מבוכה בכנסת: שר התחבורה ישראל כ"ץ אמור היה להשיב להצעה לסדר היום שהגישה
תמר זנדברג בנושא הרכבת הקלה ונעדר.
בלשכתו של כ"ץ אמרו כי קודם לישיבה פנה בעניין ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ואמר לו כי באותה שעה ישתתף בישיבת הקבינט ולא יוכל להגיע. כ"ץ אמר כי הוא מעוניין להשיב וביקש לדחות את ההצעה לסדר למועד אחר או לכל הפחות לתת לשר תורן להשיב במקומו. בלשכת השר אמרו כי אדלשטיין השיב בשלילה לשתי ההצעות. יו"ר הכנסת סירב להגיב.
גם שר תורן נעדר מהישיבה. ח"כ
מיקי לוי אמר כי הממשלה ממשיכה לזלזל בכנסת. יושב-ראש הישיבה,
נורית קורן, רצתה תחילה לעבור להצעה הבאה לסדר היום. קורן הציבה בפני הח"כים שתי אפשרויות - להעביר את הדיון לוועדה או לקיים דיון במליאה בשבוע הבא. בסופו של דבר הוחלט לקיים גם דיון במליאה היום וגם לקיים בשבוע הבא דיון בוועדת הכלכלה שכנראה תזמן אליו את השר ישראל כ"ץ.
ח"כ זנדברג ציטטה את הצעת השר כ"ץ, "תקומו שעה קודם", ואמרה כי אם היינו יכולים לקום שעה קודם על-מנת להימנע מהפקקים החריפים שכבר היום יש בכניסות וביציאות מגוש-דן, היינו עושים זאת. "עד כדי כך לא רציונליים? ומה, בתי הספר ייפתחו שעה קודם, וכולם יקומו שעה קודם ויעמדו בפקקים של שעה קודם? הרי לא מדובר בהצעה רצינית, וברור גם שלא מדובר בהיערכות רצינית, ואני רוצה להזכיר שמדובר כבר עכשיו על תוכניות שמדברות על חמש, שש או שבע שנים (של ביצוע)". זנדברג הביעה תקווה שהדבר יוביל להפעלת התחבורה הציבורית בצורה טובה, בלי קשר לרכבת הקלה.
ח"כ
קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה לנושא הנגישות: "תל אביב זו העיר הגדולה של העסקים, אבל יש גם אנשים שגרים שם, ויש אנשים שצריכים להתנייד שם. חשבנו על מה יקרה לנגישות בעיר כשכל הרחובות יהיו עמוסים במלט ובחפירות ובאזורים סגורים ובמדרכות לא פנויות? מישהו חשב על זה? לא, מה זה משנה? ימצאו את הדרך. אז אולי לשאטלים הם דאגו, ואולי חניונים הם יבנו – אבל איך בדיוק אמורים להתנהל בעיר". גם היא הביעה חשש מהתמשכות הפרויקט הרבה מעבר למתוכנן.
ח"כ מנחם
אליעזר מוזס (
יהדות התורה) קרא לשים לב לבעלי העסקים שבתוואי הרכבת. "אני מכיר אישית סוחרים, בעלי חנויות מירושלים, אשר עברו סבל בל-יתואר, מכל הבחינות, עקב העבודות בירושלים, ועד היום המשפחות האלה קוראות לזה 'רכבת הקללה'". החרה החזיק אחריו ח"כ
יואל חסון (
המחנה הציוני) שאמר: "אנחנו יודעים בוודאות שרחובות שלמים הולכים להפוך להיות למעשה רחובות רפאים. איש לא יעבור בהם, לא ייכנס בהם. מסעדות, בתי-קפה, חנויות, שהם לאורך האזורים האלה, למעשה יחדלו מלתפקד". חסון ומיקי לוי קראו לפצות את בעלי העסקים שנפגעים.
סגן שר האוצר,
יצחק כהן, אומנם לא הוסמך להשיב בשם הממשלה אך הזכיר את סלילת הרכבת הקלה בירושלים: "כל רחוב יפו וכל שוק מחנה יהודה, ואיזה צער גדול היה לעסקים שם. אבל, מה? היום, הם פורחים. הם קיבלו פיצוי בחזקת מאה. כולם מבסוטים ומברכים את הקב"ה שנתן להם את הדבר היפה הזה, את הרכבת הקלה. גם העסקים הקטנים בתל אביב – תאמין לי שערכם יעלה עשרות מונים, כשהרכבת תתחיל לפעול". כהן הסכים לדברי ח"כ
אורי מקלב ש"ראשיתה מצער ואחריתה ישגה מאוד".