|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

כל מה שרצית לדעת על הסרטן ולא העזת לשאול

לרגל מבצע "הקש בדלת", מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן, עונים מומחי האגודה על שאלות אודות מחלות הסרטן השונות ודרכי מניעתן
22/10/2003  |   News1 News1   |   מאמרים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  הנאום הגנוז של אבו עלא
  "השופט ברק הוא הפוליטיקאי מספר אחד בישראל"
  אבו עלא - פרופיל
  על ורדים, שושנים וסייפנים
  חמש שאלות לראש הממשלה

מהו סרטן?

סרטן הוא שם כולל לקבוצת מחלות המאופיינת על-ידי גידול פרא, בלתי מרוסן, של תאים. התאים שהם מבנים זעירים מהם מורכבים האיברים והרקמות בגוף, נראים ומתפקדים באופן שונה זה מזה, אולם מתחדשים בצורה דומה, על-ידי חלוקה, במטרה לרפא או לבנות רקמות שניזוקו. חלוקת התאים הרגילים היא לרוב סדורה ומבוקרת. בתאים הסרטניים, להבדיל מתאים בריאים, יוצא התהליך מכלל בקרה והם ממשיכים להתחלק ולהתרבות ללא צורך.

היום מצביעים מחקרים מתקדמים על קשר בין מחלת הסרטן לבין החומר הגנטי העובר בתורשה. תהליך זה קשור בגופינו עם שתי קבוצות גנים: גנים מדכאי סרטן, השומרים עלינו מפני הסרטן, וגנים אונקוגנים, המצויים בדרך כלל במצב "רדום". כשהגנים האונקוגנים "מתעוררים" בתא כתוצאה מעישון, חשיפה לא מבוקרת לשמש וכדומה, הם הופכים את התא הנורמלי לסרטנים.

האם כל הגידולים הם סרטניים?

לא. יש שני סוגי גידולים: שפירים וממאירים.
- גידול שפיר: מורכב מתאים שאינם מתפשטים לחלקי גוף אחרים. אולם אם הם ממשיכים לגדול באתר המקורי, הם עלולים לגרום ללחץ על האיברים שמסביבם.

- גידול ממאיר: הוא גידול סרטני המורכב מתאים בעלי יכולת להתפשט מתוך האתר הראשוני שלהם. ללא טיפול הם עלולים לחדור לרקמות אחרות בסביבה ולהרוס אותן. לעיתים ניתקים התאים מהגידול הראשוני ומתפשטים באמצעות כלי הדם או מערכת הלימפה, לאיברים רחוקים אחרים בגוף. באתרים החדשים הם יכולים להמשיך ולהתחלק, וליצור גושים חדשים הקרויים "גידולים משניים" או "גרורות" קביעת סוג הגידול נעשית על-ידי בדיקות מיקרוסקופיות של תאי הגידול, ועל-ידי בדיקות דם היכולות לגלות סמנים במטען הגנטי להצביע על קשר לסרטן.

האם קיימים סוגים שונים של סרטן?

מחלת הסרטן אינה מחלה אחת. מוכרים כיום למעלה מ-100 סוגים שונים של גידולים ממאירים. הגידולים נבדלים זה מזה באיברים בהם הם מתפתחים, בסוג התאים המאפיין אותם, בקצב התפתחותם, בתופעות הגופניות שהם גורמים, ובגיל החולה. הטיפול וסיכויי ההחלמה שונים מאוד מחולה לחולה. בהקשר זה, יש חשיבות מרובה לגילוי המוקדם של המחלה, ולאבחון המדויק שלה. הטיפול משתנה בהתאם למועד גילוי המחלה, ולמצבו הכללי של החולה.

האם לוקמיה היא סוג של סרטן?

כן. זוהי מחלה שבה תאי דם לבנים מתרבים ללא בקרה וללא פיקוח.
האם יתכן שאדם יחלה בסרטן בלי שידע על-כך?
מצבים כאלה יתכנו, למשל כשהגידול הסרטני קיים אך לא פלש עדיין לרקמות אחרות. בשלב זה אין עדיין סימני מחלה. עם זאת ישנם סוגי סרטן אשר ניתנים לגילוי בעזרת בדיקות שונות עוד בטרם הופעת הסימנים.

מדוע החוקרים לומדים על מחלת
הסרטן באמצעות ניסויים בחיות?

סרטן עלול להתפתח בבעלי חיים, וחקר מחלתם מאפשר הבנה טובה יותר של המחלה, ומסייע בפיתוח תרופות ואמצעי טיפול חדישים. תגליות רפואיות חשובות נתגלו או אושרו על-ידי ניסויים בבעלי חיים, והביאו להצלת חייהם של אנשים רבים. עם זאת, המגמה היא להימנע מניסויים בעלי חיים ככל האפשר. ביצוע ניסויים בבעלי חיים דורש כללי טיפול והחזקה של החיות על-פי מוסכמים בעולם.

מהם הגורמים למחלת הסרטן?

היום חושבים שסרטן היא מחלה של החומר התורשתי. באחוז מסוים של החולים יש נטייה משפחתית לחלות בסרטן. לרוב, גורמי המחלה אינם ידועים. בסוגים מסוימים של סרטן מעורבים, ככל הנראה, רקע גנטי, חשיפה לקרינה ממקורות שונים ועוד. לדוגמא, עישון עלול לגרום לסרטן היראות, סרטן הפה, סרטן הוושט ועוד, ומהווה גורם חשוב לתמותה ממחלות סרטן שונות. חשיפה בלתי מבוקרת לשמש עלולה לגרום להתפתחות סרטן העור. חשיפה לחומרים שונים בתעשיה כמו אסבסט, עלולה לגרום לסוג מסוים של סרטן ריאות.

האם הסרטן עובר בתורשה?

סוגים מסוימים של סרטן נוטים לעבור בתורשה. לדוגמא: סרטן שד, סרטן השחלות, סרטן המעי הגס, סרטן עור מסוג מלנומה, וסרטן הערמונית. אנשים אשר במשפחתם נתגלו סוגי סרטן אלו נחשבים כבעלי סיכון גבוה לחלות במחלה. במקרה כזה יש לשקול אפשרות לפנות לייעוץ גנטי. באחרונה אותרו גורמים גנטיים הקשורים בהתפתחות סרטן שד, סרטן השחלות וסרטן המעי הגס. הנושא מצוי עדיין במסגרת מחקרים. יש לציין כי רק ב-5%-10% מהמחלות הממאירות התגלו עד-כה גורמים גנטיים. עם זאת, יש לדעת, שאף שמתגלה גורם גנטי עדיין אין הכרח שהמחלה תתפתח. הגורם הגנטי מעלה רק את הסיכוי לחלות בסרטן, ביחס לאחרים. ולפיכך אדם שהתגלה אצלו גורם גנטי צריך להיות במעקב רפואי קפדני ביותר.

אנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן המעונינים לקבל יעוץ בנושא, יכולים לפנות לאחד מהמרכזים הרפואיים הגדולים בארץ. רשימה מפורטת של מרכזים אלה ניתן לקבל ב"טלמידע" של האגודה למלחמה בסרטן בטלפון: 1-800-599-995.

יש גם גורמים חיצוניים העלולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן, למשל עישון, חשיפה לא מבוקרת לשמש, הרגלי אכילה לא נכונים וחשיפה לחומרים מסרטנים בעבודה.

האם פציעות עלולות לגרום לסרטן?

פציעות, חתכים או שברים בעצמות אינם גורמים לסרטן. עם זאת, קורה לעיתים נדירות שבמהלך בדיקה רפואית, של פציעה או שבר, מתגלה באקראי גידול שלא נגרם על-ידי הפציעה עצמה. יתכן, כמובן, שעצם הנושאת גידול סרטני רגישה יותר לשברים.

האם סרטן זו מחלה של מבוגרים בלבד?

נתונים סטטיסטיים מוכיחים כי אכן כ-60% מכל חולי הסרטן הם בגיל 65 ומעלה. אלא שידוע שסוגים שונים של סרטן מופיעים לפני גיל 40, וגם בגיל הילדות והנעורים. לדוגמא: גידול האשך ומחלת הודג'קין (לימפה) שכיחים אצל אנשים מתחת לגיל 30. סוגים שונים של לוקמיות, גידולי מוח ומחלות סטן נוספות, מופיעים אף הם בגיל הילדות והינקות. נתונים אלה לא נועדו לגרום לדאגת יתר, אלא לעורר מודעות לצורך בייעוץ רפואי כאשר מתעוררות בעיות בריאותיות שאינן שגרתיות, כאשר תופעות ממושכות אינן חולפות, או שהן חולפות ומופיעות שנית.

האם עישון גורם לסרטן?

היום ברור לחלוטין שעישון סיגריות הוא הגורם העיקרי לסרטן ריאות. שיעור התמותה מסרטן ריאות בקרב מעשנים קבועים גבוה פי 10 ויותר מאשר בקרב אנשים שאינם מעשנים. שיעור התמותה בקרב אנשים המעשנים שתי חפיסות ליום ויותר, גבוה פי 20 מאשר בקרב הלא מעשנים. מחקרים הוכיחו ששיעור סרטן הפה, הגרון, הוושט, שלפוחית השתן, אגן הכליה, רחם ואחרים גבוה יותר בקרב מעשנים, 30% מכלל התמותה ממחלות הסרטן נובעים מעישון.

האם שימוש בפילטר או עישון סיגריות
דלות ניקוטין מונעים את הסרטן?

הפילטר שבסיגריות אינו מגן מפני נזקי העישון. הסיגריות המיוצרות כיום מכילות פחות זפת (עטרן) וניקוטין מאשר הכילו הסיגריות לפני שנים, אך יש הוכחות שככל שכמות הניקוטין והזפת ששואף המעשן גדולה יותר, כך גדלים הסיכונים לחלות בסרטן ריאות. ידוע גם שמעשנים שעוברים לעשן סיגריות דלות ניקוטין נוטים לעשן יותר סיגריות, או לשאוף עמוק יותר את העשן לריאות, כדי "לפצות" על תכולת ניקוטין פחותה יותר, וכך להגיע לרמת הניקוטין אליה התרגלו. לכן, גם סיגריות דלות ניקוטין הן בעלות פוטנציאל רב לגרימת נזקים כתוצאה מהעישון אותן. מכל מקום, חשוב לזכור שאין סיגריה בטוחה ולכן, רצוי שלא לעשן כלל.

האם עישון מקטרות וסיגרים גורם לסרטן?

סיגרים ומקטרות גורמים לסרטן. מעשני הסיגרים והמקטרות צפויים לחלות בסרטן הפה, גרון, הוושט ושלפוחית השתן, כמו מעשני סיגריות ואף יותר. קרוב לודאי שהם צפויים לחלות בסרטן ריאות פחות ממעשני הסיגריות, שכן הם אינם שואפים את העשן לריאות.

מהו הסיכון הבריאותי אליו נחשפים מעשנים פסיביים?

יותר ויותר מחקרים מוכיחים שחשיפתם של לא-מעשנים לעשן הסיגריות של מעשנים, מעלה את הסיכון שלהם לחלות בסרטן הריאות ובמחלות לב בשיעור של 20%-30%.

מהו הסיכון ללקות בסרטן ריאות עקב שאיפת אויר עירוני מזוהם?

שיעור התמותה מסרטן הריאות גבוה קצת יותר בעיר מאשר בכפר, אולם הבדל זה קטן בהרבה מהבדל בשיעור התמותה בין המעשנים ללא מעשנים, בכל מקום. אין עדיין הוכחה כי זיהום אויר עירוני גורם לסרטן ריאות. סך כל התמותה מסרטן הנגרמת עקב מסרטנים סביבתיים כמו: זיהום אויר, חומרי הדברה, קרינה וכדומה מוערכת ב-2%, זאת לעומת 30% מהתמותה מסרטן, הנגרמת כתוצאה מעישון.

האם צריכת יתר של אלכוהול מעלה את הסיכוי לחלות בסרטן?

שתייה מופרזת של אלכוהול מהווה גורם סיכון משמעותי לסרטן דרכי הנשימה והעיכול העליונים, לסרטן הכבד ולסרטן המעי הגס והחלחולת. כן מגבירה שתיה מופרזת את הסיכון ללקות בסרטן שד. שתית אלכוהול המתלווה לעישון סיגריות מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן פי כמה. מומלץ להמעיט בצריכת אלכוהול, ובכל מקרה לא לעבור על כמות של מנה אחת ליום (מנה יומית = פחית או בקבוק ביארה = 33 מ"ל), או חצי כוס יין (100 מ"ל), או כוסית משקה חריף (30-40 מ"ל).

האם סוגי מזון מסוימים עלולים לגרום לסרטן?

