|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

ביהמ"ש המחוזי מרכז קובע:

נערים הודו ברצח לאחר שהמשטרה עברה על החוק

השופט מנחם פינקלשטיין: המשטרה נמנעה מתיעוד תשאולים, הפעילה על הנערים לחצים פסולים ומנעה מהם להיפגש עם עורכי דין מביע את החשש ששיטת "התשאול הנעלם" קיימת ביחידות נוספות
29/11/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
פינקלשטיין. "לחץ נפשי קשה" [צילום: בוצ'צ'ו]

משליך על האמינות
"שיטת חקירה פסולה כזו היא רבת משמעות. מאחר שמדובר בחקירות נעלמות מעינינו - אין אנו יכולים לדעת מה היה אורכן, והאם הופעלו בהן לחצים או איומים, או שמא ננקטו אמצעי פיתוי והשאה על-ידי החוקרים. החשש הוא שאם ננקטו אמצעי חקירה פסולים על פניהם, נעשה הדבר בחלק הסמוי מן העין, ולא בחלק הגלוי של החקירה. חשש כזה מתגבר כאשר הנחקר טוען כי באותו שלב נסתר ננקטו נגדו שיטות חקירה קשות ופסולות. ככל שהחוקרים מתבצרים בטענתם שלא היה תשאול נעלם - הדבר משליך על אמינותם לפחות בנוגע לדרך חקירה זו"

לצוות אצה הדרך
"מסתבר יותר להניח שלצוות החקירה אצה הדרך לאחר 'שבירתו' של הנאשם 2 בתא ההמתנה. חשוב היה שלא 'יתקרר ויחזור בו' - כהתבטאותו של תומר כהן עצמו. עד עתה לא הייתה בידי הצוות הודיה של הנאשם 2, והדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט היה למחרת"

המשטרה הוציאה משני נערים הודאות ברצח תוך שהיא עוברת בצורה שיטתית על החוק, נמנעת מתיעוד של תשאולים שנערכו להם, מפעילה עליהם לחצים פסולים ומונעת מהם את זכות ההיוועצות בעורך דין. כך קובע (יום א', 29.11.15) סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז, מנחם פינקלשטיין.

פינקלשטיין זיכה את שני הנערים לאחר שקבע, כי אין כל משקל להודאותיהם בשל הפגמים הקשים והמתמשכים שנפלו בחקירותיהם. מדובר בירי שבוצע באוקטובר 2009 לעבר אוטובוס של תלמידים ליד כפר קאסם, בו נהרג נער בן 15 וחברו נפצע קשה. הנאשמים הם תושבי ג'לג'וליה, שאחד מהם היה בן 16 בזמן האירוע וחברו - בן 17.

פסק דינו של פינקלשטיין משתרע על פני 270 עמודים ועוסק ברובו בניתוח הפגמים החמורים בחקירתם של השניים, אשר לדבריו לפחות חלקם היו מכוונים. את עיקר ביקורתו מכוון פינקלשטיין לעבר מה שהוא מכנה "התשאול הנעלם": שורה של חקירות ארוכות שנערכו לשני הנערים, בלא שהן יתועדו בצורה כלשהי, בלא שלנערים ניתן להיוועץ בעורך דין ובלא שהם מוזהרים בנוגע לחשדות נגדם ולמשמעות דבריהם.


"הפרה מכוונת של חובת התיעוד"


פינקלשטיין קובע, כי מדובר בדרך חקירה בלתי חוקית, אשר אינה מאפשרת לבית המשפט לדעת מה התרחש באותן שעות ואשר לכל הפחות מעלה את האפשרות שבוצעו מעשים פסולים כפי שטענה ההגנה. "שיטה של תשאול נעלם היא הפרה מכוונת של חובת התיעוד על-פי דין", קובע פינקלשטיין בצורה נחרצת.

דבר קיומם של "התשאולים הנעלמים" עולה הן מדבריהם של כמה מן החוקרים, ובראשם תומר כהן - עליו מטיל פינקלשטיין חלק משמעותי מהאחריות לפגמים החמורים בחקירה - והן מתוכן הדברים שכן תועדו. עוד מציין פינקלשטיין, כי בחקירות אחרות נרשמו עשרות עמודים לפני שהחשודים הוזהרו והועמדו על זכויותיהם - שוב תוך הפרה שיטתית ומכוונת של הוראות החוק. באחד המקרים אף הסתפקו החוקרים בתרשומת של 3.5 עמודים לגבי חקירה שתמלולה משתרע על פני 144 עמודים. במקרים אחרים הם התיימרו לרשום בדיעבד זכרון דברים על מה שנאמר באותם תשאולים שלא תועדו.

