הוועדה המשותפת לוועדות החוקה חוק ומשפט וחוץ וביטחון, סיימה (יום ד', 14.12.16) לדון בחוק ההסדרה לקריאות שנייה ושלישית ותתכנס ביום שני הקרוב להצבעות.
היו"ר ח"כ
ניסן סלומינסקי: "הוועדה המשותפת קיימה דיון ארוך ואיפשרה לח"כים ולסיעות שהגישו הסתייגויות לנמקן. תמו הדיונים והישיבה הבאה תתקיים ביום שני רק לצורך הצבעות".
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): בהסתייגויות שהגשנו לא התייחסנו ולא נתייחס לפרטי החוק אלא לטענות עקרוניות, שנוגעות לבטלותו. אנחנו נתלים באילנות גבוהים ברה"מ, היועמ"שים, היועמ"ש לכנסת ולוועדה וחוות דעת שהוגשו ע"י ארגוני חברה אזרחית. החוק לא חוקתי ולא יעמוד בביקורת בג"ץ. יש פה פגיעה אנושה בזכות הקניין שאינה לתכלית ראויה ואינה מידתית. החוק חורג מהמתחם המשפטי הנורמטיבי של התפישה הלוחמתית וגודע את הענף שהמערכת המשפטית בשטחים ישבה עליו ונמצא בחור שחור משפטי.
ח"כ עמר בר-לב (
המחנה הציוני) החל את דבריו בציטוט מתוך הדיון הסגור שהתקיים שלשום, ואמר כי צר לו על תושבי עמונה שהמדינה עשתה להם עוול אנושי גדול. הוא הציע כי בית המשפט יכריע בנושא תום הלב שאינו ברור ורחב מדי. עוד אמר כי הפיצוי צריך לעמוד על 400% ולא 125%.
חברת הכנסת
מיכל רוזין (מרצ): התייחסה אף היא לדבריהם של "יועמ"שים שהופיעו בוועדה ואמרו שאנחנו נכנסים לאזור מסוכן מבחינת הדין הבינ"ל. את האבסורד הזה אנחנו מקיימים כאן למעלה מחודש. ברור לכל שהחוק לא יעבור את מבחן בג"ץ והמטרה היא לעשות רושם על בוחרים. מדובר בחבורת אנשים קיצוניים ומשיחיים שרוצים ליצור רצף טריטוריאלי שימנע הקמת מדינה פלשתינית. ישראל מפחדת מהסמוטריצ'ים וכולכם בתחרות על דעת הקהל והפריימריז". היא הסבירה כי הסתייגויות רבות שהגישה נוגעות למטרת החוק, לשם החוק, לסוגיית הפיצויים, הממונה, משמעות המקרקעין והשפה המכובסת.
יעל גרמן (יש עתיד) פנתה ליו"ר סלומינסקי ואמרה: "לקחנו חלק בהצגה גדולה שהיית הבמאי שלה ולא שינינו שום דבר. אם חלילה יעבור החוק אני רוצה להישיר מבט לילדי ונכדותי, ולומר להם שעשיתי כל שיכולתי כדי למנוע את החוק ושימשיכו להיאבק על הדברים הראויים כי בסוף חומת ברלין נופלת. ביחס להסתייגויות עצמן, אמרה כי במקום המטרה יש למחוק הכל מהמילה "להסדיר" ולכתוב "לנטוש את הדין הבינ"ל והמשפט הפנימי" או לחלופין לכתוב - "לסלול את דרכם של קציני וחיילי צה"ל לבית הדין בהאג", או לכתוב במפורש - "לחבל ביחסי החוץ ולבודד את ישראל".
נחמן שי (המחנה הציוני): "אנחנו חלק מהצגה גדולה שמתיימרת להעביר את החוק באופן לא דמוקרטי, מביא לנו בושה גדולה. אני מתפלל שנוכל לגבור על הנזק שייגרם לנו בסופו של דבר".
ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי), מיוזמי החוק: "אחד הקשיים שהחוק מעורר נוגע לעובדה שמרגע שיישוב עומד במסגרת סעיף 3 אוטומטית מופקעות הקרקעות ללא בדיקה פרטנית. אבקש להחליף ס' 3 (2) ולקבוע שרשויות האזור יבחנו כל קרקע וקרקע. לקחתי את כל אמות המידה בפסיקה הישראלית והכוונה שלא תהיה אוטומטיות אלא שיקול דעת. הסתייגות נוספת מתייחסת לשטחים הפרטיים, שניצמד לרציונל של המקרקעין הישראלי - ניכנס לנעליים הסובייקטיביות של המתיישב. די בזה שניתן יהיה לבסס מראית עין סובייקטיבית - שכשאדם סבר שניתנה הסכמת מדינה תהיה רכישת זכויות כפויה של הקרקע מהערבי. זו תהיה חזקה של תום לב. ביחס לאזורים שלא מוחזקים בהם שטחים פרטיים נחזור לכך שהמדינה תפקיע. בנוסף, בנוסח הנוכחי החרגנו צווים שיפוטיים ופס"ד של בג"ץ. הכוונה מראש הייתה להחריג פסקי דין ואני רוצה לומר שההחרגה בחוק צריכה להיות רק איפה שיש פסק דין סופי, ולא מקרים כמו במצפה כרמים של צו על תנאי ששם למעשה בית המשפט לא אמר את דברו. לכן מציע למחוק את הצווים ולהשאיר פסק דין בלבד".