השבוע התכנסה הוועדה לפניות הציבור לדון בפניות של נוסעים שהתלוננו על הבעיות שהתעוררו ברפורמה. נציג משרד האוצר הודיע בדיון כי עלות התקציבית המוערכת של תעריפי הרפורמה הבין-עירונית, הנוגעת ל-30% מהנוסעים, היא כחצי מיליארד שקלים, וכרגע אין מקורות תקציביים נוספים לממנה. יו"ר הוועדה, ח"כ
ישראל אייכלר, תהה מדוע רפורמת המטרופולינים הנוגעת ל-70% מן האוכלוסייה ועולה 120 מיליון שקל בשנה יקרה יותר מזו הבין-עירונית, והנציג השיב שהדבר נובע מכך ששם התעריפים הרבה יותר גבוהים. הוא ציין שההנחה בשווי מע"מ היא דרמטית, ותצא לפועל בעוד שבוע-שבועיים, בכפוף להליכי החקיקה. גיל יעקב מארגון "15 דקות" הציע לוותר על מחלף כדי לממן את הרפורמה, ונציג האוצר ענה שמדובר בעלות שנתית ולא חד-פעמית.
איתי חיים מארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל "תחבורה בדרך שלנו" ביקש לבצע חישוב מחודש ומושכל של תעריפי התחבורה הציבורית באזורים שלא נכללו ברפורמה כדי לתקן עיוותים, ותהה מדוע עפולה וקרית גת לא נכללו ברפורמת המטרופולינים.
ראש אגף כלכלה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, אמר כי יש אזורים כמו קריית גת שאי-אפשר לקשר ישירות למטרופולינים, ובשל משך הנסיעה גם לא ניתן לאפשר כרטיסים לנסיעת המשך ב-90 דקות. החרה-החזיק אחריו נציג האוצר שאמר כי תעריף הנסיעה בקריית גת נמוך מאוד ביחס לשכנותיה וברפורמה הבין-עירונית תהיה שילוביות. שדמי התייחס לעפולה ואמר שהעיר תטופל במסגרת הרפורמה הבין-עירונית שתקשר אותה עם המטרופולין.
שני דיונים בוועדות
בקרוב אמורים להתקיים בוועדות הכנסת שני דיונים בנושא התעריפים - האחד, בנושא רפורמת המטרופולינים, יתקיים בוועדת הכלכלה; השני, בנושא הצעת החוק להוזלת תעריפי התחבורה הציבורית בשווי מע"מ (14.5%) - יתקיים בוועדת הכספים. ועדת הכנסת החליטה לקדם את הצעת החוק בוועדה בראשות
משה גפני ולא בוועדה בראשות
איתן כבל. בדיון בוועדת הכנסת טען האחרון כי ההחלטה על כך מונעת מטעמי נקמנות פוליטית נגדו.
מנגד, טען יו"ר הוועדה
דוד ביטן כי השיקול מקצועי ומאחר שמדובר בהחלטה תקציבית על הנושא להידון בוועדת הכספים. הסכים לדבריו ח"כ
מיקי זוהר (ליכוד), שטען שהחלטה על תקצוב של 650 מיליון שקל צריכה להיות שם. מנגד, טען ח"כ
אלעזר שטרן (יש עתיד) כי אין מחלוקת על הנושא בין קואליציה לאופוזיציה ובעבר נדונו נושאים בעלי עלויות תקציביות גבוהות, כמו חוק המזון, בוועדת הכלכלה. ח"כ
יוסי יונה (
המחנה הציוני) קרא לגלות נדיבות קואליציונית. ח"כ יואב בן-צור (
ש"ס) עקץ ואמר כי ידיה של ועדת הכלכלה עמוסות וציין כי למרות שמליאת הכנסת החליטה לפני שלושה חודשים להעביר לדיון בוועדה הצעה לסדר שיזם, טרם נקבע לו מועד לדיון. ח"כ ישראל אייכלר (
יהדות התורה) הלין על כך שוועדת הכלכלה אינה מתעסקת בנושאי מהות בנוגע לתחבורה הציבורית דוגמת כרטיס הרב-קו, שהשימוש בו עדיין לא מוסדר בחוק, וגורם סבל רב לנוסעים. הצעתו של כבל לקיים דיון משותף לוועדת הכלכלה ולוועדת הכספים נדחה, לאחר שהתברר כי מי שיעמוד בראש יהיה גפני. כבל הבטיח לא להישאר חייב.