בשנים האחרונות אימץ
משרד התחבורה מדיניות מוצהרת של חיזוק התחבורה הציבורית כאחד מיעדיו המרכזים. על-מנת לממש יעד זה, יש צורך בתכנון תשתיות ייעודיות. אולם נכון להיום לא קיימת בישראל תוכנית אסטרטגית כוללת המגדירה יעדים ביחס השימוש שבין תחבורה ציבורית לתחבורה פרטית.
יתרה מכך, מלאכת תכנון התחבורה הציבורית, מתקיימת כפעילות אחרונה בשרשרת שלבי התכנון השונים, ונעשית בדיעבד לאחר שהושלמו תוכניות הבינוי והתשתיות, מערכות הדרכים כבר נסללו, והשכונות כבר אוכלסו. כדי לתקן מציאות עגומה זו יזמה הקליניקה לטיפוח איכות הסביבה בישראל במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט בניהולו של עו"ד שלמה מאיר רבינוביץ, הצעת תיקון לחוק התכנון והבנייה. הצעת החוק מוסיפה סעיפים המחייבים התייחסות מוקדמת לתחבורה ציבורית, כל זאת על-מנת להפוך את תכנון התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי מהליכי התכנון.
כחלק מהפעילות הפרלמנטרית והציבורית לתיקון החוק, קיימה הקליניקה (יום א', 28.2.16) שולחן עגול בהשתתפות העוסקים בתחבורה. הדיון נפתח בדבריו של נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, פרופ'
בנימין שרדני, שציין כי מניסיונו, כדי לקדם דברים יש לנצל הזדמנויות אצל מקבלי ההחלטות. את הדיון הנחתה שרי סלע, סטודנטית שנה שנייה למשפטים במרכז ולשעבר חברת מועצת ראש העין. סלע אמרה כי לפני סלילת הכבישים והבנייה בראש העין הקדימה להגיש הערות, ואף על-פי כן התושבים סובלים היום כי איש לא התייחס להערות. "לא נעשו בדיקות ולא הייתה שום מחשבה לגבי נתיב תחבורה ציבורית, התייחסות לרכבת הקלה או לכל נושא תחבורתי אחר בתמ"אות. חוק התכנון והבנייה אמור להיות התנ"ך של תכנון תחבורה ציבורית", אמרה.
ח"כ
דב חנין, שנבצר ממנו להגיע, שלח נאום מצולם בווידאו בו אמר כי מול הבנייה רבת ההיקף יש לייצר דרך להתנייע באותם מקומות. ניר פפאי, מ"מ מנכ"ל ארגון חיים וסביבה, אמר שבאופן כללי הוא מתנגד לחקיקה משום שיבואו ויעשו חקיקה הפוכה ומאמין בהגשת התנגדויות לותמ"ל. אולם לנוכח תקיעות הנושא שייך לשקול לחוקק בכל זאת.
חיבור בין שכונות
אלן טנמן, רכז מחקר בתחבורה בדרך שלנו, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, אמר כי ישנם פתרונות קלים. הוא ציין כדוגמה את השכונה הירוקה בכפר סבא ממערב לשיכון עלייה שבה כביש שחביר בין השכונות נסגר. הוא הציע שיהיו רת"צים (רחובות תחבורה ציבורית) בין שכונות, שאפשר לשים בהם מחסומים לרכב פרטי כמו בחו"ל. הוא קרא להפסיק את תכנון השתי וערב של מסלולי הקווים, וקרא לפתוח קווים למע"ר (מרכז עסקים ראשי), לבתי חולים, לבתי ספר ולמוסדות ציבור.
יעל דורי, ראש תחום תכנון באדם טבע ודין, אמרה כי הנושא הוא תכנון תחבורה. לדבריה, "פיתוח מוטה תחבורה ציבורית זה הכיוון שבו נדרש שינוי, כי זה לא קיים בארץ". היא ציטטה מהנדס תחבורה ציבורית בברלין, שאמר שעד שלא הוכנסה התחבורה בארצו לתוך חוק התכנון לא היה ניתן להעביר את הנסועה מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
סטלה אבידן, יושב-ראש תחבורה בדרך שלנו, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, הזכירה את מודל העיר קוריטיבה שבה יש תחבורה ציבורית טובה ואמרה כי היה שם משטר צבאי. היא דרשה לחייב עריכת סקרי תחבורה וציינה כי חסרים מסופים, ומדרכות וכניסות לתחנות האוטובוס שלא יהיו מסוכנות אבידן הסבירה שהתכנון הסיבובי של מסלולי קווים נגרם כי לא חשבו מראש, תכננו לפי רכב פרטי, ויצרו דברים מטומטמים כמו אוטובוס שרק יוצא מן העיר אך אינו נכנס אליה.
חברת הכנסת
יעל כהן פארן מ
המחנה הציוני השתתפה אף היא בדיון. היא אמרה שתשמח לקדם את הנושא שבו היא עוסקת כל העת. כהן-פארן אמרה כי המיסגור לקידום הנושא צריך להיות שונה כי הציבור אינו מבין מה זה תמ"א 42 ושלל מושגים, וצריך לעטוף את הנושא כ"דיור בר-השגה". . לדבריה, היא מנסה לפענח את שר התחבורה ישראל כ"ץ, שמקדם בעיקר כבישים מחלפים רכבות ונמלים אבל פחות תחבורה ציבורית. לדבריה, צריך להגיע לשר האוצר
משה כחלון ולאנשי כולנו ובהם השר
אבי גבאי ולחבר אותם לעניין. עוד היא אמרה כי השותפים הטבעיים לעניין הם נציגי החרדים - שר הפנים
אריה דרעי, שדאג להוזלת תעריפי התחבורה הציבורית עוד קודם שהוזיל את המים והחשמל. וחברי
יהדות התורה שזה נוגע מאוד לציבור שלהם. היא ציינה לטובה את ועדת ההתחדשות העירונית בראשות ח"כ
אלי כהן שמקדמת נושאים ב"קצב מטורף", ואפשר יהיה להעלות שם את נושא התיקון לותמ"לים.
מענה ראוי לתחבורה
בחדר שררה הסכמה כי לתחבורה הציבורית השפעה מכרעת על נושא יוקר הדיור ויוקר המחיה. לדברי גיל יעקב מנכ"ל ארגון 15 דקות עלות חודשית של מכונית או שתי מכוניות מגיעה לכדי תשלום של משכנתה שנייה ובהיעדר תחבורה ציבורית אין מנוס מהחזקת כלי רכב פרטיים. לדבריו, גם עלויות הבנייה של הקבלנים גדלות, כי יש צורך לייצר חניות נוספות ואת העלות הם מגלגלים לרוכשי הדירות. נוסף על כך כדי ליצור אזורי ביקוש חדשים ולהקטין את עומס הביקוש לדיור במרכז הארץ יש לדאוג לתחבורה ציבורית שתיתן מענה ראוי.
נאור ירושלמי, לשעבר מנכ"ל חיים וסביבה וכיום יועץ עצמאי, אמר כי יש לקחת את החלטות הממשלה שכבר קיימות ולוודא את המימוש שלהן. לדבריו, השלטון המקומי חייב להיות בעל ברית לקידום העניין. המתכנסים החליטו להמשיך במאמצים לקידום הצעת החוק בכל המישורים תוך שיתוף פעולה הדוק בין הארגונים השונים.