|   15:07:40
דלג
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

תתפילו ותפסיקו לבלבל את המוח

משבר המים, משום מה, בתחתית סדר העדיפויות המדיני מה עושים בממשלה על-מנת לפתור את הבעיה על-ידי התפלת מים, שיהיו בריאים יותר לשתייה, כן, אתם כבר יודעים - כלום!
26/05/2009  |   שולמית קיסרי   |   מאמרים   |   משבר המים בישראל   |   תגובות
חבל על כל טיפת זמן שעוברת באי-טיפול במשבר המים

הבהירה לי המדינה שלי, כי מומלץ לשטוף את הרצפה במים מינרלים, שאני קונה במיטב כספי. שעדיף להתקלח מה שפחות (ולקנות יותר דיאודורנט ובשמים)...

מאז ילדותי הרחוקה ידעתי, כמו כל ילד, איש ואישה בישראל, שאין בארץ הרבה מים. ידעתי כי אצלנו מתפללים לגשם שבא, כמעט תמיד, מאוחר מדי ומעט מדי. ידעתי כבר כתלמידת בית-ספר כי יהודי חכם (הרי כל היהודים חכמים) בשם אלכסנדר זרחין, עולה מרוסיה, המציא בשנות החמישים שיטה להתפלת מי ים, שהשתמשו בה לפני כחמישים שנה, בין השאר בארה"ב, במקומות בהם יש מחסור במים.

ראיתי כי הים הוא גדול ואינסופי ומעולם לא יחסרו מים להתפלה. גם לא יחסרו יהודים חכמים והראיה: כל מפעלי ההייטק וההמצאות המבריקות שנולדו בישראל בעשרים השנים האחרונות ומספר הישראלים שזוכים בפרסי נובל.

לפני שנה, נסעתי באוגוסט לביקור מקרי בקיבוץ מעגן מיכאל ליד קיסריה. קיבוץ שנוסד בשנת 1949 ומונה כיום 1,500 חברים. לאחר שהסתובבתי עם מארחי בשבילי הקיבוץ המטופח-להפליא, נפעמתי מן המדשאות הירוקות והעצים הטרופיים המלבלבים, שלל השיחים והפרחים הפורחים (באוגוסט).

במהלך הביקור - מול הנוף המשגע של הים עם בריכות הדגים, אולמות התרבות וחדר האוכל המעוצב, הפסלים, חדרי הכושר ובריכת השחייה - סיפרו לי המארחים על מפעלי התעשיה של הקיבוץ המצליח: פלסאון תעשיות השקיה מתקדמת, מטעי אבוקדו, בריכות דגים ומתקן פרטי של הקיבוץ להתפלת מים שהוא גם, כאמור, מקור הכנסה (הסברים בהמשך). מעגן מיכאל הוא המקום הכי דומה לגן עדן שראיתי בארץ. השפע הקורן מהקיבוץ המטופח והיפהפה נגרם בין השאר ממפעל התפלת מים, מפעל פרטי של הקיבוץ, המתפיל מים מליחים והופך אותם למי שתייה. המפעל "מעגן התפלה" מאפשר השקיה נדיבה, יחסית, של הדשאים, הגינות והצמחייה הייחודית. יחד עם הבתים המטופחים, השבילים, המרחב והשפע שקורן ממעגן מיכאל, היה בעיני המקום סוג של "המופע של טרומן": סרט עם ג'ים קארי משנת 1998 המספר על תוכנית טלוויזיה בעיירה שהיא תפאורה לחיים מושלמים.

צמרמורת של פרסומת

בינתיים, אחרי עוד חורף שחון, כמו רבים שהיו לפניו, הבהירה לי המדינה שלי, כי מומלץ לשטוף את הרצפה במים מינרלים, שאני קונה במיטב כספי. שעדיף להתקלח מה שפחות (ולקנות יותר דיאודורנט ובשמים). ניסיתי למצוא עוד שימושים למים בהם שטפתי את הרצפה, אבל מכיוון שהיו מלאי דטרגנטים לא רציתי להשקות בהם את צמחיית הגינה. כאזרחית נאמנה המיועדת להציל את הכינרת, אסור לי להשקות את הגינה, זו שטיפחתי בכספי ובמו ידי, ומוסיפה יופי לרחוב כולו.

