|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

דוח המבקר 65ג

הרפורמה הגדולה: תמורה יש; עוז - הרבה פחות

המורים קיבלו תוספות שכר בשל הרפורמה בבתי הספר התיכוניים, אך קצב ההצטרפות אליה איטי, יישומה חלקי, התקציבים לא מנוצלים כיאות והתלמידים אינם מפיקים את מלוא התועלת
05/05/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
קצב הצטרפות איטי [צילום: פלאש 90]

אוהבים ישיבות
חלקן של ישיבות הצוות גדול במידה ניכרת מהנדרש ועומד על 30% (במקום 20%). לעומת זאת, חלקן של ההשתלמויות הצוותיות קטן מהנדרש ועומד על 14% (במקום 20%), ובמגזר המיעוטים הוא קטן מבמגזר היהודי (11% לעומת 15%). כמו-כן, חלקן של הכנת החומרים ובדיקת המבחנים נמוך הנדרש בשני המגזרים ועומד על 45% במגזר היהודי ו-39% במגזר המיעוטים (במקום 50%)

הכשרה איטית
קצב הכשרתם של המורים שהצטרפו לרפורמה בנושא ההוראה הפרטנית הוא נמוך למדי: עד תום שנת הלימודים התשע"ד, רק ב-13% מבתי הספר שהצטרפו לרפורמה עברו המורים הכשרה בנושא ההוראה הפרטנית. לפיכך, מורים רבים מלמדים שעות פרטניות במשך שנים בלא הכשרה למשימה זו

"עולה החשש כי גם כאשר תופעל הרפורמה במלואה בכל החטיבות העליונות, לא תפיק מערכת החינוך אלא שיפור דל לעומת המצב ערב הרפורמה". כך אומר (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, על רפורמת הענק "עוז לתמורה" בחטיבות העליונות של בתי הספר.

הרפורמה כוללת שינויים במבנה שבוע העבודה של המורים (מעבר לשבוע עבודה של 40 שעות), במבנה השכר של המורים (תוספת שכר ממוצעת של 42%) ובמבנה מערכת השעות שלהם (הוספת שעות להוראה פרטנית ושעות תומכות הוראה). כמו-כן, הוסדרו תהליכי הערכת המורים ומתווה הפיתוח והקידום המקצועי שלהם, ונקבע מתווה להקמת פינות עבודה הולמות למורים לצורך ההוראה הפרטנית והעבודה בשעות תומכות ההוראה. עלותה המשוערת של הרפורמה, אם תיושם במלואה בכל החטיבות העליונות, היא 3 מיליארד שקל לשנה, וסכום זה יתווסף לבסיס התקציב של משרד החינוך.

משרד החינוך לא עמד ביעד שקבע, שלפיו עד שנת הלימודים התשע"ד (2014-2013) יצטרפו לרפורמה 450 בתי ספר שיישמו אותה במלואה. בפועל הצטרפו לרפורמה רק 231 בתי ספר ביישום מלא, כחצי מהיעד שנקבע. 36% מהמורים בבתי הספר שהצטרפו לרפורמה (ביישום מלא או חלקי) לא הצטרפו אליה משום שלא רצו או משום שלא עמדו בתנאי הסף. פיצול זה מקשה על ניהול מערך ההוראה.


הרבה ישיבות, מעט הכשרה


מרכיבים חשובים מהמתווה שקבע משרד החינוך ליישום השעות הפרטניות אינם מתקיימים בדרך כלל: תכנון השעות הפרטניות מתבצע חלקית בלבד; תהליך המיפוי והאיתור של תלמידים לצורך הרכבת קבוצות הלמידה בשעות הפרטניות מתבצע - אם בכלל - בשיטות שמשרד החינוך לא בחן את האפקטיביות שלהן; בבתי ספר שבהם רוב המורים במקצוע מסוים (לעיתים במקצועות מרכזיים כמו מתמטיקה ואנגלית) לא הצטרפו לרפורמה, אי-אפשר להקצות שעות פרטניות לכל התלמידים הזקוקים להן; רוב השעות הפרטניות משמשות לתגבור לימודי לצורך העלאת ציונים ולקראת בחינות הבגרות, בניגוד למתווה שנקבע.

