|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

שמונה חודשים בפועל

סופית: מאסר לשלומי לחיאני

רובינשטיין: מעשיו של ראש עיריית בת ים לשעבר היו קרובים לשוחד וצבעו את העירייה בצבעי שחיתות וסיאוב מותח ביקורת על העונש הקל מדי שהטיל השופט בני שגיא
17/11/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת לחיאני   |   תגובות
לחיאני. נדחתה הבקשה לערער [צילום: פלאש 90]

ביקורת על המשטרה
השופט אליקים רובינשטיין מצטרף לביקורת של שתי הערכאות הקודמות על מעצרו המתקושר של שלומי לחיאני: "נזכיר את שנזקקו אליו שני בתי המשפט הקודמים, קרי, הדרך שבה נהגה המשטרה. כנראה מחיבת הפרסום, שיש שאינם נקיים ממנה גם בין עובדי הציבור, ולא קיימה את דברי חכמים 'דעלך סני לחברך לא תעביד' ('מה שעליך שנוא לחברך לא תעשה') מפי החכם הלל הזקן. ישווה בנפשו אותו איש משטרה שהחליט לתקשר את המעצר באופן שתיאר בית משפט השלום, ולהלבין את פני המבקש – מה היה חושב אילו בו היה מדובר; גם אם אין בכך כדי לשנות את ההכרעה, אי-אפשר שלא להזכיר זאת באי נחת. יש לקוות כי המפקח הכללי החדש של המשטרה יתן דעתו להתנהלות בהקשרים כאלה".

המלווים יצאו נשכרים
רובינשטיין מתאר בחומרה רבה את מעשיו של לחיאני, שנטל הלוואות מבעלי עסקים בבת ים. נטילת הלוואות אלו "לא נעשתה באופן תמים, וכלל הנוגעים בפרשה היו ב'מסגרת רעיונית' של הנחה כי תמורת הכספים, לא ייפגעו עסקיהם במסדרונות העירייה, ואדרבה. ואכן, כך נעשה. המבקש לא איכזב, ואישר פעם אחר פעם את שנדרשו לו הללו, תוך התעלמות מכללי המינהל התקין ותוך פגיעה חמורה באחריותו וחובותיו הציבוריות"

לא הלימה ולא הרתעה
השופט מני מזוז מצטרף לביקורת על השופט בני שגיא: "העונש שהוטל על-ידי בית משפט השלום אינו מתיישב לטעמי עם עקרון ההלימה, שהוא עקרון הענישה המנחה בחוק, ועם התכלית של הרתעת הרבים, ואין בו כלל מענה לאינטרס הציבורי הקריטי במאבק חסר פשרות בתופעות השחיתות השלטונית. לא למותר להוסיף כי אלמלא הסדר הטיעון ראוי היה המבקש לעונש חמור בהרבה; ומשנחתם הסדר הטיעון - נכון היה למצות את הדין עם המבקש קרוב לרף העליון של טווח הענישה שנקבע בהסדר"

ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, ירצה שמונה חודשי מאסר בפועל. בית המשפט העליון דחה (יום ג', 17.11.15) את בקשתו של לחיאני לערער על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב. לחיאני יתייצב לריצוי מאסרו ב-20.12.15.

לחיאני הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בשלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים, שבאו במקום עבירות השוחד שיוחסו לו בכתב האישום המקורי. בית משפט השלום בתל אביב גזר עליו שישה חודשי עבודות שירות, לצד קלון שעליו הסכימו הצדדים. המדינה ערערה על קולת העונש ובית המשפט המחוזי קיבל את ערעורה.

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, אומר שמקרהו של לחיאני אינו מצדיק דיון בגלגול שלישי. "אין בידינו להלום את טענת המבקש, כי הואיל ועונש המאסר מאחורי סורג ובריח הוטל עליו לראשונה במסגרת פסק דינו של בית המשפט המחוזי, יש ליישם בעניינו מבחן פחות נוקשה וליתן רשות ערעור", אומר רובינשטיין.


לא חריג המצדיק ערעור


רובינשטיין דחה טענה נוספת של לחיאני, ולפיה פער הענישה בין שתי הערכאות הקודמות מצדיק מתן רשות ערעור: "עצם קיומו של פער ענישה בין הערכאה הדיונית ובין ערכאת הערעור אינו מצדיק כשלעצמו מתן רשות ערעור בפני ערכאה שלישית, למעט בנסיבות מיוחדות ויוצאות דופן, ובכללם מקרים בהם מדובר בפער ענישה חריג במיוחד, או בנסיבות אנושיות ושיקומיות חריגות; באלה תהא הצדקה לבחינה נוספת של הענישה הראויה".

לדברי רובינשטיין, "בענייננו עסקינן במהות לא בפער בין שישה לשמונה חודשים, מבלי להקל ראש בכל תקופת מאסר, אלא בפער 'גנרי' הנובע מן המעבר בין מאסר על דרך של עבודות שירות, למאסר מאחורי סורג ובריח. אין חולק כי ריצוי מאסר בדרך של עבודות שירות אינו דומה לריצוי מאסר מאחורי סורג ובריח, אולם אין זה חריג בעולם הענישה המצדיק לכשעצמו מתן רשות ערעור בגלגול שלישי".

