|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

מחקר של השופט בדימוס אברהם טננבוים:

הפרה שיטתית ומכוונת של חוק שלילת מינימום לנוהגים בשכרות

החוק מחייב שלילת רישיון לשנתיים לפחות - אך בממוצע גוזרים בתי המשפט שלילה של שנה בלבד השיטה העיקרית: הסדרי טיעון, הכוללים לעיתים מצג שקרי על "קשיים ראייתיים" חלק מהשופטים מאשרים את ההסדרים משום שהם סבורים שהחוק דרקוני מדי
05/06/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
מחליפים סעיף כדי לעקוף את החוק

טננבוים. מחקר אמפירי [צילום: בוצ'צ'ו]

"לדוג כשלים"
"העובדה שאין 'מדרג ענישה' מביאה את כל הצדדים המוזכרים למדיניות אשר מכירה באופן מעשי באמור לעיל, מבלי להכרי בכך באופן פורמלי (בשל הקביעות של בית המשפט העליון). קיימת דה-פקטו הכרה ברורה שהעונש המנדטורי הקבוע בחוק אינו הולם את הנסיבות במרבית המקרים, ואין הצדקה להטיל אותו. מעבר לכך, העונש המנדטורי הדרקוני נותן תמריצים לניהול תיקי שכרות גם במקרים בהם אין בהכרח צורך בכך, מתוך מטרה 'לדוג כשלים' יש מאין"

הפקס מהסניגור
"באופן מפתיע, באולם שאלה השופטת את התביעה אלו 'פגמים ראייתיים' היו בתיק. התובע הוציא את הפקס שקיבל ממני, ולמעשה קרא מתוכו. היה לי את הרושם שהוא מעיין בפקס שלי בפעם הראשונה. השופטת התרשמה מאוד מהפגמים הקשים בתיק. למותר לציין שהסדר הטיעון התקבל על דקדוקיו ופרטיו ללא כל תהייה"

"התביעה גוזרת את הדין"
"התוצאה הסופית היא שלמעשה התביעה היא שגוזרת את הדין, ולא השופט. אין כל שליטה במדיניותה זו של התביעה. באופן תיאורטי, התובעים המשטרתיים כפופים מבחינה מקצועית לראש ענף תביעות תעבורה, וזה כפוף (באופן תיאורטי) לפרקליטות המחוז/המדינה, אשר כפופה (באופן תיאורטי) ליועץ המשפטי לממשלה. אבל מבחינה מעשית, כל מחוז נוקט מדיניות עצמאית משלו, ובמקרים רבים אף לכל תובע יש מדיניות משלו"

החוק המחייב לשלול לשנתיים את רשיונו של מי שנתפס נוהג בשכרות, אינו נאכף - למרות החקיקה הברורה והפסיקה החד-משמעית של בית המשפט העליון. זוהי מסקנתו של ד"ר אברהם טננבוים, לשעבר שופט בית המשפט לתעבורה בירושלים, במחקר מקיף המתפרסם ב"מאזני משפט" של המכללה האקדמית נתניה.

בתי המשפט המחוזיים והעליון קבעו שוב ושוב, כי כמעט ואין נסיבות מיוחדות המצדיקות לסטות מעונש המינימום, וכי בהתקיימן ניתן להסתפק בשלילת המינימום; ביתר המקרים יש לשלול את הרישיון למשך יותר משנתיים. אולם מחקרו של טננבוים הוכיח, כי העונש הממוצע הוא פחות משלילה לשנה, ורק 22% מהמורשעים נענשו בשלילה לשנתיים ומעלה.

הדרך בה משתמשים כל הנוגעים בדבר - המשטרה, הסניגורים ובתי המשפט - כדי לעקוף את החוק ואת הפסיקה, היא הסדרי טיעון. בחלק מן המקרים מסכימה התביעה להמיר את הסעיף המחייב שלילת מינימום - "שיכור בהיותו נוהג רכב" - לסעיף שלצידו אין שלילה שכזו. מאחר שהחקיקה בנושא בנויה טלאים-טלאים, מסביר טננבוים, ניתן לעבור לסעיף "בהשפעת משקאות משכרים" או לסעיף "אם הוא שיכור", ולהימנע משלילת המינימום.

