|   15:07:40
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חשב מסלול מחדש

לרה"מ אין מקום להפעיל סמכותו לפי סעיף 52

כך כותב יו"ר ועדת הכלכלה במכתב לרה"מ, בנימין נתניהו עליו חתומים שישה ח"כים נוספים מבהיר: לא שוכנענו כי לעת הזו, כמו גם לעתיד הנראה לעין, קיימים נימוקים של מדיניות חוץ וביטחון המצדיקים אמצעי כה קיצוני כמתן פטור מנהלי מהוראות החוק בידי שר הכלכלה
16/12/2015  |   מירב ארד   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
ח"כ איתן כבל [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שלח (יום ד', 16.12.15) לראש הממשלה ושר הכלכלה, ח"כ בנימין נתניהו, מכתב ובו הנימוקים המלאים שהובילו להחלטת הוועדה להמליץ לרה"מ שלא לעשות שימוש בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. על המכתב חתמו גם ח"כ יעקב פרי, ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ יוסי יונה, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ח"כ דב חנין וח"כ עיסאווי פריג'.

היו"ר כבל כתב, בין היתר, לאחר הליך ההתייעצות המעמיק הרושם הוא כי הנימוק האמתי לרצון להפעיל את הפטור לפי סעיף 52 הוא דווקא כלכלי. היו"ר כבל ו-6 חברי הכנסת הנוספים החתומים על המכתב כתבו לראש הממשלה: "לא שוכנענו כי לעת הזו, כמו גם לעתיד הנראה לעין, קיימים נימוקים של מדיניות חוץ וביטחון המצדיקים אמצעי כה קיצוני כמתן פטור מנהלי מהוראות החוק בידי שר הכלכלה, כאשר הפיקוח מפני מונופולים והסדרים כובלים צריך להיות פיקוח קפדני, בדרך הקבועה בחוק ההגבלים העסקיים, שהיא דרך המלך".

עוד כתבו היו"ר וחברי הוועדה כי "המלצתנו לראש הממשלה ושר הכלכלה לחשב מסלול מחדש. המתווה הזה אינו נכון ואינו ראוי ואין מקום להפעיל את סמכותו לפי סעיף 52, עד כדי שאף אם המתווה המוצע יאושר, נראה ששר הכלכלה והכנסת הבאה, יאלצו לבטלו. מתווה שאינו נשען על התפיסה של 'זה נהנה וזה לא חסר', אלא מחזק את הגישה של 'זה נהנה ועוד יותר נהנה' דינו להיפסל. - לעניות דעתנו, יש לבטל לאלתר את המתווה ולפעול בדרך המלך, שמשמעותה היא נקיטת הליך סדור לפי חוק ההגבלים העסקיים או חקיקה".

לחוות הדעת צורפה גם דעת המיעוט בוועדה, שהוצגה בדיון הסיכום, עליה חתמו ח"כ יואב קיש, ח"כ מיקי זוהר, ח"כ רועי פולקמן, ח"כ נאוה בוקר, ח"כ יואב בן צור וח"כ אורי מקלב.
התייעצות לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח 1988 / מכתב
היוועצות לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח- 1988 נימוקי החלטת - / מכתב

נתניהו: לצערי הדיון על הגז הפך לפוליטי
הרצוג: נתניהו אחראי לכך שישראל הפכה למדינה עשירה למעטים ועניה להמונים
▪ ▪ ▪

מליאת הכנסת קיימה דיון בהשתתפות ראש הממשלה לאור בקשת 40 חברי כנסת בנושא "מתי תתחיל המלחמה בעוני?" בפתח הדברים התייחס ראש הממשלה לביקורת נגד חיילי צה"ל ואמר: אני מבקש להצדיע לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון. חרף הניסיונות של גופים שונים לעשות דה-לגיטימציה לחיילי צה"ל, עם ישראל עומד מאחוריכם. לכל מי שממהר לשפוט אנשים בלב אירוע סוער מול מחבלים מצאי דם, אל תמהרו לשפוט, שימו את עצמכם במקומם".

