"מערכות הבחירות האחרונות עסקו במידה רבה בצורך להוזיל את יוקר המחיה, אך זה לא יקרה אם נמלי הים של ישראל לא יתייעלו". כך הסכימו (יום ה', 6.10.16) חברי ועדת הכספים בדיון מעקב בנוגע להתנהלות נמל אשדוד, אך גם נמלי ים אחרים, שגורמת לעיכוב בפריקת סחורות וטעינתן, בשחרורן ובעיכוב אוניות מחוץ לנמלים, מה שמביא להתייקרות מוצרי הייבוא לצרכן הישראלי. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, דרש מרשות החברות הממשלתיות לקדם שינוי תפישתי בהפעלת הנמלים וכן מהנהלות הנמלים לשפר את השירות, בעיקר בקיצור משכי זמן ההמתנות לפריקת וטעינת סחורות.
ח"כ
מיקי זוהר (הליכוד) מיוזמי הדיון בוועדה: "עליות היבוא בארץ גבוהות, כי אוניות שמגיעות ארצה לא יכולות לקבל שירות מהיר. זה קורה באופן איטי כי בנמל אשדוד בהרבה מקרים לא יכולים לתת את השירות בגלל מחסור בכוח אדם ובבעיות בתשתיות. העיכובים בנמל ובתהליכי ההובלה ובזמן שלוקח לרוקן אונייה, מובילים לייקר מוצרים ב-10%. כשהלכנו לבחירות דיברנו על יוקר המחיה נושא שיש לפתור יחד עם מחיר הדיור. אז לא רק שלא פותרים אלא המחירים יקרים יותר בגלל כמה עובדים חסרים בנמל אשדוד. עובדי הנמל טובים אך גם הם בני אדם. יש לתגבר אותם בעוד עובדים. נאמר לנו בכנות מנמל אשדוד שרשות החברות פועלת משיקולים כלכליים גרידא, כמה כסף חיובי או שלילי ייצא באקסל ומי שמשלם זה הציבור והנבחרים שלא מספקים את הסחורה. אם רשות החברות לא רוצה להבין שיש לעשות שינוי במדיניות נקדם חוק שיחייב אותה לעשות זאת. המדיניות חייבת להשתנות, לשפר השירות גם על חשבון הרווחיות".
ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה), גם הוא מיוזמי הדיון: "ברוב הנמלים בעולם שחרור הסחורות הוא עניין של שעות. יש נמלים שבהם ממתינים רק 6-5 שעות. כל יום המתנה זה הון עתק ואת זה בסוף משלמים הצרכנים. משהו נפל בין הכסאות בכל הרפורמות והאזרחים משלמים. אולי חברות נמלי הים נעשו כלכליות ורווחיות יותר אך הכל על חשבון האזרחים. אין טעם ברפורמות אם בשורה התחתונה אין ייעול והורדת מחירים".
נשיא לשכת הספנות,
יורם זבה: "לעגון מחוץ לנמל 10 ימים זה אסון ומישהו משלם את זה. שיפור בתחום הזה יעזור מאוד לסחר חוץ של מדינת ישראל, שזה שני שלישים מהתמ"ג, אחד האחוזים הגבוהים בעולם".
מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל: "אנחנו פועלים בהתאם לחוק ולתקנות וגם התעריפים בהתאם לצו התעריפים ואף גובים פחות מכך בגלל התחרותיות. מאז הקמת הנמל לא קיבל שטחים נוספים למרות שהפעילות גדולה ולעיתים עומסים עצומים כי הנמל צפוף וזה מעכב את הפריקה והטעינה בנמל. אנחנו צריכים עוד שטח לנמל. מאז הדיון הקודם קלטנו 32 עובדים נוספים. אז חיכו גם 14 ו- 18 ימים והיום מחכים 4-3 ימים. אוניות מכולות נכנסות מיד. אוניות מטען של ברזל וכד' מתעכבות. ככל שנראה צורך בקליטת עוד כוח אדם נעשה זאת. יש לנו בעיה של מחסור בתשתיות, מחסור בשטח לקליטת סחורות".
ח"כ זוהר השיב לבלומנטל: "ברגע שתפנו קצת מכוניות שמכניסות לכם הרבה מאוד כסף, תיפתר בעיית השטח. אם אתה יבואן רכב נוח לך לאחסן את הרכבים בנמל לפרק זמן ארוך עד המסירה, כדי לא לשלם את כל המיסים ואז הנמל גובה המון כסף. כלומר מדובר בשירות שסותם את הנמל וזה בא על חשבון כל שאר המוצרים".
סגן מנהל מכס אשדוד, עודד מצר, טען ש"המכס לא מהווה גורם מעכב בסחר הבינ"ל. יש סחורות שמשתחררות תוך 40 דקות. אנחנו לא בודקים את כל הסחורות אלאל באופן יחסי ולפי מדגמים ובהתאם למנגנון לפיו אנחנו מעריכים מטענים חשודים".
סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה: "רשות החברות היא לא הגורם הבעייתי כאן. נושא השירות לא פחות חשוב עבורנו ואם הנמל מרוויח 100 מיליון ש"ח בשנה זה לא צריך לבוא על חשבון השירות. יש כאן מכלול של בעיות, תשתיות ומקומות וכד'. יש תוכנית אסטרטגית לנמל אשדוד והדבר יעזור בפתרון הבעיה וגם מקימים נמלים חדשים".
היו"ר גפני סיכם את הדיון והודיע: "ועדת הכספים לא תסבול את הימשכות המצב הזה. לא ייתכן שהצרכן הישראלי ישלם על זה שהנמל צריך להרוויח. ניתן שחברות נמלי הים יהיו חברות רווחיות אבל קצת פחות אם הדבר נדרש להתייעלות ולהורדת מחירים. יש התנגשות בחוק שקובע שהנמלים צריכים להיות חברות רווחיות לבין מדיניות הממשלה להורדת יוקר המחיה. החברה פועלת רווחית מחזיקה שטחים בהם מחזיקים רכבים זמן רב ומרוויחה מכך ואז לא קולטת סחורות אחרות. יש הוצאות רבות ליבואנים, בין היתר מהאחסון שלוקח זמן, ביורוקרטיה ואוניות בלב ים". לנציגי רשות החברות והנהלת נמל אשדוד אמר גפני: "אני דורש שתוך חודש, אחרי החגים, תבואו ותודיעו שהמצב הזה השתנה באופן דרמטי. אם לא נאלץ לשנות את החוק, לפי ההחלטה מה עדיף - שהחברה תרוויח קצת פחות אך הציבור ירוויח מירידת מחירים. אני אפנה ללשכה המשפטית של הוועדה שתכין טיוטת הצעת חוק לשינוי ההגדרות של חברות נמלי הים".