למזון שאנו צורכים יש, כנראה תפקיד חשוב בהתפתחות הסרטן. תזונה דלה בויטמינים, עתירת שומנים, ובמיוחד שומן רווי מן החי, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. יתכן שקיים קשר בין תזונה כזו לבין התפתחות סרטן שד. צריכה גבוהה של מלח ומזון מעושן עלולה לגרום לסרטן הקיבה. לעומת זאת, מזונות המכילים ויטמינים ומינרלים עשויים להפחית את הסיכון לחלות בסרטן. מינרלים ווטמינים במיוחד הויטמינים E,C,A סלנים ואנדולים עלולים להיות בעלי השפעה המגינה מסרטן. יש גם עדויות להשפעה מגינה שיש לסידן במזון מפני סרטן המעי הגס. המלצות התזונה העיקריות הן להרבות באכילת ירקות ופירות טריים (במיוחד צהובים וירוקים), להקטין את צריכת השומן, ולהגביר את צריכתם של הסיבים התזונתיים, במיוחד אלה הנמצאים בירקות ופירות, בדגנים וקטניות מלאים, חיטה מלאה, דגני בוקר, אורז מלא, שעועית, אפונה, עדשים חומוס, פולי סויה ועוד.

האם עודף משקל גורם לסרטן?

מחקרים שונים מצביעים על-כך שצריכה מוגברת של שומן, ובעיקר תזונה עתירת קלוריות, השמנה ופעילות גופנית מועטה, עלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן, כמו סרטן המעי הגס, השד והערמונית. על-כן ההמלצה היא לשמור על משקל גוף תקין ולהימנע מהשמנה.

האם קרינה גורמת לסרטן?

קרינה ממקורות שונים הפוגעת בחומר הגנטי שלנו עלולה לגרום לסרטן. קרינה מייננת בדומה לזו המשתחררת מפצצת אטום גורמת לשכיחות גבוהה של סרטן, במיוחד סרטן הדם (לוקמיה), בדומה למה שהתרחש בהירושימה לאחר הטלת הפצצה. סרטן השד, הריאות וממאירויות אחרות, קשורים אף הם בחשיפה לקרינה. גז הראדון החודר מהאדמה לתוך הבתים עשוי גם הוא לגרום לסרטן ריאות, בעיקר באמצעות אפקט הקרינה המייננת שלו. חשיפה לראדון בנוסף לעישון מגבירה את הסיכון. חשיפה בלתי מבוקרת לקרינה האולטרה סגולית של השמש הינה הגורם העיקרי להופעתו של סרטן העור המלנומה. הדבר נכון בעיקר אצל אנשים בעלי עור בהיר, או בעלי נמשים ונקודות חן רבות. לכן מומלץ, להימנע מחשיפה לקרני השמש בשעות היום החמות, בין השעות 10:00-16:00. מומלץ להקפיד לחבוש כובע, להרכיב משקפי שמש מסנני קרינה, להגן על הגוף בביגוד מתאים, להשתדל לשהות בצל ולמרוח את אזורי העור הגלויים בתכשירים מסנני קרינה. כמו-כן, מומלצת שתייה מרובה.

האם קרינת הטלפונים הסלולרים ומאנטנות סלולריות גורמת לסרטן?

עד-כה, לא נמצאה עדות לכך ששימוש בטלפונים סלולריים עלול לגרום לסרטן. ישראל משתתפת במחקר בינלאומי שתוצאותיו תיוודענה רק בעוד כמה שנים. עם זאת, האגודה למלחמה בסרטן אימצה את הנחיות המשרד לאיכות הסביבה הקורא לשימוש זהיר בטלפונים סלולריים. האנטנות הממוקמות על-פי חוק, בהתאם לתקנים ולאישור המשרד לאיכות הסביבה, אינן גורמות לסרטן, ככל הידוע עד-עתה. לבירורים בנושאים אלה ניתן לפנות למשרד לאיכות הסביבה.

האם יש בסוגי עבודה מסוימים סכנה להתפתחות סרטן?

אנשים המועסקים בתעשיות מסוימות, בעיקר בתעשיית האסבסט, הדלק, הכימיקלים השונים, הפלסטיק והעץ, ובמכרות של חומרים שונים, נמצאים בסיכון יתר לחלות בסרטן. ניתן להקטין את הסיכון על-ידי נקיטת אמצעי הגנה בהם מחוייבים המפעלים בחברה המודרנית, ועריכת מעקב רפואי תקופתי אחר בריאות העובדים.

האם סרטן עלול להיגרם על-ידי וירוס?

ידועים סוגים שונים של סרטן הנגרמים על-ידי וירוס. הממאירויות העיקריות הקשורות לוירוסים הם סרטן הכבד הקשור עם וירוס הפטיטיס B ועיקר C, סרטן צוואר הרחם, סוגים שונים של סרטן הדם וחלק מסרטני בלוטות הלימפה. עם זאת מחלת הסרטן אינה מדבקת ואין כל חשש ממגע עם חולי סרטן.

האם יש קשר בין התנהגות מינית לסרטן?

ידוע שקיום יחסי מין לא מוגנים, שמתחילים בגיל צעיר, ועם מספר רב של בני זוג או עם בני זוג שקיימו יחסי מין עם בני זוג רבים, מגבירים את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם אצל נשים. אצל חולות סרטן צוואר הרחם נמצאים לעיתים קרובות זנים מסוימים של וירוס הפפילומה שעלולים להיות גורמי המחלה. (עם זאת, הזנים הנפוצים ביותר של הוירוס אינם קשורים כלל לסיכון יתר לחלות בסרטן). יש לציין שסרטן צוואר הרחם אינו שכיח באוכלוסייה הישראלית.

איך משפיעה הגלולה למניעת הריון על
הסיכון לחלות בסרטן השד ובסרטן השחלה?

שימוש בגלולות למניעת הריון במשך שנים רבות (מעל 10-8 שנים) מעלה בצורה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן שד בגיל צעיר מאוד. עם זאת, סרטן בגיל צעיר - נדיר, בעוד שלגלולות למניעת הריון יש יתרונות אחרים. בשל העובדה שסיכון היתר אינו גדול, מקובל היום שלא להגביל את השימוש בהן לכלל הנשים, להוציא את אלו המצויות בסיכון גבוה ללקות בסרטן שד. לגבי סרטן השחלה - מחקרים מראים ששימוש בגלולות למניעת הריון מפחית את הסיכון לחלות בסוג סרטן זה.

האם נטילת הורמונים חלופיים על-ידי נשים
בתקופת המעבר מגבירה את הסיכון לחלות בסרטן השד?

להורמון האסטרוגן יש השפעה רבה על התפתחותה המינית של האישה, ועל הביוץ החודשי. במהלך שנות הפוריות מגן האסטרוגן על האישה ממחלות לב ואובדן סידן בעצמות. נמצא כי הטיפול באסטרוגן נגד תופעות לוואי של הפסקת המחזור, כמו בעת שימוש בהורמונים חלופיים על-ידי נשים בתקופת המעבר, מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב, מפחית שברים בעצמות עקב חוסר סידן, ומקל על תופעות הלוואי של תקופת המעבר. אלא שהאסטרוגן עשוי להגביר את הסיכון להתפתחות סרטן שד אצל כ-5% מהנשים לאחר טיפול הנמשך מעל 10 שנים.