בנושא דוח העוני עצמו אמר נתניהו: "העוני הוא דבר מר וקשה ואני מתייחס לכך ברצינות רבה. יש לי חדשות בשבילכם, המלחמה בעוני החלה מזמן. חבל שאני לא יכול להראות כאן שלושה שקפים שמראים מה קרה בשני המדדים המרכזיים של העוני מאז 2009. הראשון הוא אחוז המשפחות שנמצאות מתחת לקו העוני, השני הוא מדד אי-השוויון. אני מוסיף לזה גם את מדד הילדים שנמצאים מתחת לקו העוני. מכיוון שכללי הבית לא מאפשרים לי להציג שקפים, העוזרות שלי יחלקו לכם שקפים כי חשוב לי שתראו את הנתונים. במדד הראשון יש ירידה ברורה, במדד הילדים יש ירידה יותר משמעותית, במדד אי-השוויון יש ירידה ברורה ועקבית עם עלייה קטנה ב2014.

"הסיבה לירידה היא כי אנשים נכנסו לשוק העבודה בגלל רפורמות שעשינו. בגלל שהתל"ג לנפש עלה. אלה נתונים אוביקטיבים שאין עליהם ויכוח. הסיבה לעלייה ב2014 היא שהיה שינוי שהתקבל ב2013 לגבי קצבאות הילדים. עד 2013 הייתה ממשלה עם שר האוצר שטייניץ ונהגנו במדיניות שנהגנו, היה שינוי זמני ועכשיו אנחנו תיקנו את זה על-ידי תיקון של קצבאות הילדים, שמחצית מהקצבה היא לטווה ארוך.

"נקטנו בשלושה צעדים משמעותיים שהדוח עצמו אומר שהוא חושב שהם יסייעו, הראשון הוא התיקון לקצבאות הילדים. השני הוא תוספת לשכר מינימום והשלישי הוא לעזור לאוכלוסיית הקשישים.

"את השינויים צריך לראות בנתונים לאורך זמן ויש ירידה אבסולוטית במספר הילדים העניים למרות שהאוכלוסייה גדלה.

"אני מאמין שהדרך הנוספת להילחם בעוני היא פיתוח הכלכלה ואנחנו עושים הכל כדי להצמיח את הכלכלה ולהוריד את האבטלה. אנחנו מגדילים באופן עקבי את שיעורי ההשתתפות של האוכלוסייה החרדית והערבית. אנחנו מורידם את יוקר המחיה דרך רפורמות רבות.

"לצערי הדיון על הגז הפך לפוליטי, אסור שהגז יישאר בים, חייבים להוציא אותו מהאדמה. בלי מתווה הגז אנחנו נישאר עם מונופול קטן. קיבלתי את המלצות ועדת הכלכלה ואני אתן את תשובתי בקרוב מאוד".

נתניהו התייחס גם למצב המדיני ואמר: "יש שתי מגמות סותרות בזירה הבין לאומית, האחת עויינות למדינת ישראל שבאה לידי ביטוי בהחלטות צבועות וזה נמשך שנים. אבל יש גם מגמה חיובית ברמה של המדינות עצמן, שמהדקות את היחסים עם ישראל ואת שיתוף הפעולה. אל ארה"ב מצטרפות מעצמות נוספות. זה כי הם רוצות להילחם בקנאות ולהתחבר לקדמה. רגלנו נטועות גם במאבק בטרור של עולם האתמול וגם בחדשנות של עולם המחר. יש מעט מדינות שיש להן הישגים בשני התחומים האלה שמעניינים את העולם כולו.

"ישראל מחוץ לפורומים הבין לאומיים האו"ם, היא מדינה מבוקשת, רצויה ומחוזרת, בקרב המדינות עצמן. כשאתם מדברים על מעמדה הבין לאומי של ישראל אני מבקש לעשות את האבחנה בין המקומות שיש רפלקס מותנה נגד ישראל, לבין מעצמות בעולם.

