כמו נושאים רבים אחרים, גם בנושא מיסוי פיצויי הפיטורין, טרם הושגה הסכמה וועדת הכספים טרם הכריעה בעניין. בדיון שהתקיים הערב (יום ד', 7.12.16) בנושא, המשיכו יו"ר הוועדה וחבריה לדבוק בעמדתם המתנגדת לחוק כפי שהוא ודרשו להעלות את רף השכר שיהווה תקרה להטבה של פטור ממס על פיצויי הפיטורין המופרשים על-ידי המעביד לקופת גמל.
רוב מוחלט מקרב חברי הוועדה, כולל יו"ר הוועדה, רכז הקואליציה בוועדה ויו"ר הקואליציה שאף הוא חבר ועדת הכספים, דורשים להעלות את השכר הקובע ל-50 אלף ש"ח ברוטו. "החוק תקדימי ומרחיק לכת בהתערבות ביחסי עובד-מעביד", אמרו חברי הוועדה. עוד במסגרת הדיון, הודיע נשיא התאחדות התעשיינים, כנציג המעסיקים ונציגי ההסתדרות בשם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסקורן, כי הם השניים הגיעו להסכמה, שאם החוק יאושר, הם מתחייבים לחתום על הסכם קיבוצי, שכל הכסף המופרש לפיצויי פיטורין לקופת גמל, אף זה שמעל ל-50 אלף ש"ח, יהיה של העובד בכל מקרה.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ
משה גפני, פנה לנציגי האוצר: "הכל מבקשים שהמיסוי יחול משכר של 50 אלף ש"ח ברוטו ומעלה. מתחייבים נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסקורן, לעשות הסכם קיבוצי שבו יהיה כתוב במפורש שכל הכסף מעל 50 אלף ש"ח יהיה שייך לעובד. מדובר בהסכמה בין שני הארגונים שמייצגים את העובדים ואת המעסיקים. לכן אני סבור שכך אנחנו פותרים את הבעיה וניתן להשלים את העבודה על החוק הזה. זהו אחד הסעיפים הקשים בחוק ההסדרים הנוכחי ועתה אנחנו פוטרים את הבעיות העיקריות שבו, לאחר הסדרת היחסים המשפטיים בין עובד למעביד".
חברי כנסת ונציגי ההסתדרות המשיכו, גם הפעם, להביע עמדות נגד החוק, אף שהביעו הסכמה לתמוך בו אם האוצר יקבל את דרישות הוועדה. ח"כ
מיקי לוי (יש עתיד): "הכסף שייך לעובד, גם כשהייתי מנכ"ל חברה ותפסתי עובד לוקח כספים של החברה, סברתי שצריך לתת לו את כספי הפיצויים, כי עדיין יש משפחה וילדים מאחורי העובד. המיסוי הזה הוא מיסוי כפול על העובדים, גם על ההפקדות וגם בעת משיכת הכספים. מהלך לא ראוי ולא צודק. אני לא שלם גם עם 50 אלף, ממסים פיצויי פיטורין. החוק הזה מיותר והוא פיסקאלי לחלוטין. המהלך הזה שווה לאוצר 680 מיליון ש"ח".
ח"כ
מיקי רוזנטל (
המחנה הציוני): "אני הבנתי למה האוצר צריכים את החוק הזה ואת החלק שמגדיר שהכספים הם של העובד ושלא ניתן יהיה למשוך אותם חזרה (ח"כ רוזנטל לא התייחס בהערתו זו לעניין מיסוי הפרשות אלא לעניין מקרה שבו הכסף נמשך ע"י המעביד ומועבר לעובד, נושא נוסף בחוק). אם זה לא כתוב בחוק שזה כספיי העובד, אז לא ניתן להטיל על זה מס וכל כוונת האוצר שזה יהיה כתוב בחוק ואז בשלב הבא ניתן יהיה למסות את זה. שיהיה כתוב בהסכם הקיבוצי שהכספים הללו שייכים לעובדים. המנגנון שאצתם רוצים זה רק קלחת מיסים מזה. אם נחוקק את החוק כלשונו נייצר תקדים מסוכן בהתערבות ביחסי עובד מעביד באופן בוטה ויהיו לזה השלכות קשות".
