|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

ליקויים במתן סיוע בדיור

- משרד הבינוי והשיכון
17/06/2009  |     |   מקורות   |   מבקר המדינה   |   תגובות

משרד הבינוי והשיכון (להלן - המשרד) מעניק סיוע בדיור למי שנמצאו זכאים לכך על-פי נהליו. הסיוע ניתן בדרך ובשיעור שנקבעו בחקיקה או בנוהלי המשרד. סיוע בדיור ניתן באמצעות השתתפות של המשרד בתשלום שכר הדירה של זכאים השוכרים דירות בשוק החופשי או באמצעות הקצאת דירות, תמורת דמי שכירות בסכום נמוך ממחיר השוק, שחברות לדיור ציבורי (כגון עמידר, עמיגור ופרזות) מטפלות בהשכרתן עבור המדינה. סיוע בדיור ניתן גם באמצעות הלוואות בתנאים משופרים לדיור לפי חוק הלוואות לדיור, התשנ"ב-1992.

בנציבות מתקבלות בכל שנה תלונות על ליקויים במתן הסיוע בדיור. להלן תיאורן של כמה מהתלונות שנמצאו מוצדקות, שעניינן ליקויים הנוגעים להשתתפות המשרד בתשלום שכר דירה. בעקבות הבירור של אחת התלונות הנציב אף הצביע לפני המשרד על הצורך לפצות את אחת המתלוננות על הליקויים הרבים שאירעו במסגרת מתן הסיוע.

טעויות בתשלומי סיוע בשכר דירה וליקויים בגביית תשלומי יתר
המתלוננת, עולה חדשה ונכה, התגוררה עם בעלה בדירה ששכרו בשוק החופשי. בני הזוג קיבלו מהמשרד השתתפות חודשית בשכר הדירה.

במאי 2006 עזב בעלה של המתלוננת את ישראל, ועקב כך הפסיק המשרד את מתן הסיוע בנימוק שהמתלוננת אינה זכאית עוד לסיוע המיועד לבני זוג. המתלוננת הגישה למשרד בקשה להתיר לה באופן חריג להמשיך ולקבל השתתפות בשכר הדירה בשיעור שהיא ובעלה קיבלו עד כה, ולחלופין לקבל מהמשרד השתתפות בשיעור שייקבע בהתאם לנתוניה ולמצבה החדשים. בדצמבר אותה שנה החליטה ועדת החריגים של המשרד לחדש את זכאותה של המתלוננת לסיוע בשכר הדירה שלה מנובמבר 2006 בשיעור הנהוג לגבי עולים המתגוררים בגפם. ואולם הוועדה לא קבעה דבר לעניין זכאותה של המתלוננת לקבל סיוע למפרע עבור החודשים יוני-אוקטובר 2006, שבהם לא קיבלה כל סיוע. בעקבות החלטה זו הגישה המתלוננת למשרד בקשה לקבלת סיוע למפרע עבור חודשים אלה.

בעודה ממתינה להחלטת הוועדה בעניין הסיוע למפרע, חל שינוי במצבה הבריאותי של המתלוננת, והמוסד לביטוח לאומי קבע לה דרגת נכות המזכה אותה לפי נוהלי המשרד בהגדלת הסיוע. בעקבות כך הגישה המתלוננת למשרד בפברואר 2007 בקשה להגדלת הסיוע מטעם זה.

בתלונתה לנציבות מיולי 2007 הלינה המתלוננת על אי-טיפולו של המשרד בשתי הבקשות שהגישה. נוסף על כך ביקשה המתלוננת כי הנציבות תבדוק אם היא קיבלה את מלוא הסיוע שהייתה זכאית לו ממועד חידוש זכאותה לסיוע בדצמבר 2006.

בירור התלונה העלה כי אירעו כשלים רבים בטיפולו של המשרד בבקשותיה של המתלוננת, כמפורט להלן:

נמצא כי המשרד החל לטפל בבקשותיה של המתלוננת רק לאחר שהיא הגישה תלונה בנציבות; הבקשה לקבלת סיוע למפרע עבור החודשים יוני-אוקטובר 2006 טופלה בפועל רק בנובמבר 2007, למעלה משנה לאחר שהוגשה, ואילו הבקשה לעידכון סכום הסיוע עקב השינוי בדרגת הנכות של המתלוננת נדונה רק באוגוסט 2007, כחצי שנה לאחר שהוגשה.

עוד נמצא כי אירעו טעויות רבות ביישום ההחלטות שהתקבלו, וכי עקב כך ניתן למתלוננת במשך כמה חודשים סיוע בשיעור גדול מזה שהייתה זכאית לו. לאחר שגילה זאת המשרד הוא קיזז את חובה של המתלוננת מהסיוע החודשי שהייתה זכאית לו, ולפיכך במשך כחודשיים וחצי לא קיבלה המתלוננת כל סיוע. המשרד אף לא הודיע למתלוננת מראש על החוב שנוצר ועל הקפאת המשך מתן הסיוע לצורך כיסוי החוב, והדבר נודע לה רק כאשר היא גילתה שהסיוע לא הופקד בחשבון הבנק שלה.

