|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

המבקר על הפרשה שחשף News1:

סאגת רוזנברג פגעה קשות באגף המשמעת

הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה וסגניתו התעקשו להישאר בתפקידיהם למרות הקשר הרומנטי שניהלו בניגוד לטענותיו של רוזנברג - הוצעו להם תפקידים אחרים, אך הם דחו את הצעות
05/04/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
רוזנברג. חרג מסמכותו [צילום: ג'וינט ישראל]

הממונה על המשמעת בנציבות קיים קשר רומנטי עם סגניתו
יואב יצחק
שני הבכירים שניהלו את הרומן: אסף רוזנברג, ממונה בכיר (משמעת), וסגניתו, עו"ד איילה הוניגמן * על-פי החוק והכללים המחייבים עובדי מדינה, נאסר על קיום יחסים במצב של יחסי מרות * למרות המידע החמור - פרקליט המדינה שי ניצן נמנע מהעמדתם לדין ומסילוקם מתפקידם * חמור מכך: משרד המשפטים מגויס, באמצעות הדוברות, כדי להסתיר מעיתונאים את זהותם של השניים מטעמים של צנעת הפרט, כביכול
לרשימה המלאה

יימשך הליך ההדחה של אסף רוזנברג
איתמר לוין
הממונה על המשמעת בנציבות שירות המדינה זומן לשימוע בפני מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בשל הקשר הרומנטי עם סגניתו ויחסי עבודה עכורים
לרשימה המלאה

"חולשות יסודיות"
שפירא מסכם: "תחום המשמעת בשירות המדינה סובל מחולשות, חלקן יסודיות, ובראשן - תשתית נורמטיבית חסרה ולא מעודכנת. בכל הנוגע לנציבות שירות המדינה הועלו כשלים בקשרי הגומלין ובשיתוף המידע בין אגף המשמעת לאגף החקירות; עולה הצורך בבחינת האפשרות למסד הליך ערר על החלטות אגף המשמעת; הועלה מחסור של ממש באמצעים אפקטיביים לטיפול בעבירות משמעת בדרגת חומרה בינונית וכן באמצעי משמעת אפקטיביים במשרדי הממשלה.

"נוסף על כך, בשל מדיניות עמומה של נש"ם, העברת המידע והתלונות מהמשרדים הממשלתיים לנציבות בדבר חשדות לעבירות משמעת נעשית פעמים רבות שלא בהתאם להוראות התקשי"ר. לנוכח אלה, ספק אם פעולות הנציבות והמשרדים בתחום המשמעת משיגות באופן הדרוש את אחת התכליות המרכזיות של מערך המשמעת - השמירה על אמון הציבור".

פעילותו של אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה נפגעה בצורה קשה בשל התעקשותם של ראש האגף, אסף רוזנברג, וסגניתו, איילה הוניגמן, להמשיך בתפקידיהם למרות הקשר הרומנטי ביניהם - קובע (יום ד', 5.4.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, המאמת את ממצאי חשיפת News1 בפרשה.

באוגוסט 2014 דיווחו רוזנברג והוניגמן לנציב שירות המדינה, משה דיין, על קשר אישי ביניהם, ובהמשך דיווחו על כך למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, ולפרקליט המדינה, שי ניצן. בסוף יולי 2015 חתמו השניים על מסמך ובו פירוט הסדר לעניין הדיווח, שהיה תקף עד סוף נובמבר 2015. ההסדר נקבע בהנחה שבטווח הזמן הזה תימצא הדרך להעביר אחד מהם למשרה אחרת ולנתק באופן קבוע את קשרי העבודה ביניהם. זילבר האריכה את תוקף ההסדר עד שיתבררו תוצאות מכרז שבו רוזנברג היה מועמד; תוצאות אלה התבררו במרס 2016.

אולם רוזנברג והוניגמן הוסיפו לכהן בתפקידיהם גם אחרי מרס 2016. כמעט שנה לאחר שדיווחו השניים על קשר אישי ביניהם, נחתם הסדר זמני לטיפול בסוגיית ניגוד העניינים, ובהמשך לא יושמו החלטת זילבר שאחד מהם יסיים את תפקידו באגף בטווח הזמן המידי, וכן החלטת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולפיה אם הדבר לא ייעשה - ייאלץ אחד מהם לסיים מיידית את תפקידו באגף.

