|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

דוח המבקר על הפנסיה

צה"ל העלים מהאוצר נתונים במיליארדי שקלים

אגף כוח אדם הפר החלטת ממשלה ולא העביר לאוצר את המסמך המלא בנוגע להגדלות שנותן הרמטכ"ל לפורשים משירות קבע ביקורת על בכירים באוצר בשל ניהול כושל של המו"מ על תקציב הביטחון
26/10/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
אייזנקוט. "כל הנתונים על השולחן" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

צה"ל מסר לוועדת לוקר לעניין תקציב הביטחון ולחשבת הכללית, מיכל עבדאי-בויאנג'ו, נתונים מטעים בנוגע להגדלות שמקבלים הפורשים משירות קבע. ההגדלה הממוצעת הייתה גדולה ברבע מזו שנמסרה לשני גורמים אלו - מגלה (יום ד', 26.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח המיוחד שלו על מצב הפנסיה בישראל. בעלי התפקידים בתקופה הרלוונטית היו: הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט; מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל; ראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי; והיועץ הכספי לרמטכ"ל, תת-אלוף ששון חדד.

הרמטכ"ל רשאי להעניק הגדלה של שיעור הגימלה לפורשים, והיא למעשה ניתנת אוטומטית: 97% מכלל הפורשים בשנים 2015-2013 קיבלו אותה. צה"ל מסר לוועדת לוקר ולחשכ"ל, כי הגידול הממוצע הוא 6% - בעוד שבפועל הוא עמד בשנים אלו על 8.5% והגיע בשנת 2015 לשיא של 8.8%. מדובר בהפרש של מאות מיליוני שקלים בשנה ובחבות אקטוארית של 2.9 מיליארד שקל, שלא הובאו בחשבון בהמלצות ועדת לוקר ושלא נכללו בדוחות הכספיים של המדינה. יתרה מזאת: משרד הביטחון וצה"ל כלל לא בדקו את המשמעות התקציבית והאקטוארית של תוספות אלו.

איזנקוט: אתחיל לבדוק אישית

בשנת 2015 קיבלו קרוב למחצית מהפורשים הגדלה של 8% ומעלה, 29% מהפורשים קיבלו הגדלה של 10% ומעלה, 15% מהפורשים קיבלו הגדלה של 14% ומעלה ו-1.4% מהפורשים קיבלו הגדלה של 19%. רובם המוחלט של הפורשים קיבלו הגדלות בשיעור של 6% ומעלה (86.3%). בשנת 2015 עלו הגדלות הרמטכ"ל לעומת 2013, בעיקר בטווחי ההגדלה הגבוהים של מעל 11%.

ביוני השנה הגיב איזנקוט על הממצאים בפני צוות הביקורת: "יש פערים שאתם מצביעים עליהם והם נכונים... יש אנשים שאחראים על זה באכ"א... והם עושים את החישוב... זה לא מקבל את החותמת של הרמטכ"ל ורובם יכולים לקבל שישה, שמונה או תשעה אחוזים. זה חלק קטן מאוד עד כדי 19%, וכשזה נאמר לי, על פניו אמרתי שזה לא מקובל... זה נראה לי לא הגיוני ולא מקובל לעשות 19%, אני רואה בזה בעיה. לכן בדיון שנערך אצלי אמרתי שהאישור הפרטני שלי יינתן מעל 8%, וכל מקרה כזה ידוע ויסבירו לי, ברחל בתך הקטנה, למה נכון לתת מעל 8%.

"עכשיו אני מבין שבמשק, כשעשו בדיקה והשוואה לגופים אזרחיים, יש גם כלים אחרים של לתת דרגות ולעשות מהלכים שישפרו וזה נעשה במקרים בהם הגימלה הצפויה קטנה... העניין של שקיפות נתונים בכלל לא שאלה, מבחינתי. כל הנתונים על השולחן ובצורה שקופה בכלי שייקבע". יצוין, כי איינזקוט אפשר שלא לקבל את אישורו לתוספות הגבוהות בשליש מהשיעור שנמסר לוועדת לוקר. ואילו משרד המבקר מעיר, כי עליו להביא בחשבון שבדרך כלל כבר ניתנת אותה תוספת של 6%, ומציע לאיזנקוט לבדוק את המדיניות בכללותה ולהכניס בה שינויים.

