|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

הזכות לפרטיות של אישי ציבור

לכל אזרח הזכות לשמירה על פרטיותו באשר לאנשי ציבור ונבחרי ציבור - ככל שהם עולים בסולם התפקיד החברתי והציבורי, מעגל ההגנה על הפרטיות הולך וקטן - וקומות השקיפות הולכות וגדלות
15/04/2009  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   אולמרט - סרטן הערמונית   |   תגובות
אין להפוך את הצורך הציבורי לדעת על מצב בריאותם של אישי ציבור לחיטוט רכילותי. [צילום: עמוס בן גרשום]

המטרה: לעכב הרשעה ומאסר
יואב יצחק
היועמ"ש מזוז נמנע מלפנות לבית המשפט ולבקש מה שמתחייב כלפי כל עבריין/חשוד סדרתי: א) צו שיחייב בדיקת אולמרט על-ידי רופא מומחה שיקבע את מצבו הרפואי האמיתי; ב) צו שיאסור על אולמרט לצאת מהארץ ו/או יטיל עליו מגבלות עד סיום המשפט נגדו
לרשימה המלאה

לשון הרע ואישי ציבור
ענבל בר-און
ההלכה הפסוקה קבעה כי בבואו של ביהמ"ש לבחון את לשון הרע שהוצאה כלפי איש ציבור, יטול ביהמ"ש בחשבון את הנתון כי מדובר באיש ציבור, שחלק מהסיכונים הטבעיים של מעמדו הינם מתיחת ביקורת, אף גסה וחריפה * כלל זה יפה, אלא שיש ליישמו באופן מעודן, שלא לאמר ניואנסי, לאור התכליות אשר עומדות ביסוד חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה - 1965, שמנסה לאזן בין הערך של חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב
לרשימה המלאה

הגנת הפרטיות
עו"ד ליאת בכר-סגל
בית המשפט העליון פסל פסיקה של בית הדין הרבני משום שהראיות הושגו תוך פגיעה בחוק הפרטיות
לרשימה המלאה

וואללה? גם זאת התעללות
ענבל בר-און
לו אותה קשישה אומללה הייתה נשאלת, בעודה בצלילות דעתה, אם היא מסכימה להיות מוצגת קבל עם ועדה בחוסר האונים שלה, אם וכאשר תאבד את צלילות דעתה ו/או את תפקודי גופה, ודאי שהייתה משיבה בשלילה
לרשימה המלאה

הזכות לפרטיות הפכה לחלק יסודי ועקרוני בהגנתו של הפרט, מפני חדירה וחיטוט בחייו הפרטיים. מדובר בזכות קונסטיטוציונית - למרות שאין לנו חוקה.

האירועים האחרונים במדינה, החילופים בממשלה והחקירות המאסיביות של זרועות השלטון - החל מהנשיא, ראש ממשלה, שר אוצר, שר משפטים, יו"ר וועדת חוץ וביטחון - צחי הנגבי, כל מערכת המיסוי בראשותו של ג'קי מצא - ועד למנהלת הלשכה של אולמרט הגב' שולה זקן - כל אלו מעלים את נושא הזכות לפרטיות - לגבהים חדשים.

סעיף 13 לחוק האזנות סתר קובע כי "חומר שנאסף בניגוד לחוק לא יוכל לשמש כראייה קבילה.

סעיף 32 לחוק הגנת הפרטיות מגן על האזרח בפני שימוש בראיות לא חוקיות.

להבדיל מאזרח פשוט, הזכאי להגנה רחבה מצד החוק על חדירה לחיו הפרטיים, כאשר לרשותו חוקים כמו: חוק איסור לשון הרע, איסור להאזנות סתר בלתי חוקיות, וחוק הגנת הפרטיות כמצוין לעיל, כאשר עסקינן באישי ציבור, היקף ההגנה עליהם קטן יותר, מצומצם יותר, ושקיפות רחבה יותר צריכה לאפוף את רוב מהלכיהם הציבוריים.

המקרה שזעזע את החברה הישראלית ודחף לטפל בנושא בצורה מעמיקה יותר היה מחלתו והתמוטטו הפתאומית של אריק שרון.

עד היום, אין לנו נוהל, פרוצדורה או חקיקה מסודרת המטפלת בנושא של בריאותו הפיזית והנפשית של איש ציבור.