נמצא גם שהאסטרוגן מגביר את דחיסות השד אצל חלק מהנשים המשתמשות בו, ומקשה בשל כך, על-ידי זיהוי גידול בשד בבדיקה ידנית ובבדיקת ממוגרפיה. מומלץ שנשים השוקלות להתחיל טיפול הורמונלי חילופי תיוועצנה עם רופא לגבי יתרונותיו וחסרונותיו של הטיפול, כפי שהוא נוגע להן אישית. הטיפול מומלץ בדרך כלל לנשים עם היסטוריה משפחתית של מחלת לב כללית. רצוי להימנע מטיפול זה אם יש היסטוריה משפחתית של סרטן שד. מובן שנשים בגיל המעבר שחלו בסרטן שד חייבות להיוועץ עם אונקולוג לפני ההחלטה על הטיפול, ועליהן להיות, כמובן, במעקב רפואי. ככלל, מומלץ שנשים המקבלות טיפול הורמונלי חילופי תעבורנה בדיקות שד לפני תחילת הטיפול ותהיינה במעקב רפואי במהלכו.

האם יש קשר בין איידס לסרטן?

הקשר עקיף, שכן לוירוס האחראי למחלת האיידס יש קרבה משפחתית עם וירוס אחר הידוע ביכולתו לגרום לסוג מסוים של סרטן השד. מחלת האיידס המאופיינת בירידת היכולת החיסונית של הגוף, עלולה להתבטא בהופעה של שני סוגי סרטן עיקריים: סרקומה ע"ש קפושי וסרטן בלוטת הלימפה.

האם סרטן מדבק?

לדעת מומחים מחלת הסרטן אינה מדבקת. עד-כה לא נצפתה הידבקות במחלת הסרטן אצל בני אדם. יתכן שמקור החשש מהדבקה הינו בחוסר הידע על המחלה, ולכן במשך שנים רבות אנשים פחדו לבוא במגע עם החולים. גם כיום חשים לעיתים חולי הסרטן שאנשים מתרחקים מהם כשנודע על מחלתם. הדבר, כנראה, נובע גם מתחושת המבוכה, הנובעת מהקושי מה לומר לחולה. התוצאה היא שהחולה מתחיל לחוש בדידות. חשוב לדעת שהמחלה אינה מדבקת, חולה הסרטן זקוק וראוי לתמיכה, למגע ולהמשך הקשר עם הסביבה.

האם אישיות האדם או מתח גורמים לסרטן?

אין הוכחה מדעית מוצקה לכך שתכונות אופי עלולות לגרום לסרטן. אין גם הוכחה מדעית לכך שסיכוייהם של אנשים הנמצאים בלחץ או מתח, ללקות במחלת הסרטן גבוהים יותר מאלו של אנשים רגועים. יש מחקרים שהוכיחו שאנשים המתקשים לבטא כעס הם בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן, אולם מתברר כי נותרו ללא מענה שאלות לגבי הדרך בה בוצעו מחקרים אלה. אין עדיין הוכחה לכך שאצל חולי סרטן גרמו מצבים של לחץ להתפשטות מהירה יותר של המחלה.

האם קיים חיסון נגד סרטן?

אין חיסון נגד סרטן אולם יתכן שבעתיד אפשר יהיה למנוע מספר סוגי סרטן על-ידי גילויו המוקדם. כמו-כן יתכן כי בשיטות החדישות נוכל לקבוע ביתר דיוק נטייה גנטית לחלות בסרטן, ואולי נוכל גם לשנות אותה.

האם ניתן לגלות סרטן בשלב מוקדם, לפני שמופיעים סימני מחלה?

מספר סוגי סרטן ניתנים לגילוי בשלב מוקדם מאוד. גילוי בשלב מוקדם מבטא בדרך כלל סיכוי גבוה להחלמה מלאה ולתוחלת חיים רגילה.

מדוע חשוב כל-כך הגילוי המוקדם?

ברוב המקרים הגידול הסרטני מתפתח באיטיות רבה. ראשיתו בגוש קטן של תאים שאינו גורם לשום תופעות. עם הזמן עשוי הגוש לגדול ולחדור לרקמות שמסביבו, ואף להתפשט לאיברים מרוחקים. ככל שמצליחים לאתר את הגידול בשלביו הראשונים, סיכויי ההחלמה טובים יותר, ולכן יש חשיבות רבה לגילוי מוקדם של המחלה. קיימות היום מסגרות רפואיות שונות העוסקות בגילוי מוקדם של מחלת הסרטן, הן באוכלוסייה הכללית והן בקבוצות של סיכון גבוה. בין המסגרות הללו: מרפאות ותחנות לבדיקת שד, מכוני ממוגרפיה, מרפאות לבדיקות אבחון לסרטן של המעי הגס ובדיקות גניקולוגיות (תבחין פאפ), מרפאות לבדיקות אבחון מוקדם לסרטן העור והמלנומה ממאירה, סרטן הערמונית (בקבוצות הסיכון), וכדומה.

מהן ההמלצות לגילוי מוקדם בישראל?

ההמלצות העיקריות לגילוי מוקדם של סרטן בישראל מתייחסות למחלות הסרטן השכיחות בישראל. המועצה הלאומית לאונקולוגיה בישראל ממליצה על הבדיקות הבאות המאפשרות גילוי מוקדם של:

- סרטן השד: מומלץ לבצע בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים לנשים בגיל 50-74. מומלץ שנשים בסיכון גבוה, שלהן קרוב משפחה מדרגה ראשונה (אם, אחות), שחלתה בסרטן השד - תבצענה בדיקת ממוגרפיה החל מגיל 40 מידי שנה. כמו-כן, מומלצת בדיקת שד על-ידי רופא.
חשוב שכל אשה מגיל 20 תלמד להכיר את שדיה, כך שתוכל לאתר כל שינוי ולפנות בהקדם לרופא, כדי לברר את טיבו.

- סרטן המעי הגס: מומלצת בדיקת דם סמוי בצואה לגברים ונשים מגיל 50-74 אחת לשנה. אנשים בסיכון גבוה, להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה (הורים, אח, ילד) שחלה במחלה - חייבים להיות במעקב קבוע, ולהיוועץ ברופא מומחה לגבי הבדיקות לאבחון מוקדם המתאימות להם.

