השבוע צפוי להתחיל הליך רוחבי של העלאת שכר הנהגים בתחבורה בציבורית. ל-News1 נודע כי משרד האוצר ו
משרד התחבורה הגיעו להסכמה ביניהם בנושא, והעניין יוצע למפעילים. מדובר על העלאת שכר לסכום שטרם התקבל סיכום סופי לגביו, שהתקרה שלו תהיה לכל היותר 39 שקלים - השכר לשעה המוצע באשכולות ההפעלה החדשים שיצאו למכרז. מדובר בשכר גבוה יחסית שנועד לעודד כניסת נהגים לענף.
ההעלאה תמומן בחלקה על-ידי המדינה ובחלקה על-ידי המפעילים. במסגרת הדיונים הביעו נציגי המפעילים תמיכה בהעלאת השכר, אך טענו כי הם אינם מסוגלים לממן זאת וכבר היום הם מוציאים הוצאות מעבר לנדרש מהם. ייתכן שכדי לגשר על המחלוקת בעניין יוצעו למפעילים הקלות מסוימות או שיינתנו להם הטבות.
המניע העיקרי ששכנע את משרד האוצר לשחרר כסף הוא החשש הממשי שבתקופת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב יווצר מחסור בנהגים, שלא יאפשר מענה הולם לצורך התחבורתי בגוש-דן. כזכור, פנו לאחרונה ראשי חברות התחבורה הציבורית בדרישה להשוות את שכרם של הנהגים באשכולות ההפעלה הישנים, העומד כיום על 32 שקלים ל-39 שקלים, המוצע באשכולות החדשים. הם הביעו חשש לזליגה של נהגים בין אשכולות. כבר היום סובל הענף ממחסור של כ-1,800 נהגים. יצוין, כי בימים אלה מתקיימת הכשרה של נהגי אוטובוסים רבים מהמגזר החרדי ועוד כ-400 מהמגזר הערבי.
תוכנית במיליארד וחצי ש"ח
בשבוע האחרון התכנסו לראשונה נציגי ועדי העובדים של חברות התחבורה הציבורית כדי לנסות ולקדם יחד את יישום דוח קוצ'יק, העוסק בהעלאת שכר הנהגים ובקידום מעמדם.
למשרד התחבורה יש תוכנית רחבה להגדלת מצאי השירות בתחבורה הציבורית, שעלותה 1.5 מיליארד שקלים לתוספות שירות. חלק ממימון מגיע מעודפים שנשארו ממיזמים אחרים להסעת המונים, ולצורך כך דרושה תוספת מסיבית של נהגים. אחת הבשורות המתוכננות היא לחסל בשנת 2016 את תופעת ה"סרדין" הידחקות של נוסעים באוטובוסים צפופים כך שלא יהיו יותר אוטובוסים עמוסים בכל הקווים המוכרים. בשורה אחרת תהיה תיקוף כרטיסים ורכישתם באמצעות הטלפון הסלולרי.
קיצור משך ההכשרה
נושא המחסור בנהגים עלה בשבוע שעבר במסגרת חבר-דיון בוועידת ישראל לתחבורה ברמת גן. סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור אמר כי "נכון להיום, יש חוסר של כ-5,000 נהגים לכלי רכב כבד. מזה למעלה משנה יושבת ועדה משותפת של משרד הכלכלה ומשרד התחבורה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה
עוזי יצחקי על-מנת לגבש פתרונות. אנו מטפלים בכמה בעיות במקביל. הבעיה העיקרית היא משך הזמן לקבלת הרישיון, שמגיע לˉ7-6 חודשים של הכשרה. אנו כבר גיבשנו פתרונות שיביאו לצמצום לוחות הזמנים על-ידי זירוז האישורים הרפואיים הנדרשים עבור הרישיון וצמצום תקופת ההכשרה ללא התפשרות על יעילותה. משרד הכלכלה הכין תוכנית הכשרה משופרת ומקוצרת. האתגר הגדול הוא לשפר את תדמיתו של המקצוע. חשוב שהמפעילים ישתפו אתנו פעולה וישתלבו בתהליך שאנחנו מובילים לשינוי פני המקצוע".
המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה, תכלת רמות, התייחסה לנושא ואמרה: "אנו מסייעים לעידוד התעסוקה בעיקר דרך מרכזי הכוון תעסוקתי, במימון שלנו. אנחנו רואים באוכלוסיות החרדים והמיעוטים אוכלוסיות שניתן לגייס מתוכם מספר גבוה של נהגים. גם המעסיקים פונים אלינו בבקשה לעובדים חדשים ואנחנו עושים את החיבור. זיהינו שלאחר שכבר יש מועמדים לאייש את המשרות החסרות, אנו נתקלים בחסמים ביורוקרטיים בתהליך הכשרתם לתפקיד. לכן אנו לוקחים קבוצה גדולה של עשרות מועמדים יחד ומעבירים אותם ב'מסלול ירוק' בסיוע משרד התחבורה. יש מגמה של הגעה לכדי פתרונות".
עבודה מועדפת
רבים תולים את תקוות הענף בחיילים המשוחררים. מפקד מרכז ההובלה בצה"ל, אל"ם גיל גלרון, הסביר את הבעייתיות שבדבר:, לצערי, חיילים לא רוצים להיות נהגים, גם לא בצבא. גם בצבא אנחנו בתהליך של מיתוג מחודש של המקצוע על-מנת לשפר את המוטיבציה, אך צריך לעשות עוד. ההכשרה בצבא היא מקיפה ואנחנו אף דואגים שהחיילים שמשוחררים משירות סדיר ייצאו גם עם רישיון לסמיטריילר. זה אינטרס משותף לנו וגם למערכת האזרחית. כך יהיו לנו נהגים מנוסים לשעת חרום וגם המערכת האזרחית תרוויח נהגים נוספים. מדי שנה אנחנו מקיימים יריד תעסוקה במרכז ההובלה של צה"ל ויש הזדמנות לגייס נהגים הישר עם שחרורם. חשובה כאן הכרזה על המקצוע כעבודה מועדפת ושיווק המקצוע גם להורי החיילים המשוחררים, על-מנת שישכנעו אתם להמשיך לעסוק במקצוע".
רני כהן מקבוצת הפייסבוק "אוטובוסים ורק אוטובוסים" אמר כי דרוש הכרה במקצוע נהג אוטובוס ושיפות התדמית שלו. לדבריו, הוכרחו נהגים להגיע לאזורי עימות בזמן מבצע צוק איתן מבלי שיובטח לו פיצוי במקרה שייפגע ומבלי שיוכר כתומך לחימה. לדבריו, נעדרים נהגים רבים מהבית ומביאים למשפחותיהם שכר נמוך מאוד. הוא הציע למשרד התחבורה לבדוק כמה מקרי גירושים יש בקרב נהגים ולהיווכח בקושי מולו הם מתמודדים.