"גם במדינות הערביות קורה משהו חשוב שמתפתח בדרכים שאינם בהכרח גלויות, ואני מאמין שבבוא היום זה יסייע לנו אולי גם ליחסנו עם הפלשתינים שירצו שלום. הסקרים האחרונים בציבור הפלשתיני מאוד לא מעודדים ויתר על כן ההנהגה הפלשתינית ממשיכה בהסתה. אין התקדמות משום שראשי הממשלה לפני הציעו דברים שקשה להאמין שהציעו אבל בסופו של דבר הפלשתינים יצטרכו לוותר על זכות השיבה ולהכיר במדינת ישראל.

"לא נוכל להשיג יציבות וביטחון אם נקבל את הפתרון הפשטני והמסוכן של צאו מהשטח, עצמו עיניים וקוו לטוב. אנחנו נקבל או את חמאס, או את דאעש או את שניהם. זה בדיוק מה שקרה בעזה. שלום לא משיגים מתוך חולשה אלא מתוך עוצמה.

ראש האופוזיציה יצחק הרצוג דיבר אחרי ראש הממשלה ואמר: "כך התחייבת ב-2007: ואני מצטט: 'תוך קדנציה אחת שלי כל אדם ממוצע יגדיל את המשכורת החודשית שלו בשליש והעוני יקטן ב-80%'. כך התחייבת. ההתחייבות הזו מוכרת לך אדוני ראש הממשלה? ועוד הבטחת ואני מצטט: 'תוך שלוש שנים אחסל את העוני בישראל'. כך התחייבת. מאז עברו שש שנים, שמונה חודשים ו-17 ימים. ואתה מר כלכלה, הבטחת ולא קיימת. אפילו לא טרחת להגיב לדוח העוני שהוצג לשר הרווחה ממפלגתך לפני שבוע. מעל מיליון וחצי מאזרחי ישראל עניים ואתה מאכיל אותם סייבר ופחד.

"אף אחד חוץ ממך עצמך לא ציפה שתחסל את העוני בישראל. העוני בישראל הוא גדול וכבד. הבעיה היא שבתקופתך העוני רק גדל. שנים על שנים, אדוני ראש הממשלה, שמגיעים אליך נציגי בנק ישראל, הביטוח הלאומי, הרווחה ומכונים רשמיים, ותובעים ממך לייצר יעדי עוני ברורים לממשלה שלך. שזו מלחמה שיש בה קורבנות רבים מידיי. שלא ייתכן שאין שום תוכנית לאומית גדולה. אבל כרגיל, אתה מיסמסת, שלחת אותם לוועדות, להתייעצויות, לבניית תוכניות שידעת שאין שום סיכוי שתיישם.

"אתה אחראי לכך שישראל הפכה למדינה עשירה למעטים ועניה להמונים. מדינה של עניים. מדינה שיש בה יותר עניים מיוון. יותר עניים מספרד. יותר עניים מכל מדינה אחרת ב-OECD שכל כך התגאית בכניסתנו אליו. זו האחריות שלך. רק שלך. כבר שש שנים, שמונה חודשים ו-17 ימים. זו הייתה האחריות שלך ב-2003, כשנתת מכה אכזרית של קיצוצים אלימים בקצבאות ובתקציבים החברתיים ושוב ב-2013 כששוב משכתם את השטיח מתחת לרגליהן של מאות אלפי משפחות ופגעתם קשות בקצבאות הילדים. זו האחריות שלך עכשיו. אני חוזר על המנטרה הקבועה שלי: בישראל אוהבים לדבר על העוני אבל לא אוהבים עניים.

"אתה רוצה להיות ראש הממשלה שלנו לענייני סייבר ופחד ועוני להמונים. אבל מדינת ישראל זקוקה לראש ממשלה מלא-מלא. במקום זאת יש להם ראש ממשלה שלא סופר את האזרחים.

"אחרי שתראה את פרופ' ירון זליכה ומגש הכסף, תנסה להסביר לנו, איך יכול שדווקא במשמרת שלך העוני גדל? למה דווקא אצלך העניים נהיים יותר עניים? איך ייתכן שתחת הנהגתך אנשים עובדים בשתי משרות ועדיין לא מצליחים להתפרנס. אולי יסביר לנו כבודו, מר כלכלה, איך פחות מחודש אחרי שעובר כאן תקציב אתה והממשלה שלך רצים להעביר מיליארדים לקבוצות אינטרסים בלי שום סדר עדיפות הגיוני?

