נציגי הממשלה ועיריית תל אביב חתמו (יום ד', 15.6.15) על הסכם שלפיו תהפוך העירייה לבעלת 100% בשלוש חברות עירוניות, שיהפכו לאחת. המדינה, מצד שני, תהפוך לבעלת 100% בחברת נתיבי איילון. עד עתה היו העירייה והממשלה בעלים משותפים בארבע החברות. העירייה אומרת כי "היקף העסקה 600 מיליון
שקל", אך לא פירטה מי משלם למי - וכמה.
במסגרת העסקה, רוכשת העירייה מרשות החברות הממשלתית את חלקה, 50 אחוז, בחברת אתרים. במקביל, רוכשת אתרים מהעירייה ומהמדינה את הבעלות על חברות
אוצר מפעלי ים ו
החברה לפיתוח יפו העתיקה.
על-פי הערכות, תשלם העירייה למדינה יותר מ-600 מיליון שקל תמורת מניות חברות אתרים, אוצר מפעלי ים והחברה לפיתוח יפו העתיקה, כאשר עיקר התשלום הוא בעד 50% מאתרים. מהסכום שתשלם העירייה יקזזו כנראה - את שווין של 50% ממניות נתיבי איילון, והסכום נטו שתשלם העירייה יהיה 600 מיליון שקל. רוב הסכום יועבר לרשות מקרקעי ישראל, שהיא בעלת הקרקע של כל החברות.
ההסכם עצמו לא פורסם, והעירייה לא מסרה לפי שעה הבהרות בנושא זה. העסקה עצמה היא בין היתר תוצאה של דוח
מבקר המדינה בנושא.
התוצאה הסופית של העסקה היא, שהבעלות על רצועת החוף באורך 14 קילומטרים עוברת לחברת אתרים. אוצר מפעלי ים והחברה לפיתוח יפו העתיקה מוזגו לתוך אתרים. מעתה,, תהיה הבעלות על כל רצועת החוף ביד אחת - זו של אתרים. המשימה הראשונה של החברה בבעלות החדשה תהיה להשלים את סלילת טיילת תל אביב יפו.
זאת ועוד, אתרים אחראית גם על פיתוח אתרי תיירות בתל אביב, כולל יריד המזרח. איחוד פעילותן של שלוש החברות יביא לחסכון בהוצאות. מאירך, הוא יתן כוח רב בידי מנכ"ל חברת אתרים, שיהיה מעתה "שליט" על כל רצועת החוף. יו"ר החברה הוא הרצל שלם, והמנכ"ל הוא עו"ד עופר קליין.
מצד שני, רכשה המדינה מהעיירה את חלקה, 50 אחוז, בחברת נתיבי איילון, שתהיה מעתה בבעלות מלאה של המדינה. הסכם הפרדת הכוחות מסדיר באופן משפטי את המצב הקיים בשטח: המדינה היא המממנת את פעילות נתיבי איילון. העירייה היא ה המפעילה והמממנת העיקרית של שלוש חברות הנדל"ן של חוף הים. המו"מ נמשך שנתיים וחצי, מראשית 2014. בין היתר היה צורך להעריך את שווין הריאלי של המניות בארבע החברות. על החוזה חתמו היום ראש העירייה,
רון חולדאי, ומנהל רשות החברות הממשלתיות,
אורי יוגב.