|
דוד מימון, מנכ"ל אל-על [צילום: סיון פרג']
|
|
|
|
|
חברת התעופה אל-על מסכמת (יום ד', 23.3.16) את הדוחות הכספיים לשנת 2015, ועוברת לרווח נקי של 107 מיליון דולר, לעומת הפסד של 28 מיליון דולר ב-2014. בנוסף, רושמת החברה הכנסות של 2.054 מיליארד דולר, 8% גידול במספר הנוסעים, הצטיידות רחבה במטוסים חדשים והסכם שכר ראשון מזה שלוש שנים.
אל-על מדווחת על עלייה ברווחיות הגולמית לכ-461 מיליון דולר - המהווים שיעורי רווח של כ-22.5% בהשוואה לכ-13.4% ב-2014 וכ-17.4% בשנת 2013; עלייה ברווחיות התפעולית לכ-170 מיליון דולר ובשיעורי הרווח ל כ-8.3% בהשוואה להפסד של כ-13 מיליון דולר ב-2014, ורווח תפעולי של כ-64 מיליון דולר בשיעור רווחיות של כ-3% ב-2013. יצירת מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-271 מיליון דולר ועלייה ביתרות המזומנים והפיקדונות לסך של 189 מיליון דולר; ה-EBIDTA הגיע לכ-331 מיליון דולר (שיעור של כ-16% מהמחזור).
מניית אל על הציגה תשואה גבוהה בבורסה בתל אביב בשנת 2015 - 374% - שיעור המהווה גם תשואה גבוהה מבין חברות התעופה העולמיות. בנוסף, מחלקת החברה דיבידנד בהיקף של 15 מיליון דולר, בנוסף לדיבידנד שחולק לפני מספר חודשים בסך של כ-25 מיליון דולר.
8% גידול במספר הנוסעים
החברה הגדילה בשנה החולפת את מספר הנוסעים ליותר מ-5 מיליון לעומת כ-4.7 מיליון ב-2014 - גידול של כ-8%, בין היתר כתוצאה מהשקת המותג UP כמענה לתחרות בטיסות Low Cost. למרות פתיחת השמיים והתגברות התחרות נשארו שיעורי התפוסה יציבים - כ-82%-83%. אתר הסחר האלקטרוני של החברה הגדיל את היקף המכירות שלו לכ-270 מיליון דולר, לעומת כ-230 מיליון דולר בשנה קודמת.
החברה הרחיבה את רשת הנתיבים עם פתיחת קו חדש לבוסטון, שם מרוכזות קהילות יהודיות והיי-טק גדולות. לצד כל אלה, הרחיבה החברה משמעותית את מועדון הנוסע המתמיד, השיקה את כרטיס האשראי Fly Card וגייסה יותר מ-140 אלף לקוחות חדשים מאז ההשקה לפני כשנה וחצי.
מטוסים - תוכנית ההצטיידות הגדולה
במסגרת תוכנית ההצטיידות יוחלפו 13 מטוסים בצי רחב הגוף החל מ-2017, ב-15 מטוסים החדישים והמשוכללים ביותר בשוק התעופה, מטוסי בואינג 787Dreamliner. המהלך צפוי להקטין את עלויות התפעול בכ-20%, יגדיל בצורה משמעותית את הניצולת, יאפשר להטיס מספר גבוה יותר של נוסעים לצד חוויית טיסה מפנקת ביותר בשוק, הן לנוסעי מחלקת תיירים והן לנוסעי הפרימיום.
החברה הצעירה את צי המטוסים לכ-8 שנים בממוצע בצי צרי הגוף, עם קבלת שלושה מטוסים צרי גוף מסדרה 737-900. הצערת הצי מקטינה עלויות תחזוקה, מגדילה את כושר הניצול ומציעה חוויית נוסע טובה יותר. בנוסף, לצד תוכנית ההצטיידות, החברה שיפרה בצורה משמעותית את חווית הטיסה במטוסים הקיימים על-ידי חוויית בידור מתקדמת והחלפת כסאות במחלקות היוקרה למיטות (180 מעלות).
שכר - הסכם שכר לראשונה מזה 3 שנים
בתום תקופה ממושכת של משא-ומתן, חתמה החברה על הסכם שכר עם כל המגזרים בחברה, לאחר שלוש שנים בהם לא היה הסכם בתוקף. במסגרת ההסכם הוענקו תוספות שכר של 3% לכל העובדים, מענק חתימה של 3 מיליון דולר. כמו-כן, בגין הרווח עליו דיווחה החברה, יקבלו העובדים על-פי הסכם העבודה החדש תוספת שכר נוספת בשיעור של 1%, ומעבר לכך, החליט דירקטוריון החברה בהמלצת המנכ"ל, להעניק השנה לכל העובדים והמנהלים בונוסים נוספים בהיקף של מעל 9 מיליון דולר וזאת מעבר לתוספות השכר והמענקים שניתנו לעובדים בהסכם הקיבוצי".
על-פי מדיניות תגמול לנושאי משרה של החברה, שאושרה על-ידי הדירקטוריון, קיים מנגנון חלוקת מענק שנתי להנהלה בכירה בגין תקופה של שלוש שנים, כך שסך של 70% בלבד מוענק בשנה הראשונה וה - 30% הנותרים מוענקים רק בכפוף לעמידה במבחן הרווח המצטבר בתום שלוש השנים. בשנת 2015 חולק מענק מלא בתום התקופה הראשונה (2013-2015).
דוד מימון, מנכ"ל אל-על: "בזכות עובדים מצוינים, שיפור דרמטי ביעילות התפעולית בשל הירידה במחיר הדלק, הכנסת מטוסים חדשים, טיסות בתמחור מודולרי במותג UPשהגדילו את הביקוש, השקעה ניכרת באתר הסחר האלקטרוני וחתימה על הסכם שכר היסטורי - אנחנו מציגים תוצאות שיא. אל על ניצבת היום בשורה הראשונה של חברות התעופה העולמיות לא רק מבחינת התשואה למשקיעים, אלא גם בהיבט החדשני, כמתחייב מהיותנו אומת סטארט-אפ. אני מקווה שנחתום בקרוב גם על הסכם התייעלות שכר עם הטייסים שיאפשר התייעלות נוספת ושיפור שכרם על-ידי חלוקת החיסכון בין החברה לבינם וכך נוכל להמשיך בפיתוח מואץ של החברה ושל השירות לנוסעינו על-רקע התחרות הגוברת בשוק התעופה העולמי".