לפי ההסכם, הרכב משרה מלאה בת 40 שעות שבועיות יכלול עשר שעות תומכות הוראה, שבהן ישהה המורה בבית הספר ויעסוק בפעילויות הבאות: ישיבות עבודה (שעתיים שבועיות), השתלמויות צוותיות (שעתיים שבועיות), שיחות עם הורים (שעה שבועית), הכנת חומרי הוראה ובדיקת עבודות ומבחנים (חמש שעות שבועיות).

מרכיבים חשובים מהמתווה שקבע המשרד ליישום השעות תומכות ההוראה אינם מתקיימים בדרך כלל: בתי הספר אינם מתכננים כנדרש את ניצול השעות הללו ומסתפקים בשיבוצן במערכת השעות של המורים; השעות אינן מתפלגות לייעודים שנקבעו להן, ולמשרד החינוך אין מידע על התפלגותן בפועל; לעתים קרובות הן אינן מספיקות, והמורים עדיין עובדים שעות רבות בבית לאחר תום יום העבודה.

חלקן של ישיבות הצוות גדול במידה ניכרת מהנדרש ועומד על 30% (במקום 20%). לעומת זאת, חלקן של ההשתלמויות הצוותיות קטן מהנדרש ועומד על 14% (במקום 20%), ובמגזר המיעוטים הוא קטן מבמגזר היהודי (11% לעומת 15%). כמו-כן, חלקן של הכנת החומרים ובדיקת המבחנים נמוך הנדרש בשני המגזרים ועומד על 45% במגזר היהודי ו-39% במגזר המיעוטים (במקום 50%).



פינת עבודה בפינת העישון


727 בתי ספר, מקצתם הצטרפו לרפורמה ואחרים עדיין לא, קיבלו ממשרד החינוך תקציב להקמת פינות עבודה למורים ולתלמידים לצורך ההוראה הפרטנית והשעות תומכות ההוראה. אולם ב-40% מבתי הספר שקיבלו תקציב, וברבע מבתי הספר שקיבלו תקציב וכבר מיישמים את הרפורמה, טרם הסתיימה ההקמה. העדר פינות עבודה בבתי ספר שהצטרפו לרפורמה פוגע מאוד ביישום מרכיבים מרכזיים ברפורמה, בעיקר בהוראה הפרטנית ובשעות תומכות ההוראה, ואינו מאפשר למצות את מלוא התועלת שלהם.

משכי הזמן שנדרשו להקמת פינות העבודה היו ארוכים בהרבה ממה שנקבע בהרשאות הבינוי, ולעתים הגיעו ליותר משנתיים. במהלך השנים לא חל שיפור בנושא, וייתכן כי משך הזמן שנקבע מלכתחילה בהרשאת הבינוי לא היה ריאלי, אך הוא לא עודכן כך שיתאים לנדרש בפועל. בבתי ספר רבים הוקמו פינות העבודה במיקום שאינו הולם מאחר שאינו מאפשר עבודה שקטה ורצופה למורים במסגרת השעות תומכות ההוראה או תנאים ראויים להוראה פרטנית, כגון במקלט, במרתף, במסדרון, במחסן, בחדר חשמל ואף בחצר ובפינת העישון של בית הספר.

קצב הכשרתם של המורים שהצטרפו לרפורמה בנושא ההוראה הפרטנית הוא נמוך למדי: עד תום שנת הלימודים התשע"ד, רק ב-13% מבתי הספר שהצטרפו לרפורמה עברו המורים הכשרה בנושא ההוראה הפרטנית. לפיכך, מורים רבים מלמדים שעות פרטניות במשך שנים בלא הכשרה למשימה זו.


