ועדת הכלכלה המשיכה (יום ג', 14.3.17) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעה הממשלתית לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי. בדיון הקודם בהצעה, שהתקיים לפני כשבועיים, דרש יו"ר הוועדה, ח"כ
איתן כבל, כי מנכ"ל
משרד התחבורה תגיע לוועדה לתת מענה על הסוגיות העקרוניות בהן העלאת מספר הנוסעים במונית השירות והכללתן של מוניות השידור בהסדר המלא והמסובסד של הרב-קו. היום הזכיר היו"ר איתן כבל למנכ"ל משרד התחבורה כי "עד לרגע זה לא הועברה לוועדה שום הצעת נוסח המתייחסת הן לנושא ההמרה והן לעניינים האחרים בהם שילוב הרב-קו והעלאת מספר הנוסעים".
המנכ"ל
קרן טרנר-אייל אמרה כי המשרד רואה במוניות השירות ככלי משלים לתחבורה הציבורית, ורוצה לראות אותן בפריסה רחבה הרבה יותר. היא הוסיפה כי הקווים צריכים להיות כלכליים ואמרה כי שילוב רב-קו כרוך בסובסידיה שתעלה כמה מאות בודדות של מיליוני שקלים בשנה, וכי משרד האוצר לא מוכן להקצות לכך 300 מיליון שקל בשנה. עוד אמרה כי רב-קו יצריך היערכות טכנולוגית מורכבת, אך נבחנות דרכים להפוך את עסקי המוניות למשתלמים כלכלית, ובמקביל גם שיהיו במחירים זולים לנוסע ויכללו הנחות לזכאים.
עד 13 מושבים במונית
טרנר אייל התייחסה למספר המושבים ואמרה כי המשרד מוכן לאפשר הגדלתם ל-12, אך יהיה לכך מחיר במעברים צרים ובהורדת רמת השירות לנוסע. מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, שוקי שדה, אמר כי הארגון יתנגד לכך. טרנר-אייל הוסיפה כי המשרד חושב על צעדים נוספים שיגבירו את הכדאיות הכלכלית ודן על כך עם האוצר, ובכלל זה על כל נושא המרת קווי השירות לרישיונות למוניות מיוחדות (ספיישל). "אנחנו מתקדמים עם האוצר וקרובים לסיכומים, אבל אנחנו עוד לא שם ויש פערים", אמרה. היו"ר כבל אמר בתגובה כי "הצעת החוק המונחת כעת על שולחן הוועדה היא חסרת משמעות אמיתית, שכן אין מאחוריה תפישה כוללת של הענף. אתם צריכים לקבל החלטה מה למען השם אתם רוצים ממוניות השירות".
היו"ר כבל אמר שמביאים רפורמה שהיא לא רפורמה, ולוועדה מוגשים טלאים שאין מאחוריהם תפישה. לדבריו, אין ספק ששר התחבורה עשה מהפכה דרמטית בתשתיות, אבל זה הגיע למיצוי וללא מהפכה דומה בתחבורה הציבורית נמצא את עצמנו בתוהו ובוהו מוחלט שכבר נותן את אותותיו. טרנר-אייל אמרה כי הרפורמה מאפשרת להוציא הרבה מאוד מכרזים לתקופת זמן עם ודאות כלכלית מאחוריהם. לדבריה, המוניות יהיו בין מונית לאוטובוס אך אופי הפעילות לא יטושטש והם לא יהיו אוטובוס מבחינת פעילותם.
ח"כ
דב חנין אמר כי נעשים מאמצים לשכנע את מרכז המחקר והמידע של הכנסת שמדובר בהרבה פחות מ-300 מיליון שקל בשנה. רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, אמר כי הצעת החוק כן עושה רפורמה ומאפשרת לצאת למכרזים חדשים תוך חודשים ספורים. לדבריו, המטרה היא להכפיל את מספר הקוויים אבל במקומות בהם הם כלכליים. סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, אמרה כי תחבורה ציבורית היא לטובת קהל שבוי, ולא עסק כלכלי. לדבריה, אם החשיבה היא כלכלית אז ימשיכו להיות אזורים שלמים ללא שירות. היא הוסיפה כי סובסידיה תעלה למדינה כ-100 מיליון שקלים בשנה. מסר הגיב כי גם 100 מיליון שקלים בשנה הם הרבה כסף. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) הוסיף כי בישיבות עולה שהצעת החוק מביאה למצב של אי-ודאות, וביקש לדעת האם נעשתה בדיקה מקדימה לוודא שאכן הקווים שיצאו למכרז יהיו כלכליים.
מנהל מוניות הטייסים, שלמה בורה, התפרץ שוב ושוב וטען כי הרפורמה תחזק רק את החזקים, והיו"ר כבל הוציאו מהישיבה. כבל לנציגי משרד התחבורה: "אני לא מוכן יותר לקדם את ההצעה עד שלא תציגו לנו את התמונה המלאה, אנחנו טוחנים מים. אם לא נראה מה למען השם אתם רוצים ממוניות השירות לא נלך לאנדרוגינוס הזה. חייבים תפישה שלמה ומתוכנה ייגזר המענה לכל שאלות הרב-קו, הנוסעים וההמרה", אמר.
מנכ"ל משרד התחבורה התחייבה לשבת עם שר התחבורה ישראל כ"ץ, להציג לו את רשימת הקווים ואחר כך להציג אותם לוועדה. כבל אמר כי אין די בשכנוע השר, אלא במתן מענה אמיתי לבעיות.