בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
האמנה למניעת התגרענות: ישראל על הכוונת?
|
אלי ויזל אמר כי ניטרליות היא התגייסות לצד החזק ● זה נכון באופן מצמרר בהתייחסות אובמה לסוגית ה"שוויון" בין המדינות בנושא הגרעין ● כמו ברעיון 'מדינת כל אזרחיה', גם פה מוצג רעיון שמצלצל "תקין פוליטית" אך עלול להוביל לאסון
|
|
|
|
|
הצבת מדינות על בסיס שווה בתחום הגרעיני, ביחס למחויבויותן ל-NPT, תוך התעלמות מההבדלים החשובים שביניהן מבטאים גישה שעלולות להיות לה השלכות בעייתיות על ישראל בעתיד, והיא פגומה מעצם טיבה. | |
|
|
|
|
|
|
המקרים של אירן וצפון קוריאה מדגישים כי כאשר למדינות יש תמריץ חזק להשיג נשק גרעיני, גם אם הצטרפו לאמנה בינלאומית האוסרת זאת, חלקן ימשיכו בכל זאת להתעלם ממחויבויותיהן ויפעלו להשגת יכולת גרעינית. | |
|
|
|
|
|
|
לא זו בלבד שאירן הציבה את ישראל כמדינה שהיא רוצה בהשמדתה, (בעוד שישראל מעולם לא השמיעה איומים שכאלה), היא מאיימת על יציבות האזור בכללותו בשל שאיפותיה ההגמוניות. ההרתעה הגרעינית של ישראל, כפי שהיא נתפסת באזור ובעולם מהווה מרכיב מרכזי בביטחונה כנגד איום קיומי שאירן מבקשת להציב בעזרת פעילותה הגרעינית. | |
|
|
|
|
בהצהרת הפתיחה שלה במושב השלישי של הוועדה המכינה (PrepCom) לקראת הכינוס לבחינת ה- NPT המתוכנן להתקיים ב-2010, דנה עוזרת מזכירת המדינה האמריקנית, רוז גוטמולר, בשלושת היסודות המרכזיים של האמנה: פירוק נשק, מניעת תפוצה, ואנרגיה גרעינית לצרכי שלום. במסגרת הערותיה בנושא מניעת תפוצה, היא ציינה, כי "ציות אוניברסלי" ל-NPT, לרבות בידי הודו, ישראל, פקיסטן וצפון קוריאה – נותרה אף היא מטרה יסודית של ארצות הברית". משפט זה עורר משב מיידי של תגובות בתקשורת הישראלית ביחס לשאלה האם ההכרזה מסמנת שינוי בעמדה האמריקנית כלפי ישראל, והאם יש לצפות בעקבות הכרזה זאת ללחץ מוגבר על ישראל מצד ארצות הברית. בעיתוי הטעון משהו של כניסת ממשלות חדשות לתפקידן בארצות הברית ובישראל גם יחד, ועל-רקע תחושה של לחצים חדשים על ישראל ביחס לשאלה הפלשתינית, תגובת (היתר) המהירה של התקשורת אולי אינה מפתיעה. יחד עם זאת, ניתן להסיק מההקשר המיידי של ההצהרה שהיא לכשעצמה איננה מסמנת שינוי לעומת העמדה המוכרת. העיתוי של הנאום נקבע כפועל יוצא ממחזור פעילות הוועידות המכינות, ובהקשר זה, זהו נוהג אמריקני מקובל להביע תמיכה ב-NPT, לרבות תקווה, כי כל המדינות יצטרפו בסופו של דבר לאמנה. ואולם, קשה לנתק את דבריה של גוטמולר מהאג'נדה הרחבה יותר של פירוק נשק שהנשיא אובמה אימץ לאחרונה, בפרט ביחס לצורך המוצהר לאיזון הדגשים בין שלושת יסודות האמנה. קו מרכזי באג'נדה החדשה של ארצות הברית בנושא פרוק הנשק - שהחלה במאמרים המפורסמים של קיסינג'ר, שולץ, פרי ונאן ב"וול סטריט ג'ורנל" -- הוא שהמדינות הגרעיניות צריכות בהכרח לגלות רצינות רבה יותר ביחס למחויבויות שלהן עצמן בתחום פירוק הנשק וזאת כדי להגביר את הלגיטימיות של תביעתן מאירן וצפון קוריאה לסגת מהמסלול הגרעיני. זוהי בעיקרה קריאה לשוויון בקרב מדינות בתחום הגרעיני, ללא התייחסות לנסיבות ולהקשרים השונים שבהם נתונות המדינות השונות. הצבת מדינות על בסיס שווה בתחום הגרעיני, ביחס למחויבויותן ל-NPT, תוך התעלמות מההבדלים החשובים שביניהן מבטאים גישה שעלולות להיות לה השלכות בעייתיות על ישראל בעתיד, והיא פגומה מעצם טיבה. בשל ערכו האסטרטגי, ולאור המטרות השונות שמדינות שואפות אליהן בתחום הגרעיני, בין אם מדובר בהרתעה, בהשפעה בינלאומית מוגברת או בהמטת חורבן, נשק גרעיני אינו יכול להיות מנותק מההקשר