"התנהגות פסולה של אכ"א"

ממצא נוסף של שפירא: אכ"א העלים מהאוצר נתונים. האגף הערים קשיים על האוצר, אשר ביקש לקבל את מסמך מדיניות הרמטכ"ל בנושא הגמלאות, ובניגוד להחלטת הממשלה - מסר לו מסמך חלקי בלבד. נדרשה פנייה של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, לשר הביטחון דאז, משה יעלון, כדי שצה"ל יעביר את המסמך המלא. כך לא התאפשר לאוצר לבצע בקרה נאותה על ההגדלות שמאשר הרמטכ"ל ועל יישום החלטות הממשלה שנועדו להגביל את סמכויותיו בנושא זה; שפירא קורא לממשלה לאכוף החלטות אלו.

המסמך שהועבר במקור למטה השכר באוצר לא כלל את חישוב ההגדלה הרגילה של אחוזי הפנסיה, שיכולה להגיע כאמור ל-19%, והעלים מהאוצר גם הגדלות אחרות שיכול הרמטכ"ל להעניק. משרד מבקר המדינה "רואה בחומרה התנהלות פסולה זו של אכ"א, מפנה את תשומת לב הרמטכ"ל להתנהלות פסולה זו של אכ"א, ומעיר, כי על הרמטכ"ל להורות לאכ"א להעביר למטה השכר את כל הנתונים והמידע הנדרשים לאגף החשכ"ל במשרד האוצר לצורך הפיקוח והבקרות שלו".

הגדלות הרמטכ"ל מאפשרת לשפר את תנאי הפנסיה של משרתי הקבע המשרתים תקופה קצרה יחסית. היא גם יכולה לשמש ככלי לתמרץ אנשי קבע לחזור לשירות קבע או להאריך שירות במקרה של עתודאים לדוגמה. אולם, מדגיש שפירא, במקרים מסוימים מדיניות זו מזכה פורשים בגיל צעיר יחסית, בשיעור הגדלה נמוך משמעותית מפורשים בגיל מבוגר יותר. "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התופעה של הגדלה גורפת של הגמלאות לאנשי הקבע בלא שתועדה סיבת ההגדלה וללא יכולת לבצע בקרה נאותה על ההגדלות", ממשיך שפירא.

שפירא מותח ביקורת גם על מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ועל הממונה על התקציבים, אמיר לוי, באומרו שהם ניהלו באופן לא תקין ולא יעיל את המו"מ עם משרד הביטחון וצה"ל על הסיכום התקציבי, וללא ליווי של הייעוץ המשפטי במשרד האוצר. אגף התקציבים ניהל מו"מ בנושאי שכר וגמלאות, שיש להם משמעויות כספיות גדולות ועשויות להיות להם השלכות רוחב על יתר גופי הביטחון, ללא תיאום ושיתוף של אגף הממונה על השכר. אגף התקציבים לא שיתף במו"מ את אגף החשכ"ל, אף על-פי שהוא אמון על ביצוע בקרות על נתוני השכר והגמלאות בצה"ל; לא את אגף שוק ההון, על-אף שהאגף אמון על קביעת הנחות אקטואריות בחישובי קרנות הפנסיה; ולא את רשות המיסים, אף כי הסיכום כלל סעיפים המתייחסים לנושא הבלו על הסולר.

הסדרי הפנסיה במדינה / דוח ביקורת מיוחד
דוח מבקר המדינה על הסדרי הפנסיה: פנסיה תקציבית וחבות אקטוארית של המדינה, הסדרי הפנסיה בצה"ל, פנסיית חובה לשכירים, תחרות בייעוץ הפנסיוני, העלאת גיל הפרישה לנשים (154 עמ')