הפרסומת סרת-הטעם והדוחה "הצילו את הכנרת" עוררה בי צמרמורת, מבוכה ואנטגוניזם וגרמה לי כמו לילד סורר שנענש על-ידי אימא, ללא צדק, לעמוד תחת מי המקלחת, עשר דקות יותר מהרגיל.

שאלתי את עצמי האם מים לאזרחי-ישראל חשובים פחות או יותר מביטחון והתחמשות מול הטילים של אירן? האם מים הם לא בדיוק כמו אוויר שאנחנו נושמים חינם או חשמל בתשלום שהוא באחריות הרשויות? במילים אחרות - "מצרך" שאי-אפשר לחיות בלעדיו? האם לא עברו מספיק שנים שבהן היה זמן להיערך להתפלת מי ים או מי תהום מליחים? האם לא כדאי שאחד השרים החדשים "בלי תיק", מאלה המקבלים משכורות ומזכירות בעבור כלום (נניח השר הארכיאולוג בני בגין), יהיה שר לענייני מים וגם יטפל בענייני משרדו? האם חסרים יזמים ובעלי הון (בפרט לפני "המשבר העולמי") שהיו משקיעים במתקני התפלת מים, כדי שבעיה קיומית ידועה מראש תפסיק להוות עלינו עוד איום?

מהנדס אלכסנדר זרחין זכה לראות את המצאתו מיושמת בשנות הששים, באילת, באמצעות חברת "הנדסת התפלה" שהתפילה מים לעיר החמה והיבשה. לימים נסגר המפעל בגלל עלויות ההפקה הגבוהות ועברו להתפיל בשיטות חדישות וזולות יותר. זרחין ייזכר כחלוץ אשר בזכותו קודם בישראל המחקר והפיתוח בנושא מים.

בעיה חשובה בתחתית סדר העדיפויות, אם בכלל...

היום קיימות שיטות אחדות לטיהור מים, הזולה והיעילה מביניהן המקובלת היום בעולם ובישראל, היא שיטת האוסמוזה ההפוכה, אשר בה, בין השאר, יוצרים לחץ באמצעות אנרגיה להפרדה בין המלחים והמים המתוקים. לאחר שלב הלחץ קיימת מערכת משוכללת של מסנני מים עדינים, המשאירים את המים המתוקים טהורים ממלחים ובעיקר טהורים מכל וירוסים, אצות חיידקים ומזהמים למיניהם. ככל שנשתה בעתיד מים מזוקקים ממטהרי מים (מי ים או מים מליחים ממעמקי האדמה) כן נשתה מים נקיים יותר. מים אלה שייספגו באדמה בשימושים שונים ישפרו את איכות מי התהום של ישראל.

בשנים האחרונות השתכללה טכנולוגיית ההתפלה בעולם ועלויות ההתפלה הוקטנו. הכמות הגדולה ביותר של מים מותפלים מופקת במפרץ הפרסי: 38% מהמים המותפלים בעולם ו-17% מהמים המותפלים מופקים בארה"ב. בישראל יש מכונים אחדים למחקר ופיתוח בנושא התפלת מים והתפלת מים מליחים. עלות של קוב מים מותפלים בישראל היא 70 סנט (קוב - אלף ליטר) ועדיין כולנו תוהים איך התעכבו "רשויות המים", בבעיה כל כך חיונית וגרמו לכך כי אנקות ה-"אין מים" מצטרפות, על בסיס יומי, לכלל החדשות הרעות הנוחתות על כל אזרח בעולם בכלל ועל אזרח ישראלי בפרט. מתוך שלושה מתקני התפלה גדולים ומשוכללים עובדים היום שניים. המתקן באשקלון שעלות ההקמה שלו הייתה 250 מיליון שקל ופוטנציאל הייצור שלו הוא 120 קוב מים לשנה. המפעל העובד השני נמצא בפלמחים וזה שייפתח בקרוב הוא מפעל ההתפלה בחדרה. בעיית המים קיימת בכל העולם ואינה בלעדית רק לישראל, לכן מוזר עד כמה הוזנחה בעיה זו ולא הועמדה במקום הראוי לה - המקום הראשון לטיפול המהיר והיעיל ביותר למדינת ישראל.