- סרטן הערמונית: מומלץ שגברים מגיל 50 הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, שאחד מבני משפחתם (אב, בן) חלה בסרטן הערמונית לפני הגיעו לגיל 70, יעברו בדיקות משולבות של בדיקות דם ל-PSA, בדיקה רקטאלית ובדיקת אולטרה סאונד, אחת לשנה. לאוכלוסייה שאינה בסיכון גבוה, אין המלצות לבדיקות סריקה המונית לגילוי מוקדם (כולל PSA), מפני שעדיין לא הוכחה יעילותן כמפחיתות תמותה מסרטן הערמונית. כל אדם יכול להיוועץ עם רופא ולשקול את היתרונות והחסרונות של ביצוע בדיקות לאבחון מוקדם לגביו.

- סרטן צוואר הרחם: אינו שכיח בישראל. מומלץ לבצע לנשים מגיל 20 הנמצאות בסיכון גבוה, אחת ל-3 שנים בדיקות משטח מצוואר הרחם (PAP SMEAR). נשים בסיכון גבוה הן אלו שקיימו יחסי מין לא מוגנים עם בני זוג רבים, או עם גברים שהיו להם בנות זוג רבות. בדיקת צוואר רחם תבוצע אחת ל-3 שנים רק לאחר שהתקבלו תשובות תקינות משתי בדיקות שנערכו במרווח של שנה.

איך ניתן לעבור בדיקת ממוגרפיה?

בדיקת ממוגרפיה, מבוצעת אחת לשנתיים וללא תשלום בכל קופות החולים, לנשים בגילאי 50-74, ומידי שנה לנשים מגיל 40 הנמצאות בסיכון גבוה. באחרונה החלו קופות החולים לזמן בכתב לבדיקות ממוגרפיה, כל שנתיים, את כלל הנשים במדינה, החל מגיל 50.

מהם הסימנים המחייבים פניה לרופא לצורך ברור?

- שינויים בהרגלי היציאות (למשל, שלשולים שאינם חולפים, עצירות ממושכת), או דם בצואה;
- קשיים והפרעות במתן שתן או המצאות דם בשתן;
- גוש או התעבות בגוף;
- התקשות או גוש בשד, הפרשה מהפטמה, או ציור ורידים מוגבר בשד;
- פצע שאינו מגליד, שינויים בצורה ובצבע של שומות קיימות;
- שיעול או צרידות ממושכים;
- בעיות עיכול או קושי בבליעה.

חובה לפנות לרופא לצורך בירור אם תופעות אלו אינן חולפות מאליהן תוך פרק זמן קצר או שהן נעלמות ומופיעות שנית.

מדוע אנשים רבים, החושדים שחלו בסרטן, מהססים ומשהים את פנייתם לרופא?

ברוב המקרים הדבר נובע מכך שרבים אינם יודעים שמחלת הסרטן ניתנת לריפוי אם היא מתגלה בשלבים מוקדמים. יש אנשים שמפחדים כל-כך מהמחלה עד שהם מעדיפים להישאר בספק. זוהי טעות גדולה שכן מתבזבז זמן יקר, המחלה מתפתחות והמצב הופך קשה. דחיית הפניה לרופא עלולה, לעיתים, למנוע את אפשרות הריפוי.

כיצד מאבחנים את המחלה?

יש מספר בדיקות המסייעות לאבחנה שאכן זהו סרטן:

- בדיקה גופנית על ידי רופא;
- צילומי רנטגן;
- אמצעי הדמיה חדישים: אולטרה סאונד, הדמיה באמצעות תהודה מגנטית MRI-Magnetic Resonance Imagery טומגריה ממוחשבת C.T. - (Computerized Tomography);
- מיפויים רדיואקטיביים;
- בדיקה ציטולוגית: שאיבת תאים מאיזור הגידול על-ידי מחט לצורך בדיקת מעבדה (Aspiration Fine Needle -F.N.A);
- ביופסיה: לקיחת דגימה של רקמה מאזור הגידול לבדיקה פתולוגית, המאפשרת את זיהוי סוג הגידול;
- בדיקות דם שונות, כגון בדיקות של סמנים מולקולריים האופיינים לתאי סרטן, המשמשים בעיקר לאבחון הישנות המחלה.

האם רק רופא מומחה למחלות סרטן יכול לקבוע
איך לאבחן ולגלות נגע סרטני בבדיקה רפואית?

לכל רופא מוסמך יש הכשרה הדרושה לאבחון נגע סרטני.

האם כל גוש או בליטה בלתי רגילים בגוף פירושם סרטן?

בדרך כלל לא, אך הקביעה הסופית יכולה להיעשות רק על-ידי רופא.

האם טחורים הם סימן של סרטן?

לא, אולם, טחורים עלולים להסוות התפתחות של סרטן, ולכן בדיקה והשגחה רפואית חשובות במקרים אלה.

האם כאב הוא סימן מוקדם של סרטן?

לא בהכרח. ברוב מקרי הסרטן אין המחלה גורמת לכאב בשלביה המוקדמים.

האם אפשר לרפא סרטן?

ניתן לרפא סרטן. מרפאים חולי סרטן בכל יום על-ידי ניתוחים ו/או טיפולים בקרינה ו/או כימותרפיה (שימוש בתרופות כימיות), ו/או טיפול הורמונלי או אימונותרפי.

איך נקבעת צורת הטיפול?

צורת הטיפול תלויה בסוג ובמקום הגידול, וכן בשלב שבו אוחנה המחלה בגיל החולה ובצב בריאותו הכללי.

האם אפשר לבלום או לעכב את התפשטות
המחלה במקרה שלא ניתן לרפאה?

בסוגי סרטן מיוחדים, ברוב המקרים, ניתן לעכב או לבלום את התפשטות המחלה.

מהן אפשרויות הטיפול במחלת הסרטן?

מטרתו העיקרית של הטיפול בסרטן היא לרפא את החולה, אם אפשר, או לשלוט במחלה ככל הניתן. לעתים משמש הטיפול גם כדי להקל על הסימפטומים של המחלה.

החולה זכאי לקבל הסבר מלא על הטיפול הניתן לו - המטרות, התוצאות הצפויות, תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול, והשפעתו על איכות חייו. זכויות אלו מעוגנות בחוק זכויות החולה, וחשוב לדרוש את מימושן.

אפשרויות הטיפול:
- טיפול על-ידי ניתוח (כירורגיה);
- טיפול בתרופות (כימותרפיה);
- טיפול בקרינה (רדיותרפיה);
- טיפול אימונולוגי;
- טיפול בהורמונים;
- טיפול סימפטומי;
- שילוב של מספר שיטות טיפול בו זמנית.

מהו טיפול על-ידי ניתוח (כירורגיה)?

