השר להגנת הסביבה,
אבי גבאי, נפגש בסוף השבוע עם ראש עיריית חיפה וצוות המשימה שמינה להכנת תוכנית חרום לצמצום זיהום אוויר וסיכונים סביבתיים במפרץ חיפה. את התוכנית המלאה המשרד להגנת הסביבה עדיין אינו חושף.
במהלך הפגישה הוצגו לשר עקרונות התוכנית שגיבש הצוות אשר כוללת בין היתר:
- החמרת דרישות הפליטה ממפעלים באופן שיצמצם את השימוש בדלק המזהם מסוג מזוט ויעודד את השימוש בדלקים נקיים כגז טבעי.
- סל פעולות להפסקת השימוש ברכבי דיזל מזהמים בערי המפרץ באמצעות קידום טכנולוגיות הנעה ידידותיות לסביבה כגון הנעה בגז טבעי והנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.
- הפחתת הסיכונים לאוכלוסייה מחומרים מסוכנים במפרץ באמצעות הוצאת מיכל האמוניה מהמפרץ ופינוי חוות מיכלי הדלק בקריית חיים.
- הגברת סיורי הפיקוח ובדיקות הפתע בארובות המפעלים
- הרחבת ניטור איכות האוויר ודגימתו במטרה למדוד מספר רב יותר של מזהמים באתרים רבים יותר ברחבי המפרץ. ביצוע מחקרים וסקרים לאיתור זיהומי אוויר וקרקע ובחינת השפעתם על בריאות האוכלוסייה.
- הנגשת מידע לציבור והגברת השקיפות במטרה לספק לתושבים את מלוא המידע הסביבתי באופן נגיש, פשוט ומובן.
הוחלט כי הצוות יחלק את המשימות לביצוע בין הגופים האחראיים - המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה חיפה ויגבש הצעה להחלטה בממשלה לנושאים כלל מערכתיים.
גבאי אמר כי "תמונת המצב במפרץ חיפה חייבת להשתנות. אנחנו עובדים יחד עם משרד האוצר, משרד הבריאות והרשויות המקומיות למען מאות אלפי תושבים במטרופולין חיפה שזכאים לאיכות אוויר ואיכות חיים. בתוכנית העבודה ישנם רעיונות ישימים שבאמצעות שיתוף פעולה בין כל הגורמים יצליחו להביא לשינוי משמעותי במפרץ".
יהב ברך על המחויבות והנחישות של השר להעביר את מסקנות הצוות המיוחד לכדי הצעת מחליטים בממשלה אך הדגיש כי העיקר ולב העניין טמונים בקביעת לוחות זמנים קשוחים ומחייבים קביעת תקציבים ממשלתיים ויצירת תיאום בין המשרדים העוסקים בנושא.
מעיריית חיפה נמסר שבמהלך הפגישה הוצגו בפני השר וראש העיר עקרונות תוכנית החרום אותן גיבש הצוות המיוחד אשר כוללים בין היתר: הרחבת ניטור ודיגום איכות האוויר במטרה למדוד מספר רב יותר של מזהמים באתרים רבים יותר ברחבי המפרץ. ביצוע מחקרים וסקרים לאיתור זיהומי אוויר וקרקע ובחינת השפעתם על בריאות האוכלוסייה. הגברת סיורי הפיקוח ובדיקות הפתע בארובות המפעלים.
כמן כן כוללת תוכנית החרום: החמרת דרישות הפליטה ממפעלים באופן שיצמצם את השימוש בדלק המזהם מסוג מזוט ויעודד את השימוש בדלקים נקיים כגז טבעי. סל פעולות להפסקת השימוש ברכבי דיזל מזהמים בערי המפרץ באמצעות קידום טכנולוגיות הנעה ידידותיות לסביבה כגון הנעה בגז טבעי והנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים. הפחתת הסיכונים לאוכלוסייה מחומרים מסוכנים במפרץ באמצעות הוצאת מיכל האמוניה מהמפרץ ופינוי חוות מכלי הדלק בקריית חיים. הנגשת מידע לציבור והגברת השקיפות במטרה לספק לתושבים את מלוא המידע הסביבתי באופן נגיש, פשוט ומובן.
צוות החרום יחלק על-פי החלטת השר את המשימות לביצוע בין הגופים האחראיים, המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה, איגוד ערים להגנת הסביבה חיפה ויגבש הצעת מחליטים לממשלה לנושאים כלל מערכתיים.