר כל כך רחוק בציינו כי למערער עבר קשה של עבירות אלימות, אשר כל ניסיונות השיקום לא סייעו במיגורן.

עובדות המקרה

בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע את המערער, על-פי הודאתו, בביצוע עבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות (עבירה לפי סעיפים 333 ו-335(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, ופציעה בנסיבות מחמירות (עבירה לפי סעיפים 334 ו-335(א)(1) לחוק העונשין). בית המשפט גזר על המערער 14 חודשי מאסר בפועל, בניכוי 12 ימי מעצר, ו-18 חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים, כאשר התנאי הוא שהמערער לא יבצע כל עבירת אלימות, למעט עבירה של תקיפה סתם, כאמור בסעיף 379 לחוק העונשין.

בכתב אישום שהוגש נגד המערער, נטען כי בחודש יולי 2006 התפתח ויכוח בין המערער לבין שני אחיו. במהלך הוויכוח בערה חמתו של המערער, הוא נטל מוט ברזל ותקף באמצעותו את אחיו. לאחד מהם נגרם שבר בקדמת הגולגולת, שטפי דם בראשו ונזקים נוספים, והוא אושפז. לאח השני נגרם שבר בידו וגם הוא נזקק לטיפול רפואי. המערער הואשם בקשר עם האמור בביצוע עבירות של חבלה בכוונה מחמירה (עבירה לפי סעיף 329(א)(1) לחוק העונשין), חבלה חמורה בכוונה בנסיבות מחמירות, ופציעה בנסיבות מחמירות. הצדדים קיימו הליכי גישור במהלכם הגיעו להסדר טיעון, לפיו תוקן כתב האישום במובן זה שנמחק האישום המייחס למערער עבירה של חבלה בכוונה מחמירה, המערער חזר בו מכפירתו והודה בכתב האישום המתוקן, והורשע על יסוד הודאתו.

היות שהסדר הטיעון שתק בשאלת העונש נדרש בית המשפט לתסקיר מבחן. תסקיר זה תיאר את רקעו המשפחתי של המערער, והוסבר שנראה שעל בסיס זה הוא פעל מתוך דחפים, יצרים וחסכים רגשיים עמוקים. עם זאת הומלץ שלא לשלוח את המערער למאסר בפועל, כי אם להסתפק בצו שירות לתועלת הציבור, בנוסף לעונש מותנה ולהתחייבות כספית, כל זאת לאור מערכת היחסים עם אחיו, שהשתפרה והשתקמה, העובדה שאחיו אינם חשים עוד מאויימים ממנו, ובשל היותו אב למשפחה צעירה.

טענות הצדדים

ב"כ המשיבה הדגיש את חומרת מעשיו האלימים של המערער, שבוצעו תוך שימוש בנשק קר, ואת התוצאות הקשות של מעשים אלה. כן צוין עברו הפלילי המכביד של המערער – הכולל שש הרשעות (ישנות יחסית – האחרונה שבהן בשנת 2003) בעבירות שונות, בהן: חטיפה, תקיפה בתנאים מחמירים, שלוש עבירות של תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ותקיפה סתם, שבגין חלקן נשלח כבר המערער פעם אחת למאסר בפועל והוטלו עליו בעבר מספר מאסרים על תנאי. ב"כ המשיבה טען לפיכך כי יש להטיל על המערער – שמצטייר כמי שאינו ירא את מערכת אכיפת החוק – עונש מאסר בפועל, דבר שיהווה מסר למבצעי עבירות אלימות מסוג זה.

ב"כ המערער הדגיש מאידך-גיסא בפני בית המשפט המחוזי, כי מאז הרשעתו האחרונה של המערער לפני שנים אחדות, הוא נישא ומנהל מאז אורח חיים נורמטיבי. כן נטען כי אירוע התקיפה, נשוא כתב האישום, התרחש כתוצאה מכך שאחיו של המערער הם שהגיעו לביתו ותקפוהו, ומעשיו בוצעו אך בתגובה להתנהלותם זו. ב"כ המערער הוסיף כי בין הצדדים נערכה בינתיים "סולחה", יחסי האחים כיום הם טובים, וכי כעולה להבנתו מן התסקיר – אין סיכוי שהמערער ישוב על מעשיו.

