חברת
רכבת ישראל הודיעה (יום ג', 13.9.16) כי רכבת העמק לא תחל לפעול בלוח הזמנים המתוכנן - בחג הסוכות הקרוב, והפעם לא בגלל עבודות בשבת.
לדברי ההנהלה, שלושה עובדים דורשים תוספת שכר חריגה, והוועד יצא להגנתם, במהלך פופוליסטי כלשונה.
בהודעת הרכבת נאמר: "שלושה עובדים מנסים לסחוט את הקופה הציבורית, ועד עובדי הרכבת מגבה אותם ודורש מתן הטבות ושיפור תנאי שכרם בשל העברתם מתא איתות ישן אל מרכז השליטה והבקרה המתקדם והמשוכלל בחיפה, חוף כרמל. הנושא נדון לפני מספר ימים בבית הדין האזורי לעבודה, אשר קבע כי אין להוציא צו מניעה כנגד שביתת העובדים, גם במחיר של פגיעה בנוסעי הרכבת ובמועד שנקבע לפתיחת קו העמק. היום ערערה הרכבת על פסק הדין אולם השופט בחר לבקש מהצדדים להמשיך לדון. למעבר יש לכל היותר השפעה על שלושה עובדים בלבד וגם זאת בזמן נסיעה שאינו עולה על 15 דקות לכיוון.
"לכן, החל מיום ראשון (11.9) מונע ועד עובדי הרכבת מנהגי רכבות הנוסעים להתייצב להדרכות בנהיגה בקו העמק בין חיפה ובית שאן. ביטול ההדרכות מונע את הכשרת הנהגים ואת פתיחת קו העמק על-פי לוחות הזמנים המתוכננים, בעוד מספר שבועות - בחג הסוכות".
תא האיתות האחרון מתקופת המנדט הבריטי שנותר מחוץ למרכז השליטה והבקרה, בחיפה מזרח, מיועד לעבור אל תוך מרכז הבקרה השוכן מעל לתחנת הרכבת חיפה חוף הכרמל, מרחק קילומטרים ספורים.
לקראת פתיחת קו העמק, צפויה לגדול באופן משמעותי פעילות הצוות ולכן הוחלט יחד עם הטמעת קו העמק במערכת האיתות והשליטה - לשלב גם את עובדי תא האיתות ההיסטורי במרכז הארצי החדיש והמודרני.
מהנהלת רכבת ישראל נמסר: "אנו תמהים על החלטת בתי הדין לעבודה על כך שיש לפצות את העובדים על צעד שלמעשה מיטיב עם תנאי העבודה שלהם. אך עם זאת, רכבת ישראל מכבדת את הצו והשהתה את העברת העובדים. רכבת ישראל בטוחה שיו"ר ההסתדרות יירתם למען השבת הסמכת הנהגים לרכבת העמק כמתוכנן, ולפתיחת הקו במועד".
ואילו מוועד עובדי הרכבת נמסר: ״לאחר שבית הדין האזורי ובית הדין הארצי לעבודה דחו מכל וכל את טענות הנהלת רכבת ישראל, פונה עתה ההנהלה להאשים את העובדים במחדליה שלה תוך שהיא לא בוחלת בסילופים ובחצאי אמיתות.
"בית הדין האזורי קבע כי העיצומים לא פוגעים בנוסעים. עוד הוא קבע כי מדובר בצעדים מידתיים ויש לפצות את העובדים על זמן הנסיעה שנוסף להם - ואכן, דרישת הוועד הייתה לפצותם על זמן הנסיעה בלבד בניגוד לדברי ההנהלה. בית הדין לעבודה אף הביע תמיהה על כך שהנהלת הרכבת סירבה לנהל על כך משא-ומתן. בית הדין הארצי כאמור קיבל טענות אלה. יש להצטער שהנהלת הרכבת מסרבת פעם אחר פעם לנהל הידברות עם הוועד ופונה להכפשות בכלי התקשורת. מוטב להנהלת הרכבת להתחיל ליישם את החלטות בית הדין במקום לבזות אותו״.