|   15:07:40
דלג
  אמילי לנדאו  
פובליציסטית INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

האמנה למניעת התגרענות: ישראל על הכוונת?

אלי ויזל אמר כי ניטרליות היא התגייסות לצד החזק זה נכון באופן מצמרר בהתייחסות אובמה לסוגית ה"שוויון" בין המדינות בנושא הגרעין כמו ברעיון 'מדינת כל אזרחיה', גם פה מוצג רעיון שמצלצל "תקין פוליטית" אך עלול להוביל לאסון
18/05/2009  |   אמילי לנדאו   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
גרעין קיומנו [צילום: AP]

שוויון לשונים?
הצבת מדינות על בסיס שווה בתחום הגרעיני, ביחס למחויבויותן ל-NPT, תוך התעלמות מההבדלים החשובים שביניהן מבטאים גישה שעלולות להיות לה השלכות בעייתיות על ישראל בעתיד, והיא פגומה מעצם טיבה.

הפרי הגרעיני האסור
המקרים של אירן וצפון קוריאה מדגישים כי כאשר למדינות יש תמריץ חזק להשיג נשק גרעיני, גם אם הצטרפו לאמנה בינלאומית האוסרת זאת, חלקן ימשיכו בכל זאת להתעלם ממחויבויותיהן ויפעלו להשגת יכולת גרעינית.

גרעין טוב, גרעין רע
לא זו בלבד שאירן הציבה את ישראל כמדינה שהיא רוצה בהשמדתה, (בעוד שישראל מעולם לא השמיעה איומים שכאלה), היא מאיימת על יציבות האזור בכללותו בשל שאיפותיה ההגמוניות. ההרתעה הגרעינית של ישראל, כפי שהיא נתפסת באזור ובעולם מהווה מרכיב מרכזי בביטחונה כנגד איום קיומי שאירן מבקשת להציב בעזרת פעילותה הגרעינית.

בהצהרת הפתיחה שלה במושב השלישי של הוועדה המכינה (PrepCom) לקראת הכינוס לבחינת ה- NPT המתוכנן להתקיים ב-2010, דנה עוזרת מזכירת המדינה האמריקנית, רוז גוטמולר, בשלושת היסודות המרכזיים של האמנה: פירוק נשק, מניעת תפוצה, ואנרגיה גרעינית לצרכי שלום. במסגרת הערותיה בנושא מניעת תפוצה, היא ציינה, כי "ציות אוניברסלי" ל-NPT, לרבות בידי הודו, ישראל, פקיסטן וצפון קוריאה – נותרה אף היא מטרה יסודית של ארצות הברית".

משפט זה עורר משב מיידי של תגובות בתקשורת הישראלית ביחס לשאלה האם ההכרזה מסמנת שינוי בעמדה האמריקנית כלפי ישראל, והאם יש לצפות בעקבות הכרזה זאת ללחץ מוגבר על ישראל מצד ארצות הברית.

בעיתוי הטעון משהו של כניסת ממשלות חדשות לתפקידן בארצות הברית ובישראל גם יחד, ועל-רקע תחושה של לחצים חדשים על ישראל ביחס לשאלה הפלשתינית, תגובת (היתר) המהירה של התקשורת אולי אינה מפתיעה. יחד עם זאת, ניתן להסיק מההקשר המיידי של ההצהרה שהיא לכשעצמה איננה מסמנת שינוי לעומת העמדה המוכרת. העיתוי של הנאום נקבע כפועל יוצא ממחזור פעילות הוועידות המכינות, ובהקשר זה, זהו נוהג אמריקני מקובל להביע תמיכה ב-NPT, לרבות תקווה, כי כל המדינות יצטרפו בסופו של דבר לאמנה.

ואולם, קשה לנתק את דבריה של גוטמולר מהאג'נדה הרחבה יותר של פירוק נשק שהנשיא אובמה אימץ לאחרונה, בפרט ביחס לצורך המוצהר לאיזון הדגשים בין שלושת יסודות האמנה. קו מרכזי באג'נדה החדשה של ארצות הברית בנושא פרוק הנשק - שהחלה במאמרים המפורסמים של קיסינג'ר, שולץ, פרי ונאן ב"וול סטריט ג'ורנל" -- הוא שהמדינות הגרעיניות צריכות בהכרח לגלות רצינות רבה יותר ביחס למחויבויות שלהן עצמן בתחום פירוק הנשק וזאת כדי להגביר את הלגיטימיות של תביעתן מאירן וצפון קוריאה לסגת מהמסלול הגרעיני. זוהי בעיקרה קריאה לשוויון בקרב מדינות בתחום הגרעיני, ללא התייחסות לנסיבות ולהקשרים השונים שבהם נתונות המדינות השונות. הצבת מדינות על בסיס שווה בתחום הגרעיני, ביחס למחויבויותן ל-NPT, תוך התעלמות מההבדלים החשובים שביניהן מבטאים גישה שעלולות להיות לה השלכות בעייתיות על ישראל בעתיד, והיא פגומה מעצם טיבה.