ניתוח להסרת הגידול היא אחת הדרכים המקובלות לטיפול בסרטן. היום ניתן כבר לבצע ניתוחים מורכבים הדרושים התמחות מיוחד, לדוגמא: במרכזים רפואיים רבים ניתן למצוא כיום גניקולוגים-אונקולוגים, אורולוגים-אונקולוגים, אורתופדים-אונקולוגים וכירורגים-אונקולוגים. המצב דומה בתחומי התמחות נוספים. למשל כירורגיה פלסטית כוללת היום התמחויות בשחזור השד, שחזורים בחלל הפה, ועוד. זכותו של כל חולה לקבל חוות דעת נוספת לפני הסכמתו לבצוע טיפול כירורגי. זכות זו מעוגנת בחוק.

מהו טיפול בתרופות (כימותרפיה)?

התרופות הכימיות ניתנות במטרה להרוס את התאים הסרטניים.
כיום נמצאות בשימוש למעלה מ-40 תרופות שונות בעלות הרכב והשפעה שונים זה מזה. מקובל היום לשלב טיפול בתרופות שונות כדי להגיע לתוצאות טובות יותר. התרופות ניתנות בחלקן דרך הפה, אך ברוב המקרים ניתן הטיפול בהזלפה לוריד. במקרים רבים גורם הטיפול הכימי תופעות לוואי בשל נזק מסוים וזמני לרקמות הבריאות.
תופעות הלוואי השכיחות:
- בחילות והקאות;
- ירידה בספירת דם;
- פצעים בפה;
- נשירת שיער;
- שלשולים.

חולים המקבלים טיפולים כימיים נמצאים במעקב רפואי ומקבלים הסבר מהצוות המטפל כיצד לנהוג ולהקל על תופעות הלוואי. חשוב לדעת, שהיום ניתן לטפל בהצלחה בחלק ניכר מתופעות הלוואי של הטיפול. לרוב, תופעות הלוואי זמניות וחולפות עם תום הטיפול.

מהו טיפול בקרינה (רדיותרפיה)?

טיפול זה מבוסס על קרינה לאזור הגידול באנרגיה גבוהה, הגורמת להרס של התאים הסרטניים תוך גרימת נזק מועט כל האפשר לתאים הבריאים. טיפול בקרינה ניתן כטיפול יחידי או בשילוב עם טיפולים אחרים. כמחצית מחולי הסרטן המאובחנים כל שנה מקבלים כיום טיפול בקרינה במהלך מחלתם. הטיפול אינו מכאיב, אף שהוא גורם לתופעות לוואי כמו עייפות, ירידה בספירת דם, ותופעות לוואי הקשורות עם האיבר המטופל בקרינה כמו לדוגמא: שלשלולים, בחילות והקאות בעת טיפול בקרינה לאזור הבטן.

מהו טיפול אימונולוגי?

הטיפול מבוסס על החדרת חומרים לגוף שמטרתם חיזוק המערכת החיסונית במלחמתה במחלת הסרטן. התרופות המצויות בשימוש שיטה זו מיוצרות למעשה על-ידי הגוף עצמו באופן קבוע ובכמויות מזעריות. כיום יש ידע מדעי המאפשר ליצור חומרים אלה בכמויות מסחריות ולהשתמש בהם לריפוי. התרופות הידועות בקבוצה זו של חומרים: אינטרפרון ואינטרלוקין. שתיהן משמשות לטיפולים במחלות סרטן שונות למשל, לוקמיה, סרטן העור מסוג מלנומה, גידולים של הכליות ועוד. במקרים אלה הטיפול יעיל יותר כאשר הוא ניתן בשילוב עם שיטות נוספות.

מהו טיפול בהורמונים?

סוגים מסויימים של סרטן משופעים על-ידי מנגנון ההורמונים בגוף, לדוגמא: סרטן השד וסרטן הערמונית. הטיפול בהורמונים אינו מתאים לכל החולים, אולם כשנמצא שהוא משפיע פעולתו תורמת לעיכוב המחלה.

מהו טיפול בסימפטומים?

מטרתו של הטיפול לשלוט בתופעות הנגרמות על-ידי המחלה, ולהקל על סבלו של החולה. לדוגמא: טיפול בבחילות, בהקאות ובכאבים. קיימות היום תרופות חדישות ויעילות למטרה זו. אין לחשוש משימוש בהן, כשהן ניתנות בפיקוח רפואי מתאים.

האם הטיפול במחלת הסרטן קשה?

הטיפול במחלת הסרטן עשוי לרפא את המחלה או לשלוט בסימפטומים שלה ולהאריך את חייהם. הטיפול במחלה עשוי להיות קשה ומלווה בתופעות לוואי בלתי נעימות, אך בהעדרו עלולה המחלה להתפשט ולהחמיר. היום ניתן לטפל בתופעות הלוואי ולהקל על החולה.
לחולה זכות מלאה לקבל הסבר מלא על הטיפול ותופעות הלוואי הקשורות בו. לחולה זכות להיות שותף מלא בהחלטה על בחירת מסלול הטיפול.

האם מחלת הסרטן גורמת כאבים?

סוגי סרטן מסוימים אינם גורמים לכאב, וסוגי סרטן אחרים גורמים לכאבים רק עם התקדמות המחלה או התפשטותה. זו הסיבה שחשוב לגשת ליעוץ רפואי בכל מצב בו יש שינוי בריאותי גם אם השינוי אינו מלווה בכאב. יש לזכור, כי הושגה התקדמות רבה בשליטה על הכאב אצל חולי סרטן, וניתן היום למנוע את הכאבים או לשלוט בהם גם במצבים מתקדמים של המחלה. חולה הסובל מכאבים יכול לפנות לרופא מומחה לטיפול בכאב ולקבל טיפול מתאים למצבו.

האם הטיפול בכאב בטוח ויעיל?

הטענה כי שימוש מופרז במשככי כאבים גורם להתמכרות אינה נכונה. מחקרים מוכיחים כי חולי סרטן יכולים לקחת תרופות נגד כאבים ולזכות בהקלה משמעותית, ללא התמכרות, כל עוד השימוש בתרופות נעשה בפיקוח רפואי נאות.

מהם ניסויים קליניים?

ניסויים קליניים מאפשרים לבדוק ולהעריך טיפולים חדשים. מטרת הניסוי הקליני היא לבדוק אם הטיפול החדש משיג תוצאות טובות יותר מהטיפולים המקובלים. ניסויים קליניים אינם מתאימים לכל חולה שכן הניסויים נועדו לבדוק יעילות של טיפול מסוים בסוג ושלב מוגדר של המחלה. הניסויים מותאמים לקבוצות שונות של חולים לפי קריטריונים הנקבעים על-ידי עורכיהם. חולה המשתתף בניסוי חייב לקבל הסבר מלא על מטרת הניסוי, תוצאותיו הצפויות ותופעות הלוואי הכורכות בו. אחר כך מביע החולה בכתב את הסכמתו להשתתף בניסוי.

