שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר
דפנה אבניאלי, הורתה (יום ב', 30.5.16) לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לדון שוב בתוכנית הענק של מתחם מלון דן אכדיה בהרצליה. זוהי הפעם השנייה בה מתערב בית המשפט בתוכנית ומעכב את ביצועה.
מדובר בתוכנית משנת 2006, במסגרתה תוגדל פי שישה הבנייה במתחם המלון, כולל הקמת שלושה מלונות בשטח של 149,000 מ"ר, שימוש במתחם גם למטרות נופש, אוכל וכנסים ובנייה של 268 חניות תת-קרקעיות. את התוכנית יזמה עיריית הרצליה, כאשר עמדה בראשה
יעל גרמן. אולם ראש העירייה הנוכחי,
משה פדלון, מתנגד לה בעיקר בשל העומס התחבורתי והפגיעה באיכות חייהם של שכני המתחם.
בספטמבר 2013 דחתה השופטת
יהודית שיצר עתירה של תושבים בהרצליה נגד התוכנית, אך הורתה לוועדה המחוזית לדון שוב בסוגיית התחבורה. העירייה טענה, כי הדיון בוועדה בנושא זה היה חלקי ולקוי, וכך גם הדיון בוועדת הערר של המועצה לתכנון ובנייה בו נדחה ערעורה של העירייה על האישור החוזר של התוכנית. בעקבות זאת, עתרה העירייה לבית המשפט וכאמור עתירתה התקבלה.
אבניאלי אומרת תחילה, כי זכותו של ראש העירייה החדש לשנות את מדיניותה, ואין הוא מחויב לרציפות שלטונית: "ראש עיר חדש המתמנה לתפקידו, רשאי ואף חייב לבחון את התוכנית בראייה רחבה ולהנחות את הוועדה המקומית להתנגד לתוכנית, אם הנסיבות מצדיקות זאת ולשם הגשמת האינטרס הציבורי, ובלבד שהדבר נעשה מנימוקים מוצדקים. במיוחד נכונים הדברים, כאשר התוכנית טרם אושרה והדיון בה הוחזר לוועדה המחוזית, על-פי החלטת בית המשפט בעתירה קודמת, כבמקרה דנן".
במקרה הנוכחי, ממשיכה אבניאלי, היה צידוק לשינוי בעמדת העירייה והוועדה המקומית, שכן הדיון בוועדה המחוזית אכן לא ענה על הנחיותיה של שיצר. "החלטת הוועדה התמציתית מלמדת, כי הוועדה למעשה לא ערכה 'דיון מחדש' בנוגע לתוספת נפחי התנועה למלון ולסביבה, כניסות ויציאות, סדרי התנועה וכיו"ב אלא הסתפקה בבדיקה של ארבעה ימים בחודש יוני בלבד (כאשר בדיון הקודם הגיעה להחלטתה על סמך עומס שנצפה ביום אחד הוא יום ד').
"הוועדה אימצה לחיקה את ממצאי הבדיקה שנערכו בשנת 2012 - שנתיים לפני מועד הדיון לפניה ושנה לפני פסק דינו של בית המשפט בעתירה הקודמת. הוועדה לא ביקשה מהמומחה שמינתה להגיש לה חוות דעת עצמאית בנושא העומס התעבורתי ולבדוק, בין היתר, מהו נפח התנועה גם בחודשי הקיץ וגם בחודשים אחרים; כיצד מספרם המועט של מקומות החניה שהוקצו לציבור ישפיע על עומס התנועה; והאם סדרי התנועה שנקבעו באזור על-פי התוכנית החדשה שאושרה ומוכרת היטב גם לוועדה המחוזית, משפיעים על נפח התנועה", אומרת אבניאלי.
אבניאלי מוסיפה: "הוועדה המחוזית נדרשה לבדוק את סוגיית העומס התעבורתי גם בהתייחס לעומס בחודשי הקיץ, אך לא רק; הבדיקה הייתה אמורה להתבצע בכל חודשי הקיץ ולא רק בחודש יוני; ומאליו מובן כי הכוונה הייתה כי הוועדה תערוך בדיקה עדכנית ולא תסמוך על בדיקה שנערכה שנתיים לפני הדיון החוזר בוועדה. הוועדה נדרשה להתייחס גם למצאי החניות, ולהשלכות של סדרי התנועה והחניה החדשים על באי המקום, אך התעלמה מכך".
אבניאלי הורתה לוועדה לדון בפירוט בנושא התחבורה, והדגישה שחובתה להתייחס לכל חוות דעת שתוגש לה - ולא רק לזו של המומחה מטעמה. ועדת הערר והוועדה המחוזית ישלמו לעיריית הרצליה הוצאות של 25,000 שקל, וסכום זהה תשלם רשת מלונות דן.
את העירייה ייצגה עו"ד אילנה בראף-שניר, את מוסדות התכנון ייצגה עו"ד תמר עיני, את מלונות דן ייצג עו"ד צבי פירון, ואת שכני הפרויקט - עו"ד ענת בירן.