תאריך:  26/10/2016   |   עודכן:  26/10/2016
איתמר לוין
+"הדוח מוכיח - הפקרות ולא ביטחון"
16:12 26/10/16  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ עפר שלח, טוען כי דוח מבקר המדינה מוכיח שהכסף הרב שמוזרם לתקציב הביטחון אינו מביא ביטחון, אלא הוצאות מופקרות ולא מפוקחות
(איפה הכסף? [צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+אין מענה לשכירים הנפגעים מפנסיית החובה
15:50 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שימוש בקריטריון יחיד של דמי ניהול בקביעת קרן ברירת המחדל - אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות המוצהרת של אגף שוק ההון
(לבדוק את לקחי פנסיית החובה)
+אין תחרות ראויה בתחום הייעוץ הפנסיוני
15:50 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נמשך החשש לניגודי עניינים של סוכני הביטוח  ▪  לאגף שוק ההון אין נתונים על הייעוץ מחוץ למערכת הבנקאית  ▪  יש לפתח מודלים נוספים שיאפשרו להגביר את התחרות
(מה קורה מחוץ לבנקאים? [צילום: משה שי, פלאש 90])
+כחלון הפר החלטות של הממשלה
15:49 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לא טיפל במועד בהעלאת גיל הפרישה לנשים ובגרעון של הביטוח הלאומי  ▪  שפירא מזהיר: צפוי קושי בהבטחת הביטחון הסוציאלי בעתיד; אין מנוס מהעלאת גיל הפרישה לנשים
(כחלון. שיהוי בלתי מוצדק [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+צה"ל הוליך שולל את משרד האוצר
15:48 26/10/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסתיר נתונים משמעותיים על הגדלת הפנסיה לפורשים  ▪  כחלון לא קיים את החלטות הממשלה בה הוא חבר  ▪  שפירא מזהיר: קושי להבטיח ביטחון סוציאלי נאות בעתיד
(מקבלים הגדלות נדיבות [צילום: אריאל חרמוני])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל העלים מהאוצר נתונים במיליארדי שקלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"ללא תיקון הליקויים יקשה על הממשלה להבטיח ביטחון סוציאלי נאות לאזרחים בעתיד. על הממשלה להמשיך ולהתמודד עם הבעיה של הבטחת פנסיה נאותה לאוכלוסייה המבוגרת במדינה בעתיד, ולהימנע מגלגול נטל התחייבויותיה הסוציאליות לדורות הבאים". כך מזהיר (יום ד', 26.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח מיוחד על מצב הפנסיה.
26/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
הגיע הזמן להתייחס במידה הנכונה והראויה לדוח מבקר המדינה, המצביע על כשל-לחימתו של צה"ל במנהרות "צוק איתן". אחרי ככלות הכל אין להתעלם מן העובדה שהופקו בינתיים הלקחים הדרושים. אלה הרי זכו לביטוי הולם בדוח של האלוף יוסי בכר, שמונה על-ידי צה"ל עצמו, ושבו הצביע על הפגמים ועל המסקנות המתבקשות מהקרב שהתנהל בשעתו במנהרות.
25/10/2016  |  ראובן לייב  |   מאמרים
שורה של סיעות הוציאו מיליוני שקלים בחוזים כוללניים עם יועצים וספקי שירותים, באופן שהקשה ולפעמים מנע את הבדיקה בדבר טיב ההוצאות ועמידתן בהוראות החוק - אומר (יום ג', 18.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על הוצאות הבחירות לכנסת ה-20.
18/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
יזם ההיי-טק בני לנדא תרם לרשימה הערבית המשותפת ולמרצ - מגלה ריכוז התרומות שמפרסם (יום ג', 18.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הדוח כולל את כל התורמים למפלגות בין ינואר 2013 למרס 2015, בעיקר בתקופת מערכת הבחירות לכנסת ה-20. התורמים לפריימריז פורסמו כבר בדוח נפרד.
לסיעת הליכוד היה במארס 2015 גרעון מצטבר של 33 מיליון שקל - מוסר (יום ג', 18.10.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על הוצאות הסיעות בשנים 2015-2013. מצבו הכספי של הבית היהודי קשה במיוחד, עם גרעון של 31 מיליון שקל באותו מועד - כאשר מדובר במפלגה קטנה בהרבה. בנוסף לכך, שפירא קנס את הסיעה במיליון שקל על חריגות מהותיות מן ההוראות בניהול ענייניה הכספיים.
18/10/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
לא נמצא פגם בפעילות V15 וישראל היום  /  איתמר לוין
ההפרות הבולטות: הימין והערבים  /  איתמר לוין
גרעונות עתק לכל הסיעות בבחירות  /  איתמר לוין
נתניהו חסר חוט שדרה ערכי  /  ענבל בר-און
הטכנולוגיה קיימת - ומה עם ההטמעה?  /  יהודה קונפורטס
שש הערות על 66ג  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il