טיעון פיקטיבי ואף שקרי

תגובה אחת שקיבל טננבוים מסבירה מדוע הדבר נעשה: "מדובר בעונש דרקוני שאינו הולם את הנסיבות. העובדה שאין 'מדרג ענישה' מביאה את כל הצדדים המוזכרים למדיניות אשר מכירה באופן מעשי באמור לעיל, מבלי להכרי בכך באופן פורמלי (בשל הקביעות של בית המשפט העליון). קיימת דה-פקטו הכרה ברורה שהעונש המנדטורי הקבוע בחוק אינו הולם את הנסיבות במרבית המקרים, ואין הצדקה להטיל אותו. מעבר לכך, העונש המנדטורי הדרקוני נותן תמריצים לניהול תיקי שכרות גם במקרים בהם אין בהכרח צורך בכך, מתוך מטרה 'לדוג כשלים' יש מאין".

הנימוק הפורמלי העיקרי של התביעה להסדרי טיעון הוא "קושי ראייתי", אם כי דבריהם של עורכי דין שרואינו למחקר מלמדים שלעיתים קרובות מדובר בפיקציה, שלא לומר בשקר של ממש המוצג לבית המשפט. אחד מהם סיפר, כי הסכים עם התובע על שישה חודשי שלילה, והתובע ביקש ממנו להצביע על פגמים ראייתיים בתיק. והוא המשיך:

"באופן מפתיע, באולם שאלה השופטת את התביעה אלו 'פגמים ראייתיים' היו בתיק. התובע הוציא את הפקס שקיבל ממני, ולמעשה קרא מתוכו. היה לי את הרושם שהוא מעיין בפקס שלי בפעם הראשונה. השופטת התרשמה מאוד מהפגמים הקשים בתיק. למותר לציין שהסדר הטיעון התקבל על דקדוקיו ופרטיו ללא כל תהייה".

עורך דין אחר סיפר, כיצד הוא מתפלפל עם התובע על הבדלים בשעות בין דוח השוטר לבין מזכר אחר, "וכיצד לכן יש פגמים 'ראייתיים' מהותיים בתיק ולכן העונש בהסדר הטיעון צריך להיות מינימלי ורחוק מפסילת המינימום. תוך כדי כך אני שואל את עצמי האם לשם כך למדתי משפטים, והאם ההליך נראה לי הוגן וצודק. אבל כמובן שאני ממשיך לעשות זאת, כי אין לי ברירה אחרת".

"לא צודק, אבל זה המצב"

שופטים משתפים פעולה עם הסדרים אלו, ממשיך טננבוים, ומביא כדוגמה את מה שאמר שופט בדימוס: "האם אני סבור שהעונש של שנתיים פסילה בכל מקרה הוא צודק? התשובה היא לא. אני סבור שהעונש איננו צודק ואיננו מידתי, וישנם מקרים לא מעטים שהוא דרקוני. אולם זוהי גזירת המחוקק, ואני כשופט אינני רשאי לחרוג ממנה. באשר להסדרי טיעון, על-פי הפסיקה אני רשאי לקבלם, וכך עשיתי. השילוב של אלו אולי לא צודק, אבל זהו המצב". דהיינו: אותו שופט השתמש בפירצה של הסדרי הטיעון כדי לעקוף את הוראת המחוקק, שלדעתו איננה צודקת.

טננבוים קובע: "התוצאה הסופית היא שלמעשה התביעה היא שגוזרת את הדין, ולא השופט. אין כל שליטה במדיניותה זו של התביעה. באופן תיאורטי, התובעים המשטרתיים כפופים מבחינה מקצועית לראש ענף תביעות תעבורה, וזה כפוף (באופן תיאורטי) לפרקליטות המחוז/המדינה, אשר כפופה (באופן תיאורטי) ליועץ המשפטי לממשלה. אבל מבחינה מעשית, כל מחוז נוקט מדיניות עצמאית משלו, ובמקרים רבים אף לכל תובע יש מדיניות משלו".

ממצאים נוספים של טננבוים מלמדים, כי עונשיהם של מי שנשפטים בהיעדרם סופגים עונשים כבדים יותר: השלילה הממוצעת מגיעה ל-28 חודשים, ו-90% מהם נענשים בשלילה לשנתיים ומעלה. טננבוים מציג מספר הסברים אפשריים לתופעה זו: חוסר יכולת להגיע להסדר טיעון או לטעון להקלה בעונש, החמרה בשל הזלזול שבחוסר ההתייצבות, או ניסיון של השופטים לאלץ את הנאשמים להתייצב כדי לערער על עונשיהם.