המדינתי שבו הוא נטוע. גורמים פנים-מדינתיים יוצרים אף הם הבדלים בין מדינות, כפי שניתן לראות ביחס ל"סרבניות": פקיסטן מציגה אתגר שאינו בר השוואה להודו ולישראל בשל מצבה הפנימי המדרדר. אומנם כן, כשנשיא ארצות הברית אובמה מדבר על צעדים לקראת פירוק נשק, הוא אינו צפוי לצדד במעבר ל"אפס נשק" בעתיד הנראה לעין, בשל האיומים הנתפסים שעדיין נשקפים לארצות הברית, והצפויים לה בעתיד. לבסוף, המקרים של אירן וצפון קוריאה מדגישים כי כאשר למדינות יש תמריץ חזק להשיג נשק גרעיני, גם אם הצטרפו לאמנה בינלאומית האוסרת זאת, חלקן ימשיכו בכל זאת להתעלם ממחויבויותיהן ויפעלו להשגת יכולת גרעינית. בחתירתה לחיזוק ה-NPT, שאלה חשובה תהיה עד כמה ארצות הברית תמשיך להתייחס במדיניות שלה לנסיבות השונות בהן מצויות המדינות. בעוד שמבחינה נורמטיבית נראה, לכאורה, ראוי לתמוך בהנהגת אמת מידה אחת לכל המדינות בתחום הגרעיני, המקרים הבעייתיים של תפוצת נשק גרעיני כיום מפריכים בבירור את ההיגיון הזה. האתגר העיקרי של מניעת תפוצה מתמקד כיום במדינות השואפות להשיג (או כאלה שכבר השיגו) סטטוס גרעיני בחשאי, בעודן חברות באמנה. היה וחמש המדינות הגרעיניות המוצהרות יתפרקו מנשקן, וכל ה"סרבניות" יצטרפו ל-NPT כמדינות לא-גרעיניות, אין כל ערובה לכך שהמדינות הנחושות להשיג נשק גרעיני ילכו בעקבותיהן. יש לזכור שמדינות אלו לא דבקו במחויבויותיהן הקודמות; יתרה מכך, הן חותרות להשגת נשק גרעיני לא רק בשל ערכו ההגנתי/הרתעתי, אלא לצורך הפעלת השפעה על מדינות אחרות, ואפילו כדי לאיים באופן ישיר על ביטחונן ועצם קיומן. החשש העיקרי במקרים אלה אינו כלי הנשק לכשעצמם, אלא האיום שמדינות אלה מציבות על מדינות אחרות בסביבתן המיידית ומעבר לה. לא ברור כיצד יישב אובמה את הסתירה בין הנורמה שהוא מבקש להנהיג ליצירת שוויון בין המדינות המחויבות לבין תשומת הלב הנדרשת להבדלים בנסיבות בהן מדינות מצויות. בסביבה זו של חוסר ודאות, הצהרות כמו אלה של גוטמולר עלולות להעלות חשש מסוים בישראל: לא במובן של לחץ על ישראל להצטרף ל-NPT, אלא במונחים של השלכות אפשריות על המאמצים להתעמת עם אירן, בפרט בנוגע להענקת לגיטימציה לניסיונות להשוות בין אירן לישראל בתחום הגרעיני. מאחר שסוגיות של תפוצת נשק גרעיני הן אסטרטגיות ופוליטיות, הקבלה בין ישראל לאירן בעייתית ביותר. קיימים הבדלים חשובים רבים המבחינים בין שתי מדינות אלה, ובתוכם העובדה שאירן הובילה את המערב בכחש במשך שנים בכל הנוגע למחויבותה להישאר לא-גרעינית: על-פי הערכת המודיעין הלאומית האמריקנית (NIE) משנת 2007, היא שקדה על תוכנית גרעין צבאית החל משנות ה-80 עד שנת 2003 לפחות, בעודה חברה ב-NPT. יתרה מכך, לא זו בלבד שאירן הציבה את ישראל כמדינה שהיא רוצה בהשמדתה, (בעוד שישראל מעולם לא השמיעה איומים שכאלה), היא מאיימת על יציבות האזור בכללותו בשל שאיפותיה ההגמוניות. ההרתעה הגרעינית של ישראל, כפי שהיא נתפסת באזור ובעולם מהווה מרכיב מרכזי בביטחונה כנגד איום קיומי שאירן מבקשת להציב בעזרת פעילותה הגרעינית. במסגרת השיח העולמי על תפוצת נשק גרעיני, אירן מנסה להסיט את תשומת הלב מעצמה באמצעות התמקדות באחרים, בפרט בישראל. זוהי כוונתה של אירן ביחס לפעילות ועידות ההכנה של ה-NPT, ומגמה זו תימשך גם ביחס לכינוס לבחינת ה-NPT המתוכנן לשנה הבאה. בכך שארצות הברית אינה קוראת תיגר באופן ברור על ניסיונותיה של אירן - ולמעשה בהדגשתה את הצורך באיזון רב יותר בין היסודות השונים של ה-NPT, היא עלולה להיתפס כמי שנוטה יותר לצו ה"שוויון לכולם" בתחום הגרעיני, ובכך מחזקת את תביעותיה של אירן.