מהי רפואה משלימה?

חולי סרטן נוטים לעיתים לחפש אפשרויות ריפוי באמצעות רפואה משלימה. המונח "משלימה" מתייחס לטווח רחב של גישות טיפול, בנוסף לרפואה המקובלת, הקונבנציונלית והמוכחת. יש לזכור שטיפולים משלימים אינם באים במקום הטיפול המקובל. בכל מקרה בו חולים מעוניינים בשילוב של טיפול משלים, עליהם להיוועץ ברופא המטפל. ברפואה משלימה נכללים טיפולים כמו: רפלקסולוגיה, דיקור, עיסויים וכדומה. קופות החולים מאפשרות היום פניה למרכזים העוסקים ברפואה משלימה המוכרים על ידם.

מהו טיפול חילופי (אלטרנטיבי)?

טיפול חילופי הינו טיפול שיעילותו לא הוכחה בצורה המדעית המקובלת. לעיתים, בשל מצוקה או בהשפעת פרסומות, פונים חולים ובני משפחותיהם לטיפולים שיעילותם לא הוכחה, או שהוכחו כבלתי יעילים, והם כרוכים לעיתים בהוצאות כספיות רבות. במקרים קיצוניים יותר מפסיקים חולים את הטיפול המקובל בשל טיפול חילופי מסוים, וגורמים לעצמם נזק רב.

האם בעתיד ניתן יהיה למנוע ולרפא את כל סוגי הסרטן?

הבנה טובה יותר של התהוות התהליך הסרטני, תביא לפיתוח אמצעי התגוננות למניעת הופעתו. פיתוח שיטות רפואיות יעילות לריפוי סרטן יתנו בידינו כלים להלחם בו כשכבר התפתח. כבר היום אחד משני חולי סרטן ניתן להציל. במקרים רבים הגילוי המוקדם הינו המפתח לריפוי.

האם חולים רוצים לדעת, או שהם מכחישים את מחלת הסרטן?

מחקרים מראים, שרוב החולים רוצים לדעת מהי מחלתם, ומצפים להסבר מלא על אופיה, הטיפולים, תופעות הלוואי הקשורות בטיפול בה, וסיכויי הריפוי שלהם. המידע על המחלה ועל האפשרויות הטיפול בה מסייע לרוב החולים להתמודד טוב יותר עם מחלתם. גם במצבים של מחלה מתקדמת יש לתת לחולה הסבר על מצבו, תוך מתן תקווה שבכל מצב ניתן לקבל טיפול וסיוע.

בני משפחה סבורים לעיתים שהעלמת מידע מסייעת לחולה להתמודד טוב יותר עם מצבו. במקרים כאלה עלול להיווצר נתק תקשורתי בין בני הבית כשכל אחד מנסה לגונן על האחר. כך נותר כל בן משפחה מבודד עם תחושותיו, במקום להתחלק יחד בחרדות, בשאלות וברגשות. לעומת זאת פתיחות ודיון גלוי מסייעים לחולה ולבני משפחתו להתמודד טוב יותר עם המחלה.

כיצד מגיבים אנשים שנודע להם שחלו בסרטן?

אדם המקבל מידע על מחלתו עלול לעבור תקופת אבל או עצב עמוק. בדרך כלל, מתאבל החולה על אובדן בריאותו וחש חוסר ודאות לגבי עתידו. טבעי להגיב כך על מחלה מאיימת. יש מקרים בהם חולים נכנסים לדיכאון, אך לרוב, עם קבלת הסבר מהרופא על התוצאות הצפויות של הטיפולים, רובם מתאוששים ומתחילים בטיפולים ומקיימים אורח חיים רגיל. תמיד ניתן לקבל תמיכה ויעוץ מהצוות המטפל הכולל רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים וגם מתנדבים שהתמודדו בהצלחה עם בעיות דומות.

מה תפקיד המשפחה בעת גילוי מחלת הסרטן?

ברוב המקרים המשפחה כולה מעורבת כשאחד מבני המשפחה חולה. כפי שהוזכר לעיל, ההמלצה היא ליצור תקשורת כנה ופתוחה בין בני המשפחה ולשתף את כולם, בהתאם לגילם וקרבתם, במידע אודות המחלה. הפתיחות מאפשרת לחולה להביע את פחדיו ותחושותיו, ולחזק את אמונתו ויכולתו להתמודד בהצלחה עם המחלה והשלכותיה. למשפחה תפקיד חשוב בסיוע לחולה במילוי צרכיו היומיומיים, ובמתן תמיכה רגשית ועידוד החולה להמשיך באורח חיים תקין ככל האפשר כולל פעילויות חברתיות. המשפחה יכולה גם לסייע לחולה בקבלת החלטות באשר להמשך הטיפול. המחלה גורמת לעיתים לשינויים בתפקוד, המצריכים שינוי באורח חיי המשפחה, וצורך בחלוקת תפקידים שונה.

אנשי מקצוע מתאימים מסייעים בהכוונת המשפחה בהתארגנות החדשה. הצוותים המטפלים אחראים לכך שבני המשפחה יקבלו מידע מפורט על השירותים הניתנים בבית החולים ובקהילה, העשויים לסייע להם בהתמודדות עם המחלה.

האגודה למלחמה בסרטן הוציאה לאור חוברת המפרטת את הזכויות והשירותים של חולי הסרטן וכל הגופים בהם ניתן להעזר. החוברת נקראת "זכויות ושירותים לחולי סרטן" וניתן לקבל אותה ללא תשלום, באמצעות "טלמידע" של האגודה בטל: 1-800-599-995. שירות טלפוני של האגודה למלחמה בסרטן "טלתמיכה" בטלפון: 1-800-200-444 מסייע בתמיכה נפשית ראשונית לחולה ולקרובים אליו.

מה לומר לילדים?

ההחלטה מה לספר לילדים תלויה בגילם ובהתפתחותם. אלה מכתיבים מה לומר וכמה מידע לשחרר. ילדים חשים כשמשהו אינו כשורה בבית, והעלמת מידע עלולה ליצור אצלם חששות הגרועים לעיתים מהאמת על המחלה. לכן גישה ישירה וכנה היא הדרך הטובה ביותר. החוברת "מה אספר לילדי על מחלת הסרטן שלי" בהוצאת האגודה למלחמה בסרטן עשויה לסייע בנושא זה. ניתן לקבל אותה ללא תשלום ב"טלמידע" 1-800-599-995.

האם סרטן נחשב עונש?