עוד אומר רובינשטיין, כי ערכאת הערעור תמעט להתערב בעונש שנקבע בתוך מסגרת העונש שהוסכמה בהסדר טיעון. במקרהו של לחיאני סוכם שהמדינה תבקש שנת מאסר בפועל וההגנה תעתור באופן חופשי. הסדר הטיעון בעניינו של לחיאני אינו סוטה מהענישה הראויה, במיוחד לנוכח מעמדו כראש העירייה וכמי שהיה "חוטא ומחטיא" בפרשות בהן הודה, וסביר להניח שהוא לא היה מסתכן בשנת מאסר אילו היו סניגוריו סבורים שמדובר בעונש חריג, מציין רובינשטיין.


צבעי סיאוב ושחיתות


לצד זאת, מצדיק רובינשטיין את החלטת המחוזי להתערב בעונש שקבע בית משפט השלום, למרות שכאמור הוא היה בתוך הטווח שנקבע בהסדר. הוא מתאר בחומרה רבה את מעשיו של לחיאני, שנטל הלוואות מבעלי עסקים בבת ים. נטילת הלוואות אלו "לא נעשתה באופן תמים, וכלל הנוגעים בפרשה היו ב'מסגרת רעיונית' של הנחה כי תמורת הכספים, לא ייפגעו עסקיהם במסדרונות העירייה, ואדרבה. ואכן, כך נעשה. המבקש לא איכזב, ואישר פעם אחר פעם את שנדרשו לו הללו, תוך התעלמות מכללי המינהל התקין ותוך פגיעה חמורה באחריותו וחובותיו הציבוריות".

רובינשטיין אומר: "בענייננו, בכל הכבוד לזכויותיו של המבקש בעיר בת ים שאין להתעלם מהן, עסקינן ברמה גבוהה של שחיתות. גם מי שאינו מנפנף יומיום ב'דגל אמון הציבור' בידיעה כי זה האחרון נתון לתנודות ולהשפעות תקשורתיות וציבוריות מסוגים שונים, אינו יכול שלא לציין כי יחס מקל בעבירות של שחיתות ציבורית תורם לתחושה השגויה של 'מושחתים כולם'.

"המבקש הודה כי ניצל את קשריו ומעמדו כראש העירייה כדי לכסות את חובותיו האישיים, תוך התעלמות בוטה מחובתו לשמירה על טוהר המידות ולנהוג ללא משוא פנים. ניגוד העניינים הבוטה בו העמיד את עצמו ואחרים, צבע את העירייה - אשר התהדרה בשינוי החיובי שהושג בעיר בהנהגתו - בצבעי שחיתות וסיאוב, תוך פגיעה קשה".


ביקורת על בני שגיא


בפיו של רובינשטיין ביקורת על השופט בני שגיא (כיום - במחוזי בתל אביב), אשר גזר את דינו של לחיאני בבית משפט השלום: "העונש אשר הוטל על המבקש בבית משפט השלום אכן הקל עמו יתר על המידה, כמות שסבר בית המשפט המחוזי, תוך שהעניק משקל יתר לעדויות האופי הרבות אשר נשמעו בשבחו, ובעיקר - להבעת החרטה מצידו. זאת, בפרט שעה שהחליט על חפיפה בענישה בין שלושת האישומים, עד כדי הטלת ענישה של שישה חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות בגין שלוש העבירות גם יחד.

"במקרה דנא, קביעת מתחם ענישה ספציפי בו הרף התחתון לכל אחד מן האישומים, ולא כל שכן בהצטברם יחד, עומד על מאסר מאחורי סורג ובריח, כפי שעשה בית המשפט המחוזי, תואמת את חומרת האישומים ואת מידת האחריות שעל בתי המשפט לגלות כלפי הציבור, כדי שיוכל לשים מבטחו ברשויות".

רובינשטיין מוסיף: "אכן, תרומתו של המבקש ופועלו הציבורי אינם נעלמים מעינינו, ואף לא העובדה שהטלת הקלון והרחקתו מן החיים הציבוריים לתקופה ממושכת הם מכה קשה. אולם על המערכת המשפטית מוטלת החובה להוקיע ולשרש שחיתות ציבורית,
ובמקרה דנא רמתה של זו גבוהה, ואינה רחוקה מעבירת השוחד. מטבע הדברים, מוגבלת המערכת המשפטית בכליה, ולבד מן הרטוריקה השיפוטית, הענישה היא ארגז הכלים האופרטיבי".

השופטים צבי זילברטל ומני מזוז הסכימו עם רובינשטיין. מזוז מצטרף לביקורת על שגיא: "העונש שהוטל על-ידי בית משפט השלום אינו מתיישב לטעמי עם עקרון ההלימה, שהוא עקרון הענישה המנחה בחוק, ועם התכלית של הרתעת הרבים, ואין בו כלל מענה לאינטרס הציבורי הקריטי במאבק חסר פשרות בתופעות השחיתות השלטונית. לא למותר להוסיף כי אלמלא הסדר הטיעון ראוי היה המבקש לעונש חמור בהרבה; ומשנחתם הסדר הטיעון - נכון היה למצות את הדין עם המבקש קרוב לרף העליון של טווח הענישה שנקבע בהסדר".

