|   15:07:40
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מהפכה באופנה

האם התחולל מהפך עולמי כלשהו באופנה מאז תחילת המאה ה-21? למה בעצם לא? והאם הוא צפוי? אולי רק בעתיד הרחוק בעולם הרעלות האיסלאמי
15/06/2009  |   שולמית קיסרי   |   מאמרים   |   תגובות
אופנה באה והולכת, אך לא ממש מתחדשת [צילום: AP]

הגדרת אופנה: מילון ל'ארוס הצרפתי מגדיר אופנה כ"דרך מיוחדת להתלבש בהתאם לטעמה של חברה מסוימת".

כמה גברים התלוננו באוזניי, לאחרונה, כי הקיץ בישראל קשה להם במיוחד. נעים אומנם אבל קשה. לא. לא בגלל החום. לטענתם: הנשים והנערות בישראל (בעיקר בתל אביב אבל לא רק) מפליאות במחשופי קיץ במידה כזו שרוב החזה שלהן חשוף בנדיבות קיצונית, מכל צד. החזה בתוספת חזיית פוש-אפ מוגש חופשי לעיני כל מסתכל ברוחב לב. "אנחנו אוהבים לראות חזה, אבל לא ממש ברחוב ולא בצורה שתסיח את דעתנו, כל הזמן, מעניינינו השוטפים" - דברי המתלוננים. התופעה הישראלית (ארץ שטופת שמש) מקובלת קצת פחות בפריס, בלונדון, ברומא ובניו-יורק. לא שהאופנה שם צנועה. אבל יש גבולות מסוימים בהצגת השדיים לראווה.

האופנה מרשה זאת והבגדים שנרכשים ברשתות ואצל המעצבים אכן גזורים ומעוצבים כך שהאיבר הנשי הנ"ל, יעמוד במרכז התמונה ויפעל את פעולתו על המתבונן.

אם נסתכל לאחור לתקופות שונות, למשל במאה העשרים, חשיפת החזה (חוץ מאשר אצל אלילות בסרטים) לא הייתה כה נפוצה בעולם הנשי. הנשים תמיד רמזו את מפתח שדיהן, אך לא הלכו כל כך רחוק.

האמור לעיל לא מתכוון להגיד כי יש מהפכת שדיים באופנה, זוהי רק תופעת לוואי לחיים הנוכחיים ולמעמדה של האישה שיכולה להיות בו זמנית: מפרנסת, מתחרה בשוק העבודה, קרייריסטית, אימא וסמל מין.

בהיסטוריה, בתקופות שונות היו אלה, רק נשים מהמעמד הגבוה שידעו אופנה מהי וידעו את ערכו של המחשוף שהראה את הצוואר וחלק מהעפרים הקסומים בשמלות המכסות את רוב חלקי גופן האחרים. היום כידוע, אפשר ללכת עם שורטס חושף רגליים, גופיה חושפת כתפיים וחזה, ואף להניח לחוטיני לבצבץ מאחור, וזה עדיין במסגרת המקובל האופנתי.

אופנה - ראי התקופה

האופנה הייתה ותהיה תמיד ראי של תקופתה. במהותה היא משתנה, לפי אירועים פוליטיים ומלחמות, חילופי שלטון, זרמים דתיים, מצב הכלכלה, שינויים חברתיים ומהפכות חברתיות.

בעקרון, מה שקובע את ההשתקפות של החברה בבגדים הוא היחס של השלטון לגוף האדם. דוגמה: הנשים המכוסות ברעלות ובשמלות שחורות המכסות כל חלקה ובקושי משאירות לאישה אפשרות לעיניים, מעיד על עצמו. הנשים הלבושות כך חסרות זכויות בחברה או בבית (בית ההורים או בית הבעל) הן מסמלות את הצייתנות, הכניעה והעבדות בהן הן נתונות. מתחת לגלימות ולרעלות עשוי להיות אותו חומר שיחולל, בארצות האיסלאם מהפכה בעתיד הרחוק.

במאה העשרים התחוללו שלוש מהפכות מעניינות באופנה: הראשונה באירופה המערבית בשנות העשרים כאשר נשים זרקו את המחוך, קיצרו את השמלות, קיצרו את השיער, התחילה המהפכה המינית והייתה ראשיתו של עתיד נשי-גברי חדש, בו גם לנשים יש זכויות חברתיות, מקצועיות ומיניות. בהמשך, התחוללה בשקט מהפכה שנייה: במהלך מלחמת העולם השנייה כאשר נשים מילאו תפקידים בצבאות המערב, נפתח הפתח לסוג של שוויון בין המינים. מאז לא חזרו הנשים להיות רק אימהות ועקרות בית והחלו אט אט להיכנס למשרות של גברים, למקצועות ולקריירות. בהמשך, החלו הנשים גם לעשן, גם ללבוש מכנסי גברים וגם לבחור להן מאהבים כראות עיניהן.

