|   15:07:40
דלג
  אהוד ברק  
ראש הממשלה לשעבר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

משולש של איומים

עיקרי דברי שר הביטחון במפגש עם המועצה לשלום ולביטחון ברמת גן [י"ז בסיוון תשס"ט, 09.06.2009]
10/06/2009  |   אהוד ברק   |   נאומים   |   תגובות
ברק. ציר הרשע חי [צילום: פלאש 90]

המציאות הגיאופוליטית העולמית עומדת בסימן "טריאדה" - משולש של איומים או אתגרים. הפוליפרציה של נשק גרעיני, הטרור המוסלמי הרדיקלי והתופעה של מדינות, ואפילו פרובינציות, סוררות או כושלות - אפגניסטן או סומליה לצורך העניין, דרום לבנון או סומליה.

בהתמודדות עם האתגרים האלה, למי שעמד על ההתפתחויות שהיו לאחרונה בצפון קוריאה, הניסוי הגרעיני והצורה הבוטה שבה דיקטטור מדרגה שלישית, שלא מסוגל להאכיל את עמו בתפוחי אדמה, מוצא את עצמו בניגוד לעמדת כל העולם - ארה"ב, רוסיה וסין, עומד ומחליט להגיע לנשק גרעיני, ומגיע לנשק גרעיני.

כשמסתכלים על התמונה הזאת, כשרואים מה קורה באפגניסטן שמונה שנים אחרי שארה"ב נכנסה לשם, את הקשיים שעלולים להתעורר אחרי זה בעירק, ואת העיכוב בשבועות האחרונים, פקיסטן נראית קצת יותר טוב בשבועות האחרונים - אבל הדברים האלה יכולים להשתנות בלי שום התראה מוקדמת ואנחנו יכולים לראות התפוררות של המערכת שם. מי שמסתכל על הדברים האלה מבין, שנכון לעת הזאת, שמונה שנים אחרי ה-11 בספטמבר, המצב הוא עדיין שהציר הרדיקלי והכוחות שמניעים את המערכת כולה לכיוונים שליליים, ומובילים את המערכות כולה עם אנרגיות והצלחות, ועם יכולת השפעה רבה על ההתפתחויות בעתיד.

גם אם מסתכלים על האזור שלנו בצורה קצת יותר מצומצמת, על הציר הרדיקלי, "הבננה השיעית" הזאת שנפרסת מטהרן, בואכה החופים של הים התיכון מדרום לביירות, עם זרוע בחמאס בעזה, והציר הזה מתחזק, פעיל, ועדיין לא ברור שהגל הזה הגיע לשיאו ונבלם בו כוחם באופן מלא.

בתוך המתאר הזה שיש בו אתגרים, ישנן גם הזדמנויות, שנוצרת כתוצאה, בין היתר, מההתפתחויות באירן. במזרח התיכון נוצרת זהות אינטרסים שלא הייתה בעבר בינינו לבין המשטרים המתונים באזור, בינינו לבין הנהגת העולם, סביב ההתארגנות אל מול העלייה של אירן, אל מול הציר הרדיקלי, נותר שילוב אינטרסים שלא היה קודם, מי שמסתובב היום במדינות ערב ושמדבר עם המנהיגות הערבית, מוצא אצלם רגישות וקשב גבוהים מאוד למה שנמצא באירן. הדברים האלה, ביחד עם ממשל אמריקני חדש, אסרטיבי, בוטח בעצמו, ונהנה מפופולריות עצומה, שהחליט להקדיש את האנרגיות בתחום המדיני באזור הזה, בנושא של הסדר אזורי והתקדמות בינינו לבין הפלשתינים, כל הדברים האלה יוצרים גם הזדמנויות יוצאות דופן, וראוי שישראל תיבחן נכון את דרכה, ותנווט נכון בתוך המערכת הזאת של אתגרים והזדמנויות.

