|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

הפרעה כפייתית טורדנית

חולים הלוקים ב-o.c.d סובלים ממחשבות טורדניות, מבדיקות חוזרות של נעילת דלת למשל, מפעולות חוזרות, מטקסיות במנהגים, מאגירה מופרזת, ועוד
16/06/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
שוטפים ידיים שוב ושוב [צילום: אסף גדות]

הפרעה כפייתית טורדנית (o.c.d) היא אחת ההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר, כאשר שיעור הופעתה נע בין 3%-2% מהאוכלוסיה הכללית. (לשם השוואה, סכיזופרניה ומניה-דיפרסיה פוגעות בכ-1% כל אחת).

איגוד הבריאות העולמי ממקם את ההפרעה בעשירייה הפותחת של התחלואה בעולם, כשביטוייה גורמים למצוקה ולפגיעה משמעותית בכל תחומי התפקוד של הסובל מההפרעה - משפחתי, חברתי, תעסוקתי, ולנטל כלכלי וחברתי על החברה כולה.

ביטויי ההפרעה

הסובלים מהפרעה כפייתית טורדנית, מבלים בממוצע 6-5 שעות ביממה תוך כדי ביצוע "טקסים" ושקיעה במחשבות טורדניות משתקות, שלא מאפשרות תפקוד רגיל.

לדוגמא: אישה בת 32 שסובלת מ"מחלת הניקיון", מנקה את הבית 16 שעות ביממה ללא הפסק. היא מגיעה לתשישות רבה ובני משפחתה מכריחים אותה לאכול כי היא איננה מתפנה אפילו לכך.

כיום ידוע שביטויי המחלה מגוונים מאוד. כ-100 סימפטומים אותרו אצל מטופלים, אבל בתקופה האחרונה הצטבר מידע מדעי מוצק שסימני המחלה חוברים יחד בסדר מסויים ומיוחד. לדוגמא: מי שיש לו מחשבה טורדנית בנושא ניקיון, פחד מלכלוך או זיהום, בסבירות גבוהה ביותר ישטוף ידיים וינקה את השטח בתדירות מאוד מוגזמת.

כאשר יש מחשבות לא נעימות ואסורות הקשורות לסקס ולתוקפנות (כמו במקרה של בעל אוהב שיש לו מחשבה מציקה לדחוף את אשתו מתחת לגלגלי הרכבת), אף שלעולם לא יבצע את הדחף הזה, הרי כדרך התמודדות עם המחשבה וכדי למתן את החרדה והמתח הקשורים למחשבה זו, הוא עורך בדיקות חוזרות ונשנות של דברים שונים כמו האם הדלת נעולה, האם חפץ מסויים נמצא בהישג יד ועוד. מתברר שהביטויים שנבחרים נשמרים לאורך זמן, מגיבים לטיפול בצורה שונה וייתכן שיש להם בסיס נוירו-ביולוגי שונה.

ביטוי נוסף להפרעה שנפוץ יחסית הוא הצורך באגירת חפצים שאין בהם שימוש, קושי להיפרד מהם וכתוצאה מכך הצטברות של חפצים כמו עיתונים ישנים, בקבוקים ועוד.

בכל הביטויים הללו החולה בדרך-כלל שומר על מודעות למחלה, מה שמגביר את סבלו.

גנטיקה

הפרעה כפייתית טורדנית עוברת במשפחות. כלומר, יש סבירות גבוהה יותר שילדים להורים עם הפרעה זו יפתחו גם הם עם השנים את ההפרעה.

באוכלוסיה הכללית 3%-2% סובלים מההפרעה, ואילו בקרב ילדים שלקרובי משפחתם מדרגה ראשונה יש הפרעה זו, סיכוייהם פי שלושה או ארבעה לגלות סימני הפרעה.

יתרה מכך, ככל שגיל פרוץ ההפרעה צעיר יותר, המטען הגנטי משפחתי משמעותי יותר. למרות חשיבות המטען הגנטי להתפתחות ההפרעה, יש מקום גם להשפעה סביבתית, כך שהשילוב בין שני הגורמים הוא זה שמביא להתפתחות ההפרעה.

טיפול

בשנים האחרונות יש התקדמות בחקר ובפענוח של סיבות ההפרעה ויש גם התקדמות משמעותית בדרכי הטיפול. שתי שיטות עיקריות מופעלות:

1. טיפול תרופתי.
2. טיפול פסיכותרפויטי.

לשתי השיטות יש השפעה חיובית על התמתנות ההפרעה ובחלק מהמקרים אף להיעלמותה.

טיפול תרופתי

קבוצת תרופות מרכזית שהשפעתן באה לידי ביטוי בהגברת הזמינות של מוליך עצבי סרוטונין בין תאי המוח. אפקט זה בא לידי ביטוי בריסון טוב של מחשבות טורדניות חוזרות.

טיפול פסיכותרפויטי

חשיפה ומניעת תגובה עשוי לסייע למטופל להתמודד עם דחף לבצע טקס כמו: רחיצות ידיים חוזרות, בדיקות חוזרות של נעילת דלת למשל וכו'.