נציגת ההסתדרות, מיה פרי אלתרמן, התייחסה אף היא לנושא זה: "הכספים בקרן הפנסיה ובהסדר שעושים כאן, זה מנגנון למשיכת כספים או ע"י המעביד או ע"י העובד ולא ברור למה זה טוב. יש הסדר ברור בחוק אז למה לשנות. לא נותנים כלום חוץ ממנגנון למשיכת כספים מקרן הפנסיה במקום שיישארו שם. אין כאן דבר מעבר לשאיפה למסות את הכספים, מעבר להתערבות ביחסי עבודה".
רכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ
מיקי זוהר (הליכוד): "בדקתי את ההשלכות על תלוש המשכורת של מי שמרוויח 30 אלף ומעלה ומדובר במאות שקלים. בכך מנחיתים מכה קשה לאחר שכבר הונחתה עליהם מכה קשה בתקציב הקודם של 500 ש"ח על ההפרשות לפנסיה למי שמרוויחים 25 אלף ש"ח ומעלה. זו תהיה מכה שנייה ברצף לאנשים שמרוויחים שכר שרק נראה גבוה ולא לאורך כל הקריירה. החשש שלי שזה יבריח מפה כוח עבודה איכותי. החוק הזה מתחת ל-50 אלף ש"ח הוא בעייתי ולכן ההצעה של רף של 50 אלף ש"ח ומעלה זו הצעה טובה".
יו"ר הקואליציה, ח"כ
דוד ביטן (הליכוד): "לא רציתי להניח החוק הזה בחוק ההסדרים. אמרתי שאני אשים את זה אבל הרף יהיה 50 אלף ש"ח ומעלה והאוצר לא יכולים לבוא בטענות עכשיו. אני מכיר ושמעתי את הטענה הפופוליסטית לפיה לכאורה אנחנו מעלים את זה מעל לרף השכר של חברי הכנסת, כדי להגן על עצמנו אבל זה לא נכון. זה שבאוצר קבעו את הרף של 30 אלף ש"ח זה לא תורה מסיני. מי שמשתכרים בין 20 אלף ש"ח ל-50 אלף ש"ח, הם אלה שנושאים בעיקר נטל המס. העשירים יש להם גילום מס ותכנוני מס ומי שמרוויח שכר נמוך גם ככה משלמים פחות, אז מספיק לסחוט מאותה שכבה עוד ועוד". בדבריו השיב ביטן לח"כ
רחל עזריה (כולנו), שהיא זו שטענה ש"בכוונה הציעו את הרף של 50 אלף ש"ח כדי למנוע פגיעה בחברי הכנסת". עזריה: "אני לא שלמה עם ההחלטה של הוועדה שמתייצבת כאחד להעלות רמת השכר מ-30 אלף ש"ח ל-50 אלף ש"ח. צריך לזכור מה רמות השכר במשק, הרוב סביב השכר הממוצע. וכאן אנחנו מעלים מעל לרמת השכר שלנו כדי להגן על עצמינו. מדובר בשיעורים מאוד קטנים ושוליים של האוכלוסייה". ח"כ
עודד פורר (
ישראל ביתנו): "כל החוק הזה לא נכון. ויש דרכים להביא תקציב למדינה ולא למסות פיצויי פיטורין".
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "אני מוכן לחתום הסכם קיבוצי עם ההסתדרות כל כספיי הפיצויים הם של העובד, רק אם חס וחלילה העובד גנב יש את האפשרות לקחת לו מכספיי הפיטורין".
היו"ר גפני סיכם את הדיון ואמר לנציגי האוצר: "רוב מוחלט של חברי הוועדה הביעו הסכמה להצעה שהצגתי בפניכם. צריכים לדון בעניין הזה באופן מסודר, יש כאן מהפך מאוד גדול וצריך להביא כלכלנים שעוסקים בעניין הזה ואת נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר ההסתדרות. זאת עמדתנו ואתם צריכים להחליט האם אתם הולכים להידברות עם הוועדה בנושא". גפני חזר על הצעת הוועדה: ש"מעל 50 אלף ש"ח ההפרשות, נראה בהן הכנסה וניתן יהיה לגבות עליהן מס לעניין והכספים יהיו שייכים לעובד. מדובר על חוק מרחיק לכת, אתם דורשים בחוק ההסדרים למסות פיצויי פיטורין ואנחנו הולכים אחריכם ממסים פיצויי פיטורין, אך רק בסכום יותר גבוה ניתן לחיות עם זה. זה דבר חסר תקדים מבחינת יחסי עבודה במשטר דמוקרטי אך אם מדובר ב-50 אלף ש"ח אזי אנחנו מדברים על אנשים יותר עשירים".