קביעות בית המשפט

  • גזר דינו של בית המשפט המחוזי: - בגזר דינו קבע בית המשפט המחוזי כי בעבירות אלימות דוגמת אלו שבהן הורשע המערער, יש ליתן לאלמנט ההרתעה משקל בכורה, ולהעדיפו על פני שיקוליו האישיים של המערער. בית המשפט ביקר את התנהגותו של המערער, שהביאה לפגיעה פיזית קשה באחיו, וקבע כי המערער נוקט בעת דחק בדרך אלימה. מאידך-גיסא, ציין בית המשפט כי הוא שוקל לזכות המערער מגוון שיקולים, שביניהם: הודאתו במסגרת הסדר הטיעון, הבעת החרטה מצידו, הסכם ה"סולחה" הנטען, שינוי אורחותיו של המערער מאז שביצע את העבירות נשוא האישום, ובפרט מאז שנישא והפך לאב, מעצר הבית בו שהה, טענת המערער לפיה אף הוא הוכה בידי אחיו ונזקק לטיפול רפואי, והמלצת שירות המבחן שלא למצות עימו את הדין (הגם שלא ניתנה המלצה להליך שיקומי). בית המשפט קבע כי בנסיבות העניין, ולאחר שערך איזון בין השיקולים השונים, יש להטיל על המערער עונש מאסר בן 14 חודשים.
  • תוצאות התסקיר המשלים של שירות המבחן - שירות המבחן הגיש לבית המשפט תסקיר משלים, בו צוין כי נעשה ניסיון נוסף לגייס את המערער להליך שיקומי שיסייע לו בהבנתה ובזיהויה של מערכת הערכים המניעה אותו בהתנהגותו התוקפנית, ובמציאת פתרונות חלופיים לסכסוכים, אך ניסיון זה לא צלח.
  • חומרת מעשיו של המערער - אין צורך להרחיב את הדיבור על חומרת מעשיו של המערער. כאשר חמתו בערה בו להשחית, הוא לא היסס לקום על אחיו ולהכותם במוט ברזל, תוך שהוא שובר את ידו של אח אחד ומנחית מוט ברזל על ראשו של האח האחר, דבר שהסב לאותו אח נזק חמור, שחייב את אשפוזו המיידי. המדובר בהתנהגות משולחת רסן, אשר אך דרך נס לא הסתיימה בפגיעה חמורה יותר באותו אח שנפגע בראשו. בית משפט זה ביקר לא אחת את "נוהגם של מקצת אנשים ליישב חילוקי-דעות ביניהם במוטות ברזל, בקרשים ובסכינים".
  • שיקולים להקלה בעונשו של המערער - אלו כבר נשקלו בידי בית המשפט המחוזי. נכון שהמלצת שירות המבחן קבעה כי יש להשית על המערער עבודות לתועלת הציבור, אך המלצת שירות המבחן כשמה כן היא - אך ורק המלצה. זאת ועוד, מסתבר כי בעבר, מאסרים מותנים והזדמנויות חוזרות ונשנות שקיבל המערער ממערכת המשפט לא הבהירו לו את הגבולות בין מותר לאסור, ומכאן שאין מנוס מהטלת עונש מאסר בפועל על המערער במקרה שלפנינו. כמו-כן, לקראת הדיון בבית המשפט העליון הוגש תסקיר מבחן שלילי יותר. גם הסולחה שנערכה אינה יכולה להוביל להקלה בעונשו של המערער: נכון, בנסיבות מסוימות עריכת סולחה יכולה להישקל לקולא בבואו של בית המשפט להשית עונש על הנאשם, אולם אין בכוחה של "סולחה" לאיין את חומרתה של העבירה. בשים לב להתנהגותו התוקפנית של המערער, והיעדר מוכנותו להתמודד עם מאפייני התנהגותו זו, ספק אם אותה "סולחה" אכן יהיה די בה – בלא הטלת עונש מאסר בפועל – כדי להרתיע את המערער מלשוב ולנקוט באמצעים אלימים כלפי אחרים בפעם הבאה שחמתו תבער, כפי שהיה במקרה דנן. ולמרות כל האמור לעיל, בהינתן נסיבותיו האישיות של הנאשם יש להקל בעונשו, וזאת בעיקר על-מנת לעודד את המערער להתמיד במסלול החדש של חזרה לדרך הישר, אשר אכן נראה כי המערער בחר בה לאחר נישואיו.