את לחיאני ייצגו עוה"ד ירון קוסטליץ ושמחה אלבחרי, ואת המדינה - עוה"ד אבי וסטרמן, שרון כהנא, יפעת שטיין ונתנאל חיים.

עו"ד קוסטליץ, סנגורו של לחיאני מסר כי לחיאני מכבד את ההחלטה אך מצר על התוצאה. "חבל שהייתה התערבות בגזר הדין של בית משפט השלום שסבר שהעונש הראוי בנסיבות הוא 6 חודשי עבודות שירות, ולא מאסר בפועל", טען.

רע"פ 3292/15, שלומי לחיאני נ' מדינת ישראל / החלטה
דחיית בקשתו של ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, לערער על חומרת עונשו - שמונה חודשי מאסר בפועל

תאריך:  17/11/2015   |   עודכן:  17/11/2015
איתמר לוין
+מזוז תומך ברפורמה בעבירת הפרת האמונים
18:39 17/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מדגיש את חשיבותה למלחמה בשחיתות כ"עבירת אב" המכסה את כלל מעשי השחיתות - ומביע צער שהצעת החוק לרפורמה בעבירה זו שהכין משרד המשפטים בשנת 2009 לא התקדמה לחקיקה
(מזוז. ענישה מחמירה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סופית: מאסר לשלומי לחיאני
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קלאוזניץ
17/11/15 18:54
 
שבץ חלובה
17/11/15 19:59
 
דנציגר שופט קו...
18/11/15 01:22
 
בפרעאנקים
17/11/15 19:59
 
העטלף
17/11/15 20:03
 
כמו לחיאני ופינטו
18/11/15 08:09
2
מקומו בכלא.
17/11/15 19:03
3
יוסף הצדיק...
17/11/15 20:34
 
צחק כל הדרך לבנק.
17/11/15 21:56
4
מושיקו
17/11/15 23:26
5
חרד
18/11/15 00:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת לחיאני
"על פני הדברים, לאדוני יש משימה מאוד קשה". כך אומר (יום ב', 26.10.15) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, לסניגורו של ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, בפתח הדיון בבקשתו של לחיאני לערער לבית המשפט העליון.
26/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"במסגרת הבקשה, המופנית כלפי חומרת העונש, לא העלה המבקש כל נימוק המצדיק הבאת עניינו בפני בית משפט נכבד זה ב'גלגול שלישי'; גם לגופם של דברים, אין מקום להתערב בפסק דינו המפורט והמנומק של בית המשפט המחוזי". כך טוענת (יום ד', 3.6.15) פרקליטות המדינה בתשובתה לבקשתו של ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, לערער על חומרת עונשו.
04/06/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בעלי רשת המרכולים סופר-דוש, עזרא דוש, נדון (יום ב', 18.5.15) לחודשיים עבודות שירות וקנס של 60,000 שקל על חלקו בפרשת לחיאני. דוש הורשע בידי שופט בית משפט השלום בתל אביב, שאול אבינור, לאחר שהודה במסגרת הסדר טיעון בהפרת אמונים - במקום עבירת מתן השוחד שיוחסה לו בכתב האישום המקורי. רשת סופר-דוש נקנסה ב-75,000 שקל.
18/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש עיריית בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, מבקש (יום ג', 12.5.15) מבית המשפט העליון להעניק לו רשות לערער על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לגזור עליו שמונה חודשי מאסר בפועל.
12/05/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שלומי לחיאני כבר הודיע (יום ב', 27.4.15) שיבקש לערער לבית המשפט העליון על החמרת עונשו. אין לו סיכוי של ממש. סניגוריו יצטרכו לשכנע את העליון, שמדובר בסוגיית-רוחב עקרונית המצדיקה דיון בגלגול שלישי, ובית המשפט העליון נוקט במדיניות מצמצמת ביותר בקבלת בקשות כאלו.
27/04/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת לחיאני  /  מי ומי  
שמונה חודשי מאסר בפועל לשלומי לחיאני  /  איתמר לוין
ביום ב': ההחלטה בערעור על עונשו של לחיאני  /  איתמר לוין
גזר הדין ללחיאני - ססמאות  /  איתמר לוין
הקלון הוא של לחיאני?  /  אפרים הלפרין
שלומי על ישראל  /  איתמר לוין
תסמיני הראש הקטן  /  בצלאל לביא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
סיפור הרחפנים הוא סיפור חדש, גם השאלה במה היו מצויידים אותם הרחפנים, האם היו מצויידים בנפצים או בדומיהם, מטרידה מאד
הזה ניצחון? [צילום: פטימה שאביר/AP]
גדי חיטמן
ישראל, על-פי הפרסומים, הרגה 30,000 אנשים ברצועת עזה   האם זה אומר שניצחנו כי מתו יותר פלשתינים מישראלים?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il