משרד התחבורה מקדם בימים אלה תוכנית להקמתה בגוש-דן של רשת מטרופולינית של שבילי "אוטוסטרדה" לאופניים, בעלות של כ-250 מיליון שקלים. מדובר ברשת שתציע לראשונה לציבור הרחב תנועה רציפה ובטוחה של שבילי אופניים, בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה במטרופולין תל אביב.
בשלב הראשון, יוקמו 10 שבילי אופניים, באורך כולל של כ-150 קילומטר. משרד התחבורה יתחיל בתכנון מפורט של הרשת כבר בחודשים הקרובים, מתוך מגמה לסיים את השבילים הראשונים במהלך השנה הבאה.
הרוחב: לפחות 3 מ'
שבילי האופניים המתוכננים, יהיו ברוחב של שלושה מטרים לפחות, וישולבו בהם במידת הצורך גשרים, שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים, יוצבו מתקני דרך נוספים לרוכבים כגון: עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים.
הערים בהן יוקמו האוטוסטרדות הן: תל אביב-יפו, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקוה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה. השבילים הראשונים יוקמו באזורים בעלי פוטנציאל שימוש גבוה באופניים, הזמינים לביצוע מיידי. הרשת צפויה לקום בהדרגה, במהלך ארבע השנים הקרובות.
במקביל להקמת שבילי האופניים, יפעלו אגף תכנון תחבורתי ומינהל תשתיות במשרד התחבורה, לעידוד הרשויות להקמה או להרחבה של שבילי אופניים מזינים שיקשרו בין השבילים המקומיים בתחומן לבין הרשת המטרופולינית במטרה להגביר את השימוש באופניים.
במשרד התחבורה מציינים כי מערכות שבילי אופניים דומות הוקמו בשנים האחרונות במספר ערים בעולם כגון קופנהגן, אמסטרדם ולונדון, שם הן נוחלות הצלחה מרובה.
בימים אלה, בוחן אגף תכנון תעבורתי אפשרות לשלב תחנות להשכרת אופניים בנקודות מרכזיות לאורך הרשת שתוקם. עמדות ההשכרה יאפשרו לרוכבים לשכור אופניים חשמליים בנקודת המוצא, ולהחזירם בנקודת היעד לאורך השביל.
הצפי: עד 10% מהנסיעות היומיות בגוש-דן
התוכנית מקודמת כיום, באמצעות ועדת היגוי בינמשרדית בה שותפים משרדי התחבורה, האוצר, הפנים והרשויות המקומיות שבתחומן יסללו שבילי האופניים, וכן, נציגי חברות נת"ע, נתיבי איילון ונתיבי ישראל, העתידות לקדם את הפרויקט מטעם משרד התחבורה.
התוכנית צפויה להקל על הגודש בכבישים הצפוי בשנים הקרובות במספר אזורים בגוש-דן, בעקבות עבודות הרכבת הקלה, לצמצם את זיהום האוויר ולשפר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים.
בשנתיים האחרונות נרשם גידול חד של מאות אחוזים בשימוש באופניים חשמליים. בשנת 2013, יובאו לישראל כ-33 אלף זוגות אופניים חשמליים, ובשנת 2014 הוכפל מספרם והגיע לכ-73 אלף זוגות. משרד התחבורה מעריך כי עם יישום הרשת המטרופולינית, כ-10% מכלל הנסיעות היומיות בגוש-דן צפויים להתבצע באמצעות האופניים.
אופניים חשמליים ישיגו רכב פרטי
מנתוני משרד התחבורה עולה כי כמחצית מהנסיעות למטרות עבודה המתבצעות בגוש-דן, הן למרחק של עד שישה קילומטרים. מחקרים מהארץ ומהעולם מצביעים כי האופניים הם אמצעי התחבורה המהיר ביותר למרחקים אלה והזול מכולם.
כך למשל, נסיעה ברכב פרטי מגבעת שמואל, לצומת מעריב נמשכת כ-50 דקות, לעומת אומדן של כ-25 דקות באופניים חשמליים. נסיעה מנווה עמל בהרצליה למתחם הבורסה, נמשכת כ-55 דקות ברכב פרטי, לעומת כ-40 דקות באופניים חשמליים כאשר הרשת תוקם. נסיעה מבת ים לאזור התעשיה חולון, אורכת כ-40 דקות ברכב פרטי, לעומת כ-25 דקות באופניים חשמליים. לא נמסר כמה היא תארך באמצעות אופניים רגילים.