עוד התברר שאף על-פי שנציב תלונות הציבור הצביע, בעקבות בירורה של תלונה קודמת על המשרד, כי המשרד אינו רשאי לקזז באופן אוטומטי סכומי יתר ששילם בעקבות טעות שלו, וכי לפני ביצוע הקיזוז עליו לבחון את נסיבות המקרה בהתאם לקווים מנחים שנקבעו לעניין זה בפסיקת בתי המשפט, לא שקל המשרד כלל את האפשרות שלא לחייב את המתלוננת בהשבת הכספים.

הנציב העיר למשרד על כל הליקויים שהתגלו במסגרת הטיפול במתלוננת, ובפרט על שהוא גבה ממנה תשלומי יתר ששולמו לה בשל טעות שלו בלא לבחון את נסיבות המקרה הספציפי.

עוד קבע הנציב כי ככלל על המשרד להודיע מבעוד מועד למקבלי הסיוע על הכוונה לקזז מכספי הסיוע שהם זכאים להם תשלומי יתר שקיבלו, וכי בכל מקרה על המשרד לשקול אפשרות של ביצוע הקיזוז באמצעות פריסת החוב לכמה תשלומים כדי להקל על מקבלי הסיוע.

הנציב קבע כי בנסיבות המקרה על המשרד לתת למתלוננת פיצוי בסך 3,000 ש"ח בגין הטרחה ועגמת הנפש שנגרמו לה עקב הליקויים בטיפול בעניינה.

המשרד הודיע לנציבות שפעל על-פי הצבעת הנציב ואף תיקן את נהליו בכל הנוגע לקיזוז חובות מכספי סיוע המגיעים לזכאים.

אי-העברת סיוע בשכר דירה למשכיר דירה

המשרד נותן בכל חודש סיוע בשכר דירה לזכאים לכך באמצעות שלוש חברות אשר זכו במכרז שפרסם למתן שירותים אלה (להלן - החברות). לפי נוהלי המשרד, הסיוע מועבר לחשבונו של הזכאי - הדייר או לחשבונו של המשכיר, על-פי בחירתו של הזכאי. עוד נקבע בנהלים כי אם הזכאי עובר דירה, עליו להודיע על כך בכתב מבעוד מועד לחברה שבאמצעותה הוא מקבל את הסיוע.

מאוקטובר 2006 השכירה המתלוננת דירה לדיירת המקבלת סיוע מהמשרד באמצעות אחת החברות. לטענת המתלוננת, בספטמבר 2006 הודיעה הדיירת לחברה כי היא שוכרת דירה שבבעלות המתלוננת, וכי מאוקטובר 2006 ואילך על החברה להעביר את הסיוע למתלוננת. למרות זאת המשיכה החברה להעביר במשך חצי שנה את הסיוע למשכיר של הדירה הקודמת ששכרה הדיירת, וזה סירב למסור למתלוננת את הכספים שקיבל מהחברה שלא כדין.

המתלוננת פנתה למשרד ולחברה בעניין אי-העברת הסיוע לחשבונה, אך המשרד טען בתשובתו שהעברת הסיוע מתעכבת משום שהמתלוננת והדיירת לא עדכנו את החברה מבעוד מועד על החלפת הדירה, ואילו החברה הציעה למתלוננת לחזור ולפנות למשכיר הקודם ולדרוש ממנו את הסכומים שקיבל שלא כדין.

הנציבות אינה מוסמכת, על-פי חוק, לברר תלונות על החברות. לכן התלונה בוררה על המשרד, שהוא הגוף הממשלתי המפקח על טיב השירות שמספקת החברה.

בעקבות פניית הנציבות, ורק לאחר שהמשרד קיבל מהדיירת הצהרה חתומה בדבר המועד שבו הציגה לחברה את החוזה החדש וביקשה לעדכן את פרטי בעל הדירה, החליט המשרד לבדוק את התלונה ביסודיות. הבדיקה אימתה את טענת המתלוננת ולפיה כבר בספטמבר 2006 הודיעה הדיירת לחברה כי עברה דירה ומסרה לה את פרטיה של בעלת הדירה החדשה. ואולם בשל טעות בהזנת המידע למערכת הממוחשבת של החברה לא נקלט העידכון האמור, וכספי הסיוע המשיכו לזרום לחשבונו של המשכיר הקודם.

בשל הטעות האמורה חייב המשרד את החברה לשלם למתלוננת 5,634 ש"ח, סכום הסיוע שלא הועבר אליה בעוד מועד, וכן הטיל על החברה קנס בסך 2,500 ש"ח.

