ממוצאי השבת (16.07.16) ליום שישי (22.07.16) ועד בכלל, תבצע
רכבת ישראל מספר עבודות לשיפור התשתיות, כחלק מתחזוקת המסילה ושדרוגה. מסילות חדשות הכוללות רפידות להפחתת רעש יונחו באזור קריית מוצקין, בתחנת עכו יונחו כ-500 מטרים מסילה חדשה ותבוצענה עבודות לשדרוג המסילות וסביבתן במפגש כביש-מסילה בחצרות יסף. בנוסף, בימים אלו תבצע חברת 'יפה נוף' עבודות תשתית הדורשות את פירוק מסילת הרכבת באזור לב המפרץ, כחלק ממיזם "מרכזית חיפה".
כתוצאה מכך, תושבת בהדרגה תנועת הרכבות בצפון הארץ ו תשוב לסדרה במוצאי השבת הבאה - 23.8.16. הודעת רכבת ישראל לנוסעים נמסרה באיחור ניכר, דבר שלא איפשר לנוסעים הנוהגים לטעון בכרטיס הרב-קו מינוי חופשי-חודשי או גמיש 30 להיערך מראש לסגירה. במהלך ימי העבודות, יתגבר
משרד התחבורה את קווי האוטובוס הסדירים, אך לא יופעל שירות הסעיות בין היעדים שייסגרו.
- החל במוצ"ש 16.07.16 ועד ליום ראשון 17.07.16 (בשעה 23:59) ייסגר מקטע נהריה - לב המפרץ. תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, קריית חיים, וחוצות המפרץ תהיינה סגורות. רכבות הנוסעים תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת לב המפרץ. הרכבות הפרבריות בין תחנת חיפה חוף הכרמל לתחנת עכו תבוטלנה.
- החל ביום שני 18.07.16 (בשעה 00:01) ועד ליום רביעי 20.07.16 בשעה (23:59) תורחבנה העבודות וייסגר מקטע נהריה - חיפה מרכז השמונה. תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, קריית חיים, חוצות המפרץ ולב המפרץ תהיינה סגורות. רכבות הנוסעים תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת חיפה מרכז השמונה. הרכבות הפרבריות בין תחנת חיפה חוף הכרמל לתחנת עכו תבוטלנה.
- החל ביום חמישי 21.07.16 (בשעה 00:01) ועד ליום שישי 22.07.16 (כניסת השבת) תצומצמנה העבודות וייסגר מקטע נהריה - לב המפרץ. תחנות נהריה, עכו, קריית מוצקין, קריית חיים, וחוצות המפרץ תהיינה סגורות. רכבות הנוסעים תחלנה ותסיימנה את נסיעתן בתחנת לב המפרץ. הרכבות הפרבריות בין תחנת חיפה חוף הכרמל לתחנת עכו תבוטלנה.
סויד: ביטול רכבות - פגיעה בעובדים
בתוך כך, חשף שר התחבורה ישראל כ"ץ כי השבתתו לכמה שבועות של קו הרכבת ירושלים–תל אביב לצורך טיפול בקרונות נעשתה מבלי שחברת רכבת ישראל קיבלה לכך אישור.
במענה (יום ה', 6.7.16) לשאילתות שהגישו חברי הכנסת
רויטל סויד ו
נחמן שי (
המחנה הציוני), השיב כ"ץ במליאת הכנסת: "מבדיקה שנערכה בנושא עולה כי חברת רכבת ישראל צמצמה את מספר נסיעות הרכבת בין ירושלים לבית-שמש ומשם לתחנות במרכז בלי שיידעה כנדרש את
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ובלי שנתקבל לכך כל אישור של מנהל מסילת הברזל. לטענת הרכבת, ההחלטה על צמצום הנסיעות נבעה מביקושים נמוכים בנסיעות אלו, אולם בשל תקלה פנימית התהליך לא התבצע על-פי המקובל, ולא הופנתה בקשה לבחינה ואישור של מנהל מסילת הברזל לכך.
"טענות הרכבת לגבי ביקושים נמוכים בנסיעות שבוטלו נבדקו. בהתאם לכך ולאור החשיבות במתן שירות רכבת רציף בין ירושלים לתל אביב הונחתה הרכבת להשיב לפעילות באופן מיידי את הנסיעות שבוטלו. הנסיעות אכן הושבו, והקו פועל כסדרו".
ח"כ סויד אומרת כי למשרד התחבורה לקח יותר מדי זמן לעלות על העניין. "כשחזר הקו לפעילותו הסדירה, גילו תושבי העיר והנוסעים בקו זה כי השירות צומצם, כך שהרכבת האחרונה היוצאת מכיוון תל אביב אל עיר הבירה יוצאת בשעה 17:40 לערך. תל אביב, מעצם היותה עיר מרכזית, היא מרכז תעסוקתי לרבים מתושבי העיר ירושלים, ומקום מרכזי לבילוי ולחיי חברה", אמרה סויד. "העושים שימוש בשירותי רכבת ישראל עושים כן בין היתר כדי לחסוך עלויות וזמן. אלא שצמצום שעות פעילות הקו כך שהרכבת האחרונה יוצאת בשעה מוקדמת מרוקן מתוכן את תכליתה של התחבורה הציבורית ולמעשה מביא לכך שתושבי העיר נאלצים לוותר על הנסיעה. דברים אלו יפים במיוחד כאשר מדובר במי שמבקש להגיע מירושלים למקום עבודתו בתל אביב בתחבורה ציבורית, כאשר שעות העבודה במציאות בת-זמננו אינן מסתיימות בשעה 17:30, אלא לאחר מכן".