|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עיקרון החוקיות משנס מתניים

עבירת הפרת האמונים הינה עמומה במקרה של שמעון שבס, יש הטוענים כי ניסוחה העמום של עבירה זו ותחולתה הרחבה הובילה להרשעת שווא פלילית ניסוח מחודש של העבירה מטעם משרד המשפטים יפיג את הערפל, כמתבקש מעיקרון החוקיות
07/06/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
הצעת החוק החדשה מאזנת בין הצורך בוודאות החוק לבין הצורך להיערך למקרים עתידיים שאינם צפויים. מזוז [פלאש 90]

עמימות שמסוכנת לחירות
ענבל בר און
הרחבת מסגרת עבירת השוחד טומנת בחובה את הסיכון שתוצמד לאדם תווית פלילית של עבירת השוחד, אף שמעשהו אינו מצדיק את הקלון הרב הנלווה להרשעה בעבירה זו
לרשימה המלאה

בית המשפט העליון הרשיע את שבס בהפרת אמונים
יואב יצחק
הרכב מורחב של 9 שופטים הפך את זיכויו בדיון הקודם; השופט מצא היה בדעת מיעוט; שבס קידם עסקה עם מדינה זרה ועסקה פרטית נוספת תוך ניגודי עניינים; ביהמ"ש קיבל את גירסתו, לפיה פעל בשליחותו של רבין, ובידיעתו; הפרקליטות התחייבה: לא נדרוש מאסר בפועל
לרשימה המלאה

הצעת חוק: להגדיר מחדש "מרמה והפרת אמונים"
רותי אברהם
היועץ המשפטי יוזם הצעת חוק חדשה לעבירות מרמה והפרת אמונים * בהצעה: מבחן סף והחמרת ענישה * בעבירות "לא טיפוסיות" - יידרש אישור היועץ להגשת אישום
לרשימה המלאה

לאור חריפות הסנקציה הפלילית, עיקרון החוקיות דורש כי לא ייענש אדם אלא על-פי עבירה מוגדרת בחוק ("אין עבירה ואין עונש עליה, אלא לפי חוק או על פיו", קובע סעיף 1 לחוק העונשין, התשל"ז - 1977, שאינו אלא כל תורת עיקרון החוקיות על רגל אחת). זאת ועוד, עיקרון החוקיות דורש גם כי העבירה תהא מוגדרת וספציפית, משימה קשה בעולם משפטי מודרני. בעולם העתיק החקיקה הייתה קזאיסטית, קרי, מונחת "קייסים": כל סעיף בחוק התייחס למקרה ספציפי, ואליו בלבד (ספר שמות מלא כרימון בדוגמאות לחוקים 'קזואיסטים').

מערכת משפט מודרנית, אשר מתיימרת לתפוס ב'מלקחי' החוק קשת רחבה של מצבים נוקטת לשון גנרית. דיני הנזיקין מדברים על "נזק" או על "התרשלות", מבלי להגדירם באופן קונקרטי. חוק החוזים דן ב"עיקרון תום הלב" או ב"תקנת הציבור", תוך שהוא יוצק למושגים אלו תוכן דינמי ומשתנה. לא כעיקרון תום הלב של שנות השבעים כעיקרון תום הלב של שנות התשעים.

אך מה שמתאים לחקיקה האזרחית (מושגיות עמומה אשר מאפשרת לקשת רחבה של סיטואציות להיכנס לתוכה), אינו יכול להתאים לחקיקה הפלילית אשר בהיותה מטילה סנקציה כה חריפה על אדם, עליה להיות ברורה ובהירה. עבירות חוק העונשין ברובן לפיכך, מנוסחות בצורה קזאיסטית ומדויקת: כך לדוגמה עבירת הגניבה שבסעיף 383 לחוק העונשין קובעת כי "אדם גונב דבר אם הוא נוטל ונושא דבר הניתן להיגנב, בלי הסכמת הבעל, במרמה ובלי תביעת זכות בתום לב, כשהוא מתכוון בשעת הנטילה לשלול את הדבר מבעליו שלילת קבע". עד כמה הניסוחים בדין הפלילי קזואיסטים ויורדים לפרטי פרטים ניתן לראות בעבירת "מכירת כרטיסי הימורים לקטינים" שבסעיף 231א לחוק העונשין ולפיה "המציע, מוכר או מפיץ כרטיסים או כל דבר אחר, הבאים להעיד על זכות להשתתף בהגרלה או בהימור... דינו מאסר שישה חודשים".

