|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

דוח המבקר על הקרן הקיימת

חשש לפלילים מצד קק"ל

המבקר נמנע מחשיפת שמות הנילונים היו"ר לשעבר אפי שטנצלר והשרה לשעבר יולי תמיר, העומדת בראש מכללת שנקר, הביאו לכך שקק"ל תעביר מיליון שקל למכללה - בניגוד לייעודי קק"ל ותוך שמשפט מפתח נמחק ממכתב מרכזי
18/01/2017  |   אלעזר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
שטנצלר. שוחחו [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

דורשת מיליארדים מרמ"י
רשות מקרקעי ישראל חייבת 2.85 מיליארד שקל לקרן הקיימת – הודיעה קק"ל באוגוסט 2014 לרשות. לדבריה, החוב הוא 1.12 מיליארד שקל קרן על חשבון אי-העברת כספי מכירת מגרשים של קק"ל, ועוד 1.74 מיליארד שקל ריבית והצמדה. לאחר מכן דרשה עוד 3 מיליארד שקל, כך שסך החוב מגיע לטענתה ל-5.9 מיליארד שקל. את הדרישה והחישובים הכספיים הוביל המנכ"ל, שפרש באחרונה מתפקידו.

חשבת הרשות הודיעה בתגובה לדרישה הראשונה, שייתכן שהיו טעויות שונות, והציעה להקים צוות משותף לבדיקה. בשנים 2010 ו-2011 החזירה רמ"י לקק"ל 420 מיליון שקל על חשבון טעויות שהתגלו. אולם, באפריל 2015, בעוד הצוות בודק את הנתונים, הציגה כאמור קק"ל לרשות דרישות נוספות. מנכ"ל הרשות, עדיאל שמרון, הודיע בתגובה: "אינני יכול לטפל בתביעה מעין זו. אעביר את הנושא לטיפול ראש הממשלה". בדוח לא נמסר מה אירע מאז.


הסיוע לחולון תפח
בשנת 2010 אישרה קק"ל לממן 50% מהשקעה בת 2.3 מיליון שקל של עיריית חולון בשבילי אופנים בעיר. קק"ל הייתה אמורה לתת 1.15 מיליון שקל. הפרויקט כלל גם חורשות, כנראה כדי "לטהר" את ההשקעה, כי הרי הקרן הקיימת אינה אמורה לסלול שבילי אופנים. חורשות זה כבר בסדר, כי חורשה היא בעצם יער קטן.

במרס 2012 הגיע היו"ר אפי שטנצלר לביקור בחולון, והתקבל בכבוד הראוי על-ידי ראש העיר. תוך כדי הסיור הודיע שטנצלר שקק"ל תממן 100% מהפרויקט. ההבטחה חריגה וניתנה ללא סמכות – קובע המבקר. לא נמסר באלו נסיבות ניתנה ההבטחה הנדיבה. מה עושים, הרי ההבטחה אינה חוקית? אין בעיה. כמו במקרים דומים אחרים. ההחלטה אושרה בדיעבד על-ידי מוסדות קק"ל באוקטובר, אחרי שבעה חודשים.

עברו עוד חודשיים, והעירייה מודיעה שהפרויקט תפח ל-7.8 מיליון שקל, מסיבה זו או אחרת, והיא מבקשת 50% מהסכום המוגדל. קק"ל מסכימה. כך, הבטחה של 1.15 מיליון שקל, לפרויקט שספק אם קק"ל צריכה לסייע לו, זינקה ל-3.9 מיליון שקל.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, מעלה חשש לפלילים מצד הקרן הקיימת לשעבר, בתקופה שעמד בראשה אפי שטנצלר, בנוגע לסיוע של מיליון שקל שהעניקה קק"ל למכללת שנקר. בראש המכללה עומדת שרת החינוך לשעבר, יולי תמיר, החברה - כמו שטנצלר - במפלגת העבודה.

שפירא הודיע (יום ד', 19.1.17), כי העביר את ממצאיו בנושא ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, וכי החשש לפלילים נוגע להתנהלות בכירי קק"ל ולא לתמיר. קק"ל העניקה לשנקר, העוסקת בתחום האופנה, סיוע להקמת בניין ברמת גן - שהוא בעייתי משום שאינו נכלל בין מטרותיה. הביקורת העלתה, כי מכתב מרכזי בעניין זה נשלח מלשכת היו"ר ללא העתקים, וכי במכתב אחר נמחק משפט מפתח.

שנקר החליטה להשקיע 2.2 מיליון שקל בהקמת הבניין, וביקשה סיוע מקק"ל. בפברואר 2014 התחייבה קק"ל לתת מיליון שקל, אך כיון שהבניין איננו בין יעדיה, הובהר שהכסף יינתן רק אם קק"ל תמצא תורם. מדוע צריכה בכלל הקרן הקיימת להיות פעילה בנושא זה - לא ברור.

ב-4.5.14 העבירה מתאמת הפרויקטים של קק"ל מכתב לשני היו"רים, שטנצלר ואלי אפללו, ובו פירוט הפרויקט. הוא אושר ב-4.8.12, אך מישהו דאג למחוק ממנו את המשפט "המימון - תרומה ב-100 אחוז". המחיקה הביאה לכך, שקק"ל התחייבה לתת מיליון שקל, גם אם לא יימצא תורם.