רק החלשים סופגים עונש מלא

טננבוים גם מצביע על כך, ש-73% מהנאשמים המיוצגים הגיעו להסדרי טיעון, לעומת 42% בלבד ממי שאינם מיוצגים. הנאשמים שאינם מיוצגים משתייכים לאוכלוסיות חלשות יותר מבחינה כלכלית - כגון חיילים וסטודנטים - ואינם יכולים להרשות לעצמם לשכור עורך דין. התוצאה היא, קובע טננבוים, שהחלשים הם הנפגעים משלילת המינימום.

לדברי טננבוים, מחקרו מוליך למסקנה חד-משמעית: "עונש מינימום קיצוני מדי גורר בעקבותיו נסיונות להתעלם ממנו, ובפועל נראה שחסרונותיו עולים על יתרונותיו". לדעתו, כלל אין מקום לעונש מינימום כאשר במקרים כה רבים התביעה היא שלמעשה גוזרת אותו, באמצעות הסדרי טיעון. הוא גם מציג מספר המלצות מעשיות:

• אין לשפוט נאשם בהיעדרו בתיקי שכרות. קל להביא להתייצבותם של נאשמים כאלו על-ידי שיחת טלפון מקדימה ממזכירות בית המשפט, ובמקרה הצורך אפשר כמובן להוציא נגדם צווי הבאה.

• יש לקבוע חובת ייצוג בתיקי נהיגה בשכרות, כך שמי שידו קצרה מלשכור סניגור - ייוצג בידי הסנגוריה הציבורית.

• רצוי להטיל את העונש בעיקר על עבריינים חוזרים ולהביא בחשבון גם את רמת האלכוהול שנמצאה בדמו של הנהג, אם כי שני אלו מחייבים לשנות את החוק.

טננבוים מסכם: "אין ספק שהמצב הנוכחי רחוק מלהיות תקין והוגן, ויש לפעול במהירות לשינויו".
הענישה בישראל על נהיגה בשכרות - מבט אמפירי / מאמר - "מאזני משפט"
מחקר של שופט תעבורה בדימוס מעלה, כי החוק המחייב שלילת מינימום לרשיונו של מי שנוהג בשכרות, כמעט ואינו נאכף

תאריך:  05/06/2016   |   עודכן:  05/06/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפרה שיטתית ומכוונת של חוק שלילת מינימום לנוהגים בשכרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
הווטרינר המואשם שגרם בשנת 2006 לתאונת הרכבת בכפר יהושע, בה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו 80, תבע וקיבל מחברת מנורה תגמולי ביטוח במשך מספר שנים מבלי לגלות שהוגש נגדו כתב אישום על הריגה, ושקיימות אינדיקציות מובהקות לכך שנהג בהשפעת סמים.
23/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
כידוע, אין צורך להוכיח שנהג אומנם היה שיכור כדי להרשיע אותו בנהיגה בשכרות. התביעה המשטרתית צריכה רק להוכיח, כי בגופו של הנבדק נמצא אלכוהול מעל המותר. בנוסף, המשטרה נוהגת, על-אף שאין דרישה לכך בחוק, לערוך בדיקת מאפיינים לנהג החשוד. הנהג מתבקש לעמוד יציב, ללכת עקב בצד אגודל ולהצמיד את אצבעו לקצה אפו. עם זאת, מבחינת התביעה המשטרתית - בדיקת המאפיינים משמשת רק להחמרה בעונש ולא להקלה בו.
20/05/2016  |  עו"ד אילון אורון  |   מאמרים
שורה של מחדלי חקירה מצד המשטרה הביאה (3.5.16) את שופט בית המשפט לתעבורה בתל אביב, דן סעדון, לזכות מחמת הספק נהג שהואשם בפגיעה בהולכת רגל במעבר חציה.
20/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
מכשיר הטלפון הסלולרי של אור אלבז, הרוגת תאונת האוטובוס במנהרות הכרמל לפני כשבוע וחצי, אותר באזור טייבה והושב להוריה.
01/05/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
שופט בית משפט השלום בתל אביב, ד"ר מנחם קליין, אומר (16.4.16) שיש לו "תחושה לא נעימה" בנוגע לשיקולים של מנהלי חברת קרנית בבואם להחליט באלו תיקים להתפשר.
27/04/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
3 הולכי רגל נפגעו בתאונת דרכים בחיפה  /  מירב ארד
אגד: לא היה כשל טכני באוטובוס  /  עידן יוסף
הרוגה ו-47 פצועים בתאונת אוטובוס במנהרות הכרמל  /  עידן יוסף
מבצע מרדכי והקטל בכבישים  /  שמעון גרובר
עבאס זאכי - האיש של אירן ברש"פ   /  אדי כהן
דוהרים באדום  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il