נציבות תלונות הציבור העירה למשרד על שלא בדק את תלונתה של המתלוננת כנדרש בעת שפנתה אליו במישרין, ועל שנדרשה התערבות הנציבות כדי שהתלונה תטופל כראוי.

אי-מתן מלוא סיוע בתשלום שכר דירה לניצול שואה

המתלונן הוכר כניצול שואה לפי חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז-2007 (להלן - החוק). בחוק נקבע, בין היתר, כי ניצולי שואה המקבלים סיוע בתשלום שכר דירה מהמשרד זכאים לקבל תוספת סיוע בשיעור של 10%.

המתלונן טען כי פנה למשרד בבקשה לקבל את תוספת הסיוע, אך המשרד הודיע לו שיקבל אותה רק בהגיעו לגיל 66 שנים ושמונה חודשים.

המשרד הסביר כי לפי נהליו רק זכאי שהגיע לגיל מסוים, כמפורט בנהלים, רשאי לקבל תוספת סיוע, ועל כן הודיע למתלונן כי הוא טרם זכאי לה. ואולם התברר לנציבות כי הנהלים האמורים אינם מסדירים כלל את זכויותיהם של ניצולי שואה (אלא את זכויותיהם של "ותיקי מלחמת העולם השנייה", "מנטרלי האסון בצ'רנוביל" ועוד).

הנציבות הסבה את תשומת לבו של המשרד לטעותו ולכך שבחוק לא נקבע כי ניצולי שואה זכאים לתוספת סיוע רק בהגיעם לגיל מסוים.

המשרד הודה בטעותו והודיע שישלם למתלונן את תוספת הסיוע שהוא זכאי לה מהמועד שבו הוכר כניצול שואה ואילך. עוד מסר המשרד כי ידאג למתן התוספת לכל הזכאים שמצבם כמצבו של המתלונן.

תלונות 382516, 374493, 374750, דוח שנתי 35
תאריך:  17/06/2009   |   עודכן:  17/06/2009
נציב תלונות הציבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי חוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד-1994 (להלן - החוק), זכאים חיילים משוחררים לקבל מהקרן לקליטת החייל המשוחרר (להלן - הקרן) מענק בעד שירותם הסדיר בצה"ל. כמו-כן נזקפים לזכותם כספי פיקדון שבהם יוכלו להשתמש למטרות שונות לאחר שחרורם.
17/06/2009  |  נציב תלונות הציבור  |   מקורות
אביו של נכה צה"ל התלונן בשם בנו על ליקויים בטיפולו של האגף לשיקום נכים במשרד הביטחון (להלן - אגף השיקום) בתשלום תגמולים לנכי צה"ל, כדלקמן:
17/06/2009  |  נציב תלונות הציבור  |   מקורות
המתלונן קבל על שנדרש לשלם דמי כניסה לאתר גבעת התחמושת (להלן - האתר). בירור התלונה העלה כי האתר הוא "אתר הנצחה ממלכתי" כמשמעותו בחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998 (להלן - החוק). בחוק נקבע כי המדינה אחראית להקמתם ולתחזוקתם של אתרי הנצחה ממלכתיים, באמצעות משרד הביטחון, וכי תקציב ההוצאות למימון עבודות התחזוקה והשיפוץ של אתרים אלה ייקבע בסעיף נפרד בחוק התקציב. יצוין כי לפי החוק מותר לגבות אגרת כניסה לגנים לאומיים ולשמורות טבע, אך אין בו הוראה דומה בדבר גביית אגרת כניסה לאתרי הנצחה ממלכתיים.
17/06/2009  |  נציב תלונות הציבור  |   מקורות
בשנת 2004 דרשה רשות המיסים מהמתלונן, עובד שכיר, לשלם חוב בסך של יותר מ-100,000 ש"ח בגין אי-תשלום מס. הרשות טענה כי על-פי נתונים שבידה, בשנים 1999-2002 קיבל המתלונן שכר מחמישה מקומות עבודה שונים בעת ובעונה אחת, אך לא דיווח לה על כך ולא ביצע תיאום מס. המתלונן טען כי המידע שהתקבל לגביו אינו נכון, וכי נפל קרבן לתרמית לאחר שנעשה שימוש בפרטיו האישיים שלא בידיעתו.
17/06/2009  |  נציב תלונות הציבור  |   מקורות
בנציבות תלונות הציבור התקבלו כמה תלונות שנסבו על סירובה של רשות המיסים בישראל (להלן - הרשות) לאשר זיכוי במס הכנסה בגין תרומות, מן הטעם שלא היו בידי הנישומים קבלות מקוריות על מתן התרומות אלא רק קבלות עם הציון "העתק נאמן למקור".
17/06/2009  |  נציב תלונות הציבור  |   מקורות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il