ארה"ב

ארה"ב היא שותפה אסטרטגית עם חשיבות עצומה לישראל. כל מי שעיניו בראשו מבין שהן כדי להתמודד בצורה נכונה ויעילה עם האתגרים שהצבעתי עליהם קודם לכן, להבטיח את העליונות האיכותית של צה"ל מול כל השכנים, כדי להבטיח את המוכנות לתסריטי חירום ולהידרדרויות, וכמובן כדי לנוע בשדה המדיני קדימה. בכל המקרים האלה אנחנו נדרשים לארה"ב. אני הייתי בשבוע שעבר בביקור בארה"ב, פגשתי את כל השרשרת מהנשיא ושר ההגנה ועד הסנאט, במרכז השיחות שלי שם, עמדו נושא הביטחון כמובן, מה שקורה לנו בצפון ובדרום, האיום האירני, ההיערכויות לקראת תרחישים ביטחוניים, ושמירת העליונות האיכותית שלנו. זאת לצד, קידום נושאים כמו ה"חץ" ונושאי פיתוח אחרים שאנחנו שותפים בהם עם האמריקנים. אבל, באופן טבעי, השיחות התגלגלו גם לתוך התחום המדיני, אל הצורך בתיאום מדיני, ואני אומר לכם, שאני יצאתי עם הרגשה ברורה משם, שגם כאשר יש לנו פה ושם מחלוקות עם ארה"ב, ויכולות להיות לנו מחלוקות על נושא כזה או אחר, גם עם הממשל הזה, שאיננו דומה בעמדותיו היסודיות לא לממשל בוש, ואפילו לא לממשל קלינטון, גם עם הממשל הזה עומדת מתחת לכל השיח תשתית עמוקה של ערכים משותפים ושל עמדות או גיבוי, שבתחום הביטחוני הוא חזק מאוד, הוא יציב מאוד, ואני חושב שאם אנחנו נשכיל לפעול נכון אנחנו יכולים להוביל לפעולה מתואמת עם הממשל הזה גם בתחום המדיני. אני יצאתי מארה"ב יותר אופטימי ממה שהגעתי לשם, אופטימיות זהירה, אבל אופטימיות.

גרעין (אירן+צפון קוריאה)

אנחנו לא בפוזיציה לומר לאמריקנים לעשות או לא לעשות ניסיון להגיע לשיח, עם האירנים, אבל אנחנו בשיח איתם, עומדים על כך שהדיאלוג הזה יהיה קצר, יהיה תחום בזמן, יהיה מלווה, לבטח כשאנחנו רואים ברקע מה קרה בימים האחרונים בצפון קוריאה, בתחושה בהירה אצל האירנים שמדובר פה בדיבור שיש מאחוריו גם נחישות לנקוט צעדים נוספים במידה שהדיבור לא יספיק. אנחנו חושבים שזה צריך להיות מוגבל בזמן, מלווה בסנקציות רכות כבר מראש, עם הכנת התשתית, ביחד עם הרוסים והסינים, שהם השותפים גם להתמודדות עם צפון קוריאה. להכנת התשתית לסנקציות חריפות בהרבה תחת "פרק 7" של אמנת האו"ם, שמאפשר גם סנקציות יותר חריפות וגם נקיטת פעולות, מעבר לסנקציות, במידה שהסנקציות אינן פועלות.

אנחנו חוזרים ואומרים גם לידידינו בעולם, ויריבינו שומעים את הדברים, שישראל איננה מורידה, בהקשר האירני, שום אופציה מהשולחן. אנחנו ממליצים לאחרים לנהוג באותו אופן, ואנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים.

