ועדת המכרזים ב
משרד התחבורה יצאה מגדרה כדי לאפשר לחברת פיתקית להתמודד במכרז לאספקת רשיונות הנהיגה - קובע שופט בית המשפט המחוזי בירושלים,
ארנון דראל. הוא הורה לוועדה לבחון טענות נגד אי-עמידתה של פיתקית בכמה מתנאי הסף במכרז, ורמז שהוועדה תתקשה לשוב ולבחור בהצעתה.
פיתקית ודפוס בארי, המספקת כיום את הרשיונות, היו המתמודדות היחידות במכרז שפרסם המשרד - תחילה בספטמבר 2015, ולאור טענתה של בארי לפיה תנאיו נתפרו עבור פיתקית, פורסם נוסח מתוקן שלו בינואר 2016. פיתקית הוכרזה כזוכה בעיקר בשל הצעת המחיר: היא ביקשה 7 שקלים לכל רישיון, לעומת 7.7 שקלים בהצעתה של בארי, שזכתה לעדיפות במרכיבי האיכות של המכרז.
בארי טענה שיש לפסול את הצעתה של פיתקית ולהכריז עליה כזוכה, אך דראל החליט (9.10.16) להסתפק במתן הוראה לקיים דיון נוסף בהצעתה של פיתקית, באומרו שיש לנהוג ריסון בהתערבות בהחלטות ועדת המכרזים. דראל הורה לוועדה לדון בנושאים אלו:
- האם פיתקית עומדת בתנאי הניסיון הנדרש בעיטוף של תעודות, כאשר החלטת הוועדה נוגדת לכאורה החלטה קודמת שלה בעניינה של חברה אחרת.
- האם פיתקית הגישה את ההצעה בעצמה כנדרש, או שמא מדובר במיזם משותף לה ולחברת Zetes הבלגית, המספק למשרד הפנים את תעודות הזהות הביומטריות. בדיון הוצגו הוכחות לכאורה לכך שמדובר באותו מיזם, בעוד המכרז קבע שהמתמודד חייב להגיש את ההצעה לבדו.
- האם מנכ"ל פיתקית, גדעון פישמן, שהוצג על ידה כמנהל הלקוח, עומד בדרישות הניסיון. לדעת דראל, הוועדה שינתה בדיעבד את הדרישות כדי שפישמן יעמוד בהן.
- פיתקית הציגה את דואר ישראל כלקוח נוסף עימו היא עובדת, למרות שהמכרז ציין במפורש שלא ניתן לעשות זאת. הוועדה נדרשת לדון בנקודה זו.
בסיום פסק דינו אומר דראל: "קשה שלא להתרשם, כי ועדת המכרזים יצאה מגדרה כדי לקיים את הצעת פיתקית, ואולם ספק אם דרכה זו של ועדת המכרזים אפשרית, ויותר מכך - האם ה'מחיר' המשולם לשם כך בפרשנות שניתנת להוראות המכרז הוא מוצדק". הוא מצביע על כך, שוועדת המכרזים הפכה ו' החיבור ל"או"; התעלמה מהמילה "בנוסף"; פירשה את המילה "לא" כ"לא בהכרח"; ואף פירשה את המילה "לא" כ"כן". לבסוף הוא מעיר, כי יש לתמוה כיצד מכרז שפורסם לאחר שלוש עתירות, לווה בידי חברת ייעוץ ועבר גלגולים רבים, הגיע לכדי תקלות כפי שנחשפו בפניו.
משרד התחבורה ופיתקית חויבו כל אחד בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל. את דפוס בארי ייצגו עוה"ד
רועי בלכר, נגה רובינשטיין ואליאור כורם. את משרד התחבורה ייצגה עו"ד מורן בראון, ואת פיתקית - עוה"ד
יוסי לוי, אסף שובינסקי ואייל בן-שושן.