בין אוגוסט 2015 לספטמבר 2016 ניסה דיין למצוא למי מהם תפקיד אחר בשירות המדינה. משרד המשפטים היה ער לכך שהשניים ממשיכים לכהן בתפקידיהם. לדברי דיין, לא ניתן היה לכפות על איש מהם לעבור לתפקיד אחר בלא הליך הדומה להליך פיטורין - עילה, שימוע וכו'.

זילבר מסרה למבקר, כי מאז נערך ההסדר עמדו גורמי משרד המשפטים בקשר מתמיד עם הנציבות כדי לזרז את הטיפול בבעיה. לדבריה, לנוכח מורכבות הנושא ורגישותו הקשר התקיים גם בשיחות בעל פה ובמסרונים. "לטעמנו, האחריות למציאת פתרון למצב הקשה שנוצר אינה מוטלת באופן בלעדי על המדינה, ואף לעובדים יש אחריות להביא לפתרון המצב", כתבה.

רוזנברג השיב, כי מאז דיווחו הוא והוניגמן על הקשר האישי, הם פעלו בשיתוף פעולה עם הגורמים המעורבים בנושא. לדבריו, הוא והוניגמן דוחים את הניסיון לגלגל לפתחם את האחריות למציאת תפקידים אחרים. לדבריו, בשום שלב לא נאמר להם שמוטלת עליהם חובה לחפש לעצמם תפקיד, ומעולם לא הוצע למישהו מהם תפקיד אחר.

זילבר הגיבה: "מאז השיח שהתנהל ביחס להסדר ניגוד העניינים הזמני ולכל אורך הדרך הובהר לעובדים כי המצב בו שניהם ממשיכים לעבוד באגף המשמעת אינו יכול להיוותר על-כנו לאורך זמן. כמו-כן, בצד הניסיונות לסייע לעובדים למצוא תפקיד חדש, היה ברור כי אף לעובדים יש אחריות לפתרון המצב שנוצר. אחריות שהינה מרכזית ועיקרית". לדבריה, רוזנברג והוניגמן דחו מספר הצעות שהוגשו להם לפתרון הבעיה.

זילבר הוסיפה, כי בשל ההתמהמהות במציאת פתרון, הוחלט בינואר השנה להוציא מידיהם של רוזנברג והוניגמן את הטיפול בהטרדות מיניות, בשל המצב הבלתי-תקין בו הם עצמם מקיימים קשר רומנטי במקביל ליחסי המרות ביניהם. רוזנברג הגיב: מדובר בצעד שכל תכליתו לפגוע בשמנו הטוב. לאחר סיום הדוח דחה בית הדין לעבודה את עתירתו של רוזנברג ואפשר להמשיך בהליכי הדחתו.

רוזנברג מרכז כוח רב

שפירא מצביע במקביל על ליקויים משמעותיים בעבודתו של רוזנברג, שנטל לעצמו סמכויות נרחבות, ביצע פעולות וקיבל החלטות בלא לעדכן את נתנאל לויט, העומד בראש אגף החקירות. במהלך חקירה שקיים אגף החקירות בנוגע לחשד להטרדה מינית, שוחח נציג האגף עם המתלוננת בלי להביא את דבר השיחה לידיעת אגף החקירות. במקרה שני פנה רוזנברג לגורמים בכירים בגוף לאחר סיום החקירה ויזם בדיקת פוליגרף של המעורבים במקרה, בלי להביא את הדבר לידיעת אגף החקירות ובלי לתאם זאת עימו. במקרה שלישי עלתה בפסק דין של בית הדין האזורי לעבודה טענה בדבר מעורבותו של רוזנברג בחקירה, אך היא לא נבדקה.

שפירא חושף מספר מקרים בהם אגף המשמעת לא העביר כנדרש חדשות לידיעת אגף החקירות, וממילא לא בוצעה חקירה - מעשים המלמדים על חריגה של רוזנברג מסמכותו: חשד להטרדה מינית מצד עובד בכיר במשרד הביטחון, תלונות על שגריר שבעטיין דרש רוזנברג ממשרד החוץ להשיבו מיידית ארצה, והוראה של רוזנברג למשרד להגנת הסביבה לבדוק חשדות לניגוד עניינים של עובד ולהעביר אליו את המסקנות.

עוד מצביע שפירא על כוחו הרב של אגף המשמעת, לו יש סמכויות נרחבות בדבר ההליך המשמעתי, ובהן סמכויות ההחלטה בדבר סגירת תיק משמעת וההחלטה אם להגיש תובענה לבית הדין למשמעת. ככלל אי-אפשר להגיש ערר על החלטות האגף, למעט החלטות הנוגעות להטרדה מינית, וגם אפשרות זו נקבעה במתכונת ניסיונית לשנתיים. "מצב זה מעורר קושי, המתעצם נוכח העובדה שההחלטות מתקבלות כמעט בלעדית על-ידי אגף המשמעת", קובע שפירא.