פליליזציה של החיים הציבוריים?
על העבירה הפלילית להיות מוגדרת [AP]

בשנים האחרונות נשמעות שוב ושוב, במסגרת השיח הציבורי הנוגע למאבק בשחיתות, טענות כנגד "פליליות היתר" של המלחמה בשחיתות. יש הטוענים כי טוהר מידות, מטבעו, אינו יכול להיאכף בפרמטרים פליליים. יש רגליים לטענה זו: פגיעה בטוהר המידות, לרוב על-ידי הימצאות במצב של ניגוד אינטרסים, הינה עבירת הימצאות ולא עבירת מעשה. הדין הפלילי, מודע לחומרת הסנקציות אשר מוטלות בכוחו, ממעט להשתמש בעבירות "הימצאות". מרבית העבירות הפליליות דורשות יסוד עובדתי של מעשה, וענישה פלילית בגין עבירה שיסודה העובדתי הוא הימצאות צריכה להיות נדירה ומעטה במדינה מתוקנת. זאת ועוד: הימצאות במצב של ניגוד אינטרסים הינה הגדרת סל רחבה, אשר יכולה לכלול קשת כה רחבה של מקרים, וזאת בניגוד למגמה בדין הפלילי, להגדיר בבירור כל עבירה, וזאת מכוח עיקרון החוקיות, וזאת בכדי לא להכשיל בחטא אדם ישר אשר עלול לעבור ל'תחום האפור' בתום לב.

מן הטעמים האלו, יש הסבורים כי פגיעות בטוהר המידות השלטוני צריכות להיות מטופלות במישור האתי ו/או הציבורי. הטוענים מגדילים לעשות וגורסים כי דווקא השימוש (התכוף מדי לטעמם) בדין הפלילי, בולם את אותם 'תהליכים טבעיים' בחברה אשר היו מתפתחים כתגובת נגד לשחיתות השלטונית, אילמלא הדין הפלילי היה דורס רגל בכוח בטריטוריה זו. הגם שתיאוריה זו נשמעת משכנעת ("לאפשר לתהליכים חברתיים אנטי-שחיתותיים 'לצמוח מעצמם' על-ידי הסרת החרב המלאכותית של ההליך הפלילי"), היא לא בהכרח נכונה. תיאוריות העוסקות ביחס בין החברה למשפט מתחבטות בשאלת השפעת המשפט על החברה ולהפך: יש הגורסים כי דווקא יצירת נורמות משפטיות 'מגבוה' מחלחלת אל השיח הציבורי: כך למשל הטרדה מינית הינה מושג חוקי אשר כפה על קצינים צובטי ישבנים "בחביבות" נורמות חדשות ולפיהן אין נוגעים באישה בלא הסכמתה, אולם כיום, מרבית האנשים הנורמטיביים והסבירים יסכימו עם כלל זה; ניתן להניח שכמו במקרה ההטרדה המינית, שבו הנורמה החברתית הוצנחה מ"למעלה" ולא צמחה "באופן טבעי" "מלמטה", כך גם במקרה השחיתות: ייתכן שדווקא פליליות היתר של הספירה הציבורית תחולל את השינוי המיוחל בספירה זו, שינוי שלא היה מתרחש לבדו לו היו "מניחים לו לקרות". די לראות את 14 המנדטים שהעניק הציבור לליברמן, אדם אשר חשוד בעבירות רבות, בכדי להבין כי הציבור מעולם לא הפנים את טוהר המידות הנדרש מרשות שלטונית, ועל כן אולי עדיף 'לכפות' את התהליך 'מלמעלה', מאשר להמתין שיתרחש (אם בכלל) "באופן טבעי".