השילוב בין שתי שיטות הטיפול, לעיתים מביא לשיפור משמעותי יותר מאשר כל אחת מהן לחוד.

גירוי מוחי עמוק

בתקופה האחרונה חלה התקדמות משמעותית בתחום הטיפול: שיטה נוספת ייחודית, שבה משתמשים במקרים קשים שאינם נענים לטיפולים הרגילים, היא שיטה של גירוי מוחי עמוק, שבה מחדירים אלקטרודות לאזורי המוח הידועים כמעורבים בהתפתחות הפרעה כפייתית טורדנית, בדומה למחלת הפרקינסון.

שיטה זו משפרת באופן משמעותי את מצב החולים. חולה שרוב שעות היממה לא הצליח להיפטר ממחשבה טורדנית, שחזרה שוב ושוב בעוצמה כזו ששיתקה לחלוטין את תפקודו היומיומי, הצליח תוך כדי מתן הטיפול לחזור ולתפקד.

שיטה זו עדיין ניסיונית ורק 50 מטופלים בעולם טופלו בשיטה זו. יש לה תופעות לוואי ונדרש לצבור עוד ניסיון על-מנת לקבוע את מקומה בסל הטיפולים.

לסיכום

מהמחקרים השונים התברר, כי היקף ההפרעה הוא עצום והשפעותיה שליליות על כל התפקודים של האדם. למרות שב-70% מהמקרים ההפרעה מלווה בדיכאון ולעיתים אף בנטיות אובדניות (כי בכפייתיות יש מודעות וסבל רב ורבים מן החולים חיים בתוך סיוט), הרי רבים מהאנשים אינם פונים לפסיכיאטר לקבלת סיוע.

הפרעה כפייתית טורדנית O.C.D - היא הפרעה מוחית שכיום מתבהרת יותר ויותר התמונה באשר לסיבותיה, ביטוייה ושיטות הטיפול בה. אומנם הדרך הטיפולית עדיין ארוכה, אך יש תקווה לסובלים מהפרעה זו לשפר את מצבם ולהחזיר להם את יכולת התפקוד.

ממצאי מחקרים

מחקר בארה"ב

במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב בקרב 10,000 איש, עם שאלון מובנה, התברר כי 2% מהאוכלוסיה סובלים מהפרעה כפייתי טורדנית. כלומר, אובחנו כסובלים מהפרעה זו. עוד 28% ענו באופן חיובי כאשר נשאלו אם אי פעם סבלו ממחשבות טורדניות, מבדיקות חוזרות (של נעילת דלת, סגירת הגז וכד'), מפעולות חוזרות (כרחיצת ידיים פעמים רבות מאוד), מטקסיות במנהגים, מאגירה מופרזת, ועוד.

המדובר בכפייתיות שלא דרשה התערבות רפואית, אך התברר כי תופעות אלה היוו נטל ומטרד מאוד משמעותיים ופגעו בתחושת הרווחה של המשיבים, ביכולת העבודה שלהם וביכולתם למצות את הפוטנציאל שלהם.

מחקר אוסטרלי

מחקר אוסטרלי שהתפרסם לאחרונה בכתב-עת יוקרתי, בדק יותר מ-1,000 ילדים שנולדו בשנים 1973-1972 בעיירה Dumedin ובמשך 32 שנים נערך מעקב אחריהם כשהם נבדקים כל שנתיים.

התברר ש-2% מתוכם פיתחו הפרעה כפייתית טורדנית וכ-30% פיתחו ביטויי הפרעה שלא הגיעו לרמה קלינית של ממש. מהמחקר יוצא, שככל שילד מגלה ביטויי הפרעה נדירים יותר (כמו ילד שבגיל 7 מגלה מחשבות טורדניות בנושא דת או סקס בלי התאמה לסביבה בה הוא נמצא, או כמו ילד בן 5 המגלה דאגת יתר לגבי היפגעות של הורה כאשר אין סיבה ממשית לדאגה) כך יש סיכוי גבוה יותר כי ילדים אלה יהפכו למבוגרים עם הפרעה כפייתית טורדנית.

גילוי מוקדם של ההפרעה חשוב מאוד למניעה ולטיפול מוצלח, מה שיכול להקטין את הסבל של הנפגע מן ההפרעה. הגיל הממוצע של פרוץ ההפרעה הוא סביב גיל 20. שליש יתחיל את הדרך כבר בגיל ההתבגרות סביב גיל 12, כאשר הסימפטומים הראשונים יופיעו כבר בעשור הראשון לחייהם.

אצל בנים גיל פרוץ המחלה מוקדם יותר מאשר אצל בנות. רק פחות מ-5% יפתחו את המחלה אחרי גיל 40. אם ההפרעה מופיעה בגיל מתקדם, נשאלת השאלה האם אין גורם אורגני מוחי לכך, כי פגיעת ראש או מחלות נוירולוגיות מסויימות, גורמות להופעת ההפרעה.

