ותמ"ל (הוועדה לתכנון בניה מעודפת) אישרה תוכנית לבניית 3,700 דירות ו-8,700 מ"ר מסחר על 432 דונם, קרקע מתפנה של מחנה צריפין. אך התוכנית "נתקעת", אולי לשנים רבות. הסיבה: התוכנית כוללת סלילת כביש שיעבור דרך מתחם בבעלות שלמה נדל"ן. החברה הגישה התנגדות, וללא הסכם אתה אי-אפשר יהיה כנראה לבנות את חלק הארי של הדירות.
על-פי התוכנית, ניתן לבנות לפי שעה 640 דירות, כלומר 17% מהבניה המתוכננת. בנית דירות נוספות מותנית בסלילת כביש 35, שיהיה כביש הכניסה העיקרי לאלפי הדירות.
כביש זה עובר במתחם בבעלות שלמה נדל"ן, והתוואי שלו עובר אפילו על מבנים קיימים. אין פלא שהחברה הגישה התנגדות. "התוכנית אינה בת מימוש, ואינה מתאימה להליכי הוועדה לתכנון מבנים מועדפים" מועדפים" - כותבת החברה.
בדיקת News1 מצאה, שבבעלות שלמה נדל"ן 122 דונם, בצריפין, המחולקים לשני מתחמים.. המתחם הגדול הוא מתחם השוק הסיטונאי, בן 67 דונם. שלמה נדלן רכשה אותו במאי2014 מתנובה, ב-120 מיליון שקל. שוויו הנוכחי - 125 מיליון שקל. הבעלים הרשום היא רשות מקרקעי ישראל. לשלמה נדלן זכויות חכירה עד 2058. אך מכיוון שלחברה יש אופציה להאריך את חוזה החכירה ב-49 שנים נוספות, הרי למעשה הוא שלה.
על המתחם עומדים כיום בניינים בני 14,100 מ"ר המושכרים ל-60 בעלי חנויות. ההשגרה מניבה לשלמה נדל"ן רווח של 9 מיליון שקל בשנה.
זכויות בנייה לעוד 69,000 מ"ר
שלמה נדל" רכשה את המתחם בעיקר בגלל תוכניות הבנייה: מותר לבנות עליו כ-69,000 מ"ר, בנוסף למבנים הקיימים, ליעדים שונים. שווי הנכס עם השלמת הבנייה עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים.
סלילת הכביש מנוגדת לכאורה לזכויות הקניין החוקיות של שלמה נדל"ן. היא גם תפגע במבנים קיימים וברווחי החברה. חשוב מכל, סלילת הכביש תפגע בתוכניות הבנייה וההשקעה של. החברה.
בבעלות שלמה נדל"ן גם מתחם סמוך בן 53 דונם, גם הא חכור לעשרות שנים מרמ"י ועליו מבנים בני 22,500 מ"ר, המיועדים בעיקר לשימושי החברה בעיקר בתחום השכרה רכב. קיימות זכויות בנייה לעשרות אלפי מ"ר נוספים. המבנים מושכרים ומניבים ברווח של 21.4 מיליון שקל לשנה. אם השמאי
אהוד המאירי העריך את שווי המתחם ב-263 מיליון שקל. לא נמסר בניית הדירות תפגע גם במתחם זה.
מה תעשה רמ"י? היא אינה יכולה לבטל או לשנות את חוזה החכירה על קרקעות השוק, שנחתם כחוק ותוקפו לעשרות שנים. רמ"י יכולה לבקש משר האוצר
משה כחלון להפקיע את המתחם, בתוקף סמכותו. אולם במקרה זה על המדינה לשלם פיצויים על-פי השווי הריאלי של הקרקע. שלמה עשויה לערער בבתי המשפט על עצם ההפקעה ועל הסכומים שמוצעים לחה, והדיונים ימשכו שנים לא מעטות.
רמ"י יכולה לנהל מו"מ עם עתליה שמלצר, בעלת השליטה בשלמה נדל"ן, ולהציע לרכוש ממנה חזרה את הקרקע או לשלם פיצויים. מבחינת שלמה נדל"ן, פירוש הדבר יהיה ביטול תוכניות בניה מרכזיות של החברה. היא תדרוש פיצויים או תמורה גבוהים מאוד, שיעמידו אולי בספק את כדאיות בנית אלפי הדירות.
התוכנית לבניית 3,700 דירות בצריפין סופגת עוד התנגדויות: עירית ראשון לציון דורשת לבנות את הדירות בשלבים, יחד עם סלילת כבישים מתאימים. גם החברה להגנת הטבע וארגון צרכני התחבורה הציבורית הגישו התנגדויות. הדיון כשלעצמו, בוועדת ההתנגדויות של הותמ"ל, ימשך זמן ניכר, ואחר כך אפשר לערער בבית המשפט. אולם אם הבנייה הפועל מתוכננת ממילא לעוד כמה שנים, יש אולי די זמן לנהל מו"מ עם המתנגדים.