יבוא האופנים החשמליים רשם זינוק חד משנת 2010 ועד היום. לפי הנתונים, ב-2010 עמד היבוא על כ-1,158 אופניים חשמליים וב-2014 זינק ל-72,602 יחידות. כמו-כן, מאז תחילת השנה יובאו עוד 28,503 אופנים חשמליים ומאז אפריל 2014 ועד יוני 2015 יובאו 120,363 אופנים כאלה.
ועדת הכלכלה של הכנסת החלה (יום ב', 20.7.15) להכין לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ מירב בן ארי (כולנו), וחברי כנסת רבים נוספים, לתקן את פקודת התעבורה ולקבוע קנסות על עבירות שונות בשימוש באופניים, אופניים חשמליים, קורקינט או קורקינט חשמלי.
ח"כ מירב בן ארי הציעה לתקן את החוק כך שיוטלו קנסות של 300 שקל על העבירות הבאות: רכיבה בלי להחזיק את הכידון; אחיזה בסלולרי או שליחה או קריאת מסרון; נהיגה באופניים עם מנוע עזר או החזקה בהם על-ידי נערים מתחת לגיל 14; הרכבת אדם אחר על אופניים בטרם מלאו לרוכב 14 שנים. כמו-כן, הציעה גם תיקון לפקודת התעבורה שנועד לאפשר לראשי רשויות מקומיות להסמיך פקחים לאכוף את עבירות הקנס. והציעה לחייב את בעלי העסקים המוכרים אופניים חשמליים למסור לרוכשים מסמך המפרט את תקנות התעבורה הנוגעות לרכיבה על הכלי.
סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, אמרה כי העירייה מעוניינת רק בסמכות האכיפה על המדרכות ובנתיבי התחבורה הציבורית, ולא על הכביש.
ח"כ
שלי יחימוביץ' (
המחנה הציוני) הציגה עמדה מעט מנוגדת ואמר כי "זה מטורף להחיל את החוק גם על אופניים רגילים". לדבריה, האופניים החשמליים עדיפים על פני הרכב וצריך לשנות את היחס לכלי הזה. "אתמול בדרך לוועידת המפלגה התלבטתי אם לקחת את האופניים או הרכב. לבושתי לקחתי את הרכב ונסיעה של קילומטר וחצי לקחה לי שעה שלמה בפקקים, הייתי על סף דריסת אנשים, תרמתי שעה של פליטת גזים מזהמים, הוספתי לעומס על הכבישים וגרמתי נזק לסביבה", סיפרה.
מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר כי צריכה להיות חובת רישוי וביטוח על הכלים החשמליים, וקרא לחייב חבישת קסדה ברכיבה עליהם. הוא הוסיף כי תהייה בעיה לזהות ילדים מתחת לגיל 16 והתרעם על דברי ההסבר לחוק, שלדבריו עשו הכללה והציגו את כל הנערים כבעלי התנהגות בריונית.
היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד נעה בן אריה, אמרה כי צריך לאפשר לפקחים לאכוף גם עבירת אי-הזדהות, אחרת "יצפצפו" עליהם. ד"ר יעקב אדלר מעמותת אנשים באדום אמר כי התשתית לא ערוכה לקלוט את כל הכלים החשמליים, ולכן צריך להוסיף כלי רכב חשמליים רק בהתאם להתפתחות התשתית, ואילו היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, עו"ד יואל הדר, אמר כי הצעת החוק בנושא סמכויות האכיפה כבר הועברה לאישור השר לביטחון פנים. "זה נושא מורכב ותמיד יותר קל להגיש הצעת חוק פרטית מאשר להביא את כל משרדי הממשלה לאחידות", אמר. הוא הוסיף כי צריך לתת לרשויות סמכויות החרמה, אך סגנית ראש עיריית תל אביב להבי אמרה בתגובה כי היא מתנגדת להחרמה שמצריכה גם הקמת מחסנים.
היו"ר כבל סיכם ואמר כי הדיון חשף את שלל הבעיות בתחום. הוא הוסיף כי הצעת החוק של ח"כ בן ארי באה ממקום נכון, אך היא דרושה עוד תיקונים ושיפורים לפני שאפשר יהיה להצביע עליה. היו"ר כבל דרש שההצעה לא תחול על רוכבי אופניים רגילים וביקש מח"כ בן ארי לשבת עם גורמי המקצוע כדי לטפל בבעיות שעלו בדיון. הוא הוסיף כי בכוונתו להיפגש בעניין עם מנכ"ל
משרד התחבורה והציע לח"כ בן ארי להצטרף. "יש סדרה ארוכה של שאלות שצריך לתת עליהן את הדעת, אך נעשה את כל המאמצים לקדם את הצעת החוק", הבהיר.