"כי אם היית רוצה, כבר היית דואג להעלאה מאסיבית של שכר המינימום, היית דואג למעונות יום בחינם, היית מעלה את שכר חיילי החובה לגובה שכר המינימום, היית דואג שסל התרופות יכלול תרופות שמתאימות לצרכי האוכלוסייה כולה. אם היית רוצה, כבר היית משיג ירידה אמיתית במדדי העוני השנתיים. אם היית רוצה מחירי הדיור היו צונחים. יוקר המחיה היה מתמוסס. טענת שאין ולא היה לך זמן, כי אתה פשוט לא רוצה. איך אני יודע? כי אתה לימדת אותנו תמיד, ש'כשאני רוצה משהו אני משיג אותו'.

"יום הגשת דוח העוני של הביטוח הלאומי הוא יום הכיפורים של הצדק והרווחה הישראלית הפעם אין מחילה. הכפרה תבוא רק כאשר תפנה את מקומך על כס ראש הממשלה כי אפשר להחזיר את התקווה למדינת ישראל. אולי אתה לא יכול, אולי אתה לא רוצה, אבל זה אפשרי.

במהלך הדיון אמר ח"כ אחמד טיבי: במדינת ישראל יש את שיעורי העוני הכי גדולים מבין מדינות ה-oecd. מי שנמצא מתחת לקו העוני הם בעיקר קשישים וילדים. מדינת ישראל היא גם המדינה הכי לא שוויונית במערב, ומתקרבת לאי השוויון במדינות העולם השלישי. אנחנו חיים במדינה שעובדים בה הכי הרבה שעות ומרווחים בה הכי פחות כסף. עבודה לא מחלצת מעוני ואנשים שהם גם עובדים נשארים עניים, שמוסרית זה עוד יותר גרוע. הממשלה צריכה להציב יעדים ולקדם תוכניות. ועדת אלאלוף הגדירה אבני דרך לשם כך. הציבור הערבי רוצה להיות חלק משוק התעסוקה אבל המדיניות של הממשלה מעמיקה את העוני".

ח"כ מרב מיכאלי: "52 אחוז מהאוכלוסייה הערבית ו54 מהחרדית חיים בעוני. הארגונים שמטפלים בציבור הזה הם ארגוני זכויות אדם, גם אם צריך לעשות את זה מכסף זר, כי הממשלה לא נותנת כסף לזה. אלה החיים עצמם של רבע מהאוכלוסייה שסובלת מעוני".

ח"כ מאיר כהן: "הנתונים הרשים רובצים על גבה של המדינה כפצע מדמם. הממשלה הנוכחית התנגדה לחוק החד-הוריות, הקואליציה גם ביקשה להפקיר את העו"סים והיא גם ביטלה את החלוק לביטחון תזונתי. במשך שנה עמלה ועדה ראשונה מסוגה בראשות ח"כ אלאלוף, הדוח ביקש להוציא את האנשים מחיי העוני, לצערי ביקשתי להציג את הדוח בפני הממשלה ובפניך אך לצערי הבקשה נדחתה פעם אחר פעם, אני כשר בממשלה שלך הרגשתי כעני העומד בפתח".

ח"כ אלי אלאלוף: "זה לא דיון קל וכנראה לא נצא מרוצים אבל אני מקווה שנצא עם יותר אחריות. העוני הוא לא גזירה משמים. העניים היום הם לא רק אלה שנולדו אליו אלא גם כאלה שהתדרדרו לתוכו. הם גם כאלה שעובדים במשרה מלאה. העוני הוא כבר בין דורי ואנחנו מדברים לפעמים על דור רביעי של יליד הארץ. חובתנו להבטיח רשת ביטחון משמעותית לאזרחים בחינוך רווחה ודיור ציבורי הולם. זה צריך להיעשות ללא כל פופוליזם ודמגוגיה. ערכי היהדות מחייבים אותנו לדאוג לאלה שאינם יכולים לדאוג לעצמם כשבראש ובראשונה לקשישים וילדים. העוני זה לא רק כסף והפתרון הוא לא בתוספת כספית בלבד, יש דברים שלא עולים כסף. הגעתי לפוליטיקה רק כדי לעזור לממשלה ליישם את דוח העוני, שכל שקל שיושקע בו, המדינה כולה תהנה מזה".