לסיפורו של לוי שטראוס, מהגר גרמני שנסע לקליפורניה כדי למכור בדי אוהלים לכורי הזהב בשנת 1850, יש השלכה על האופנה ואלמנט של מהפכה מתמשכת. מכיוון שמחפשי הזהב בקליפורניה עמדו רוב היום על ברכיהם בתוך מים לחפש אבקת זהב, הם ביקשו לעצמם מכנסיים מבד חזק. במקום למכור להם אוהלים מהבד שהביא לארה"ב מצרפת, לוי שטראוס (היהודי) תפר להם מכנסיים, עשה הון, וחברת ליווייס קיימת למעשה מאז, כאחת החברות הכי ותיקות בעולם ובין היחידות השייכות עדיין למשפחה.

בשנות החמישים הפכו המכנסיים מן הבד הכחול החזק (עשויות בד דנים כחול ונקראות ג'ינס) לסמל הנוער האמריקני ונקראו אז דונגריז. בשנות הששים היו סמל מהפכת הנעורים והסקס, הם נלבשו על-ידי נשים וגברים במידה שווה. הג'ינס נשאר סמל עד היום והבגד הנפוץ ביותר על שלל הווריאציות האופנתיות שלו. הוא בגד עממי הנמכר לעתים במחירים גבוהים מאוד, תלוי במותג בו בחר הלובש ובאמצעים הכספיים שלו.

ג'ינס וזרמים חברתיים

מאז אמצע המאה ה-20, בה התקבע הג'ינס (לנצח?) ויחד עמו לבוש היוני-סקס - כלומר בגדים דומים בדיוק לנשים ולגברים, זרמים חדשים זרמו בעולם הנשי-גברי. המשפחה שינתה את מהותה. הגירושין משגשגים. הנשים לקחו על עצמן הרבה תפקידים: קריירה, אימהות וגם ניהול חיי האהבה בבית. שוררת מבוכה לא קטנה איך לשמור על ערכו וקיומו של מוסד הנישואין המצטיין בכה הרבה מעלות ומגרעות. המין שינה את פניו והפך למצרך שקשור פחות מדי לאהבה. אבל נצרך בכמויות גדולות על-ידי נשים וגברים כאחד. החיזורים השתנו לנצח ומעמד האישה, בעיקר בהיבט הכלכלי, השתנה לאין ערוך לפחות בתרבות המערבית.

העולם מחולק לחנונים ול'קולים'

האופנה הייתה תמיד ראי התקופה. כל התרחשות חברתית וכלכלית (כאמור גם דתית ושלטונית - ראו את הנשים בארצות האיסלאם) מצאה את ביטויה בבגדי הנשים וגם בבגדי הגברים. הביטוי הבולט ביותר של המאה העשרים הוא חופש הבחירה בענייני המלתחה. חופש, כאשר מדובר באופנה הוא דבר מוגבל ומוכתב על-ידי החברות המייצרות, המובילים החברתיים (כוכבי רוק, שחקני קולנוע, סלבריטאים הקובעים את הזרם ודמויות אקסצנטריות מכול סוג). העולם מחולק לחנונים ול'קולים'. ה'קולים' הם שקובעים את האופנה והחנונים לבושים "קלאסי". ללבוש ולהתאבזר במותגים הפך להיסטריה המונית וטוב בשביל התעשיה שמתאמצת לשרוד ואף לשגשג. מותגים הם תופעה שאינה קשורה רק לאופנה והיא מגלגלת את עולם ההון שאכן נראה במרעו, בשנה האחרונה בה מתחולל משבר עולמי בתחום הכלכלה והפרנסה ובעיקר בתחום החיזוי והבנת תהליכים.

השנה נכנסה חזרה השמלה שהייתה בגד מלתחה מוקצה בתקופת הרק-מכנסיים (שנמשכה מאז שנות השבעים) לקדמת הבמה. הקהל שמסביב (למשל הגברים שהתלוננו לפניי על תופעת ה"שדיים בחוץ") לא שמים לב במיוחד לתופעת "חזרתה של השמלה". זה נושא המעסיק בעיקר את מדורי האופנה ולמרות ש"כל אחת" בעולם קנתה שמלה למלתחה שבארון (המלאה במכנסיים) וכנראה גם זוג אחד, לפחות, של נעלי עקב, לא עשתה רושם מיוחד ואיננה מהפכה באופנה. ללבוש שוב שמלות זה כמו לקחת ערמת בגדים ישנה, להפוך אותה, ולהתלבש, שוב, בבגדים שהיו בתחתית הערימה. מכיוון שאין מהפכה, יש נטייה היום לקנות בגדי-רטרו ובגדים יד-שנייה. לזכות, כביכול, בזוהר שחלף, ולשחק בנוסטלגיה.

ומה עם המהפכה?