מחבר המאמר הינו מנהל מחלקה במרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, סגן המנהלת בפועל של המרכז וראש החוג לפסיכיאטריה של בית הספר לרפואה של הטכניון. כמו-כן, הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום של כפייתיות
תאריך:  16/06/2009   |   עודכן:  16/06/2009
ד"ר מיכאל פוירובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במסגרת סדרת המאמרים שלנו, שמטרתה להאיר תשומת לב לכך שקוראי דוחות כספיים של חברות ציבוריות שאינם בוגרים מצטיינים של החוג לחשבונאות באוניברסיטת אוקספורד מתקשים בהבנתם, הצגנו בפניכם במאמר הקודם את IAS 21 - תקן חשבונאות המנחה את עורכי הדוחות באופן הצגת השפעת השינויים בשערי חליפין של מטבע חוץ על הדוחות הכספיים. הבהרנו לכם שבבורסה בת"א קיימות חברות המוגדרות באופן שונה, ולפיכך מציגות את דוחותיהן בצורה שונה, כלהלן: חברות שמטבע הפעילות שלהן הוא ש"ח המציגות דוחות בש"ח; חברות שמטבע הפעילות שלהן הוא מט"ח המציגות דוחות מתורגמים לש"ח; חברות שמטבע הפעילות שלהן הוא מט"ח המציגות דוחות במט"ח, ובנספח אחורי מוסיפות דוחות מתורגמים לש"ח; חברות שמטבע הפעילות שלהן הוא מט"ח המציגות דוחות במט"ח ללא כל הצגה נלווית בש"ח; בעיקר ניסינו להסביר לכם להימנע משתי מלכודות תרגום הכל-כך אופיינית למרבית קוראי הדוחות הכספיים.
16/06/2009  |  רו"ח חובב לויטס   |   מאמרים
פרשת שלח, שבמרכזה פרשת המרגלים, היא פרשה מרתקת העשירה בסוגיות פסיכולוגיות. אחרי סדרת הזהויות שפתח בהן ספר בראשית – החל מסוגיית הזהות האישית של אדם הראשון (המגולמת בפנייה הרועמת "אייכה"), ושל קין בזיקה לאחיו הבל ("אֵי הבל אחיך"), דרך גיבוש הזהות המשפחתית של נוח בתיבה ועד עיצוב הזהות הלאומית של אברהם אבינו – צועדת הפרשה צעד נוסף ובונה עוד נדבך בסדרה. הפרשה מצביעה, דומני, על זהות ייחודית חדשה: זהות הארץ בזיקה לזהות האישית והלאומית.
16/06/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
הם אומנם נבחרי העם, אבל רק מעטים מהם באמת מצדיקים את תוארם תרתי משמע. מלבד העובדה שהציבור אומנם בחר בהם לבית המחוקקים - אין, משום מה, בידם להוכיח שהם אכן הנבחרים (הטובים) שבהם.
16/06/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עצם נצחונו של מחמוד אחמדינג'אד בבחירות לנשיאות אירן אינו צריך להפתיע. המפתיע הוא ההפרש הגדול בינו לבין יריבו העיקרי, מיר-חוסיין מוסאווי, והעובדה שזה הושג כבר בסיבוב הראשון של הבחירות, כאשר הרושם שנוצר בימים האחרונים לפני ההצבעה היה שמוסאוי זוכה לתמיכה גוברת בערים. אלא שרוב היתרונות היו לצידו של אחמדינג'אד, והם שהביאו לו את הניצחון. הוא פופולרי בעיקר בקרב המעמד הבינוני והנמוך באזורים הכפריים, בין השאר עקב אורח חייו הפשוט וקריאתו לחזור לערכי המהפכה האיסלאמית; הוא נהנה מתמיכת ארגונים דתיים וכנראה מתמיכת "משמרות המהפכה", שמשורותיהם יצא; ומעל לכול, המנהיג הרוחני של אירן והדמות החשובה ביותר בצמרת האירנית, עלי חאמנהאי, תמך בו. יתרונות אלה הספיקו לאחמדינג'אד כדי להתמודד עם הביקורת הקשה שהוטחה בו, בעיקר עקב המצב הכלכלי הקשה באירן. עם זאת סביר להניח, שבמהלך הבחירות היו זיופים בהיקף רחב, שהשפיעו על שיעורי התמיכה במועמדים, אם כי לא ברור אם קבעו את התוצאה הסופית. בכל מקרה ברור שאחמדינג'אד ניצל את היותו נשיא מכהן כדי להשיג תקציבים וזמן תקשורת לטובת מערכת הבחירות שלו.
16/06/2009  |  אפרים קם  |   מאמרים
במסגרת המחקר אודות ההפרטה אשר מקיים המרכז לצדק חברתי ע"ש יעקוב חזן במכון ון-ליר בירושלים, מתקיימים שלושה כינוסים אשר תכליתם להציג לציבור את תוצאות המחקר, וזאת טרם גיבוש נייר העמדה. הכינוס השני (יום ב', 08.06.09) התמקד בהפרטה המאסיבית אשר מתקיימת בעצם ימים אלו בישראל דרך חוק ההסדרים, ובהשלכותיה.
16/06/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il