בשל ערכו האסטרטגי, ולאור המטרות השונות שמדינות שואפות אליהן בתחום הגרעיני, בין אם מדובר בהרתעה, בהשפעה בינלאומית מוגברת או בהמטת חורבן, נשק גרעיני אינו יכול להיות מנותק מההקשר המדינתי שבו הוא נטוע. גורמים פנים-מדינתיים יוצרים אף הם הבדלים בין מדינות, כפי שניתן לראות ביחס ל"סרבניות": פקיסטן מציגה אתגר שאינו בר השוואה להודו ולישראל בשל מצבה הפנימי המדרדר. אומנם כן, כשנשיא ארצות הברית אובמה מדבר על צעדים לקראת פירוק נשק, הוא אינו צפוי לצדד במעבר ל"אפס נשק" בעתיד הנראה לעין, בשל האיומים הנתפסים שעדיין נשקפים לארצות הברית, והצפויים לה בעתיד. לבסוף, המקרים של אירן וצפון קוריאה מדגישים כי כאשר למדינות יש תמריץ חזק להשיג נשק גרעיני, גם אם הצטרפו לאמנה בינלאומית האוסרת זאת, חלקן ימשיכו בכל זאת להתעלם ממחויבויותיהן ויפעלו להשגת יכולת גרעינית.

בחתירתה לחיזוק ה-NPT, שאלה חשובה תהיה עד כמה ארצות הברית תמשיך להתייחס במדיניות שלה לנסיבות השונות בהן מצויות המדינות. בעוד שמבחינה נורמטיבית נראה, לכאורה, ראוי לתמוך בהנהגת אמת מידה אחת לכל המדינות בתחום הגרעיני, המקרים הבעייתיים של תפוצת נשק גרעיני כיום מפריכים בבירור את ההיגיון הזה. האתגר העיקרי של מניעת תפוצה מתמקד כיום במדינות השואפות להשיג (או כאלה שכבר השיגו) סטטוס גרעיני בחשאי, בעודן חברות באמנה. היה וחמש המדינות הגרעיניות המוצהרות יתפרקו מנשקן, וכל ה"סרבניות" יצטרפו ל-NPT כמדינות לא-גרעיניות, אין כל ערובה לכך שהמדינות הנחושות להשיג נשק גרעיני ילכו בעקבותיהן. יש לזכור שמדינות אלו לא דבקו במחויבויותיהן הקודמות; יתרה מכך, הן חותרות להשגת נשק גרעיני לא רק בשל ערכו ההגנתי/הרתעתי, אלא לצורך הפעלת השפעה על מדינות אחרות, ואפילו כדי לאיים באופן ישיר על ביטחונן ועצם קיומן. החשש העיקרי במקרים אלה אינו כלי הנשק לכשעצמם, אלא האיום שמדינות אלה מציבות על מדינות אחרות בסביבתן המיידית ומעבר לה.

לא ברור כיצד יישב אובמה את הסתירה בין הנורמה שהוא מבקש להנהיג ליצירת שוויון בין המדינות המחויבות לבין תשומת הלב הנדרשת להבדלים בנסיבות בהן מדינות מצויות. בסביבה זו של חוסר ודאות, הצהרות כמו אלה של גוטמולר עלולות להעלות חשש מסוים בישראל: לא במובן של לחץ על ישראל להצטרף ל-NPT, אלא במונחים של השלכות אפשריות על המאמצים להתעמת עם אירן, בפרט בנוגע להענקת לגיטימציה לניסיונות להשוות בין אירן לישראל בתחום הגרעיני.

מאחר שסוגיות של תפוצת נשק גרעיני הן אסטרטגיות ופוליטיות, הקבלה בין ישראל לאירן בעייתית ביותר. קיימים הבדלים חשובים רבים המבחינים בין שתי מדינות אלה, ובתוכם העובדה שאירן הובילה את המערב בכחש במשך שנים בכל הנוגע למחויבותה להישאר לא-גרעינית: על-פי הערכת המודיעין הלאומית האמריקנית (NIE) משנת 2007, היא שקדה על תוכנית גרעין צבאית החל משנות ה-80 עד שנת 2003 לפחות, בעודה חברה ב-NPT. יתרה מכך, לא זו בלבד שאירן הציבה את ישראל כמדינה שהיא רוצה בהשמדתה, (בעוד שישראל מעולם לא השמיעה איומים שכאלה), היא מאיימת על יציבות האזור בכללותו בשל שאיפותיה ההגמוניות. ההרתעה הגרעינית של ישראל, כפי שהיא נתפסת באזור ובעולם מהווה מרכיב מרכזי בביטחונה כנגד איום קיומי שאירן מבקשת להציב בעזרת פעילותה הגרעינית.