ישנם כללים ומנהגים אשר השתרשו בדמוקרטיות בעולם, לפיהן המנהיגים מצהירים על בריאותם ומתגאים בה. בארה"ב, השתרש הנוהל לפיו נשיא מכהן, עובר כל שנה בדיקות כלליות (דוגמת בדיקות הנדרשות לביטוח מנהלים או ביטוח חיים) והתוצאה מוצגת לציבור. כך פועל גם הנשיא בוש וקודמיו בתפקיד וכך פעל גם הנשיא לינדון ג'ונסון, שלא רק דיווח על ניתוח התוספתן שעבר אלא גם הפשיל את חולצתו והראה את הצלקת.

אין ספק, שאיש ציבור שנבחר לוקח על עצמו לא רק אחראיות חברתית ואישית לביצוע התפקיד, אלא מחויב גם בהתנהגות הולמת ובקודים חברתיים ההולמים את מעמדו.

הנשיאים - קנדי וקלינטון היו "פרפרים" לא קטנים, וסיפורי הסקס והנשים שלהם פרנסו את התקשורת משך השנים. במקביל, גם המועמדים לנשיאות, לרבות מושלים, סנטורים וחברי קונגרס, לא פעם סבלו, נפסלו, נשפטו ואף הודחו, בשל פרשיות סקס נסתרות, אלימות או נפתלות.

כרגע, אין לנו בסיס משפטי לפיו על נבחר ציבור חובה להציג את התיק הרפואי תוך דגש על בריאותו הפיזית והנפשית בפני הציבור, אך להערכתי, יש להסדיר את הנושא בצורה ברורה בחוק בתקנות ובפרוצדורה מתאימה.

כמובן, שלדעתי, אין לתת דרור לפלישה מאסיבית לחיו הפרטיים של נבחר ציבור, ולא לחיטוט או רכילות על התנהגות חריגה אלא אם היא אכן קיימת בחייו או משפחתו ועלולה לפגוע בתפקודו או בתדמיתו.

הגם שפעולותיו של נבחר ציבור חייבים להיות "שקופים" לציבור, חיו הפרטיים וחיי משפחתו זכאים ליהנות מהגנת החוק והתקשורת לחייהם הפרטיים.

איש ציבור בפעולותיו הרשמיות חי בארמון זכוכית, אבל בחייו הפרטיים זכאי ורשאי להגנה.

עם זאת, נושאי תפקידים כגון נשיא, ראש ממשלה, שר ביטחון, רמטכ"ל, ראש אמ"ן, ראש המוסד, אלו לטעמי חייבים לעבור כל שנה בדיקה רפואית מקפת.

הבדיקה תיעשה ע"י וועדה רפואית מקצועית, אובייקטיבית חיצונית, והיא תפרסם רק את הקווים הכלליים של הבדיקה תוך מתן דגש על כשירות פיזית רפואית למלא את התפקיד.

את הציבור לא צריך לעניין, גובה הכולסטרול הטוב והרע או השומנים בדם והסוכר של המועמד, את הציבור צריכה לעניין הבריאות הכללית הפיזית והנפשית למלא את תפקיד הנשיא, ראש ממשלה ויתר נושאי התפקידים הרגישים, בעלי השפעה על בטחון המדינה, סודותיה והתנהלותה. בתפקידים רגישים מחלות כגון: מניה דפרסיה, התקפי חרדה, סרטן או נטילת תרופות בעלות השפעה ממכרת או מטשטשת המשפיעה על התפקוד היומי, הן בעלי חשיבות לעניין ההחלטה על יכולת תפקוד והתאמה לתפקיד, (ראה הדוגמא של מנחם בגין ז"ל בזמן היותו ראש ממשלה).

חיי המין של המועמדים
האם חקירתו של קנת' סטאר הייתה במקומה? [צילום: AP]

האם חיי המין של המועמדים/נבחרים הם בעלי חשיבות והשפעה?

לדעתי במידה מוגבלת ומצומצמת. אם מועמד/נבחר/ת - הם הומואים או לסביות, והדבר ידוע משך שנים, ובתפקידיהם הקודמים, הדברים היו ידועים, אין מניעה בבחירתם וגם לתפקידים בכירים, בתנאי, כמובן, שלא יסכנו את בטחון המדינה.

