פרסום ראשון ב-News1. בתוך כשלוש שנים וחצי, מיוני 2012 ועד ינואר 2016 עלה מספר הקווים המורשים לנוע בשבת בערך פי 2. כמחציתם קווים לאוכלוסייה היהודית. מ-164 קווים עם היתר בשנת 2012 הגיע מספרם ל-387 היום. כך עולה ממחקר שהכין החוקר אהוד בקר ממרכז המחקר והמידע של הכנסת.
מרבית הרשיונות (185 רשיונות) לצורך אוכלוסייה לא-יהודית [למרות שחלק מן הקווים שקיבלו היתר כאמור עוברים גם בישובים יהודיים, ע.י.]. הנימוק השני בהיקפו (103 רשיונות) הוא חיוניות הקו לקיום שירותי תחבורה ציבורית. הספקת קו לבית חולים הוא הנימוק בו נעשה השימוש הכי מועט (12 רשיונות).
המחקר הוכן לבקשת ח"כ יואב בן-צור (
ש"ס) לקראת דיון (16.2.16) בוועדת הכלכלה של הכנסת, שאמור לעסוק בשינוי נוהל שביצעה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה, בראשות
מאיר חן, אשר למעשה מאפשר "גלישה" של קווי תחבורה ציבורית לתוך השבת.
משרד התחבורה לא מסר נתונים
מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית ברשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, שהתבקש למסור למרכז המחקר והמידע של הכנסת מידע על קווים שנסיעתם נמשכה אחרי כניסת השבת, טען כי אין בידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נתונים זמינים, ומערכת מעקב אוטומטית נמצאת בתוכנית העבודה העתידית של המשרד. יצוין כי ברשיונות ההפעלה במכרזים החדשים (שהם רוב הרשיונות בענף), משרד התחבורה מקבל בזמן אמת מידע מהמפעילים באמצעות מערכת "כל נתון", ובמכרזים הישנים מתקבל המידע, על-בסיס חודשי, דוח ביצוע נסיעות ממפעילי התחבורה הציבורית הנמדד על-ידי מערכת TripID, כך שלא קיימת מבחינת משרד התחבורה שום בעיה להפיק דוח עם נתוני הקווים שהמשיכו לנסוע גם אחרי כניסת השבת. יתרה מכך, משרד התחבורה עצמו משדר בזמן אמת את הנתונים שהוא מקבל מן המפעילים. בשל סירוב משרד התחבורה, נאלץ מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפנות ישירות לחברות התחבורה הציבורית, אך קיבל מהן מידע חלקי משום שחברות החברות בשליטת עפיפי (לרבות
נתיב אקספרס) ו
חברת קווים. יצוין כי החברות שמסרו את המידע עשו זאת על-בסיס וולונטרי, רק משום שמשרד התחבורה לא מסר את המידע כמתבקש למרות שהיה יכול לעשות זאת.
בשנה האחרונה - תוספת 50 היתרים
מן הנתונים החלקיים (כאמור - לא כולל את נתיב אקספרס וקווים) שנמסרו, אשר אינם כוללים את הקווים המשרתים באופן מובהק אוכלוסייה לא-יהודית, נמצא כי עם המעבר לשעון חורף "גלשו" לפחות 157 קווים (352 נסיעות) לתוך השבת. כ-15% מן הקווים אינם כלולים ברשימת הקווים המורשים לנוע בשבת, אולם חלק מן הקווים ש"גלשו" לשבת קיבלו את ההיתר לכך רק בשנה האחרונה, שבה קפץ מספר ההיתרים בכ-15% - תוספת של 50 קווים.
בניגוד ליתר החברות, בחברת דן עולה מספר הנסיעות שלא ברישיון (38) הגולשות לתוך השבת, על אלה (21) ברישיון. בחברה מסבירים כי בשל גודש התנועה בכבישי גוש-דן. תל אביב נמצאת במקום השני במספר הקווים ה"גולשים" כשלפניה חיפה, שבניגוד למקובל לחשוב אין בה היתר להפעלה גורפת של
תחבורה ציבורית בשבת.