אין מספיק מעקב


הממונה על יישום הרפורמה במינהל הפדגוגי ביקרה בשנות הלימודים התשע"ב-התשע"ד ב-80 בתי ספר שהצטרפו לרפורמה ומצאה ברבים מהם ליקויים ביישום, אך לא ביצעה - בעצמה או באמצעות המחוזות - מעקב אחר תיקון הליקויים. בכך לא מיצתה את כלי הבקרה שהפעילה בהיקף נרחב מהשנה הראשונה ליישום הרפורמה. האגף לחינוך על-יסודי לא בדק אם וכיצד יישמו בתי הספר את תהליכי התכנון, הבקרה וההערכה של השעות הפרטניות ושל השעות תומכות ההוראה.

רוב הרפרנטים המחוזיים האמונים על הטמעת הרפורמה ממלאים גם תפקידי פיקוח שאינם משאירים בידם די זמן לטפל בענייני הרפורמה. כמו-כן, לא נמצא תיעוד של בקרה והערכה שיטתיים שעל הרפרנטים המחוזיים לבצע כדי לקבל תמונת מצב מלאה של יישום הרפורמה בבתי הספר וכדי לפעול לשיפור תהליכים.

ההמלצות העיקריות של המבקר: על משרד החינוך להפעיל בשיטתיות אמצעי פיקוח ובקרה מקיפים ומחייבים על יישום כל מרכיבי הרפורמה בכל הדרגים - יחידות המטה, המחוזות ובתי הספר - ובייחוד בנושא יישום השעות הפרטניות והשעות תומכות ההוראה והקמת פינות עבודה ראויות למשימות אלה. יש לפעול להכשרה רחבת היקף ומעמיקה בתחום ההוראה הפרטנית לכל המורים שהצטרפו לרפורמה ושעתידים להצטרף אליה; לפעול לניצול מיטבי של השעות תומכות ההוראה לפי ייעודיהן המוגדרים; ולבצע הכשרה מקצועית מלאה ויסודית לכל בעלי התפקידים האמורים לשמש מעריכים בתהליך הערכת עובדי ההוראה.
יישום רפורמת "עוז לתמורה" בחינוך העל-יסודי / דוח מבקר המדינה

תאריך:  05/05/2015   |   עודכן:  05/05/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרפורמה הגדולה: תמורה יש; עוז - הרבה פחות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
330,000 דירות הבנויות על קרקעות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אינן רשומות על שם הדיירים. זאת, מתוך 1.05 מיליון דירות בכל המדינה, הבנויות על קרקע של הרשות. מבקר המדינה, יוסף שפירא, חושף (יום ג', 5.5.15) מחדל ענק של רמ"י בתחום זה. 80,000 מהדירות בנויות על קרקע של קק"ל, ובהן אי-אפשר בכלל להקנות לדיירים בעלות מלאה.
05/05/2015  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רוב ההמלצות של ועדת זיילר, להבטחת האיכות והבטיחות בענף הבנייה, לא קוימו עד היום, 11 שנים לאחר שהוגשו. כך קובע (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא. לדבריו, היו וישנם "מחדלים חמורים ואוזלת יד מתמשכת" בביצוע המלצות הוועדה והמלצות הממשלה בנושא זה. אסונות נוספים שאירעו לאחר מכן לא הביאו לריפוי המחדלים.
05/05/2015  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצטרף לביקורת על הזינוק במספר המעצרים שמבצעת משטרת ישראל - תוצאה ישירה של מדיניות המפכ"ל, רב-ניצב יוחנן דנינו. הדברים כלולים בדוח השנתי שמפרסם שפירא (יום ג', 5.5.15), הדורש מהמשטרה לוודא שהמעצרים יהיו "הכרחיים ונחוצים".
05/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרות דיפלומטיות בנציגויות ישראל בחו"ל מאוישות בידי אנשי מינהלה ובידי מי שכלל אינם כשירים לשרת בחו"ל - מגלה (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
05/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בעוד מדינות מתקדמות רבות פועלות לצמצום אובדן המזון, בישראל כמעט לא נעשה דבר - אומר (יום ג', 5.5.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, באחד הפרקים המרכזיים של הדוח השנתי.
05/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il