|
תאריך:
|
18/05/2009
|
|
|
עודכן:
|
19/05/2009
|
|
אמילי לנדאו
|
האמנה למניעת התגרענות: ישראל על הכוונת?
|
|
בשעה זו נפגשים לראשונה בתפקידהם הנוכחיים בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, ונשיא ארה"ב הטרי ברק אובמה.
|
|
|
יהללוך זרים ולא פיך: כמה פעמים קרה לך שהציגו אותך בפני קהל או אדם חשוב, ושגו בשמך או לא ידעו לספר עליך ונתנו לך "לעשות את העבודה"? ובכן זה פספוס של משאב נפלא ביחסי ציבור. תמיד רצוי לבקש מאדם אחר להציג אותך. כך מחמאות יתפסו כפרגון, בעוד שאם תנסה לומר אותן בעצמך תיתפס כיהיר. וחשוב לזכור שזה הרושם הראשוני שלך - ועל כן יש להכין את המציג - מה לומר, ואף רצוי לכתוב לו מראש למניעת תקלות. אופן ההצגה צריך לכלול שלוש עובדות רלוונטיות לקהל ולנושא:
|
|
|
חלוקת תפקידים מאפשרת עבודה יעילה יותר והתרחבות עסקית, אך דורשת לעיתים קרובות גיוס עובדים נוספים. כאשר מוצאים עובד שנראה מתאים, כיצד ניתן לדעת אם העובד מתאים ללא סיכון בהפסדים לעסק בתהליך גילוי טבעו האמיתי של העובד?
|
|
|
"הזיג יותר גרוע מהזג", כך סיכמה יו"ר האופוזיציה ציפורה לבני את דעתה על התקציב. על-פי הבעת פניה, ניכר בה שהיא נהנית מהשנינות ששם בפיה ראובן אדלר. ראיתי, שמעתי ותוך שבריר שנייה, זינקה ממאגר הקונוטציות האצור בי תמונה בה נראית צ'יצ'ולינה הבלתי נשכחת, מרצה בפני נערות על חשיבות הצניעות.
|
|
|
נכון, אלה ממש החדשות של אתמול, ליתר דיוק של השבוע שעבר, ובכל זאת נדמה לי שראוי לחזור אליהן לעוד דקה או שתיים: התקציב, זוכרים? הוא עבר בשבוע שעבר בממשלה, לא בלי לדרוס כל נורמה וכל נוהל קבלת החלטות מקובל ומתחייב במדינה דמוקרטית עם סדרי שלטון תקינים. התקשורת מילאה תפקיד מרשים במהלך הדיונים - אם אפשר לכנות את מה שקרה שם בשם הזה - חשפה את כל מה שהאוצר לא רצה שנגלה בהצעת התקציב המקורית שלו, גילתה אפילו לראש הממשלה (כך נשבעים לנו עוזריו) את כל הגזירות הבלתי נסבלות שהסתתרו בו, חבטה בו וחבטה בו עד שלא נותרה לראש הממשלה ברירה אלא לעשות אובר-רולינג לשר אוצר המחמד שלו, להעיף אותו הצדה ולמחוק סעיפים נכבדים מהרשימה. אחר-כך הוא הצטלם עם כל המחותנים ואפילו לא מיצמץ. פרשנים ניתחו, מרואיינים הביעו דעות לכאן ולכאן - כמו שצריך.
|
|
|
|