פינקלשטיין מדגיש: "שיטת חקירה פסולה כזו היא רבת משמעות. מאחר שמדובר בחקירות נעלמות מעינינו - אין אנו יכולים לדעת מה היה אורכן, והאם הופעלו בהן לחצים או איומים, או שמא ננקטו אמצעי פיתוי והשאה על-ידי החוקרים. החשש הוא שאם ננקטו אמצעי חקירה פסולים על פניהם, נעשה הדבר בחלק הסמוי מן העין, ולא בחלק הגלוי של החקירה. חשש כזה מתגבר כאשר הנחקר טוען כי באותו שלב נסתר ננקטו נגדו שיטות חקירה קשות ופסולות. ככל שהחוקרים מתבצרים בטענתם שלא היה תשאול נעלם - הדבר משליך על אמינותם לפחות בנוגע לדרך חקירה זו. אכן, חשיפתו של התשאול הנעלם מערערת את ההנחה, או החזקה, בדבר תקינותה של החקירה כולה".


"לחצים שפגעו מאוד ברצון החופשי"


פינקלשטיין אף אומר: "חושש אני כי דרך זו של תשאול נעלם אינה נהוגה על-ידי צוות חקירה זה בלבד. על כן, רואה אני לנכון שהעתק מפסק דין זה יועבר לעיון ולטיפול של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז המרכז".

לדברי פינקלשטיין, למרות שהמחקר והפסיקה מכירים בסכנת קיומן של הודאות שווא, אמר כהן שהוא אינו מאמין שהדבר ייתכן. על-רקע זה, הוא ממשיך, בלטה באחת החקירות "הפעלת לחץ בלתי פוסק על הנאשם 1, בחקירות ארוכות ומתישות, לדבוק בסיפור שאותו ביקשו החוקרים לשמוע, לחצים שפגעו מאוד ברצונו החופשי... ודאי שאין לחזור פעמים אין ספור על שאלה שהנחקר השיב לה - רק משום שהתשובה אינה לרוחו של החוקר".

ביום בו הודה נאשם 1 בחשדות שיוחסו לו, ממשיך פינקלשטיין, "חברו יחדיו שיטות שונות של הפעלת לחץ נפשי קשה על הנאשם, כדי שיודה בסיפור שאותו ביקשו החוקרים לשמוע. לחץ זה כלל איומים, הבטחות, מונולוגים ארוכים וסוגסטיביים, עד שנראה כי נשברה רוחו של הנאשם ונוצרה אצלו תחושה שאין לו מוצא זולת הודאה מפלילה המאששת את עמדת החוקרים".

על הימנעות החוקרים מלהזהיר כדין את נאשם 2 באחת מחקירותיו, אומר פינקלשטיין לאחר שהוא דוחה את הסברי החוקרים: "מסתבר יותר להניח שלצוות החקירה אצה הדרך לאחר 'שבירתו' של הנאשם 2 בתא ההמתנה. חשוב היה שלא 'יתקרר ויחזור בו' - כהתבטאותו של תומר כהן עצמו. עד עתה לא הייתה בידי הצוות הודיה של הנאשם 2, והדיון בהארכת מעצרו בבית המשפט היה למחרת".


תא קטן, בלי אור ואוויר


פינקלשטיין עומד על שורה של אמצעים פסולים נוספים בהם השתמשו החוקרים:

  • החוקרים רמזו לנאשם 1, כי ישתחרר אם יאמר את מה שהם רוצים לשמוע. במקביל, הם איימו עליו שאם לא ישתף פעולה - הוא צפוי למאסר עולם. כאשר תשובותיו לא מצאו חן בעיניהם, הם נשאו באוזניו מונולוגים מלחיצים.

  • הבטחה של כהן לנאשם 1 לפיה ישתחרר אם יודה בחלקו ברצח, מה שפינקלשטיין מגדיר כ"ייעוץ משפטי מטעה ופסול".

  • החזקתו של נאשם 1 במשך שעות בחדרון קטן, ללא חלונות, אוורור ותאורה, תוך שהוא אזוק בידיו וברגליו.

  • נאשם 1 נחקר כאשר הוא אזוק, למרות שהפקודות הן להסיר את האזיקים בשעת החקירה.

  • נאשם 1 נחקר בעברית למרות שאינו שולט בה די הצורך.

  • נאשם 1 נחקר בשעות הלילה; אומנם מדובר בחקירה חוקית בנסיבות העניין, אך היא בעייתית בהצטרף לשאר הליקויים ובהתחשב בכך שמדובר היה בנער בן 16.

  • החוקרים לא החתימו את נאשם 2 על הודאתו מחשש שיחזור בו, לחצו עליו בניגוד לרצונו לבצע שחזור ולא תיעדו את היציאה לשטח.

  • החוקרים הבטיחו לנאשם 2 שישתחרר ממעצרו אם יספר להם על חלקו שלו ועל חלקם של החשודים האחרים ברצח.