מכתב ההתחייבות נשלח רק ללמיר. בניגוד למקובל, לא נשלחו העתקים לבכירי הקרן העוסקים בנושא. גם ראש עיריית רמת גן לא קיבל העתק. זהו מכתב אישי-סודי בין שנים מבכירי מפלגת העבודה - תמיר, שכאמור הייתה שרה וחברת כנסת, ושטנצלר שהיה ראש עיריית גבעתיים ונבחר לתפקיד היו"ר כנציג מפלגת העבודה.

לאחר מספר ימים התכנסה ועדת הפרויקטים העליונה כדי לאשר את התשלום החריג. שטנצלר היה חולה ולא הגיע לישיבה, אך ביקש לאשר את התשלום. אפללו מהליכוד התנגד, והנושא הורד מסדר היום. כך הודיעו לשנקר. אחרי זמן קצר התקשרה תמיר טלפונית לשטנצלר. היא הביעה פליאה על שההתחייבות נעלמה לפתע ואכן, בנובמבר אותה שנה התכנסה שוב ועדת הפרויקטים העליונה ואישרה את מיליון השקלים, ללא התניה בתרומה.

שפירא אומר כי אלו "פעולות חריגות", אבל אין לו כלים מתאימים לבדוק הלאה. הוא מעיר עוד, שהמחסור בתיעוד - לא רק בפרשה זו - מקשה על הביקורת והבדיקות. מה קרה באמת? למה אין העתק מהמכתב החשוב? מי מחק משפט מפתח ממסמך אחר? המבקר שאל בנפרד את שטנצלר, אפללו ובכיר נוסף. כפי שאפשר היה לצפות, איש לא זוכר, ומי שזוכר משהו אומר שהייתה טעות אנוש, או שהשני אשם.

הקרן הקיימת לישראל: פעולות לפיתוח מקרקעי ישראל / מבוא לדוח מבקר המדינה
מבוא לדוח מבקר המדינה על ליקויים בטיפולה של קק"ל בקרקעות המדינה שבבעלותה
הקרן הקיימת לישראל: פעולות לפיתוח מקרקעי ישראל / דוח מבקר המדינה
דוח מבקר המדינה על ליקויים בטיפולה של קק"ל בקרקעות המדינה שבבעלותה

קק"ל: הפרויקט אושר כדין


הנהלת קק"ל מסרה את התגובה שלהלן:

הוועדה העליונה של קק"ל המונה יותר מ-30 חברים המורכבת מכל השדרה הניהולית והמקצועית של קק"ל (מנהלי המרחבים, מנהלי האגפים, אנשי מקצוע, מבקר הפנים של קק"ל, הייעוץ המשפטי של קק"ל) אישרה את הפרויקט שהוא השתתפות בשיפוץ ושימור בית האריזה ההיסטורי שהוסב למרחב לימוד וקריאתו על-שם ״הנדיב הבלתי ידוע״ - יצחק לייב גולדברג (התורם הגדול ביותר בתולדותיה של קק״ל שתרם בין השאר גם את הקרקע עליו יושבת האוניברסיטה העברית והאמפיתאטרון על הר הצופים).

לצורך ביצוע פרויקט זה בלבד, הממוקם על אדמה בבעלות קק"ל, העבירה קק"ל כמיליון ש"ח את חלקה כהשתתפות במימון השיפוץ.

כל שקל ושקל שהועבר על-ידי קק"ל הושקע בפרויקט וקק"ל יכולה להתגאות בכך שסוף-סוף הנציחה את התורם הבולט בתולדותיה על הקרקע שאותה הוא תרם.

אין למי מגורמי קק"ל – עובדיה או נבחריה – שום קשר ו/או תועלת אישית מפרויקט זה. זהו פרויקט מבורך וכולם יכולים להיות גאים שהוועדה העליונה, החליטה לבצע את הפרויקט בניקיון כפיים מוחלט, מתוך שיקולים ענייניים בלבד ובשקיפות מלאה!

גם אם קוראים היטב היטב את דוח המבקר ואת הממצאים שיש בו, לא ניתן להבין הכיצד זה שוחררה הודעה בנוסח התמוה האמור.

תאריך:  18/01/2017   |   עודכן:  18/01/2017
אלעזר לוין
+קק"ל הוציאה סכומי עתק ללא פיקוח
15:59 18/01/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
צברה עודפים של 4.5 מיליארד שקל בשנים 2014-2008 - והשקיעה כמחציתם בבורסה  ▪  התחייבויות של שטנצלר ואפללו אושרו בדיעבד  ▪  העבירה מיליונים לנושאים שלא בתחום פעילותה
(הגוף העשיר בישראל [צילום: רוני שוצר, פלאש 90])
+האוצר חילק מיליארד שקל תוך הפרת הסכם
15:58 18/01/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
ההסכם בין האוצר לקק"ל מנובמבר 2015 קבע שצוות משותף יחליט על ייעוד הכספים - אך האוצר חילק אותם על דעת עצמו  ▪  הנימוק: כך נקבע בחוק התקציב - אך החוק אושר לפני ההסכם