במסגרת השיח העולמי על תפוצת נשק גרעיני, אירן מנסה להסיט את תשומת הלב מעצמה באמצעות התמקדות באחרים, בפרט בישראל. זוהי כוונתה של אירן ביחס לפעילות ועידות ההכנה של ה-NPT, ומגמה זו תימשך גם ביחס לכינוס לבחינת ה-NPT המתוכנן לשנה הבאה. בכך שארצות הברית אינה קוראת תיגר באופן ברור על ניסיונותיה של אירן - ולמעשה בהדגשתה את הצורך באיזון רב יותר בין היסודות השונים של ה-NPT, היא עלולה להיתפס כמי שנוטה יותר לצו ה"שוויון לכולם" בתחום הגרעיני, ובכך מחזקת את תביעותיה של אירן.

פורסם במבט על, גיליון 107, 18 במאי 2009
תאריך:  18/05/2009   |   עודכן:  19/05/2009
אמילי לנדאו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האמנה למניעת התגרענות: ישראל על הכוונת?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשעה זו נפגשים לראשונה בתפקידהם הנוכחיים בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, ונשיא ארה"ב הטרי ברק אובמה.
18/05/2009  |  רועי אורן  |   מאמרים
יהללוך זרים ולא פיך: כמה פעמים קרה לך שהציגו אותך בפני קהל או אדם חשוב, ושגו בשמך או לא ידעו לספר עליך ונתנו לך "לעשות את העבודה"? ובכן זה פספוס של משאב נפלא ביחסי ציבור. תמיד רצוי לבקש מאדם אחר להציג אותך. כך מחמאות יתפסו כפרגון, בעוד שאם תנסה לומר אותן בעצמך תיתפס כיהיר. וחשוב לזכור שזה הרושם הראשוני שלך - ועל כן יש להכין את המציג - מה לומר, ואף רצוי לכתוב לו מראש למניעת תקלות. אופן ההצגה צריך לכלול שלוש עובדות רלוונטיות לקהל ולנושא:
חלוקת תפקידים מאפשרת עבודה יעילה יותר והתרחבות עסקית, אך דורשת לעיתים קרובות גיוס עובדים נוספים. כאשר מוצאים עובד שנראה מתאים, כיצד ניתן לדעת אם העובד מתאים ללא סיכון בהפסדים לעסק בתהליך גילוי טבעו האמיתי של העובד?
18/05/2009  |  עדי פלאוט  |   מאמרים
"הזיג יותר גרוע מהזג", כך סיכמה יו"ר האופוזיציה ציפורה לבני את דעתה על התקציב. על-פי הבעת פניה, ניכר בה שהיא נהנית מהשנינות ששם בפיה ראובן אדלר. ראיתי, שמעתי ותוך שבריר שנייה, זינקה ממאגר הקונוטציות האצור בי תמונה בה נראית צ'יצ'ולינה הבלתי נשכחת, מרצה בפני נערות על חשיבות הצניעות.
18/05/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
נכון, אלה ממש החדשות של אתמול, ליתר דיוק של השבוע שעבר, ובכל זאת נדמה לי שראוי לחזור אליהן לעוד דקה או שתיים: התקציב, זוכרים? הוא עבר בשבוע שעבר בממשלה, לא בלי לדרוס כל נורמה וכל נוהל קבלת החלטות מקובל ומתחייב במדינה דמוקרטית עם סדרי שלטון תקינים. התקשורת מילאה תפקיד מרשים במהלך הדיונים - אם אפשר לכנות את מה שקרה שם בשם הזה - חשפה את כל מה שהאוצר לא רצה שנגלה בהצעת התקציב המקורית שלו, גילתה אפילו לראש הממשלה (כך נשבעים לנו עוזריו) את כל הגזירות הבלתי נסבלות שהסתתרו בו, חבטה בו וחבטה בו עד שלא נותרה לראש הממשלה ברירה אלא לעשות אובר-רולינג לשר אוצר המחמד שלו, להעיף אותו הצדה ולמחוק סעיפים נכבדים מהרשימה. אחר-כך הוא הצטלם עם כל המחותנים ואפילו לא מיצמץ. פרשנים ניתחו, מרואיינים הביעו דעות לכאן ולכאן - כמו שצריך.
18/05/2009  |  כרמית גיא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
האם חותר ממשל אובמה לעימות עם נתניהו   /  זכי שלום
לבנון לקראת הבחירות - תמונת מצב  /  אמיר קוליק
כך משתלט חיזבאללה על לבנון  /  אמיר קוליק
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il