הסדר אזורי כולל

הסדר אזורי כולל לשלום ושיתוף פעולה, שעומד במרכז המדיניות של נשיא ארה"ב, הוא מעלה אפשרות לשיתוף יסודי בין רבים שמעוניין בהם העולם החופשי, בהנהגת ארה"ב, מעוניינות בהם ההנהגות הערביות המתונות באזור, ואנחנו מעוניינים בהם. אני מאמין שאנחנו צריכים להשתתף, ובכל לב לברך ולקדם את הרעיון של הסדר אזורי כולל. כאשר מתבוננים על הסכסוך במזרח התיכון בתוך המשקפיים של הפלשתינים וישראל בלבד, הפלשתינים הם תמיד האנדרדוג, הם באופן טבעי הצד החלש, אנחנו באופן טבעי הצד היחידי שיכול לתת משהו, והמשוואה היא באופן בסיסי בלתי נוחה לנו בשיח הבינלאומי.

כאשר "פותחים את הזום" ומתבוננים עם המזרח התיכון, בין תוניס לטהרן, למשל, אי-אפשר לטעות בעובדה שישראל היא היישות המבודדת, ישראל היא היישות המאוימת, זה נכון שהיא שולטת כרגע בפלשתינים, אבל מהקהילה של המדינות הללו, בין תוניס למפרץ הפרסי, יש לישראל הרבה מה לקבל ולא רק מה לתת, והשיח יהיה שיח שמכיל פוטנציאל של התגברות על חלק מהנושאים, שהם קשים מאוד לפיתרון כאשר השיח אך ורק במעגל שבינינו לבין הפלשתינים. אם לתת דוגמאות, בתוך ארכיטקטורה של הסדר אזורי, קל מאוד לדון בשיתופי פעולה והחלפת אינפורמציה בקשר למאבק בטרור המוסלמי הרדיקלי, פרויקטים כלכליים משותפים, שיהוו "אזיקי שלום", וכל אחד מכם יכול לחשוב על דברים נוספים.

לבנון

התוצאות של הבחירות נראות לי בסופו של דבר בכיוון חיובי, בניגוד לתחזיות שרווחו בהרבה בירות, כולל אצל רבים בתוכנו, שהחיזבאללה ייצאו כשידם על העליונה. נראה שבכל זאת הכוחות של חרירי, בגיבוי של חלק מן הנוצרים, הצליחו לנצח בבחירות. לא צריך להשלות את עצמנו, החיזבאללה עדיין פעיל, אני לא רואה עדיין את הממשלה החדשה שתקום מרסנת אותו כפי שהיה דרוש. אנחנו כולנו ותיקי התנסות עם לבנון, רצוי לא לשגות באשליות. בכל הקשור ללבנון, מתחייבת אחריות ושיקול דעת. אנחנו לא מאוד אוהבים את אספקת הנשק האמריקנית ללבנון בחודשים האחרונים, אנחנו עדיין חוששים וחושבים שחלק מהאמצעים האלה יכולים להגיע בסופו של דבר לידי החיזבאללה, אבל צריך בפירוש לעשות את ההבחנה הנכונה, צריך לאפשר את ההזדמנות המדינית לממשלת לבנון החדשה, צריך להעמיד מחדש את הדרישה הבינלאומית, כמובן שאנחנו נגבה אותה, לפעול ברוח ההסכמים הקודמים, מההחלטות שליוו אותנו ביציאה מלבנון בשנת 2000, דרך החלטת מועצת הביטחון בסיומה של מלחמת לבנון השנייה, ואת הדרישות הבינלאומיות האחרות. ללבנון יש פוטנציאל להפוך למקום שקט, אבל הדבר הזה דורש הוכחה, ורק ימים יגידו אם זה אכן מתקיים...

נאום אובמה

הנאום של אובמה נאום חשוב מאוד. אני חושב שאת המשמעויות האופרטיביות שהיו בתוכו, אפשר וצריך למנף בהידברות ובתיאום עם ארה"ב. זה נאום שהיה מכוון אל העולם המוסלמי, לסוג של שיח הרבה יותר ישיר, מעל הראש של ממשלות ושל מערכות שלטון, ישירות אל אזרחים מוסלמיים. אבל גם אוזניים ישראליות שהקשיבו, מצאו שם לא מעט ישירות וחדות בתיאור הצדדים שקשורים אלינו, גם אם כל אחד מאיתנו היה מנסח חלק מהקישורים, או חלק מהמשפטים שם, בצורה אחרת.