המקרה של קיבוץ מעגן מיכאל (להלן "גן העדן"), מוכיח כמה דברים ידועים: יזמים פרטיים (בני הקיבוץ) עם חזון ונחישות מצליחים במקום שבו ממשלות ישראל נכשלות. מפעל ההתפלה של קיבוץ מעגן מיכאל נעשה בשיתוף פעולה עם חברת GE האמריקנית ובכסף פרטי של הקיבוץ (כולל הלוואות מבנקים). המים מותפלים ממי אקוויפר, מי תהום מליחים שנמצאו מתחת לאדמות הקיבוץ שהחליט, כאמור, באמצעות יזמות של בני הקיבוץ, להשקיע כסף וחזון בהקמת המפעל. מי המפעל מוזרמים ל"מקורות"-מדינת ישראל, שכן הם שייכים למדינה "ורק במקרה נמצאו מתחת לאדמות הקיבוץ". מקורות קונה מהקיבוץ את המים המותפלים והם מוזרמים בצינורות המקובלים המביאים מים לברזים שלנו. הקיבוץ, בשל יוזמתו וחריצותו המבורכת (המפעל התחיל לייצר ולשווק מים מותפלים בשנת 2004) זוכה לקצת יותר מים מאשר כולנו ומשקה קצת יותר בנדיבות את גינותיו. לאחרונה הוכרז גם בקיבוץ המתפיל מים משטר של צנע ואזעקות לחיסכון. מנהל חברת ההתפלה יוסי ברכמן סיפר לי שהוא עצמו, כאשר הוא מתקלח ומצפה למים החמים שיגיעו הוא ממלא את המים בדלי ומשקה בהם אחר-כך את גינתו (אזרח למופת) הוא גם מלמד את נכדו שצריך לחסוך מים. ובכל זאת, הקיבוץ עדיין נראה כמו גן עדן. מעניין למה.

יודעי דבר בתחום ההתפלות יודעים לספר כי את תמיכה הגדולה ביותר מקבלים יזמים בתחום ההתפלה ממשרד האוצר!!! ועדות מחוזיות שתפקידן לאשר שינוי בייעוד של קרקע, מעמידות קשיים בירוקרטיים בלתי נסבלים על יזמים בתחום התפלת מים. המשרד לאיכות הסביבה אף הוא מערים קשיים (למה?) על יזמים בתחום המים למרות שתעשיית ההתפלה לא מזהמת את האוויר, לא מזהמת את הקרקע ועושה רק טוב למדינה ולאזרחיה.

כאשר, לפי התחזית - בשנת 2015, יהיו מספיק מים בישראל כתוצאה ממתקני ההתפלה (אשרי המאמין) יעלו המים למשפחה ממוצעת ב-30% יותר ממחירם היום. (בכמה יעלה עד אז מחיר החשמל? יהיה זה מחיר טוב למים שמבטלים את הצורך בקניית בקבוקי מי שתייה, שחלקם עמדו בשמש לפני שקנינו אותם והם מים רעילים) ומחיר מצוין כדי להוריד ממסכי הטלוויזיה את הפרסומות האיומות "הצילו את הכינרת".

