ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, שנועדה לתת לרשויות המקומיות סמכויות אכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"ץ) באמצעות מצלמות. כבר בפתח הדיון הבהיר היו"ר כבל כי בכוונת הוועדה לקדם את ההצעה, אך לא לדרוס בדרך את הפרטיות של אזרחי ישראל. עוד הבהיר היו"ר
איתן כבל כי הוועדה תדרוש שהאכיפה תתבצע רק במקומות בהם יש סימון ברור של נתיב תחבורה ציבורית ואמר: "אם אין סימון אין צילום".
מנכ"ל
משרד התחבורה,
עוזי יצחקי, אמר כי מתן סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות הוא חלק בלתי נפרד ממאמץ המשקי לקראת העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש-דן. הוא הסביר כי לקראת העבודות בכוונת עיריית תל אביב להפעיל חניוני חנה וסע עם שירות הסעיות שישתמש בנת"צים, ואמר: "אם לא תהיה אכיפה אפקטיבית וטובה הכל יתקע".
ראש מחלקת תביעות באגף התנועה במשטרה, ניצב משנה שרית פיליפסון, אמרה כי כיום שוטר נותן דוח של 250 שקלים על נסיעה בנת"ץ, בעוד שלפי התיקון פקחי העיריות יוסמכו לשלוח רק הזמנות לדין. עו"ד חוה ראובני ממשרד התחבורה התייחסה לכך ואמרה כי בהמשך יתוקן צו התעבורה כך שתהיה עבירת קנס בדיון כמו שנותנת המשטרה. ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) העיר כי הוועדה עשתה מאמץ גדול לקדם את התיקון וקרא למשרד התחבורה לעשות מאמץ ולהביא את התיקון בהקדם.
עוד עלה בדיון ההתמודדות עם מקבלי פטורים הרשאים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, כמו נכים או אנשים המתגוררים בסמוך לנת"ץ. עו"ד ראובני הסבירה כי כל רשות מקומית תצטרך לפני מתן הדוח לבדוק את קובץ הפטורים, ולא לתת דוח למי שמופיע בקובץ. עוד התברר בדיון כי האכיפה באמצעות המצלמות לא תאפשר לזהות רכבים בהם יש 4 נוסעים ונהג, שרשאים להשתמש בחלק מנתיבי התחבורה הציבורית. המנכ"ל יצחקי הבהיר כי בשל כך, במקומות בהם תהייה אכיפה באמצעות מצלמות לא יתאפשר לרכבים פרטיים מלאים להשתמש בנת"ץ – ויוסר השילוט בהתאם. כבל התייחס לכך ואמר כי אין ספק שעדיף היה לאפשר לרכבים מלאים להשתמש בנת"ץ, אולם אם צריך לבחור בין הברירה של לעכב את ההצעה עד שיימצא פתרון טכנולוגי לבין קידומה ותיקונה בעתיד ככל שיתאפשר – הוא מעדיף לקדם את ההצעה.
ח"כ חנין התייחס גם לסימון הנתיבים ואמר כי "בת"א הנתיבים לא מסומנים באופן עקבי, כך שלעיתים נהג לא יודע שהוא נוסע בנתיב תחבורה ציבורית". היו"ר כבל הבהיר מיד כי במקומות בהם לא יהיה סימון לא תהיה אכיפה ולא יהיה צילום. מנהל הרשות העירונית לתחבורה וחניה בעיריית תל אביב, אשר בן-שושן, אמר כי "העירייה לא נכנסת לאכיפה כדי לעשות ביזנס, ברור מאליו שבמקום שאין סימון ותמרור ברור לא ניתן יהיה לאכוף".
ח"כ
עיסאווי פריג' (מרצ) הציע שהכספים שיתקבלו מהקנסות שתטיל הרשות המקומית ישמרו בחשבון נפרד ברשות, וישמשו לקידום התחבורה הציבורית, כמו למשל לימודי תחבורה ציבורית בבתי ספר או צביעת הכבישים. נציגי משרדי הפנים, התחבורה והאוצר התנגדו, ואמרו כי הדבר לא סוכם מראש וכי לרשויות תהיינה עלויות בהפעלת מערך האכיפה. נציג האוצר, מורן מזור, אף ציין כי ייתכן שך הקנסות יהיה קטן מסך ההוצאות של הרשות לביצוע האכיפה, ולכן לא צריך להתערב בשימוש שתעשה הרשות בכסף. למרות זאת היו"ר כבל וח"כ חנין תמכו בהצעה של ח"כ פריג' והיא אושרה. נציגי משרדי התחבורה, הפנים והאוצר ביקשו לשמור לשרים את הזכות להגיש הסתייגות לסעיף, שתידון במליאה. ח"כ
דוד ביטן (הליכוד), שהגיע מאוחר יותר לדיון, ביקש להגיש הסתייגות בעניין זה, והסתייגותו תידון במליאת הכנסת בעת אישור ההצעה בקריאה השנייה והשלישית.
באשר לשמירה על הפרטיות, הן בצילום והן בשמירה על התמונות, הבהיר כבל כי הוא לא מתכוון להתפשר. "אי-אפשר לשוחח עם המצלמה, זה לא פקח", אמר. ח"כ חנין הוסיף כי בעתיד הטכנולוגיה תאפשר לראות את האדם המצולם וצריך לתת על כך את הדעת. בעקבות זאת נקבע כי הסדרת תפעול המצלמות, שמירה המידע והפקת הצילומים והדוחות יוסדרו בתקנות שתקבע שרת המשפטים ויוגשו לאישור ועדת הכלכלה. כמו-כן נקבע כי שרת המשפטים תגיש לאישור הוועדה תקנות שיסדירו גם את אופן הצבת המצלמות, משך שמירת הצילומים, אופן הגישה לצילומים והשימוש בהם ואופן המצאת הצילומים לבעליו של הרכב המתועד. בעקבות הרחבת הנושאים שיוסדרו בתקנות ביקשו נציגות משרד המשפטים כי התקנות יוגשו לאישור הוועדה לפחות 4 חודשים לאחר פרסום החוק, ולא תוך 60 יום כפי שנכתב בהצעה המקורית. חנין לא קיבל את עמדת משרד המשפטים ואמר כי "הכנסת התגייסה לאשר חקיקה ראשית תוך 4 ימים, כדי לאפשר לכל הגורמים לצאת לדרך, ומשרד המשפטים צריך להתגייס למאמץ". הוועדה לא קיבלה את בקשת משרד המשפטים, והחליטה לקבוע כי התקנות יוגשו לאישורה בתוך 60 ימים מיום אישור החוק. עוד נקבע כי תחילת החוק תהייה ביום תחילת התקנות.