השופטים ליאורה ברודי ועופר גרוסקופף הסכימו עם פינקלשטיין. את המדינה ייצגה עו"ד קרן וקסלר, ואת הנאשמים - עוה"ד ערן צלניקר וגיל פרידמן.
ת"פ 10101-11-09, מדינת ישראל נ' ע"ש ואח' / פס"ד
זיכוי שני נערים מאשמת רצח בשל ליקויים חמורים ביותר בחקירות המשטרה

תאריך:  29/11/2015   |   עודכן:  29/11/2015
איתמר לוין
+ניצב זוהר דביר ימונה לסמפכ"ל
16:17 29/11/15  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, שהיה בין המועמדים לתפקיד המפכ"ל ואשר נחשב לאחד מבכירי הקצונה הצעירה של המשטרה ייכנס לתפקידו החדש ביום חמישי  ▪  השר ארדן: בטוח שהשילוב שלו ושל רוני אלשיך יצעיד את המשטרה קדימה
(ניצב דביר. המשימה - יישום הרפורמות [צילום: דוברות המשטרה])
+החשוד בהטרדה: מפקד להב 433
15:57 29/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מח"ש חושדת שניצב רוני ריטמן הטריד לפני חמש שנים קצינה ששירתה איתו כאשר שימש כראש חטיבת המודיעין  ▪  מקורביו של ריטמן: התיק נתפר בידי תת-ניצב ביחידה שספג ביקורת על תפקודו
(ריטמן. הוצא לחופשה [צילום: דוברות המשטרה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נערים הודו ברצח לאחר שהמשטרה עברה על החוק
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דב בינדר
29/11/15 15:42
 
עידןסובול
29/11/15 18:38
2
טולסטוי
30/11/15 03:23
3
קידי
30/11/15 08:26
 
עידןסובול
30/11/15 10:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
בשעתו התהלכה בדיחה במזרח אירופה, כי השוטרים מסיירים בזוגות מכיוון שאחד מהם יודע לקרוא והשני יודע לכתוב. אי-אפשר לומר זאת על שוטרי ישראל. הם יודעים קרוא וכתוב ולא הולכים בצמדים. וחבל. לפי חוקי הטבע, הבחורים האלה עלולים במשך הזמן לאבד את כושר ההליכה. הם נוסעים ברכבים ארבע גלגליים, דו-גלגליים רוכבים על סוסים ואפילו טסים, אבל לעיתים רחוקות תראה אותם מסיירים. סיור רגלי הוא out.
29/11/2015  |  צבי גיל  |   מאמרים
ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב בנצי סאו, פורש מן המשטרה. השבוע ייכנס לתפקידו המפכ"ל החדש של המשטרה, רוני אלשיך, שיקבל במעמד הכניסה לתפקיד את דרגות רב-ניצב. זאת, לאחר כחצי שנה שבה תפקד ניצב סאו כמפכ"ל בפועל מאז פרישת המפכ"ל הקודם, רב-ניצב (בדימ.) יוחנן דנינו.
29/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
ניצב שלומי מיכאל, המפקד הפורש של מחוז ש"י במשטרת ישראל, מסמל את מה שרקוב מן היסוד במשטרה: העדפת האינטרס האישי על פני השליחות הציבורית. זה מה שמוביל לשחיתויות, זה מה שמוביל לעבירות המין, זה מה שמוביל לשקרים הבלתי-פוסקים.
26/11/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אריה עמית, ניצב בדימוס ולשעבר מפקד מחוז ירושלים, הגיב לפרשת הניצב הנוסף שנחקר בחשד לעבירות מין בשוטרת. ואמר באירוניה כי אינו פוסל ביצוע סירוס לקציני משטרה.
26/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) חקרה באזהרה (יום ד', 25.11.15) קצין משטרה בדרגת ניצב. במחלקה התקבלה השבוע תלונה על עבירת מין שעניינה מעשים לכאורה שביצע לפני כמה שנים. המתלוננת היא שוטרת ששירתה עמו.
25/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
מפקד משטרת מחוז ש"י פורש במפתיע  /  עידן יוסף
שוטרים מואשמים בקבלת שוחד  /  יצחק דנון
"המשטרה פשטה כדי שאהפוך לסוכן"  /  יצחק דנון
הכנס הראשון של "השועל"  /  פנחס (פיני) פישלר
הפרקליטות: הביזיון נחשף  /  אלכסנדר גולדנשטיין
ברוך הבא מפכ"ל המשטרה החדש  /  שמעון זיו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
שיר טורם-הספרי
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל...
נעם סולברג
נעם סולברג
דברי השופט נעם סולברג בטקס הסמכת עורכי דין חדשים, בבנייני האומה בירושלים [י' באדר ב' תשפ"ד, 20.03.2024]
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il