הנוסח החדש המוצע של עבירת המרמה והפרת האמונים שבסעיף 284 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977 מנסה לאזן בין הצורך בחוק ברור, לבין ההכרח שנוצר במדינת ישראל, אשר הציבור שבה אינו מעניש את נבחריו על שחיתות (ראו את ציפי לבני אשר קראה לעבריין מין מורשע להצטרף למפלגתה), ועל כן על הדין הפלילי להפשיל את השרוולים, לסתום את האף ולטפל בביוב הזה.

עמימות המסוכנת לחירות
ברק. יצק תוכן קונקרטי לעבירה

נוסחה הקודם של עבירת המרמה ועבירת האמונים שבסעיף 284 לחוק העונשין, התשל"ז - 1977, אכן היה נוסח אשר מאפשר לכל יועץ משפטי לפרשה 'כיד הדמיון הטובה עליו': הנוסח קבע כי: "עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו - מאסר שלוש שנים".

הגדרת עבירת "הפרת האמונים" וה"מרמה" הייתה טאלולוגית. מהי הפרת אמונים? הפרת אמונים היא הפרת אמונים. שיקול הדעת הנתון ליועץ המשפטי לממשלה ולרשויות האכיפה במקרה זה הוא כה רחב, עד ששופטים שונים, כולם סבירים, כולם יודעים את החוק וכולם מכירים את הפסיקה, עשויים לפרש סעיף חוק זה בדרכים שונות: כך קרה ששמעון שבס, מנכ"ל משרדו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, הורשע בבית המשפט המחוזי בעבירות אלו, זוכה מהן בבית המשפט העליון אך הורשע בהן מחדש בדיון הנוסף שהתקיים בפרשנותה של עבירה זו (דנ"פ 1397/03 מדינת ישראל נ' שמעון שבס, ניתן ביום 30.11.2004). נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, כתב בעניינו במהלך הדיון הנוסף כי:

"אכן, לא פעם נמנע המחוקק מפירוט מצבים ספציפיים, ותחתם הוא נוקט בהכללה. הדבר נעשה לרוב - כמו במקרה שלפנינו - במקום שהעיקרון הטמון בהכללה עשוי לחול על מצבים שקשה לצפותם או להגדירם מראש בעת החקיקה אך הם נגזרים מנסיבות הזמן והמקום. תהא זו תוצאה בלתי ראויה אם השימוש בהכללות אלה, עד כמה שהוא פוגע בזכויות אדם חוקתיות, יהא בלתי חוקתי... אכן, הוראה בחוק אינה "סתומה" (vague) רק משום שהיא משתמשת בהכללה, ובלבד שניתן להסיק מההכללה, תוך שימוש בכללי הפרשנות המקובלים, אמת מידה שיש בה כדי לכוון התנהגות ברמת ודאות התואמת את העניין. רמת ודאות זו צריכה להיות גבוהה בתחום הפלילי. עם זאת, אין לדרוש ודאות מוחלטת. יש לדרוש את מידת הוודאות המירבית שניתן להשיג בהתחשב בסוג העניין המוסדר... במקרה שלפנינו, הדרך הראויה היא במתן פירוש ליסודות העבירה של הפרת אמונים, אשר יסיר את העירפול".

ואכן, הגדרתה החדשה של העבירה מאמצת את ההמלצות מפסק דינו של ברק בפרשת שבס, כמו גם את ביקורתם של מלומדים אשר מתחו ביקורת על העבירה העמומה והציעו ליצוק לה תוכן קונקרטי יותר. הגדרתה החדשה של העבירה מאפשרת הכוונת התנהגות וקביעה יותר ברורה של גבולות העבירה, וזאת תוך "שמירה על רקמה פתוחה של הגדרת העבירה, הנחוצה נוכח ההכרה בכך שאופייה של עבירה זו אינו מאפשר צפייה והגדרה מראש של כל הסיטואציות שניתן לראותן כמקרים של עבירת המרמה והפרת האמונים", כפי שנמסר ממשרד המשפטים.

