|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

יום האישה הבינלאומי

הפרסומות הסקסיסטיות של 2015

בין הפרסומות הפוגעניות השנה ניתן למצוא את קמפיין הרשת של "אגדיר", הפרסומות ללימוד אנגלית של הג'רוסלם פוסט, מילקי גולד וכמו בכל שנה קמפיין "תגיד תודה שאתה גבר" של גולסטאר
06/03/2016  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
לעג לאישה [YouTube]

גילה אושרת, יו"ר ויצו ישראל:
"מטרתה של ויצו בקמפיין לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף את ערכי המוצר בלי לפגוע בדימוי של נשים ובגופן".

ארגון ויצו פרסם בסוף השבוע את זהותן של חמש הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים, שהגיעו לשלב הגמר בקמפיין השנתי של הארגון "אות הקלון למפרסם הסקסיסטי". במסגרת הקמפיין, שמתקיים זו השנה השמינית ברציפות, מדרגת ועדה מקצועית את הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים על-פי קריטריונים קבועים הבוחנים את הצגת דימוי האישה ותפקידי האישה, השימוש בגופה, היקף הקמפיין ועוד. מטרת הדירוג להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות להשפעות השליליות של פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי.

הפרסומות נבחרו על-ידי ועדת שיפוט מקצועית, אשר סקרה עשרות אלפי פרסומות של שנת 2015. הוועדה מורכבת ממומחי מגדר ותקשורת, אנשי אקדמיה, עיתונות ומשפט. השנה, לראשונה שילבה ויצו נציגים גברים בוועדת השיפוט. החברים בה: העיתונאית בילי מוסקונה לרמן, העיתונאית ומייסדת אג'נדה, ענת סרגוסטי, חוקרת מגדר ותקשורת, שלומית ליר, יוצרת ובימאית ערוץ 2, לימור פנחסוב, אשת התקשורת ומייסדת מרכז מדיה נשים, ורד כהן ברזילאי, רכזת החברה הערבית במכללת "שנקר", ספייה מחמוד, שדרן הרדיו והמנחה אביעד קיסוס, מומחה לתקשורת, ד"ר עמית קמה, מייסד תנועת אסל"י בישראל (למאבק באלימות במשפחה) אביב יהלום, עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו, ענבל אביב, מנהלת קמפיין אות הקלון של ויצו. בוועדה לקחו חלק גם סטודנטיות מהמרכז הבינתחומי ונערות מתוכניות המנהיגות של ויצו.

הפרסומות והנימוקים לבחירתן


ג'רוסלם פוסט של YOUNG&RUBICAM

קמפיין הג'רוסלם פוסט מציג פרסומות בשתי גרסאות: גברית ונשית. בגרסה "הגברית", גבר מנהל שיחה עסקית באנגלית, כשהוא נוהג ברכבו. הגבר פונה לקהל ומציין כי הוא מתרגל את האנגלית תוך כדי נסיעה אל העבודה. הגרסה ה"נשית", לעומת זאת מציגה אישה באמבטיה, מכוסה בקצף המספרת כי שיפרה את האנגלית שלה בזמן שהיא מבלה באמבטיה.

על-פי נימוקי הוועדה, מדובר בפרסומת המנציחה את הסטראוטיפים המגדריים ומקבעת את התפיסות באשר ל"תפקיד" השונה שיש לגברים ולנשים בחברה. הגבר יוצא לעבודה, מפרנס, לומד אנגלית לצרכי הצלחה עסקית, ואילו האישה, לומדת אנגלית תוך טיפוח הגוף והיופי. גם העובדה, שהיא מספרת כי עברה בהצלחה את המבחן אליו ניגשה למרות שהיה קשה, מוצגת בחצי פליאה - "היה קשה, אבל עברתי".

לסרטון ג'רוסלם פוסט של YOUNG&RUBICAM


FIX

פרסומת להלבשה תחתונה שהופצה ברשתות החברתיות. הפרסומת משקפת גישה מדאיגה של קמפיינים הפונים לקהל יעד צעיר ומציגים את האישה כאוביקט ומאופיינים ברזון ובמיניות מוקצנת. בפרסומת מוצגת נערה רזה, לבושה בלבוש תחתון. הנערה מבצעת שלל פעילויות (סוחטת מיץ, מלקקת גלידה) וכל פעילות מלווה בכתובית: "הכל טעים", "מוגש חם" ועוד. בעת הופעת הכתוביות, מתמקדת הפרסומת באברי גופה של הנערה - פה, רגלים, והכתוביות יכולות להתפרש ככאלה המתייחסות לנערה ומתארות אותה כ"חמה, רעננה וטרייה". השילוב בין הכיתוב לתמונה מציג את הנערה כמוצר העומד לרשות המשתמש, והכתוביות מתארות כאמור לא רק את המזון המוצג.