סגן שר החינוך מאר פרוש: "התשובה לשאלה מתי תתחיל המלחמה בעוני היא כשנפסיק להילחם במשפחות ברוכות ילדים. נדהמתי כשראיתי על ההצעה את החתימות של חברי יש עתיד, איך כשהם במשמרת הקצרצרה שלהם נלחמו במשפחות ברוכות ילדים. אתם ביש עתיד גרמתם לעוני".

ח"כ אבי דיכטר: "אם הצלחנו להוציא 100 אלף ילדים ממעגל בעוני בחמש השנים האחרונות אז אנחנו בכיוון הנכון. בוודאי שצריך לעשות יותר אבל עם סוגיה כל כך מורכבת מתמודדים לאורך שנים. אם במחש השנים האחרונות הצלחנו לעשות שיפור מסווים, אז אפשר לקוות שבעשר בנים הקרובות נצליח להגיע ליעד של הוועדה שכתב את הדוח. בדקתי איך התנהלה האופוזיציה בסעיפי התקציב שקשורים לעוני רק לפני חודש. ביקשתם להוסיף 7,000 שקל לביטוח לאומי בהצעה של 37 מיליארד ש"ח, אלה ההסתייגויות שהגשתם. בתגמולים לנכים דרשתם להפחית 20000 ל3.8 מיליארד".

תאריך:  16/12/2015   |   עודכן:  16/12/2015
מירב ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לרה"מ אין מקום להפעיל סמכותו לפי סעיף 52
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע_הראל
17/12/15 09:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה (יום ב', 14.12.15), ברוב של 7 תומכים מול 6 מתנגדים, להמליץ לראש הממשלה ושר הכלכלה, ח"כ בנימין נתניהו, שלא להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. ההחלטה התקבלה היום בתום דיון שחתם סדרה של 11 ישיבות גלויות ואחת חסויה, שהתקיימו במסגרת הליך ההתייעצות לפי סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, בעניין משק הגז הטבעי.
14/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
אין חולק ששמו של שדה תמר קרוי על שם נכדתו של הגאולוג ד"ר יוסי לנגוצקי, ודי בזאת על-מנת לומר לכולנו שיש לד"ר הנכבד זכות ראשונים משמעותית בשדה הזה, את ההיסטוריה מתאר הד"ר הנכבד בקישור ממש כיף להאזין, תיאור קולח שוטף רהוט וברור של השתלשלות העניינים מהרגע שלנגוצקי הבין לפני שנים רבות שאת הגז הגדול יש לחפש לא מתחת לפנס, אלא בעמקי הים ובעמקי קרקעית הים, היינו במרחקים של עשרות ק"מ מחוף הים ובעומקים של קילומטרים.
14/12/2015  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
"בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור". אלא שבמציאות הדברים אינם פשוטים כלל ועיקר, לא ניתן בכח המחשבה והקשר עם אלוהים, להפיק גז מן האדמה או מן הים, ויש צורך בהון עתק ובאמצעים טכנולוגים לעשות זאת.
14/12/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
תקציב מעצם הגדרתו הוא בעל מגבלת גודל התלוי בהכנסות והוצאות. ברוב המקרים הוא מחייב ויתור. המגבלה הזו קימת אצל משפחה וגם אצל מדינה.
13/12/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
כל המחאה נגד מתווה הגז – הונאה אחת גדולה. הו כמה שהולך להיות כאן שמח. קיראו, התפתלו בשלל ההסברים והתיאורים, תתמוגגו ותתפלצו כאחת.
12/12/2015  |  נסים גבאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il