תאריך:  26/05/2009   |   עודכן:  26/05/2009
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תתפילו ותפסיקו לבלבל את המוח
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
26/05/09 21:17
2
ולדמיר
26/05/09 21:59
3
מיכאל ב
27/05/09 06:53
4
שבתאי ב.
2/07/09 01:07
5
אלכס נ.
17/12/09 10:55
פורום: משבר המים בישראל כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עכשיו זה רשמי. על-פי נתוני הלמ"ס, לאחר שני רבעונים של צמיחה שלילית - המיתון בישראל הוא אמיתי ומוחשי. אחת מהשלכות המיתון הנה תחושת הצורך לצמצם ככל האפשר, כמעט בכל מקום, כולל הורדות שכר, צמצום תקציבי רווחה והדרכת עובדים, צמצום שעות נוספות ולבסוף צמצום בכוח אדם ואיתו גלי המפוטרים.
שערו בנפשכם תחנת ביניים, בין ירושלים שאותה עזבתי לתל אביב שאליה חזרתי, והיא לונדון. רעיון מדהים של בנותיי לחסוך מאביהן את הטלטול הפיסי והנפשי שכרוך בהעברה כזאת. לונדון היא תמיד מקום נחמד לבוא אליו, זאת חרף העובדה שבחודש מאי השמש יוצאת מנרתיקה בשעה 19:15 ונעלמת מרוב בושה ב-19:42. גם המצב בתחום הפוליטי הוא כבד כמו העננים מעל, כאשר מתגלים מעשיי שחיתות מצד שרים וצירי פרלמנט משתי המפלגות הגדולות. אבל מתחת לעננים ששטים בגובה נמוך מתרחשים דברים רבים שיש בהם אור. מיותר לפָרט מה שלונדון מציעה בשכיות החמדה שלה. גם בחושך זאת עיר מעניינת. לדוגמה, בחצות כאשר אני מאזין לרדיו 4 של ה-בי בי סי, ב-6 במאי 2009, אני שומע את קולו של שר הביטחון שלנו, אהוד ברק, על הסיבות להרג אזרחים רבים במבצע 'עופרת יצוקה'. "קאלטע לוקשן" שגם חובבי מקרוני קר לא מתלהבים מן התבשיל. כול כולו בא "לאזן" את מדיניות שירות השידור הבריטי ממלכתי - הבי בי סי, אשר (בהשפעת משרד החוץ האנגלי) שומר לנו טינה מאז גרוש הבריטים מארץ ישראל.
26/05/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
באופן תקין, קרני האור המגיעות אל העין בדרכן אל הקשתית, אמורות להישבר כך שהמוקד ימוקם במרכז הרשתית (מקולה). במצב נורמלי זה נוכל לראות את הדמות מולנו באופן ברור.
26/05/2009  |  ד"ר אורי מלר  |   מאמרים
הרחק מאור הזרקורים עושים שתי נשים וגבר כל שלאל-ידם כדי להחזיר לדרך המלך את מי שהידרדרו, בעל-כורחם, לשולי החברה הישראלית. הראשונה שבהם, מרים קליין, לוחמת מזה שנים כלביאה להצלתו של נוער המצוי בסיכון; השניה, רות רזניק, מנהלת מלחמת חורמה באלימות הגואה נגד נשים; ואילו השלישי בחבורת הצדיקים, אליעזר ברלב, הציב לעצמו משימה קדושה לא פחות: לשקם עבריינים.
26/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עד שאסור יהיה לציין את הנכבה (האסון של הפלשתינים) בלי לשבת שלוש שנים בבית הסוהר, בואו נדבר על הנכבה בלי הפסקה. בואו נלמד את קורות הימים ההם שבהם שונו פני הארץ הזאת ללא היכר. בואו נלמד את ההיסטוריה של הפצע המדמם הזה של הקונפליקט הציוני-פלשתיני כאן בארץ. בואו ונראה למה הסכסוך הזה אינו פתיר; למה עשרות ועידות שלום, הסכמים, נסיעות לוושינגטון לא הועילו. למה כל המלחמות האיומות שהיו כאן לא פתרו דבר; למה נכונו לנו ולדורות הבאים אחרינו עוד ועוד הרג ומלחמות; למה אין לנו תקווה ולא עתיד.
26/05/2009  |  ד"ר חנה ספרן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משבר המים בישראל  /  מי ומי  
רשות המים: סיכוי להפסקות מים בקרוב  /  עופר וולפסון
ירדן החליטה להקים את תעלת הימים בלי ישראל  /  אורה קורן
אין מנוס מעוד ייקור במים  /  עידן יוסף
מים בחינם  /  אריה גל
המלחמה הבאה על "המים"  /  אמין זאהר
מהפכת תאגידי המים  /  עדי שטרנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il