ערכים מוגנים
שמעון שבס

בעניין שבס קבע הנשיא ברק, כי עבירת המרמה והפרת האמונים נועדה להגן על שלושה ערכים מוגנים: אמון הציבור בעובדי הציבור ושמירה על תדמיתו של השירות הציבורי, טוהר המידות של פקידי הציבור, ואינטרס הציבור שעליו מופקד עובד הציבור. מתוך ערכים אלו שעליהם עבירת הפרת האמונים מבקשת להגן, תיגזר בהכרח פרשנות העבירה (כאן מבטא הנשיא ברק את תפיסתו ולפיה פרשנות של חוק תיגזר לעולם מתכליתו).

פרשנות זו אומצה על-ידי התיקון המוצע על-ידי משרד המשפטים אשר לצד הגדרתה המדויקת יותר של העבירה, בשמו של עיקרון החוקיות, מציע סעיף סל "בכדי לא לצמצם את תחולת העבירה על כלל מעשי השחיתות השלטונית אותם היא נועדה לכסות".

אך לא זו בלבד, אלא שהתיקון המוצע קובע, כי בכדי להיכנס לגדר העבירה, על התביעה יהא מוטל להוכיח שיש במעשה כדי לפגוע "פגיעה מהותית" באותם שלושה ערכים אשר עליהם הצביע ברק בעניין שבס, כעומדים ביסוד העבירה ומצדיקים את קיומה.

חוף מבטחים של ודאות?

כאמור, העבירה כוללת ארבעה סעיפים חלופיים 'ספציפיים' אשר בהינתן מבחן הסף והתקיימם, ניתן יהא לומר כי נעברה עבירת 'מרמה והפרת אמונים':

1. מעשה שנעשה בקשר עם מילוי תפקידו או תוך שימוש במעמדו במצב של ניגוד עניינים, המשפיע או העשוי להשפיע על עניין אישי;

החוק מגדיר עניין אישי גם כעניין כלכלי של עובד ציבור או של בן משפחתו או אדם אחר שהוא בעל קירבה אישית או בעל זיקה כלכלית או פוליטית לעובד הציבור.

2. קבלת טובת הנאה על-ידי עובד הציבור או על-ידי קרוב של עובד הציבור, אשר ניתנה לו, או לקרוב, באשר הוא עובד הציבור, למעט קבלת טובת הנאה המותרת על-פי דין;

לפי נוסח התזכיר, הוראה זו "נועדה לכסות מקרים של קבלת טובות הנאה על-ידי עובדי הציבור בנסיבות שיש בהן משום פגיעה מהותית באחד משלושת הערכים המפורטים לעיל, אשר אינם עולים כדי עבירת השוחד".

3. שימוש במידע פנימי שהגיע לעובד הציבור במסגרת תפקידו או בקשר עם מילוי תפקידו, לרבות העברת מידע כאמור לאחר, והכל לשם קידום עניין אישי;

משרד המשפטים מציין כי אין עסקינן בהדלפה לפי סעיף 113 לחוק העונשין, אלא בשימוש במידע פנימי לצורך עניין אישי.

4. יצירת מצג שווא בקשר עם מילוי תפקידו או תוך שימוש במעמדו כלפי עובד ציבור אחר, או מסירת דיווח כוזב לעובד ציבור אחר, לרבות הסתרת מידע שבנסיבות העניין היה מוטל עליו לגלותו לעובד הציבור האחר, כאשר יש בכך כדי להשפיע על שיקול דעתו של עובד הציבור האחר במילוי תפקידו.

סעיף זה, לדברי משרד המשפטים, נועד בכדי להגן על תפקודו התקין של השירות הציבורי.

בנוסף, ישנה הגדרת סל של עבירות 'מרמה והפרת אמונים' אשר אינן נמנות עם המקרים שצוינו לעיל. משרד המשפטים, מודע לחשיבות עיקרון החוקיות, קובע שבשל עמימותה של הגדרת הסל, אך ורק היועץ המשפטי לממשלה גופו יהא מוסמך להגיש כתב אישום ב'סעיף סל' זה.