אין די אמצעים משמעתיים

במישור הרוחבי, מצביע שפירא על כך שחוק המשמעת בן ה-54 לא עודכן למרות שמזה שני עשורים ברור שיש צורך לעשות זאת, ועל ביטול ועדות המשמעת שיכלו לנקוט אמצעי ביניים בין אלו שבידי המשרדים לבין אלו שבידי בית הדין. לדבריו, קיימת תחושת אין-אונים של מנהלים נוכח החסר באמצעים אפקטיביים להתמודדות עם חריגות משמעת. רבים מהם סבורים שאין בידיהם אמצעי משמעת מספקים לטיפול בעבירות משמעת, כגון השעיה לזמן ארוך והטלת קנס. לדעת כמה מהם, הטיפול בעבירות משמעת שחומרתן "בינונית" אינו הולם לעתים את חומרת העבירה: מצד אחד אין די באמצעי משמעת כגון נזיפה, ומצד שני, אגף המשמעת אינו סבור, כי האירועים האלה חמורים דיים כדי להידון בבית הדין למשמעת.

בנוהל אגף המשמעת מפורטים שיקולים להפסקת ההליך המשמעתי בעקבות פרישה, אולם השיקול בדבר הסיכויים שהעובד ישוב לשירות המדינה בעתיד לא נכללו בו. בדוח מובאת דוגמה הנוגעת לעובד בלשכתו של סגן שר, שנמצאה הצדקה להעמדתו לדין משמעתי, אולם הוחלט לסגור את התיק נגדו בנימוק שהוא סיים את תפקידו, ובהמשך נעשה ניסיון למנותו לתפקיד בכיר אחר בשירות המדינה. ועוד: בשנים 2015-2013 סיים השב"כ את העסקתם של ארבעה עובדים קבועים בעקבות אירועי משמעת, בלי שעירב בכך באופן כלשהו את הנציבות, וממילא בלי שקיבל את האישור הנדרש לפרישה חלף הליך משמעתי.

שפירא מצביע גם על סחבת ניכרת בחלק מן ההליכים. בהליך אחד הועלו טענות הנוגעות לעובד בתפקיד בכיר אכן הבדיקה לא מוצתה במשך שנתיים וחצי. היא נוהלה באופן כושל, שאינו תכליתי ואינו משקף חתירה למיצוי החקירה ולקבלת החלטה בדבר המשך ההליך המשמעתי.

בנובמבר 2015 חקר אגף החקירות עובד בכיר לשעבר במשרד האוצר, בחשד שפעל בניגוד עניינים ובניגוד להסדר עליו חתם. הוניגמן סברה, כי אין מקום להעמדתו לדין משמעתי והמליצה להעיר לו על התנהלותו באחת הפרשיות. משרד החליט המשפטים לחדש את החקירה, ובסיומה נקט מנכ"ל משרד האוצר נגד העובד הבכיר את אמצעי המשמעת הקל ביותר - התראה. החלטתה הראשונה של הוניגמן התקבלה בטרם סוכמה חקירת המשמעת ושלא על בסיס המידע המלא שסוכם באגף החקירות. התערבות משרד המשפטים הביאה להמשך החקירה ולסיכומה, אולם עולה חשש שפעולה זו הייתה מוגבלת, עקב החלטת אגף המשמעת שכבר נמסרה לעובד.
הטיפול בעבירות משמעת בשירות המדינה / דוח מבקר המדינה
פרשת אסף רוזנברג, ראש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, שנחשפה ב-News1. ליקויים רוחביים ונקודתיים בטיפול בעבירות משמעת בשירות המדינה

הפניות לנציבות בעניין עובדים במשרדים גדולים (2015)
המשרד
מס' הפניות
מס' עובדי המשרד
מס' הפניות ל-500 עובדים
משרד החינוך
402
132,195
1.52
משרד הבריאות
172
31,635
2.72
רשות המיסים
157
6,266
12.53
הנהלת בתי המשפט
17
4,090
2.08
משרד המשפטים
23
4,061
2.83
משרד הרווחה
41
3,142
6.52
הרשות הארצית לכבאות והצלה
20
2,807
3.56
רשות האוכלוסין
26
2,057
6.32
משרד החוץ
34
1,266
13.43
משרד האוצר
9
1,261
3.57
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
10
1,045
4.78
סה"כ
911
189,825

