|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מנדלבליט: היועץ המשפטי איננו מעל השרים

זמיר: המנהיגות לא מקיימת את תפקידה במשמר החוק והערכים סלומינסקי: לעגן בחוק את מעמד היועץ המשפטי שמגר: הגיעה הזמן להחליט מה זה היועץ המשפטי
04/04/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   כנס לשכת עורכי הדין (2016)   |   תגובות
מחלוקת על תפקיד היועץ

"יוצרים מדינת משטרה"
"מה שהיה חשוב לי לא היה גורלו של ראש השב"כ, אלא מה יקרה בעתיד. אם הייתי סוגר את התיק כפי שנדרשתי – הייתה נקבעת נורמה לפיה ראש השב"כ יכול להחליט על דעת עצמו להרוג את פלוני או את אלמוני. באותו מקרה אלו היו מחבלים, אבל הסמכות היא שלו. הוא יכול להחליט להונות את כל הגורמים החוקרים, לרבות הדרג המדיני, וזה תקין וכשר – וזו הנורמה של מדינת ישראל. אנחנו יוצרים משטרה חשאית בסגנון של מדינות שאנחנו לא רוצים להידמות אליהם"

"הפכו לכל-יכולים"
"איזה שר יחשוב לחלוק על היועץ המשפטי שהוא גם ראש התביעה? נכון שלא אומרים את זה, אבל חושבים על זה", טען סלומינסקי. הוא גם יצא נגד המקרים בהם נשמעת רק דעתו של היועץ המשפטי, גם כאשר היא מנוגדת לדעתו של השר. "היועצים המשפטיים של המשרדים הפכו לכל-יכולים והם שמנהלים את המשרדים", אמר – וקרא לשנות גם מצב זה

כולם שווים בפני החוק
אביחי מנדלבליט
נאומו של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בכנס לשכת עורכי הדין באילת [כ"ה באדר ב' תשע"ו, 04.04.2016]
לרשימה המלאה

כך רבינוביץ ירד מהכופר
אהרן ברק סיפר, כי היה בביתו של יצחק רבין פעם אחת ויחידה – כאשר בא להודיע לו שהחליט להעמיד לדין את לאה רבין בפרשת הדולרים. עוד סיפר, כי שר האוצר דאז, יהושע רבינוביץ, רצה להטיל על רבין כופר בנימוק שאלמלא כן – המערך יפסיד בבחירות. "אמרתי לו שזה לא יעבור בבג"ץ, ואיימתי עליו שאני אגיש את העתירה והוא יצטרך לקחת עורך דין על חשבונו – ואז הוא ירד מהרעיון הזה". הוא גם אמר שאין ממש בטענה נגד מינויו של אביחי מנדלבליט בשל תפקידו הקודם כמזכיר הממשלה.

"החוכמה היא לדעת את מקומך. אני שומע שכביכול היועץ המשפטי הוא מעל השרים. זה ממש לא נכון, זו לא ההשקפה שלי". כך אומר (יום ב', 4.4.16) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. "כאשר יש דרג מדיני – צריך לתת לו לבצע את מדיניותו, כמובן במגבלות החוק. זה פחות מסובך מכפי שזה נראה".

מנדלבליט דיבר בכנס לשכת עורכי הדין, במושב לזכרו של גדעון האוזנר, במלאת 100 שנה להולדתו, בו השתתפו – לראשונה אי-פעם – ארבעה יועצים משפטיים לשעבר (מאיר שמגר, אהרן ברק, יצחק זמיר ואליקים רובינשטיין) לצידו של היועץ הנוכחי. "אני מנסה לתת לממשלה עצה טובה – איך לבצע את מדיניותה בתוך גבולות החוק. אני מאוד זהיר באמירה שיש מניעה משפטית, אבל אם זה המצב – צריך להגיד אותו. בנקודה הזאת, נכון לחבר דרכים בדיאלוג כדי למצוא דרכים שבהן אפשר יהיה להגשים את המדיניות במלואה או באופן חלקי, בדרכים אחרות", הסביר.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר, כי ליועץ המשפטי יש העוצמה הרבה ביותר – וזאת ללא כל עיגון בחוק. "בית המשפט העליון הפך את היועץ המשפטי לעליון על הכל – וגם זה ללא חוק. הגיע הזמן שהדברים ייקבעו בחוק", אמר. "בגלל שאין חוק, אזי מלכותו משתרעת עד אין קץ".