הגם שהפירוט החדש יוצק קונקרטיזציה משודרגת לעבירות, עדיין נותרה בהן עמימות, אשר מתבקשת ממצב שבו לא ניתן לצפות מראש את מהלכיהם של המושחתים (שגם, כמו בענייני מיסוי, תרים אחר הפירצות שבחוק). עוד יש לזכור כי בניגוד לימים עברו, אשר בהם פרשנות של דין פלילי נערכה לעולם בצמצום, וזאת מכוח עיקרון סכימטי ולפיו "חוק פלילי יפורש בצמצום", הרי שכיום שיטת המשפט שלנו עברה לעיקרון הפרשנות התכליתית, גם בדין הפלילי, כך שמקום בו לא ידעו בתי המשפט אם התנהגות מסוימת אמורה לכנס לגדרי העבירה, אם לאו, לא בהכרח תינקט פרשנות מצמצמת, אלא תינקט פרשנות תכליתית.

תאריך:  07/06/2009   |   עודכן:  07/06/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עיקרון החוקיות משנס מתניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עצה מ'סתם איש'
7/06/09 16:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רדיקאלים חופשיים
07/06/2009  |  ד"ר אלון דהן  |   מאמרים
המושג אכיפת החוק הוא תולדה של הסכמה בין בני אדם. ישנם גורמי ממשל במדינה, וגורמי ארגון בתאגידים, שעוסקים בקביעת חוקים ותקנות ולצידם נוסדו גורמי אכיפה שתפקידם כפול: לוודא ביצוע וליצור תהליך של התראה ועונש למי שלא מבצע את הנדרש בחוק.
07/06/2009  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
תוחלת החיים של נשים בישראל היא 81 שנים וגבוהה משל הגבר הישראלי. עם זאת, מיקום תוחלת החיים של האישה הישראלית נמוכה ביחס לזו של הגבר הישראלי בהשוואה למדינות מערביות אחרות בעולם. יתכן שהדבר קשור לעלייה בתחלואה של נשים בעיקר ממחלות לב וכלי דם שהיו בעבר נחלתם של הגברים יותר.
07/06/2009  |  לימור בן-חיים  |   מאמרים
אם הבעיה המשפטית שלכם היא מורכבת או מעורב בה המון כסף, קרוב לוודאי שלא תרצו להתמודד עם כל הנושא ללא עורכי דין (רצוי מנוסים). עורכי דין, הם הרבה מעבר למידע מנהלתי, חוקתי - הם מספקים אסטרטגיה משפטית ומיישמים טכניקות וכישורים מתוחכמים בבעיות משפטיות. במצב אידיאלי, תוכל למצוא עורכי דין שיוכלו לשרת כ"מאמנים אישיים" שלכם בנושאים משפטיים ויעזרו לכם לרכוש השכלה משפטית רלוונטית וישמשו כיועצים משפטיים במקרה הצורך.
07/06/2009  |  יואב לוי  |   מאמרים
לפי חזון אובמה, במזרח התיכון יש מקום בעיקר למדינות מוסלמיות. מדינת ישראל תפקידה הוא לייצג את האינטרס האמריקני, המערבי באזור מול כל מדינות האיסלאם, ברגע שמדינת ישראל תמעל בתפקידה זה, אזי לאמריקנים לא יהיה צורך בנו באזור זה יותר, הידידות רבת השנים תתפוגג לה כלא הייתה ובאותו רגע אנו נקבל גט כריתות מיידי "מחברתנו הטובה". מבחינת ממשל ארה"ב, אנחנו רק עוד כוכב בדגל ארה"ב. אובמה הוא נשיאנו (ולא, לא הרב עובדיה יוסף) ומי שמייצג את תושבי המדינה מולו הוא בנימין נתניהו. נתניהו עצמו הוא רק בובת חוטים שזזה על-פי גחמותיו של אובמה ואנחנו לוח השחמט שלו ועל פיו יישק דבר.
07/06/2009  |  מיכאל לוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il