(עבאדי-בויאנג'ו. רוצה לחזור על המהלך [צילום: פלאש 90])
+ניגודי עניינים של סגן יו"ר קק"ל
15:57 18/01/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
זאב נוימן, שהוא גם ממלא-מקום ראש עיריית עכו, פעל נמרצות להבטיח שקק"ל תממן הקמת שירותים ציבוריים בגן בוטני בעירו
(האינטרסים של עכו [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשש לפלילים מצד קק"ל
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
18/01/17 17:35
2
א. וינשטיין
18/01/17 17:57
3
משה מיכאל
19/01/17 07:51
 
א. וינשטיין
19/01/17 10:33
4
הרבה חובבי צוללות
19/01/17 19:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
הקרן הקיימת לישראל צברה בשנים 2014-2008 עודפים של 4.5 מיליארד שקל - חושף (יום ד', 18.1.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח ראשון על הקרן הקיימת. הדוח מגלה, שקק"ל היא אולי הגוף הציבורי העשיר ביותר בישראל, והיא בין היתר גם משקיע גדול בבורסה. זו הפעם הראשונה שהתוצאות הכספיות של קק"ל ודרכי ניהול הכספים וההשקעות שלה נחשפים בפומבי - והתמונה קשה.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
משרד האוצר חילק אשתקד בין משרדי הממשלה מיליארד שקל, שקק"ל העבירה אליו. בכך הפר האוצר לכאורה את ההסכם בין הממשלה לקק"ל, מנובמבר 2015. האוצר מבקש לחזור על התרגיל גם השנה. כך מגלה (יום ד', 19.1.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
שערוריית סגן יו"ר הקרן הקיימת, זאב נוימן מישראל ביתנו, מככבת (18.1.17) בדוח מבקר המדינה. נוימן נבחר לדירקטור בינואר 2012, ובסוף 2015 נבחר לסגן יו"ר. במקביל, הוא ממלא-מקום ראש עיריית עכו. ביוני 2012 אישרה קק"ל השקעה של 17 מיליון שקל בגן בוטני בעכו (תורמים יממנו 80%) ושלחה העתק מההחלטה לנוימן. נוימן - בניגוד לרוב ראשי קק"ל - חתם על מסמך ניגוד עניינים רק באוקטובר 2014, מבלי לפרט נושאים שונים, כנדרש.
18/01/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ועדת הכלכלה התכנסה (יום ב', 2.1.17) לישיבה משותפת עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שעסקה בכוונת משרד התקשורת לבטל את ההפרדה המבנית בבזק. היו"ר איתן כבל פתח ואמר כי מדובר בנושא בעל משמעויות כבדות לשוק התקשורת והוסיף: "מנקודת המבט שלי ההחלטה על ההפרדה התאגידית תהיה בה פגיעה ישירה בצרכנים וזה כל הסיפור". הוא אף מתח ביקורת על מנכ"ל בזק, סטלה הנדלר, שנעדרה מהישיבה ואמר: "מי שלא יודע לכבד אותנו שלא יצפה לרוח גבית". יושב-ראש הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, הוסיפה: "לכאורה מדובר על עוד מופע של תחרות, אבל לא באמת תהיה תחרות. שוק בתקשורת עבר שינויים מבורכים בשנים האחרונות, אבל לא ברור מה החיפזון בהחלטה הזו שבעוד שנים עשויה להתברר כבכייה לדורות". אלהרר קראה לשר הממונה, צחי הנגבי, להמתין לדוח המבקר.
02/01/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
דיון סוער קיימה (יום ד', 28.12.16) הוועדה לביקורת המדינה, בקביעת תקנות לתיקון ליקויים שנחשפו ע"י מבקר המדינה. זאת, כתוצאה מהתנגדות הקואליציה, וגיוס חבריה בוועדה. יושב-ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, אמרה כי "התנהלות הקואליציה מבישה, הממשלה מפחדת מביקורת. לא פעם ולא פעמיים מתגלה בדיוני המעקב אחרי פעולות משרדי הממשלה - כי יש רפיון מהותי מצדם בתיקון הליקויים שחושף מבקר המדינה. התקנות שהמבקר הציע הם הכרח מתבקש, כיוון שהם יעניקו למבקר יכולת פיקוח על המשרדים בתיקון אותם ליקויים - סמכויות שגם-כך מעוגנות בחוק".
28/12/2016  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
פינוי האוכלוסייה נתקל בהתנגדות ליברמן  /  עידן יוסף
ירידה חדה באמון בביהמ"ש העליון  /  איתמר לוין
שפירא ברמז לנתניהו: אל תשמיץ  /  איתמר לוין
אבות הכישלון  /  איתמר לוין
דוח מבקר המדינה בפרופורציה  /  ראובן לייב
נתניהו חסר חוט שדרה ערכי  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
מאז ועד היום איש לא מעז לקרוא לבן שלו המן, למרות ששמעתי על מישהו שקראו לו כך, אבל זה בגדר שמועה
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il