יו"ר הוועדה, ח"כ
איתן כבל, הציג (יום ד', 3.8.16) בפני חברי הוועדה וחברי הכנסת את הדוח המסכם של השימוע הציבורי שיזם לבלימת הקטל בדרכים, שנערך במרכז המחקר והמידע של הכנסת. הדוח הוא תוצאה של הליך שימוע שיזם היו"ר כבל, שנפרס על פני 10 ישיבות, כלל עשרות שעות דיונים, והקיף את כל תחומי העיסוק לבלימת הקטל בכבישים ובכלל זה סוגית האכיפה, הטיפול בתשתיות, הכשרת הנהגים פעילות הממשלה והרשויות הנוגעות בדבר ועוד.
היו"ר כבל פתח את הישיבה ואמר כי הוועדה לקחה על עצמה להוביל מהלך שיתמודד עם הקטל בדרכים וכינה זאת "המאבק בקטל בדרכים - המאבק למען החיים".
מסקנות הדוח קובעות כי הממשלה לא עמדה ביעדים שאימצה בהחלטתה מיום 17 ביולי 2005 בדבר צמצום מספר ההרוגים בתאונות הדרכים. הוועדה תובעת מהממשלה להכיר בשינוי המגמה המתמשך בנושא זה, המתבטא בגידול במספר ההרוגים זו השנה השלישית ברציפות, אשר מחייב אותה בפעולה מידית. הוועדה קובעת שמדיניות הממשלה בנושא הבטיחות בדרכים לוקה בחסר בכל הנוגע לראייה מערכתית ושיטתית ואיננה מובילה את כלל הגורמים העוסקים בתחום לנקוט פעולה אחידה, מתמשכת ואפקטיבית.
356 בני-אדם נהרגו בכבישי הארץ בשנת 2015, ובשבעת החודשים הראשונים של שנת 2016 נהרגו כבר 205 בני-אדם. מספר ההרוגים ב-2015 גדול ב-12% ממספרם בשנת 2014, שבה נהרגו 319 בני-אדם. במספר ההרוגים יש עלייה עקבית מאז שנת 2012, לאחר ירידה מובהקת במספרם בשנים 2002-2012.
עוד קובע דוח הוועדה כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים אינו מעביר לוועדה בכל שנה את הדיווח על ביצוע התוכנית השנתית בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשנת התקציב שקדמה למועד הדיווח. הוועדה דורשת כי הדיווח השנתי לשנת 2016 יועבר אליה עד 31 במרס 2017.
כמו-כן, דורשת הוועדה מהממשלה לפעול לאלתר לעיגון מעמדה של הרשות הלאומית בחקיקה ראשית ולא להמתין עד לפקיעתה של הוראת השעה שמסדירה את פעילות הרשות הלאומית. הוועדה סבורה כי אין מקום שהרשות הלאומית תשמש הגוף המתקצב של גורמי הממשלה השונים בתקציבים שוטפים החוזרים על עצמם בכל שנה, אלא עליה להתוות מדיניות ולעבוד בשיתוף פעולה עם הגורמים השונים. הוועדה דורשת לקבוע במפורש בחוק כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים הוא הגורם האחראי לבטיחות בדרכים בישראל.
דוח הוועדה מתייחס גם לנושא האכיפה תוך תגבור מערך האכיפה על כל רכיביו. וכן הגדלת מספר השופטים והקצאה רבה יותר של מועדים לדיון בערכאות בגין עבירות תנועה.
היו"ר כבל הבהיר לחברי הכנסת כי "מרגע זה שהדוח הקשה הזה הונח לפנינו - אם לא נעשה את עבודתנו ונעקוב אחר יישומו אנחנו נהייה אחראים לא פחות מכל אלה שלא עושים את עבודתם. הדוח יישלח לשרים ולראש הממשלה יחד עם מכתב שיבהיר להם שהאחריות מוטלת לפתחם, ונתבע מהממשלה לזמן ישיבה דחופה בעניין. מבחינתי הכותרת של הדוח הייתה צריכה להיות 'אני מאשים את ממשלות ישראל בחידלון המתמשך שגורם למותם של מאות אנשים מדי שנה, להרס משפחות ולנזק כלכלי של למעלה מ-15 מיליארד שקל מדי שנה ולמעגל הדף של משפחות שכנראה כבר לעולם לא תצלחנה להתאושש ממה שקרה להן'. אני מחויב למלחמה הזו - המלחמה בקטל בדרכים, המלחמה למען החיים".
מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמוליק אבוהב, אמר כי "הסיפור של הדוח הוא הסיפור של המחדל - במשך 10 שנים המדינה הצליחה, שנה אחר שנה, והורידה ב-47% את מספר ההרוגים, עד 2012. מאז, שנה אחר שנה, יש מחדל מתמשך של עלייה דרמטית במספר ההרוגים. כשהולכים לדוח רואים איך זה קרה, ירידה בניידות ובשוטרים קיצוץ בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועוד. הדוח משרטט את מפת הדרכים, ומה שצריך לעשות מחר בבוקר זה לרכוש 200 ניידות, ולהוסיף 300 שוטרים ו-100 מצלמות לכבישים. 80 הרוגים מתוך 214 ההרוגים השנה נהרגו בשלוש זירות שאפשר לטפל בהן. לא רק שהדוח העמיד תמונת מצב קשה, לפני שבוע וחצי העולם פרסם דוח וישראל במקום לפני אחרון, מקדימה רק את קפריסין, בירידה בשיעור ההרוגים בתאונות".