אנחנו מוכרחים להבין כאשר אנחנו משוחחים עם האמריקנים, שבעיניהם יש להם אינטרסים רחבים מאוד בעולם המוסלמי כולו, לא רק במזרח התיכון, אלא ממרקש ועד בנגלדש, ועד אינדונזיה, והם פועלים מכוח קביעתם את האינטרסים הללו בשלמותם.

תאריך:  10/06/2009   |   עודכן:  10/06/2009
אהוד ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משולש של איומים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטון גו'ן
10/06/09 04:48
2
cid
10/06/09 05:29
3
Magshim
10/06/09 10:04
4
מד' ליונה עיוורת
10/06/09 15:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא כל הסדר המכונה על-ידי הצדדים "הסתלקות" הוא אכן כזה. יש לשקול כל מקרה לגופו, ולבחון בעיקר את תנאי ההסדר. אם אלו אינם ידועים, אם חסר מידע בקשר לגודל הקבוצה או לסכום המשולם, או שלא ניתן לחשב את הסכום מתוך התצהירים התומכים בבקשה לאישור תובענה ייצוגית ובתשובה לה, ולכמת את הטעון המשפטי - יש לשקול להפעיל את המנגנון המלא של הסדר פשרה. זאת על-מנת להבטיח את האינטרס המלא של הקבוצה, ולא רק של התובע הייצוגי, ובכך לפעול לקידום מטרות חוק תובענות ייצוגיות.
03/06/2009  |  אסתר שטרמר  |   נאומים
עיקרון הצדק החלוקתי אינו דוגל בכך שלכולם יהיה אותו דבר, כי אם בכך שלכל אחד יהיה המינימום הדרוש לצורך קיום חיים הוגנים לו ולמשפחתו. למעשה, ישנה הצדקה לגישה זו הן במישור החברתי והן במישור הכלכלי.
03/06/2009  |  עאטף עיילבוני  |   נאומים
המסורת של חופש הביטוי התפתחה בבית המשפט העליון, מאז שנות החמישים, באופן הדרגתי, אולם ניתן לזהות בתהליך ההתפתחות כמה צמתים מרכזיים. הצומת הראשון, והחשוב מכולם, הוא פסק-הדין של השופט אגרנט בעניין קול העם. פסק-דין מכונן זה התווה את דרכה של הפסיקה הישראלית - דרך ליברלית המציבה את חופש הביטוי בגרעין התפיסה החוקתית שלנו וקובעת מבחן מחמיר להגבלתו. בעוד שהמסר של פסק-הדין קול העם הוא מסר חזק וברור, הפירוש והיישום של מבחן "הוודאות הקרובה" שנקבע בו - ברור פחות. האם זה מבחן של הסתברות גרידא? האם זה מבחן של תוחלת ברוח נוסחת לרנד הנד? מה היחס בינו לבין מבחנים אחרים כגון מבחן "הסכנה הברורה והמיידית" או מבחן המידתיות החוקתי?
03/06/2009  |  אליעזר ריבלין  |   נאומים
החוק למניעת הטרדה מינית נחקק כידוע לפני 11 שנים וטרם צאתו טופל נושא ההטרדה המינית במקומות העבודה במסגרת החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה. החוק החדש הרחיב את ההתייחסות לנושא ההטרדה המינית, מעבר להיבט שוויון ההזדמנויות, גם להיבט הפגיעה בכבוד האדם ובצדק.
03/06/2009  |  ורדה וירט-ליבנה  |   נאומים
כידוע, אחת מהקללות המוכרות בסין היא, "הלוואי שתחיה בתקופה מעניינת"... ובכן, מבחינה כלכלית, אנחנו חיים עכשיו בתקופה מעניינת מאוד. נדמה לי, שכולנו מאחלים לעצמנו ש"התקופה המעניינת" הזו תסתיים כמה שיותר מוקדם.
02/06/2009  |  ציון קינן  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il