"נכון היה להסדיר את נושא הגז בפתרון כלל ממשלתי, אלא שבפתרון שהתגבש אפשר היה לתת משקל גדול יותר לרווחת הצרכן" - כך אמר (יום ה', 29.10.15) פרופ' דיוויד גילה, לשעבר הממונה על הגבלים עסקיים, בוועידת "הסביבה של המחר" של VEOLIA ודה-מרקר הנערכת בתל אביב. "אין במתווה הזה פוטנציאל לתחרות, אין בו הבטחה לפיקוח אפקטיבי על מחירים בטווח הארוך. גם ההגנה על הסביבה וגם ההגנה על הצרכן יצאו ממתווה הגז כשידם על התחתונה", הוסיף גילה.
את הוועידה פתח
אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, שהתייחס בדבריו למתווה הגז. גבאי, אשר התנגד למתווה הסביר את הסיבות להתנגדותו: "הנושא הראשון הוא הביטחון האנרגטי. צינור אחד שמוביל את הגז אל המדינה זה לא לעניין. זה לא נותן ביטחון אנרגטי ולא קיבולת. מדינת ישראל צריכה לצרוך פי שתיים יותר גז מאשר כיום".
גבאי הוסיף את הנושא השני שהוביל להתנגדותו למתווה - מערכת המחירים: "אני חושב שבסופו של יום מערכת התמחור שנקבעה לא טובה ללקוחות ולא טובה לחברות הגז. לגז יש שימושים שונים ולכן נכון שתהיה גמישות מחירים. אם תהיה פה תעשיה שנשענת על גז היא תצטרך לשלם מחיר זול יותר מחברת החשמל" אמר גבאי.
ביחס לנושא המונופול בתחום הגז אמר גבאי: "בסופו של יום לא יהיה שוק משוכלל של חמישה או שישה שחקנים ולא משנה אם ימכרו חלקים מתמר או לוויתן. יש מקומות שבהם צריך להשלים עם מונופול והגז הוא אחד מהם והמדינה תצטרך לפקח על התחום".
גבאי הדגיש כי אחד התחומים החשובים בו מטפל משרדו הוא זיהום האוויר שלדבריו "הוא שהורג אנשים". גבאי אמר כי יעשה שימוש בתוכנית להגבלת תנועה על רכבים מזהמים באזורים עמוסים בערים: "אנחנו מתחילים לעשות זאת בחיפה והכוונה היא לשכפל את זה הלאה. גם ראש עיריית תל אביב חולדאי וגם ראש עיריית ירושלים ברקת דיברו איתי שמעוניינים בכך".
היבט נוסף של הזיהום האוויר שיטופל הוא קידום מעבר של תחבורה ציבורית מבוססת גז טבעי: "האוטובוסים שנוסעים היום מזהמים את האוויר לאנשים שעל ידם וכשנצליח להעביר אותם לגז זה יהיה הרבה יותר טוב. אנחנו תומכים בהחלפה של צי האוטובוסים וגם שר התחבורה תומך בכך. בכך נביא לשיפור משמעותי באיכות החיים".
גבאי התייחס בדבריו גם לתפיסתו בנוגע לנושא המחזור: "אני פחות מאמין בנושא ההפרדה במקור. זה פשוט לא הצליח. מסבירים לי שיש חצי מיליון בתי אב שמפרידים במקור וזה לא נכון. יש הסכמים עם רשויות שמכילות כמות כזאת אבל כמה באמת מפרידים בפועל אני לא יודע. נשקיע יותר בתחום הפסולת במיון שלאחר (בדיעבד). אי-אפשר לקחת את הציבור למקום שהוא לא נמצא בו לגמרי. זה לוקח שנים והטכנולוגיה היום עושה כמעט אותה פעולה של הפרדה בדיעבד".
השר גבאי הוסיף כי: "חברת תמיר לא תהיה יותר מונופול והרשויות מקומיות יוכלו לנהל את נושא האריזות במקום אחר. כיום, לתמיר אין עניין במחזור ואנחנו רוצים שייכנסו גורמים כאלה שרוצים להיכנס כדי למחזר. אנחנו רוצים יותר תחרות בשוק הפסולת. זאת תעשיה שלמה של מונופולים אזוריים. הציבור לא מרגיש את זה כי הוא משלם על כל זה דרך הרשות המקומית".
אורי שטרקמן, נשיא קבוצת ואוליה ישראל אמר בוועידה: "מאחורינו עשרים שנה של עשייה לשיפור הסביבה בישראל. הבאת ואוליה לארץ שמה את ישראל על מפת איכות הסביבה העולמית. מכל העולם מגיעים לכאן לראות את היזמות, החדשנות והיצירתיות. פנינו לעתיד וההזדמנויות רבות- גם בארץ וגם בחו״ל".