בתקופות קודמות (שניים שלושה עשורים לאחור), התנהגות מינית חריגה נחשבה לסיכון ביטחוני מהפחד של סחיטה מגורמים עוינים, שאכן היו במציאות. סיפורי הריגול, מלאים במקרים בהם שרים וקצינים בכירים בכל המדינות אוימו ונסחטו על-רקע מיני חריג כגון נטילת חלק במשחקי 'סאדו מזוכיזם', שכירת שירותי ליווי, וכדומה.

די אם נזכיר את פרשת פרופיומו באנגליה בזמן היותו שר הגנה שבילה עם נערות ליווי (שבילו גם עם דיפלומטים וקציני ביון רוסיים), שאחת מהן אף הגיעה לישראל ועשתה קריירה מצליחה בביצת הבילויים המקומית, ראה ערך "מנדיס". ראה גם פרשת נערת הריגול אצל קנצלר גרמניה, טרם איחוד גרמניה.

אבל כל הפרשיות האלו היו בתקופת המלחמה הקרה, מאבק מזרח מערב. היום המדינות יותר פתוחות החברות יותר פתוחות למין באופן כללי ולמין חד מיני, כחלק מההוויה החברתית, כך שגם הסיכון בתחום זה ירד, אם כי לא נעלם. כך שהסכנה של סחיטה על-רקע מיני קיימת וחייבים לנהוג בה זהירות.

כמובן, שגם בריאות תקינה, או מחלה קשה וממארת, היא חלק חשוב ביכולת של איש ציבור לתפקד, ולכן היא בעלת חשיבות שדורשת מידע לציבור.

ברצוני להדגיש שיש צורך חיוני להבדיל בין הדרישה לניקיון כפיים, בריאות תקינה לבין "חיטוט" או חיפוש אחר רכילויות קטנות ומרושעות על מועמד פוליטי, (ראה מקרה בנימין נתניהו ואשתו בחדירה לתחומי החיים הפרטיים שלהם).

חוק חופש המידע מחייב את מוסדות הממשלה למסור פרטים חיוניים על פעולות מנהליות שבוצעו, אבל אין צורך להגזים ברצון לחפור לעומק על כל דרך חיו של איש ציבור, אם אכן הם בגדר הנורמה החברתית המקובלת.

נכון, שהזמנים השתנו, אמצעי המידע ובמיוחד האינטרנט לא משאירים כמעט פתח לפרטיות או יכולת להתחמק. התנהגות כמו של משה דיין בזמנו הן בתחום הסקס והן בתחומי העתיקות לא היו עוברים בשתיקה כיום, אבל גם כיום ניתן לדרוש איפוק, ריסון ואיזון בדיווח על אנשי ציבור.

המעניין בכל הפרשיות הנ"ל - שיש כנראה קשר בין גיאוגרפיה, דמוגרפיה, חינוך חברתי והתייחסות למוסריות חברתית ציבורית בין מדינות שונות.

החברה והתקשורת בצרפת - לא מתייחסים או נרעשים עמוקות, מיחסים שיש למנהיגים מחוץ לנישואין, ולא רואים בכך פגם או פסול הפוסל את המועמד לשלטון. כך למשל היו לנשיא מיטראן פרשיות אהבים מחוץ לנישואין, כולל בת מחוץ לנישואין והדבר לא עשה רעש בתקשורת.

באנגליה, פרשיות כמו בגידות, נערות ליווי, צילום עם או באזור של זנות או יחסים הומוסקסואליים - חיסלו לא מעט קריירות פוליטיות.

בישראל, יש לציין, בשנות ה-60 וה-70, התקשורת נהגה באיפוק ובריסון מבוקרים בפרשיות הקשורות לאנשי ציבור, כמו המידע על התנהגותו האישית והציבורית של משה דיין, שאוזכר לעיל, או הסתרת המידע על הטיפול הכימותרפיה הממושכים של הגב' גולדה מאיר - גם בכהונתה כראש ממשלת ישראל.