"הפוליטיקאים הם כמו ילדים"


עוד אמר סלומינסקי כי יש להפריד בין תפקידי היועץ וראש התביעה הכללית, כפילות שלדעתו יש ביניהן סתירות ואף פגיעה בדמוקרטיה. "איזה שר יחשוב לחלוק על היועץ המשפטי שהוא גם ראש התביעה? נכון שלא אומרים את זה, אבל חושבים על זה", טען. הוא גם יצא נגד המקרים בהם נשמעת רק דעתו של היועץ המשפטי, גם כאשר היא מנוגדת לדעתו של השר. "היועצים המשפטיים של המשרדים הפכו לכל-יכולים והם שמנהלים את המשרדים", אמר – וקרא לשנות גם מצב זה.

ח"כ ציפי לבני אמרה למנדלבליט: "עמוד על מילוי החוק. אל תספק לפוליטיקאים את מה שהם רוצים. תפקידך הוא לומר להם: לא ייעשה. חלקם – כמו ילדים – רוצים לבחון את הגבולות, כדי שיוכלו להגיד לבוחריהם: רצינו אבל הוא לא נתן לנו".

נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, אמר שהדיון ששמע מלמד שעדיין אין החלטה מהו תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה. לדעת שמגר, היסודות הובהרו היטב בהחלטות של ועדת אגרנט והוועדה בראשותו-שלו ובהחלטותיו של בית המשפט העליון. "הגיעה העת שמדינת ישראל תחליט מה זה יועץ משפטי לממשלה", סיים. "לצעוק שצריך לעשות משהו שיגדיר את סמכויות היועץ המשפטי – זה הריסת יסודות השיטה שלנו".


לקבוע את הנורמות


שופט בית המשפט העליון לשעבר, יצחק זמיר, נשאל האם יש דמיון בין הלחצים שהופעלו עליו בפרשת קו 300 לבין הלחצים על הרשויות החוקרות בפרשת החייל בחברון. הוא השיב, שהעובדות בפרשת קו 300 היו חמורות בהרבה, משום שהמחבלים נרצחו בהוראת ראש השב"כ, הארגון כולו התגייס לבידוי ראיות והמערכת הפוליטית כולה תמכה בשב"כ.

זמיר הוסיף: "מה שהיה חשוב לי לא היה גורלו של ראש השב"כ, אלא מה יקרה בעתיד. אם הייתי סוגר את התיק כפי שנדרשתי – הייתה נקבעת נורמה לפיה ראש השב"כ יכול להחליט על דעת עצמו להרוג את פלוני או את אלמוני. באותו מקרה אלו היו מחבלים, אבל הסמכות היא שלו. הוא יכול להחליט להונות את כל הגורמים החוקרים, לרבות הדרג המדיני, וזה תקין וכשר – וזו הנורמה של מדינת ישראל. אנחנו יוצרים משטרה חשאית בסגנון של מדינות שאנחנו לא רוצים להידמות אליהן. גם בפרשה הנוכחית, כל החלטה שתתקבל תקבע נורמה לצבא ולמדינת ישראל מבחינת שלטון החוק והנורמות של המדינה.

"השאלה היא מה עושים לנוכח זה שיש אנשים בציבור שבמחינתם יש דה-הומניזציה של ערבים או מחבלים. התשובה היא, שבעלי תפקידים חייבים למלא את תפקידם ולעמוד על משמר החוק והערכים, שאותם חייבים לקיים. לצערי, המנהיגות שלנו לא מקיימת את תפקידה בנושא הזה", סיים זמיר.


"אתה רוצה לשמור מרחק"


המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, הביע התנגדות לפיצול תפקידי היועץ המשפטי באומרו שהוא עובד ואין טעם לשנות. "אפשר להביא איקס טעמים, גם עיוניים וגם פרקטיים למה לא לפצל אותו", הוסיף. הוא גם הביע תמיכה בכך שהיועץ המשפטי ישתתף באופן קבוע בישיבות הממשלה – בקל וחומר מהשתתפותו של יועץ משפטי בדירקטוריונים של חברות עסקיות.

לדברי רובינשטיין, היועץ המשפטי אינו חלק מן המעגל החברתי של הדרג הפוליטי ואינו מתרועע איתם, "פשוט כי אתה רוצה לשמור מרחק. בכל שנותי כיועץ המשפטי קיבלתי כך וכך הזמנות לאירועים של פוליטיקאים, והלכתי פעם אחת לבת-מצוה של בנו של שר משפטים, כי חשבתי שזה ראוי אנושית. הדבר של שומר סף הכרחי במערכת פוליטית, אחרת היינו מגיעים לכל מיני מקומות שלא היינו רוצים", הזהיר.