יש חולים הנוטים להסביר את מחלת הסרטן שלקו בה כעונש על התנהגותם בעבר. האשמה עצמית מעין זו אינה תורמת דבר ועלולה לגרום לתחושות רעות וליכולת התמודדות פחותה. השאלה השכיחה "למה אני" מטרידה אנשים במצבים רבים של המחלה ושכול. חבל להניח לתחושת אשמה או חרטה לגזול אנרגיה וכוחות הנחוצים עתה להתמודדות עם המחלה. כדאי להיוועץ עם אנשי מקצוע לקבלת סיוע בהתמודדות עם רגשות אלה.

האם גישה חיובית משפיעה על יכולת ההתמודדות עם המחלה?

גישה חיובית ותקווה לריפוי משפיעות בודאות על איכות חייו של החולה. עם זאת לא רצוי להדחיק תחושות עצב או חוסר ודאות שהם טבעיים במצב זה. פתיחות לגבי רגשות אלה מאפשרת דיון וקבלת תמיכה מבני המשפחה והמטפלים. במרכזים רבים בעולם נערכים כיום מחקרים על השפעת מצבים נפשיים על הגוף. נמצא שלמצבי לחץ ודחק יש השפעה מסוימת על תפקוד המערכת החיסונית.

המחקרים על השפעת המצב הנפשי על מערכת החיסון מצויים בראשית הדרך, ועדיין אין תוצאות חד משמעיות בנושא. מחקרים חדשים מראים שתכנית הדרכה לחולי סרטן הכוללת תמיכה פסיכולוגית, שיטות הרפיה וחינוך לבריאות, כחלק בלתי נפרד מהטיפול הכולל בחולה, משפרים את איכות חייו והישרדותו. במסגרת תכנית זו נצפה גם צמצום בחזרת המחלה. הורדת רמת החרדה והדיכאון של החולים סייעו בקבלת תגובה טובה יותר לטיפול הכימותרפי. יש לדעת שהטיפול הפסיכו-אונקולוגי בלבד אינו מרפא בעצמו אלא הוא חלק מהטיפול הכולל, ותורם לשיפור איכות חייהם של החולים.

על האגודה למלחמה בסרטן בישראל

האגודה למלחמה בסרטן, העמותה ההתנדבותית הגדולה ביותר בישראל, הוקמה בשנת 1952 מאז, היא מובילה את המאבק במחלות הסרטן בישראל ופועלת בכל החזיתות במטרה להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בישראל. המאבק במחלת הסרטן נוגע לכלל הציבור במדינת ישראל. ההתמודדות עם מחלת הסרטן מהווה יעד לאומי מן הדרגה הראשונה ולכן פעילויות האגודה למלחמה בסרטן חשובות ורלוונטיות לכלל הציבור - בריאים וחולים.

היום חיים בישראל כ-120 אלף חולי סרטן הנמצאים בטיפול או במעקב. הנתונים מראים שמדי שנה נוספים בארץ כ-23 אלף חולי סרטן חדשים, אך הודות לקידום המחקר ושימת דגש על שיפור אמצעי האבחון, הגילוי המוקדם והטיפול, חל גידול משמעותי במספר האנשים הנרפאים מן המחלה ושיפור ניכר באיכות חייהם של המטופלים.

פעילות האגודה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור וללא מימון מתקציב משרד ממשלתי כלשהו. כמנכ"ל האגודה מכהנת מירי זיו, יו"ר האגודה הינו פרופ' אליעזר רובינזון, נשיא האגודה בני גאון וסיו"ר האגודה ליאון רקנאטי.

מומחי האגודה: פרופ' אליעזר רובינזון, פרופ' ורדה רוטר ודר' גד רנרט.

תאריך:  22/10/2003   |   עודכן:  22/10/2003
אליעזר רובינזון, ורדה רוטר וגד רנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה מתחולל בעיתונות הערבית פולמוס בנושא השינאה כלפי ארצות הברית בעולם הערבי. בתגובה למאמר של עבד אל-בארי עטואן, עורך היומון הלונדוני הפרו-סדאמי "אל-קדס אל-ערבי", שבו טען כי ארצות הברית נושאת באשמה לשינאה כלפיה בעולם הערבי, השיב מניר אל-מאורי, עיתונאי תימני ובעל טור ב"אל-שרק אל-אוסט", בכמה מאמרים.
21/10/2003  |  ממר"י  |   מאמרים
ממשלת ישראל שכחה כנראה כבר מזמן מה זו ציונות. נראה שאף אחד משריה, שהיו עסוקים מרבית זמנם בהופעות בתקשורת ובהכנת מסעי שיווק ופרסום שהובילו לבחירתם, לא קרא מעולם את ספרו הידוע - והדק - של הרצל, "מדינת היהודים", שיצא לאור בשנת 1896 בוורשה.
20/10/2003  |  אורי נטע  |   מאמרים
מוסד "השימוע", או הסדר "השימוע", אינו בבחינת דבר חדש בפרקטיקה הישראלית והוא קיים מזה כמה עשורים בגלגולים שונים, עד שלאחרונה קיבל מסגרת מוסדית. גם בארה"ב, על-פי הפרוצדורה הפלילית - קיים "שימוע" עם הגשת כתב אישום (בשינויים המחוייבים במדינות השונות) ולאחרונה זכה בהדים רחבים, שחקן הכדורסל הידוע קובי בריאנט, שהואשם באונס עובדת מלון צעירה, בו התאכסן השחקן.
20/10/2003  |  אברהם פכטר, עו"ד  |   מאמרים
לאחרונה עולה נושא עישון מריחואנה חוקי, טיפולי אפילו, לכותרות - ולא רק בישראל. אולי אף בעיקר בחו"ל: בארה"ב נדון לאחרונה הנושא ביתר שאת, ואף עלתה השאלה המשפטית: האם
20/10/2003  |  הדר פרבר  |   מאמרים
במידה שהתקיפה בסוריה בתחילת אוקטובר אינה מסמנת אסטרטגיה חדשה ועקבית שניתן להעריך אותה, ייתכן שהייתה חסרת רציונל אסטרטגי. מי הוא קצין המודיעין שהכניס מטרה כזו לרשימת מטרות מומלצות? מי קצין המבצעים שתכנן תקיפה על מטרה כזו ללא הקשר למדיניות כוללת? מיהם קציני אג"מ, ח"א, ואג"ת שהרשו לתכנון כזה לעבור את סף דלתו של הדרג הצבאי הבכיר? אנשי צבא חייבים להיאבק על דעתם גם בהקשר המבצעי (לא רק המוסרי), המאבק העיקרי אמור להתרחש בשלבי המודיעין, התכנון וההמלצה ולא ברגע מתן ההוראה לביצוע. אולם כנראה כמעט שאינו קיים. מדוע?
20/10/2003  |   שמואל גורדון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il