וועדת העורכים של העיתונות והתקשורת בשנות ה-60 וה-70 קבעה לעצמה כללים, שנשמרו די בקפדנות בנושאים אלה של אנשי ציבור - כללים שהיום לא היו עומדים במבחן הזמן, הפתיחות התקשורתית והתחרות בין זרועות התקשורת, במיוחד עם כניסת האינטרנט והטכנולוגיה החדישה המאפשרת העברת מידע, במהירות ולכל דורש, לרבות פרסומים אנונימיים.

פרטי, ציבורי, ומה שביניהם

זכות השתיקה של אישי ציבור - המצב החוקי היום הוא, שזכות השתיקה, שהיא בבחינת זכות קונסטיטוציונית, אומנם אינה מופיע בחוקי היסוד שלנו, אבל מושרשת הן במספר חוקים פליליים והן בפסקיה ענפה של בית המשפט העליון.

בארה"ב, הזכות לאי- הפללה עצמית וזכות השתיקה מעוגנות בחוקה, ראה תיקון מס' 5 לחוקת ארה"ב; יחד עם תיקון מס' 6 המחייב ייצוג לכל נאשם ע"י עורך דין והתיקון בחוקה המחייב "ניהול משפט הוגן" – הפרט זוכה למסד הגנה חוקתי על זכויותיו.

לדעתי, יש לעשות הבחנה ברורה לגבי אנשי ציבור בין הזכות לשמור על שתיקה בחקירות פליליות בין התחום הציבורי עליו הן מופקדים או בתחומו הם פועלים מכוח תפקידם, לבין הזכות לשמור על שתיקה בנושאים אישיים פרטיים.

בכל הנוגע לתחום הציבורי - אין לנבחר את הפריבילגיה לשמור על "זכות השתיקה" - שהרי הוא נבחר ע"י הציבור, נשלח ע"י הציבור, וחייב בדיווח לציבור, (ראה פרשת דרעי ופרשת עמותות ברק).

הטוענים שאין אפשרות להבדיל בין נושאים אישיים פרטיים לבין ציבוריים - התשובה פשוטה.

ההבחנה והיכולת להבדיל ולהפריד בין הדברים פשוטה ולא מסובכת.

תאריך:  15/04/2009   |   עודכן:  15/04/2009
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזכות לפרטיות של אישי ציבור
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אזרח טוב מלח הארץ
16/04/09 10:40
 
י.ש
16/04/09 12:20
פורום: אולמרט - סרטן הערמונית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר האוצר, יובל שטייניץ, החליט לנקוט בצעדים "מעודדי צמיחה". השר צריך להראות שהוא עושה "משהו" בעניין, כך דלפו לתקשורת ארבעה רעיונות "מפתיעים" (דה מרקר, נחמיה שטרסלר 12.04.09):
15/04/2009  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
שלטונות הביטחון המצרים חייבים לעקור את חממות הטרור האיסלאמי מחצי האי סיני שהפך ל"עקב אכילס" הביטחונית של מצרים. ישראל חייבת להמשיך לשמור על שתיקה.
15/04/2009  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
"אני נותן לאולמרט ציון רע מאוד... לא עובר. הוא היה ראש ממשלה של כמעט. כמעט הסכם שלום, כמעט שחרור שליט...הוא משאיר מדינה במצב רע...ברוך שפטרנו". כך סיכם יוסי ביילין את הקדנציה של אולמרט (ערוץ 2: "עושים סדר" / 29.3.09). אם בגמדי שלום נפלה שלהבת, מה יקלידו אזובי הקיר?
15/04/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
השר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ', עושה כבר בתחילת דרכו שירות רע מאוד לאזרחי ישראל בכלל ולמשטרת ישראל בפרט. החלטתו - בעיצומו של הליך משפטי התלוי ועומד בפני בג"צ - שעיקרה ביטול פיטורי ניצב אורי בר-לב מהמשטרה, על-אף התנגדותו הנחרצת של מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב דודי כהן, מעלה מחשבות באשר למטרותיו האמיתיות.
15/04/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
יותר מכל מזכיר לי את תל אביב היפה של פעם הבית שבו גדלתי. שם, ברחוב בן יהודה 185, בין בית-הספר היסודי "לדוגמא" לבין המגרש החולי, שעליו ניצב מאהל האוהלים של ראשוני עולי תימן, ביליתי את שנות ילדותי המאושרות, בלי טלוויזיה, מחשב או טלפון.
15/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il