שופט בית המשפט המחוזי מרכז,
יעקב שינמן, דחה (29.3.15) חמש עתירות נגד מתכונת ההפעלה החדשה של נמל התעופה בן-גוריון. את העתירות הגישו רשויות מקומיות הסמוכות לנתב"ג, במטרה להפחית את רעשי המטוסים החולפים מעל שטחיהן ולהעבירו לרשויות אחרות.
בינואר 2014 הוציא מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, הוראות בדבר תוכנית הפעלה מעודכנת לנתב"ג בעקבות שדרוג המסלולים בשדה. נקבע בה, כי רוב הנחיתות יהיו במסלול 12, ואילו מסלול 21 יופעל רק בנסיבות מיוחדות, ובכל מקרה - לא בשעות הלילה (5:50-22:00) ולא בשבתות ובחגים.
הטענות בעתירות כוונו לסמכותו של רום להוציא את ההוראה ולסבירותה. שינמן קובע, כי ההוראה אינה עומדת בסתירה לתמ"א 2/4, מכוחה פועל נתב"ג, שכן התמ"א קבעה תוכנית פעילות מועדפת - ולא תוכנית אחת ויחידה. כיוון שכך, בסמכותה של רשות התעופה האזרחית להפעיל תוכנית חילופית. הוא העיר, כי דומה שמטרת הרשויות היא למעשה לתקוף את התמ"א - אך את זה עליהן לעשות בבג"ץ.
מעבר לדרוש,
דן שינמן גם בנושא סבירותה של ההוראה וקובע, כי אין מקום להתערבותו של בית המשפט בשיקול הדעת המקצועי של הרשות. "קריטריונים מקצועיים וסייגים שהציג מנהל רת"א בהחלטתו, מראים כי הייתה התייחסות ורגישות מצדו לכל התוצאות הנובעות מן ההחלטה. איש מהעותרים לא הוכיח שמדובר בקריטריונים מקצועיים שאינם סבירים, ולא הציגו בפני מנהל רת"א חוות דעת אחת המאפשרת לו לקבוע נוסחה אחרת", הוא אומר.
שתיים מן העתירות הוגשו בידי עיריות תל אביב ואור יהודה, והן עסקו בעיקר במתכונת הפעלתו של מסלול 21, לנוכח העובדה שהכניסה למסלול 12 עוברת מעל ערים אלו. מאחר שהרשות הודיעה שהיא תשקול את הטענות וצפויים שינויים בתוכנית הההפעלה, דחה שינמן גם עתירות אלו.
את העותרים ייצגו עוה"ד ענת בירן,
אפרת לרנר, לובנה אגבריה,
אבנר ירקוני, חן עמידור, עופר פיק, גל פלג, עוזי סלמן, יודפת כהן, שלומית שפינדל ושירה פרדין. את רשות התעופה האזרחית ייצגו עוה"ד מיכל פליגלר ושרה בלו, ואת רשות שדות התעופה - עו"ד שלום זינגר. את העיריות הסמוכות שצורפו כמשיבים ייצגו עוה"ד יחזקאל ריינהרץ, דנה חפץ-טוכלר, עינב לבנה וישעיהו עברי.