יש ים של נשים וגברים צעירים וצעירים פחות העובדים כמעצבי אופנה, כולם מוכשרים ויצירתיים אבל אין מהפכה בדרך. בתקופות בהן התקציב המיועד לבגדים צנח לתחתית הרשימה, בתקופות בהן החיים לא ברורים והעתיד מעורפל לגמרי, לא תהיה מהפכה באופנה. גם לא בטוח שמישהו מצפה למשהו בתחום הזה. כולם כאמור רוצים ללבוש מותגים, והשמות הבוערים הם מארז'יאלה (מעצב מבלגיה), ואן דמולמסטר, מאותה ארץ דולצ'ה וגבנה, גוצ'י, דונה קארן, זארה, H&M ,מנגו, ריק אוונס, הלמוט לאנג, לואי ויטון, אלברט אלבז הישראלי מחברת לנוין העתיקה, ועוד רבים המהווים תערובת של מותגים עממיים ויקרים עד מאוד יקרים. "כולם" לובשים מותגי משקפיים, מתבשמים בשלל בשמי מעצבים, קונים ג'ינסים בעלי שם, וגם אופנוע הארלי ומכונית האמר. הכל לפי מצב הכיס ומה שנשאר בו לאחר המפולת. בעולם לבוש הספורט הפעיל, שרבים פעילים בו, מככבים נייקי, אדידס ומותגים זוהרים למיניהם. כאן מפגינים נשים וגברים את "העידון" והבקיאות בשמות המפורשים.

בעבר היו הנשים והגברים עבדים לאופנות שנקבעו על-ידי מעצבים חשובים. היום תפשו את השלטון המותגים שהם שמות חברות המתנגנות כמו מוזיקה ערבה באוזניהם של צרכני האופנה.

למרות שאין אפשרות לצפות את העתיד בתחום הכלכלי, החברתי-פוליטי, וגם בתחום האופנה. למרות שכל תחזית על תקן חזון אחרית הימים היא ניסיון נואל להתחכם ונועדה לכישלון, אני לוקחת אחריות על העניין שלא תהיה שום מהפכת אופנה בקרוב. יהיו תמיד בגדים חדשים לבקרים ואבזרים קולים ומדליקים, וכולם יקנו וישמחו בהם. אבל נמשיך לחיות בעולם "חופשי" בו אנחנו בוחרים מתוך המבחר שמציעים לנו המותגים ולעולם אין אנו ממש חופשיים, כי אופנה אינה מתחרזת עם חופש אלא עם סממנים, סמלים ומגמות חדשות לבקרים.

לעומת זאת, כאמור לעיל, מהפכה בבגדים תתרחש רק באותו עולם איסלאמי עצוב בו הנשים חיות בחברה המתייחסת אליהן כאל הרכוש המציית של הגברים. כאשר תתחולל בעולם האיסלאם מהפכה חברתית וזה יתרחש אי פעם בעתיד הרחוק, לפחות חלקית, אז תלבשנה בנות האיסלאם בגדים הדומים לבגדים ש"העולם החופשי" לובש היום.

גם בגוש הסובייטי חלמו על ג'ינסים ועל מוסיקת רוק משך לפחות שנות דור. היום, קהל הצרכנים של הגוש שהתפרק הוא צרכן להוט יותר מכל האחרים אחר בגדי אופנה, מותגים וכל מוצר-צריכה ומותרות עלי אדמות.

תאריך:  15/06/2009   |   עודכן:  15/06/2009
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהפכה באופנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רלי בלוך
17/06/09 11:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנאום היה מיותר. לא היה צריך להיענות לקרב הנאומים ולהיגרר למגרש הרטוב כי ההחלקה הייתה צפויה.
15/06/2009  |  הלל ויס  |   מאמרים
לראש הממשלה ויו"ר תנועת הליכוד שלום רב.
15/06/2009  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בעולם הפשע מוכרת התופעה, שלפיה פושע קטן נוטל על עצמו אחריות לעבירה שלא הוא ביצע, ואף יושב בגינה בבית הסוהר, ובלבד שלא להסגיר את הבוס שלו שביצע את העבירה.
15/06/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
פרשת תא"ל משה (צ'יקו) תמיר יכולה לשמש אות ומופת להתנהגותם של חבריו, במיוחד אלה הנמצאים בברנז'ה התקשורתית. למותר לציין שלבו של כל אדם סביר נחמץ לאור העובדה שקצין כה מוערך ובדרגה כה גבוהה מעד מעידה כה כואבת. אין זה מובן מאליו שאדם מוכן להקריב את חייו ולשרת שנים כה רבות בצה"ל. לאור המציאות הישראלית המוכרת לכל, ודאי אנשים מסוגו של תא"ל תמיר נדירים למדי. לא תהיה זו הגזמה אם ייאמר שתרומתו של תמיר לצבא ולביטחון בכלל גדולה מאוד, אלא שהפרשה שבה הוא מעורב ופסק הדין המחמיר, לדעתם של מוקיריו, אסור שתהיה להם השפעה על עצם המעשה שתא"ל תמיר עשה. מי שמקל ראש במה שתמיר עשה, אל יצפה לנפלאות.
15/06/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
אי-מסירת מידע לציבור, בכוונה תחילה
15/06/2009  |  אורן פרסיקו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il