עוד אמר רובינשטיין כי גם הכפפת היועצים המשפטיים של המשרדים ליועץ המשפטי לממשלה היא הכרחית. "יש סוג של משפטיזציה, כי מספר היועצים המשפטיים גדל, אבל יש לזה סיבות. לפעמים יש לך מטוטלת שצריכה לנוע לצד אחד כדי לחזור לאמצע. המשפטיזציה נבעה מזה שהיו 'קלקולים' ונטיות לעגל פינות. יש לממשלת ישראל יועץ משפטי; תנו לו לעבוד".

תאריך:  04/04/2016   |   עודכן:  05/04/2016
איתמר לוין
+נויטל: 70% הצלחה לגישור הפלילי
08:19 05/04/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שופט המחוזי בתל אביב עומד על חובתו של השופט לוודא שהנאשם אכן מודה ברצונו במסגרת הסדר טיעון  ▪  נשיא בית משפט השלום בתל אביב: הגישור בהליכים אזרחיים מניב הצלחה של 45%-40%
(נויטל. "אין מחטפים" [צילום: יוסי זליגר])
+משפטים פליליים אינם תוכנית ריאליטי
22:18 04/04/16  |  שי ניצן   |   לרשימה המלאה
דברי פרקליט המדינה, שי ניצן, בטקס פתיחת הכנס השנתי ה-16 של לשכת עורכי הדין באילת [כ"ה באדר ב' תשע"ו, 04.04.2016]
+להסיר בפני חושפי השחיתויות את הכובע
22:13 04/04/16  |  יוסף שפירא   |   לרשימה המלאה
דברי מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, יוסף שפירא, בטקס הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת [כ"ה באדר ב' תשע"ו, 04.04.2016]
+כולם שווים בפני החוק
22:01 04/04/16  |  אביחי מנדלבליט   |   לרשימה המלאה
נאומו של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בכנס לשכת עורכי הדין באילת [כ"ה באדר ב' תשע"ו, 04.04.2016]
+רובינשטיין: שופטי העליון לא יירתעו מהביקורת
20:17 04/04/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ברק: יש להרחיב ככל האפשר את השפיטות  ▪  מנדלבליט: לממשלה ברור שצריך לקיים את פסק הדין של בג"ץ בנושא מתווה הגז  ▪  זמיר: לא היו בעבר התקפות כה בוטות על בית המשפט
(זמיר. "שר שנוהג בתבונה - מושל")
+דנציגר: דעת מיעוט יוצרת ספק סביר
18:24 04/04/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תומך בהצעת החוק של רויטל סויד, לפיה במשפטי רצח תהיה הרשעה רק פה אחד - וגם בעבירות חמורות אחרות  ▪  טוען: חזקת החפות חזקה יותר מעקרון היסוד של הכרעה ברוב במשטר דמוקרטי
(דנציגר. אמון הציבור [צילום: אורי לנץ, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט: היועץ המשפטי איננו מעל השרים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
4/04/16 21:27
2
אין פה דמוקרטיה
5/04/16 08:43
3
ארי כספי
5/04/16 08:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נמשכת מחאת בוחני הנהיגה והצעדים הארגוניים בשירות המדינה מתרחבים. בישיבה שקיים (יום ב', 4.4.16) יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם בוחני הנהיגה ששובתים זה השבוע השלישי ברציפות, הודיע ניסנקורן כי הוא מעמיד לטובתם את קרן השביתה.
04/04/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
בתיאטרון הלאומי הבימה קיבלו בתדהמה את הודעת שרת התרבות מירי רגב לפיה ייבחן מעמדה של "הבימה" כתיאטרון הלאומי. השחקנית ליא קניג אמרה כי "לתיאטרון הבימה יש זכות ובגללו התנועה התיאטרלית שיש בארץ הזאת", ולכן היא אינה סבורה שיש לשנות את מעמדו.
04/04/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשטרה החלה בחקירה פלילית נגד ענבל אור, בחשד שמכרה דירות מסוימות פעמיים - דירה אחת לשני קונים. החקירה החלה (יום ב', 4.4.16) בעקבות תלונות ל קוני דירות שהתלוננו על כך במשטרה.
04/04/2016  |  אלעזר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, תומך בקביעה לפי דעת מיעוט במשפט פלילי תוביל לזיכויו של נאשם - ודאי בעבירות חמורות במיוחד. דנציגר דיבר (יום ב', 4.416) בכנס לשכת עורכי הדין.
04/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוזר מנכ"ל חדש של משרד החינוך מסדיר את הפיקוח על הרכב המזון ואיכותו במוסדות החינוך. חוזר המנכ"ל נכתב בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובהתאם ללשון "החוק לפיקוח
04/04/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il