|
הסכם על הנייר [צילום: שרה מארי]
|
|
|
|
|
הנהלת נמל אשדוד הסכימה להצבה פיקטיבית של עובדים לפריקת מלט, בתמורה לשקט תעשייתי מצד ההסתדרות ועובדי הנמל, תוך בזבוז של כספי ציבור - קובע (22.12.16) שופט בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע,
צבי פרנקל.
פריקת המלט נעשתה במשך שנים ברציף שאינו שייך לחברת נמל אשדוד, אלא לחברת נמלי ישראל. בשנת 2011 הוסכם, כי המלט ייפרק בכל הרציפים באמצעות שישה עובדים. במארס 2016 הסכימו ההנהלה והעובדים להציב שני עובדים לפריקת המלט, בנימוק שהיקף העבודה גדל. לאחר שהעובדים התייצבו באיחור, דרשה ההנהלה לכפות עליהם לקיים את הסיכום, בעוד ההסתדרות טענה שמדובר היה בהסכם פיקטיבי.
פרנקל הגיע למסקנה, כי אכן מדובר היה בהסכם על הנייר בלבד, וכי לא הייתה כוונה להציב בפועל עובדים אלו. הוא מצביע על כך, כי מדובר היה ב"עובדים ירודי כושר", אשר בדרך כלל מוצבים למשימות פיקטיביות בהן אין הם נדרשים לבצע עבודה בפועל. במקביל, ידעו הצדדים שליבואנים יש ציוד משלהם ושהם יפרקו בעצמם את המלט. גם העדויות לימדו בצורה חד-משמעית, שהכוונה הייתה לעובדים פיקטיביים.
הסכם שמטרתו לקנות שקט תעשייתי, מבהיר פרנקל, נוגד את תקנת הציבור והוא בטל. חברת הנמל "היא גוף ציבורי והמדובר בכספי ציבור. אין היא רשאית לעשות בכספיה ככל העולה על רוחה ולנהוג בהם כאילו הם שלה. המדובר בבזבוז כספי ציבור אשר אין לתת לו יד". גם ההסתדרות אינה יכולה להסכים לבטלה של העובדים ועליה לדרוש שיעבדו תמורת שכרם.
נציגי הציבור פסה מרקוביץ ויאיר כפיר הסכימו עם פרנקל. את הנמל ייצג עו"ד יעקב מלישקביץ, ואת ההסתדרות - עו"ד
אהוד שילוני.