ההליך המשמעתי בשירות המדינה [צילום: דוח מבקר המדינה]
התובענות העיקריות בשירות המדינה, 2015 [צילום: דוח מבקר המדינה]
האמצעים המשמעתיים שהוטלו בשנת 2015 [צילום: דוח מבקר המדינה]
תאריך:  05/04/2017   |   עודכן:  05/04/2017
איתמר לוין
+אוניברסיטאות מטייחות עבירות של מרצים
16:01 05/04/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת ת"א ואוניברסיטת בן-גוריון הגיבו ביד רכה על הטרדות מיניות ומעשי מרמה  ▪  מתריע: תעשיה של מכירת עבודות פורחת באינטרנט
(עוז. סגר חשדות לפלילים)
+מח"ש - בית קברות לתלונות נגד שוטרים
16:00 05/04/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרוב המכריע של התלונות נגנזות לאחר בדיקה ראשונית ואינן מועברות למסלול המשמעתי  ▪  לפני שנתיים שירתו 132 שוטרים שהורשעו בדין פלילי  ▪  נתוני מח"ש מייפים את המציאות לגבי טיפולה בתלונות
(90% מהתלונות ב-2015 נסגרו)
+הרפורמה במשאבי האנוש עלולה להיכשל
15:59 05/04/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: הרפורמה בשירות המדינה רשמה הישגים משמעותיים מאז שנת 2011, אך חסמים בתוך נציבות שירות המדינה ומחוצה לו מסכנים את השלמתה
(תקצוב לא יעיל)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סאגת רוזנברג פגעה קשות באגף המשמעת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורח
5/04/17 16:56
 
לי ידוע על
5/04/17 21:23
2
שוקי משעול
6/04/17 06:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
עו"ד מאיר שפיגלר (59) יושב בבית זה שלושה חודשים. הוא מחכה להחלטת הוועדה לאישור מינויים בשירות הציבורי, בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור. האם תאשר הוועדה את החלטתו של שר העבודה, הרווחה והשירותים הברתיים, חיים כץ, ותקבע ששפיגלר יכול להיות מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי – או לא.
31/03/2017  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ב-28 בפברואר 2017 התפרסם דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, בנוגע להתמודדות עם איום המנהרות ולתהליכי קבלת ההחלטות בקבינט לפני המבצע ובתחילתו. השיח התקשורתי והציבורי בעקבות הפרסום התמקד בעיקר בפערי צה"ל בהתמודדות עם המנהרות, ובטענה כי ראש הממשלה, שר הביטחון ובכירי צה"ל הציגו את האיום בקבינט הביטחוני, באופן שלא איפשר לחברי הקבינט קבלת החלטות איכותית.
28/03/2017  |  אסף אוריון  |   מאמרים
מינהל מקרקעי ישראל (שמה הקודם של רשות המקרקעין) העביר לקרן הקיימת לישראל, בין ספטמבר 1991 לאפריל 1992, כ-51 אלף דונם בגליל. כך מגלה (יום ג', 21.3.17) מבקר המדינה יוסף שפירא בדוח משלים על הקרן הקיימת לישראל. איש לא בדק ואיש לא יודע מה שווי הקרקעות, והמבקר אומר ששווין "אולי מיליארדי שקלים".
21/03/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא התבטא (יום ג' 21.3) בחריפות בנוגע לאופן הטיפול של הממשלה בתופעות של גזענות ואפליה בחברה הישראלית, ורמז כי ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא שיפורסם במהלך חודש מאי, יהיו קשים. שפירא אמר את הדברים בכנס הבינלאומי "תעשיית השנאה: אנטישמיות וגזענות במאה השנים האחרונות", שנערך במכון משואה ללימודי השואה בתל יצחק לרגל פתיחת תערוכת הקבע החדשה "תעשיית השנאה".
21/03/2017  |  מירב ארד  |   חדשות
היו תקלות במצע צוק איתן? היו. היו טעויות? היו גם היו. האם כל זה מצדיק חקירת מבקר מדינה בלווי מתוזמר ומהדהד של התקשורת? לגמרי לא בטוח. כשתמה מלחמת יום הכיפורים היה ברור שאין לעבור על ניהולה ותוצאותיה לסדר היום. מונתה ועדת אגרנט, נערכו תחקירים,הוסקו מסקנות ולקחים והומלצו המלצות.
09/03/2017  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il