הפרסומת נבחרה בעיקר משום שהיא פונה לקהל צעיר ומגלמת בתוכה מסרים מיניים גלויים וסמויים העלולים להשפיע על תפיסת הנערות את עצמן וגופן. לדברי הוועדה, קמפיינים אלו עושים מניפולציות על הנוער ומקבעים תפיסת מציאות מעוותת לגבי תפקיד האישה וגופה. לטענת הוועדה, כאשר הנערות מוצגות כמוצר צריכה, הדבר עשוי להתפרש כהזמנה לפגיעה בהן או לניצול. חברת פיקס זכתה בשנת 2011 באות הקלון של ויצו על פרסומת לחזיות לנערות.

לסרטון FIX

גולדסטאר - MCCANN

לכאורה מדובר בעוד בדיחה, המבוססת על האמונה הטפלה לפיה מי שיושבת בפינת שולחן לא תתחתן שבע שנים. אך למעשה, כאשר מתבוננים על הפרסומת מתחילתה ועד סופה וכאשר מעמידים אותה לצד שלל הפרסומות של גולדסטאר לאורך השנים, רואים שהפרסומות מציגות את האישה באור נלעג ומגוחך, יוצרות דימוי נשי פאתטי ועלוב. הנשים הנכנסות אל הפאב, מוצגות כמי שכל חפצן להתחתן, ולשם כך הן מוכנות לריב ביניהן ולפגוע זו בזו כדי לתפוס את המקום שאינו בפינה. הגבר, לעומתן, חף מדאגות - מגיע ומתיישב ללא כל התלבטות בפינת השולחן. ואז מופיעה הכתובית "תגיד תודה שאתה גבר", אשר באופן ישיר ובוטה מזלזלת בנשים. על-פי הוועדה סוג זה של פרסומות ממשיך בקו מקטין ומזלזל בנשים ומקבע תפיסות שוביניסטיות בחברה הישראלית.

לסרטון גולדסטאר - MCCANN

מילקי גולד - אדלר חומסקי & ורשבסקי

הפרסומת מציגה בחורה, המגיעה לפגישה בבית משפחת בן זוגה. היא נשאלת האם היא אוהבת מילקי, ובתשובה היא שואלת: "האם יש גולד?" תשובתה מובילה את בני המשפחה לדמיין בבהלה את השתלטותה של הבחורה על ההון המשפחתי ועולה ה"פחד" מבחורה רודפת בצע, העסוקה רק בקניות ובהנאות החיים, מתכננת כבר את סידורי החתונה, יש להיזהר מפניה ולערוך הסכם ממון שמא תנגוס בהון המשפחתי. רק בן הזוג נחלץ לעזרתה, כאביר על הסוס הלבן, ומפרש את תשובתה, כמי שביקשה מילקי מסוג גולד ולא תכננה "לשדוד" את המשפחה. הפרסומת מקבעת ומחזקת סטריאוטיפיים מגדריים לפיהם בחורות צעירות, אשר, לכאורה, כל עיסוקן הוא בכסף וחיפוש אחר בעל עשיר, אשר יוכל לספק להן רמת חיים גבוהה.

למרות היותה של הפרסומת קצבית, משפחתית וחביבה לכאורה הרי שמדובר במעטפת למסרים סטראוטיפים המועברים באופן סמוי, הפוגעים בכבודן של נשים.

לסרטון מילקי גולד

אגדיר - My Social

פרסומת שערורייתית, שהופצה על-ידי אגדיר ברשתות חברתיות ואשר ספגה ביקורות מצד גופים שונים. בפרסומת מופיעים גבר קשיש ואישה בלונדינית צעירה, אשר שכובה על ירכיו, פניה פונות מעלה, פיה פתוח והיא עונדת טבעת יהלום גדולה. הגבר מסתכל על האישה ומלטף את שערה תוך הופעת הכתובית Rich Taste (טעם עשיר). אין מקום לטעויות: האישה מוצגת כמי שמחפשת "שוגר דדי" - גבר עשיר ומבוגר, שיתמוך בה וידאג לה לחיים קלים ונוחים. היא רק צריכה להיות יפה וכנועה ובכך תשיג את מבוקשה. לטענת ועדת השיפוט של ויצו, הפרסומת מחזקת סטריאוטיפים מיושנים ומקוממים לפיהם נשים רוצות כסף וחיי עושר, מבלי שתידרשנה לדאוג לעצמן ולעבוד. וחמור מכך, הן מוכנות להתמסר לכל מי שיספק את רצונן. פרסומת שבכסות היצירתיות והליברליות משיגה לאחור את הישגי הנשים ומעמדן.