תוצאת ההליך

עונשו של המערער יופחת לכדי עשרה חודשי מאסר בפועל.

פרטי ההליך

- בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים
- בפני השופטים אליעזר רבלין, אשר גרוניס, חנן מלצר
- בשם המערער: עו"ד לידאוי ויסאם
- בשם המדינה: עו"ד אבי וסטרמן

ע"פ 9468/07 ראגב שלאבנה נ' מדינת ישראל (ניתן ביום 9/03/09).
תאריך:  11/03/2009   |   עודכן:  12/03/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עשרה חודשי מאסר לשובר גולגולת אחיו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אתי ל.
12/03/09 09:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט קבע כי "לא מן הנמנע כי התקנים של היום ישתנו מחר עקב ממצאים ומחקרים חדשים" וכי הצבת האנטנות היוותה סכנה למשפחת פינגר ולכן בשלב ראשוני ישלמו חברת פלאפון והשכנים לבני הזוג 10,000 שקל.
27/02/2009  |  עו"ד אילה בירגר  |   פסיקה
מהלכי האיום וההפחדה "עשו את שלהם" מבחינת השפעתם על אורח חיי המשפחות ששימשו כיעד. לא קשה לתאר את תחושת האיום שאחזה בבני המשפחות אשר היוו יעד לאיומי הנאשם. כך קבע (יום ג', 3.2.09) שופט בית המשפט המחוזי, ד"ר עודד מודריק, בגזר דינו אשר השית על נאשם בעבירות סחיטה באיומים עשר שנות מאסר - תשע שנות מאסר בגין עבירות מסוג פשע ושתי שנות מאסר בגין עבירות מסוג עוון, כאשר חלק מהעונש הוטל במצטבר.
03/02/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בתי המשפט קבעו מדיניות ענישה מחמירה בעבירות כלכליות, שתוצאותיהן משפיעות בתחומים וברבדים כלכליים במדינה. כך קבעה (יום א', 1.2.09) שופטת בית משפט השלום בתל אביב, שריזלי דניאלה, בגזר דינה בו גזרה על נאשמים בעבירות על חוק הביטוח קנסות בסכומים הנעים בין 50 אלף שקל ל-100 אלף שקל לנאשם.
02/02/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
תסריט ידוע מראש הוא כי מומחה מטעם צד לדיון מחבר חוות דעת מקצועית הננגסת עד כדי ביטולה על-ידי מומחה הצד הנגדי, ואז מגיח מומחה "ניטראלי" הממונה על-ידי בית המשפט, רואה [בטעות] את עצמו כאילו הוא מגשר/מפשר/בורר/שופט וקובע את עמדתו המקצועית עם ערכים כספיים נמוכים ממה שנכלל בחוות הדעת של התביעה, מתוך מחשבה שגויה כי זה מה שהוא אמור לעשות במסגרת מינויו וכך מצפים ממנו כי ינהג, ומתוך תקווה והמתנה לקבל את המינוי הבא, כעושה רצונו של שולחו [בית המשפט].
29/01/2009  |  ד"ר אברהם בן עזרא  |   פסיקה
על בית המשפט המחוזי לדון מחדש בתיק, על סמך כל הראיות שהוגשו בו, טרם יתן את פסק דינו. כך קבעה (יום ב, 26.01.09) שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, במאבק המשפטי בין 'לחם אנג'ל' לבין 'לחם ברמן', אשר עומד כעת בפני סבב נוסף.
28/01/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il