הכרמלית תשולב במערך התחבורה הציבורית בחיפה החל מה - 1 בינואר 2017 ונוסעיה ייהנו מהנחות משמעותיות. המהלך התאפשר לאחר שלפני כחודשיים נרשם רגע היסטורי כאשר
משרד התחבורה הודיע כי נענה לבקשת ראש העיר
יונה יהב, להכיר בכרמלית ככלי תחבורה ציבורי, 60 שנה לאחר הקמתה.
שר התחבורה ישראל כ"ץ: "הסדרי הנסיעה החדשים בחיפה יגדילו את האטרקטיביות של הכרמלית בקרב הנוסעים. מדובר בנדבך נוסף וחשוב לשיפור השילוביות בין כלל אמצעי התחבורה אוטובוסים,
רכבת ישראל מטרונית ועכשיו גם הכרמלית."
אחרי מאבק ממושך מצד תושבים, הסכים משרד התחבורה לשלב החל ב-1 בינואר 2017 את הכרמלית, הרכבת התחתית של חיפה, במערך התחבורה הציבורית. מאז 1959 שנה פועלת (לא ברציפות) הכרמלית כתחבורה עירונית בבעלות העירייה, והביקוש לשירותיה נמוך -
כ-700 אלף נוסעים בשנה.
שימוש ברב-קו, על כל ההנחות הגלומות בו, אולם המעבר של 90 דקות בין אמצעי תחבורה ציבורית יתאפשר בשלב הראשון רק בטבעת הפנימית של העיר חיפה, ובשלב השני, בשבועות הקרובים - לא נמסר מתי בדיוק, גם ביתר טבעות מטרופולין חיפה.
הכרמלית כוללת ארבעה קרונות ממוזגים ונשלטת על-ידי חדר בקרה הנמצא בתחנת גן האם העליונה. שעות פעילותה: ימים א'-ה' החל בשעה 06:00 בבוקר ועד חצות וכן בערבי שבת ובמוצאי שבת, אך לא בשבתות ומועדי ישראל. זמן הנסיעה המרבי בכרמלית הוא כ-12 דקות.
מנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית,
מאיר חן, מעריך כי חיבור המטרונית למערך התחבורה הציבורית יביא בתוך שנה לכל הפחות להכפלת מספר הנוסעים בה.
ארגון הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו" הודה למשרד על היענותו לפנייה שלו בנושא מיולי 2015. לדברי איתי חיים, מנכ"ל הארגון: 'צעד זה יקצר את זמני ההגעה מהעיר למרכז הכרמל, יפחית את העומס באוטובוסים בשעות השיא ויאפשר שילוביות מתבקשת, המשפרת את חווית הנסיעה של הנוסעים בתחבורה הציבורית במטרופולין חיפה. כמו-כן, אנו מקווים כי במשרד ימשיכו לקדם את רפורמת התעריפים הבין-עירונית, שתקצובה נעצר לאחרונה".