לסרטון אגדיר - My Social

ועדת השיפוט מצאה לנכון לגנות גם את הפרסומות הבאות: אבקת כביסה Tide, משקפי שמש קרולינה, המשביר צרכן וגלידת JOYA. בכל הפרסומות נעשה, לקביעת הוועדה שימוש לא ראוי בדימוי האישה או בגופה.

בשנה שעברה הוענק אות הקלון לקמפיין "קפה טורכי עלית" של משרד הפרסום באומן בר רבנאי, אשר גילם בתוכו מאפיינים חזקים של סקסיזם וגזענות. בשנים קודמות נבחרו "כל אחד מביא אחד" של לשכת הפרסום הממשלתית, עבור משרד התיירות בכיכובה של נעה תשבי, שהציג את האישה באור נלעג ומגוחך תוך העברת מסר פסול שנשים אינם יכולות לבצע משימות "גבריות".

לדברי גילה אשרת, יו"ר ויצו ישראל "היום אנו רואים בכל מקום ייצוגיים פורנוגרפיים, שפעם הנגישות אליהם הייתה מוגבלת והיום הפכו להיות חלק נורמטיבי מהחיים שלנו. אין ספק שהדבר מחלל אלינו כחברה ומעוות את תפיסת המיניות בעיקר בקרב בני הנוער. מטרתה העיקרית של ויצו בקמפיין אות הקלון, היא לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף מצד אחד את ערכי המוצר, אך מבלי לעשות שימוש שלילי בדימוי של נשים ובגופן".


תאריך:  06/03/2016   |   עודכן:  06/03/2016
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרסומות הסקסיסטיות של 2015
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נחסם פרוטוקול דיוני ההוכחות בו האשים השופט המחוזי רם וינוגרד את מנהלי בית החולים רמב"ם בהדחה לעדות שקר. כך עולה מבדיקת News1.
06/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הממשלה עומדת לאשר (יום א' 6.3.16)הצעה לחתום על חוזים עם שש חברות מחו"ל, שיביאו לארץ 6,000 פועלי בניין, 1,000 לכל חברה, לחמש שנים. הממשלה מתחילה "לרדת מן העץ", כי עד לשבוע שעבר דיברו שרי האוצר והשיכון על יבוא פועלי בניין. הבאת 6,000 איש יפתור רק חלק קטן מהמחסור בפועלים, המגיע לדברי נשיא התאחדות בוני הארץ ל-30,000 עובדים.
06/03/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ממשלת ישראל אישרה (יום א', 6.3.16) פה אחד, את תזכיר החוק שהציג שר האוצר משה כחלון, ואשר לפיו יוכלו חוסכים לקבל פטור ממס רווחי הון בעת קבלת הכספים כקצבה. בנוסף, תאפשר קופת הגמל למשוך את הכספים בצורה הונית, כלומר העמית יקבל במשיכה חד-פעמית את כל כספי החיסכון שצבר. "קופת גמל להשקעה" אמורה להוות אלטרנטיבה ליתר מוצרי החיסכון הקיימים כיום בשוק, כקרנות נאמנות, פיקדונות בבנקים, פוליסות חיסכון ועוד.
06/03/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
הפיקוח על הבנקים יחייב את הבנקים לשלוח התראה באמצעות מסרון (הודעת SMS) לטלפון הנייד של לקוחותיהם, במידה וסורבו 5 שיקים בחשבונם עקב העדר כיסוי מספיק במהלך 12 חודשים, או אם הוטלה הגבלה על חשבונם.
06/03/2016  |  מירב ארד  |   חדשות
בנק הפועלים משיק חידוש טכנולוגי נוחל לשימושו הלקוחות: אפשרות כניסה לחשבון המשתמש באפליקציה באמצעות זיהוי קולי בלבד.
06/03/2016  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il